Aihe: Jazzlaulaja Anita O'Day kuollut
1
sauhusanttu
24.11.2006 18:14:05
Tunnettu amerikkalainen jazzlaulajatar Anita O'Day kuoli nukkuessaan torstaiaamuna Hollywoodissa Los Angelesissa sairaalassa, jossa hän oli toipumassa keuhkokuumeesta. Hän oli 87-vuotias.

1940- ja 1950-lukujen arvostetuimpiin jazzlaulajiin kuulunut O'Day esiintyi teini-ikäisestä lähtien aina viime aikoihin asti. Viimeinen hänen levyistään julkaistiin tänä vuonna.

"Olen aina halunnut vain esiintyä", hän sanoi vuonna 1999 uutistoimisto AP:n haastattelussa. "Kun laulan, olen onnellinen. Teen sitä mitä osaan. Se on minun antini elämälle."

O'Dayn tunnettuja tulkintoja olivat mm. kappaleet "Honeysuckle Rose" ja "Sweet Georgia Brown". Hän aloitti rumpali ja orkesterinjohtaja Gene Krupan orkesterin solistina 1941, ja jo seuraavana vuonna hänet nimettiin viiden tärkeimmän bigbandsolistin joukkoon.

Myöhemmin O'Day esiintyi muun muassa Louis Armstrongin, Dinah Washingtonin ja Thelonious Monkin kanssa. Newportin jazzfestivaaleilla 1958 tehty dokumenttifilmi teki hänestä maailmantähden.

O'Dayn ura kärsi välillä hänen huumeongelmistaan, mutta hän pääsi niistä yli ja jatkoi uraansa. 1981 hän julkaisi omaelämäkertansa, jossa hän kertoi avoimesti huumeongelmistaan.
dictatorsh*t
25.11.2006 16:30:16
Eilen kuulin tästä, harmillista kyllä. Tykkäilin kovasti, vaikka toistaiseksi vain yhden levyn omistankin.
bluesfin
26.11.2006 13:59:50

http://www.youtube.com/watch?v=mCU4ExwpfS8

Tuosta voisivat nenäänsä honottavat nykyiset "laulajat" ottaa oppia.
"I don't belive in facts."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)