Aihe: Fender `72 Telecaster deluxe
1 2 3
ministeri
23.11.2006 15:53:12
Onko kyseisen kitaran omistajia liikkeellä? Kertokaapa kokemuksianne tuosta classic sarjan harvemmin nähdystä mallista!

http://www.fender.com/products/search.php?partno=0137702306
nappo
23.11.2006 16:43:45
Ei ole harmi kyllä kokemusta, mutta tuo on juurikin se Tele, jonka nyt ottaisin. Sopii ihan älyttömän hyvin tuo 70-luvn stratolapa tohon Teleenkin.
Lets fucking die!
ministeri
23.11.2006 16:53:04
Joo toi on ihan hauskan näköinen...Saattaisi sopia mulle kun tykkään todella paljon fenkku mallisten soittimien tatsista ja attackista, pulttikaulameiningistä...siitä miten se reagoi kun sitä "survoo". G tyylin kitaroilla ei saa samaa fiilistä. Mutta kun olen tuon Sheratonin kanssa tottunut kuitenkin tohon humbucker meininkiin ja G tyyliseen elektroniikkaan ja säätöihin. Toi malli voisi olla vastaus mun toiveisiin jossa näitä ominaisuuksia yhdistyisi.

Olen suunnitellut että kun talous antaa periksi niin joku merkkipeli pitää hankkia...Mielessä pyörinyt Gibson Les paul double cut away, tää 72 tele, SG ja jopa flying V. No vielä on aikaa miettiä kun joutuu säästämään rahaa...
jran
24.11.2006 07:49:12
Komean näköinenhän tuommoinen on. Itsellä on '72 Custom RI, eli se versio missä on perinteinen talla yksikelaisella ja kaulassa wide range humbucker. Itse pidän tuosta Fenderin humbuckersoundista, kuten koko soittimesta muutenkin. Sanovat että nuo uudet wide-range mikit ei kuulostaisi yhtä hyvältä kun ne alkuperäiset, mutta onko tuolla niin väliä jos ne silti kuulosta hyvältä...? Työn jäljessäkään ei ole ollut valittamista, vaikka soitin on tehty Meksikossa. Suosittelen kokeilemaan ainakin.
harrygeorge
24.11.2006 08:04:42
Alkukesästä tuommoinen tuli hankittua. Pieni pettymys on ollut se, että reissuessa ei ole sama kaulaprofiili kuin alkuperäisessä, jossa on hieman kapeampi ja selvästi ohuempi kaula. Mikit eivät ole alkuperäisen malliset wide-range-humpparit, vaan normaalit humpparit em. mikkien kuorilla, joten kultakorvat sanovat, että soundi ei ole yhtä kirkas, kuin alkuperäisessä. Vuorotellen testatessa itse en juurikaan eroa huomannut.

Kolmepulttinen kaulan liitos antaa vähän periksi, eli vähänkin vauhdikkaammassa käsittelyssä menee ylä/alavireeseen. Olen kuullut tuosta ongelmasta useammaltakin suunnalta, joten kyse ei liene yksittäisen kitaran viasta.

Muuten hyvänkuuloinen ja jämäkkä peli. Itse käytän ulkokeikoilla silloin, kun en halua puoliakustisia käyttää.
Kivi ja sämpylä.
jran
24.11.2006 09:00:32 (muokattu 24.11.2006 09:03:32)
...Mikit eivät ole alkuperäisen malliset wide-range-humpparit, vaan normaalit humpparit em. mikkien kuorilla...

Ei taida täysin pitää paikkaansa. Rakenne on hieman erilainen kun esim Gibson humbuckereissa, mutta ei myöskään ihan sama kun niissä orggiksissa. Minusta tuo wide-rangen soundi ei kanssa ole samanlainen, kuin vaikka G:n PAF-mikeissä. Toisaalta on ko sillä sitten mitään väliä mikä se rakenne on, jos soundi miellyttää... Ei minusta.

Tuolla '72 Custom clubin sivuilla on noiden rakenteista ja eroista juttua. Siellä on muuten myös noista Deluxe malleistakin jotain. http://lidbjork.homelinux.org/72cc/

"Construction-wise, the reissues are a bit different from the original. They have a bar magnet underneath the non-Cunife (Alnico?) polepieces, like the common PAF style pup. According to Fender, using the Cunife design would have made the MIM too expensive. They share the exact same size and offset polepiece arrangement, however, and sound very similar to the original (at least the MIM). The MIM also have a 4-conductor wire exposed on its back, making it suitable for coil splitting."

Niin joo, ja sitten niissä Japanin malleissa on kai vielä erilaiset mikit, jotka erottuvat noista alkuperäisistä ja RI-malleista jotenkin....
harrygeorge
24.11.2006 09:44:37
Toisaalta on ko sillä sitten mitään väliä mikä se rakenne on, jos soundi miellyttää... Ei minusta.

Sama vika minullakin, itse olen etsinyt alkuperäisen spekseillä tehtyjä mikkejä tuohon, mutten ole löytänyt. Fenderillä taisi olla joku tuollainen varaosana myynnissä, muttei taida olla enää.
Kivi ja sämpylä.
ministeri
24.11.2006 10:24:49 (muokattu 24.11.2006 10:30:59)
Kolmepulttinen kaulan liitos antaa vähän periksi, eli vähänkin vauhdikkaammassa käsittelyssä menee ylä/alavireeseen. Olen kuullut tuosta ongelmasta useammaltakin suunnalta, joten kyse ei liene yksittäisen kitaran viasta.

tuo kuulostaa vähän ikävältä uutiselta. kun noissa fenkku mallisissa on just ollut mukavaa se että vire pitää niin hyvin.

mielenkiintoinen juttu tossa on humbuckerien yhdistyminen vaahtera otelautaan!ei ole kovin yleistä.
harrygeorge
24.11.2006 10:34:31
tuo kuulostaa vähän ikävältä uutiselta. kun noissa fenkku mallisissa on just ollut mukavaa se että vire pitää niin hyvin.

En olisi minäkään tuota osannut odottaa. Ongelma ei ole tosin kovin suuri ainakaan omassa yksilössäni. Kuitenkin esim virittimellä muutoksen huomaa. Liitoksessa tuntuu olevan kaksi 'asentoa'. Kun kaulaa nykäisee kevyestikin taakseppäin tai tönäisee eteenpäin (kun kitara roikkuu hihnasta kaulassa) kuuluu pieni napsaus kaulan liitoksesta ja vire laskee/nousee. Sama toiseen suuntaan ja vire on entisellään. Mm harmony centralin arvosteluissa tuosta on muistaakseni ollut mainintoja. Jotkut ovat saaneet ongelman korjattua lisäämällä liitokseen ylimääräisiä viiluja tms. Itse en ole nähnyt ongelmaa kuitenkaan vielä niin suurena, että olisin alkanut liitosta purkamaan.
Kivi ja sämpylä.
jran
24.11.2006 10:43:42
Tuo vireongelma saattaa johtua siitä tallastakin, koska omassani ei ole ollut juurikaan vireongelmia. Tai sitten en vaan soita tarpeeksi rankasti...! Eikös noita Deluxejakin saa ruusupuu otelaudalla, niinkuin Customeitakin?
harrygeorge
24.11.2006 10:53:09
Tuo vireongelma saattaa johtua siitä tallastakin, koska omassani ei ole ollut juurikaan vireongelmia. Tai sitten en vaan soita tarpeeksi rankasti...! Eikös noita Deluxejakin saa ruusupuu otelaudalla, niinkuin Customeitakin?

Omassa yksilössäni se johtuu tuosta liitoksesta, liikkeen jopa tuntee. Itse olen lavalla melkoisen aneeminen, eli kovin suurta riehumista ei tuohon tarvita. Vaikka alkuperäisessä on samanlainen kolmen pultin liitos, en ole vastaavaa elämistä siinä huomannut.

Deluxea ei saanut ainakaan kesällä ruusupuuotelaudalla. Sellaisen olisin halunnut, mutta jouduin tyytymään vaahteraan.
Kivi ja sämpylä.
jran
24.11.2006 11:14:12 (muokattu 24.11.2006 11:17:42)
Eipä tosiaan näytäkään saavan muulla kuin vaahteralla. Aina sitä oppii uutta. Tuli mieleen että tuolta Telecaster forumilta kannattaa myös katsella noita juttuja tuosta Deluxesta. Luulisi jotain kivaa ainakin löytyvän.

www.tdpri.com/forum/index.php

EDIT:

Löysin tuommoisen kommentin, mikä saattaa selittää tuon vireenpito eron perinteisiin Teleihin (mukaanlukien Custom)

"however as I remember the end of the Deluxe neck is rounded like a strat (so the neck pocket on the Deluxe body is also rounded).
The custom neck has a square end like a tele... "
p130
24.11.2006 12:36:35

Liitoksessa tuntuu olevan kaksi 'asentoa'. Kun kaulaa nykäisee kevyestikin taakseppäin tai tönäisee eteenpäin (kun kitara roikkuu hihnasta kaulassa) kuuluu pieni napsaus kaulan liitoksesta ja vire laskee/nousee. Sama toiseen suuntaan ja vire on entisellään.

Tuo pitäisi saada korjattua pelkästään sillä, että säätää kitaran niin ettei micro-tilt vaikuta kitaran kaulan kulmaan ja kiristää kaulan kiinnityspultit kunnolla. Lopuksi vielä micro-tiltin ruuvi kireälle. Ei heilu. Säätövarojen pitäisi kyllä riittää vaikkei kaulan kulmaa muutakaan micro-tiltillä, bonuksena saattaa sustainkin hieman parantua. Melko monta micro-tilt/3-pulttikitaraa on tullut säädettyä, ja vastaan on tullut vain yksi jossa soittokelpoiseksi säätö on vaatinut micro-tiltin käyttöä.

Ja pistetään nyt vielä disclaimerina ettei niitä ruuveja tietenkään hampaat irvessä kannata vääntää...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
harrygeorge
24.11.2006 13:24:57
Tuo pitäisi saada korjattua pelkästään sillä, että säätää kitaran niin ettei micro-tilt vaikuta kitaran kaulan kulmaan ja kiristää kaulan kiinnityspultit kunnolla. Lopuksi vielä micro-tiltin ruuvi kireälle.

Jahas, kiitoksia vinkistä, pitääkin testailla. Onkohan tuohon jossain selkeää ohjetta, ettei tule mitään vahinkoa tehtyä. Kun ei ole aikaisemmin ollut tarvis puuttua noihin fendereiden kaulaliitoksiin.
Kivi ja sämpylä.
ministeri
24.11.2006 15:19:10 (muokattu 24.11.2006 15:20:21)
Tuo pitäisi saada korjattua

Sittenhän tuossa ei ole mitään hätiä. Täytyy yrittää päästä testaus etäisyydelle.
ministeri
24.11.2006 16:40:32
Miten kuvailisitte kitaran soundia?? Verrattuna yksikelaiseen perusmalliin?
harrygeorge
24.11.2006 17:49:24
Miten kuvailisitte kitaran soundia?? Verrattuna yksikelaiseen perusmalliin?

Selvästi tuhdimpi, kuin normitele, mutta kuulaampi kuin esim les paul.
Kivi ja sämpylä.
ministeri
24.11.2006 18:24:08
Selvästi tuhdimpi, kuin normitele, mutta kuulaampi kuin esim les paul.

Ihan niinkuin voisi kuvitellakin...mielenkiintoinen on kyllä.

Kerro joskus jos aiot laittaa tota kaulaliitos juttua kuntoon et miten kävi!
harrygeorge
24.11.2006 20:24:10
Kerro joskus jos aiot laittaa tota kaulaliitos juttua kuntoon et miten kävi!

Joo ilman muuta. Asia alkoi kiinnostaa siinä määrin, että pitää ensi viikolla perehtyä tuohon kolmen pultin liitokseen. Jos tuon saa fiksattua, niin kitarasta ei ole juurikaan muuta kuin hyvää sanottavaa.

Paitsi ne pellistä taivutetut tallapalat...
Kivi ja sämpylä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)