Aihe: Stankkujen treenaus
1
sax machine
23.11.2006 18:39:40
Ihan kiva ois tietää miten porukka treenaa kiertoja kun itse en meinaa löytää mitään metodia jolla saisi ne toimimaan käytännössä. Olen lähinnä arpeggioina soitellut noita tietenkin aina tuonne 13 asti, mutta kun yrittää sooloa soittaa kuulostaa melko valjulta.
Jotkut kappaleet tuntuu kyllä toimivan ihan hyvin mutta joissakin tulee jostain syystä ongelmia, vaikka olisivat ihan helppojakin biisejä. Soiton sujumiseen ei vaikuta myöskään se että olisin harjoitellut niitä kyseisiä jotka tuntuvat "luonnollisilta" soittaa erityisen paljon, en vain pysty sulautumaan kaikkien kappaleiden harmoniaan sitten mitenkään, vaikka kuinka sen sointuja pyörittelisin ja miettisin.
Tää ongelma on ollu jo melkon pitkään mulla ja taas viimeaikoina on alkanut haitata kun on uusia stankkuja ruvennu vääntää.

Kysymys olisi siis että kuinka saisi soolon soiton kulkemaan rennosti ja luonnollisen tuntuisesti ja muutenkin olisi kiva kuulla jotain metodeja sointukierron treenaamiseen, sekä muita hyviä improvisointiharjoituksia.
Simplex
23.11.2006 19:31:08

Ihan kiva ois tietää miten porukka treenaa kiertoja kun itse en meinaa löytää mitään metodia jolla saisi ne toimimaan käytännössä. Olen lähinnä arpeggioina soitellut noita tietenkin aina tuonne 13 asti, mutta kun yrittää sooloa soittaa kuulostaa melko valjulta.
Jotkut kappaleet tuntuu kyllä toimivan ihan hyvin mutta joissakin tulee jostain syystä ongelmia, vaikka olisivat ihan helppojakin biisejä. Soiton sujumiseen ei vaikuta myöskään se että olisin harjoitellut niitä kyseisiä jotka tuntuvat "luonnollisilta" soittaa erityisen paljon, en vain pysty sulautumaan kaikkien kappaleiden harmoniaan sitten mitenkään, vaikka kuinka sen sointuja pyörittelisin ja miettisin.
Tää ongelma on ollu jo melkon pitkään mulla ja taas viimeaikoina on alkanut haitata kun on uusia stankkuja ruvennu vääntää.

Kysymys olisi siis että kuinka saisi soolon soiton kulkemaan rennosti ja luonnollisen tuntuisesti ja muutenkin olisi kiva kuulla jotain metodeja sointukierron treenaamiseen, sekä muita hyviä improvisointiharjoituksia.

-Plokkaa levyiltä sooloja ja koeta anaalysoida samalla mitä niissä tapahtuu.
-Treenaa taustojen kanssa. Aebersold -sarja on lähes kaiken kattava.
-Kehittele patterneja skaalojen ja arpeggioidden pohjalta.
-Lisää asteikkoihin hillitysti kromatiikkaa. Johtosäveliä soinnun ääniin ja lisäsäveliin.
-Kiinnitä entistä enemmän huomiota rytmiin ja fraseeraukseen.
-Varioi melodiaa.
Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun!
baron
23.11.2006 22:34:20

Kiinnitä entistä enemmän huomiota rytmiin ja fraseeraukseen.

Mun maikka on antanut mulle tehtäväksi joko itse plokata tai opetella muitten plokkaamista lapuista soittamaan tähtien sooloja.
Jostain "kummasta syystä" vaikka originaalisoolo kuulostaa hyvältä niin kun mä soitan prikulleen samat sävelet, se ei kuulostakaan yhtä hyvältä?
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
baron
24.11.2006 11:19:01

Ei ne oikeat äänet ole musiikin sisältö.
Saundi, taimi, atakki, sielu..... ilman niitä soittamiset voisi jättää koneille tai koulutetuille ammattimuusikoille.

No sitähän mä just tarkoitin:-)
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
J_Mikkonen
24.11.2006 11:20:04
Ei ne oikeat äänet ole musiikin sisältö.
Saundi, taimi, atakki, sielu..... ilman niitä soittamiset voisi jättää koneille tai koulutetuille ammattimuusikoille.

Eikö koulutetuilta ammattimuusikoilta löydy saundia, taimia, atakkia ja sielua?
Kauniisti soi blues.
bluesfin
24.11.2006 12:01:09

Eikö koulutetuilta ammattimuusikoilta löydy saundia, taimia, atakkia ja sielua?

Taiteilijoilta löytyy, soittoteknikoilta harvemmin.
"I don't belive in facts."
Wahi
24.11.2006 12:08:03

Öööö? Tottahan tuo on, mutta ammattimuusikko = soittoteknikko? hoho
panadol
24.11.2006 13:24:10 (muokattu 24.11.2006 13:24:29)
Jos mulla on jonkun sointukierron kanssa hankaluuksia, käytän seuraavaa harjoitusmetodia.

-pohdi rauhassa tarvittavat skaalat ja/tai arpeggiot. Päätä myös harjoittelua varten ääniala jolla liikut. Itselleni on kitaristina luontevaa harjoitella sointuvaihdokset 1. asemassa kerrallaan. Yleensä juuri ko. aseman ylä- tai alapäässä tulee vaikeuksia skaalan tai arpeggion vaihdossa.

-Harjoittele hitaasti 8-osanuotteina sointuvaihdoksia vasten. Älä aloita skaaloja root-äänistä, vaan pyri liikkumaan valitsemaasi äänialuetta edestakaisin ylös alas vaihtamatta suuntaa kesken kaiken skaalan/soinnun vaihtuessa. Kun saat alimmasta mahdollisesta lähtösävelestä alkavan sointukierron läpi, aloita säveltä ylempää, ja etene vähitelen yhä ylempää aloittaen Tällöin skaalat vaihtuvat aina eri äänten kohdalla ja joudut reaaliajassa ratkaisemaan vaihtuvien sävelten välillä aika kromaattisiakin kiemuroita. Lopuksi aloita sama ylimmästä sävelestä alaspäin. Homma pitää malttaa aloittaa tarpeeksi hitaasti, jotta selviät vaihdoista oikeasti. Kun saat lisää varmuutta voit lisätä tempoa.

-Saatuasi 1. aseman/äänialan harjoiteltua siirry seuraavaan. Sävellajia ja tahtilajia voi vaihtaa.

- Voit soittaa suoria 1/8-osia tai kolmimuunteisia, trioleita, tai 1/16-osia.

-Hyödyllinen apuväline on Band-in-a-Box, jonka demoversion saa ilmaiseksi netistä.

-Yllämainittu harjoittelu ei ole itsetarkoitus, mutta olen saanut siitä suurta apua eri sointuvaihdosten huomattavasti sujuvampaan käsittelyyn. Olen huomannut että sen avulla soitan rohkeammin riskejä ottaen, enkä jumiudu "tuttuihin ja turvallisiin" fraaseihini. Kun tuskastut harjoitteluun, uohda "säännöt", nosta tempoa ja jammaile vaan. Harjoitteluun voi aina palata :)
Simplex
24.11.2006 18:36:47

Eiväthän taiteilijat kouluja käy... Noi sun mainitsemat tekijät hyvään soundiin on kovan työn ja useimmiten kovan koulun takana. Ammattilaisuuskin on tosin aika suhteellinen käsite. Suurin osa ammatikseen keikkailevista humppaesoista ja rokkareista ei omaa kyllä mitään koulutusta ja monasti siltä kuulostavatkin.
Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun!
Tuomas.
27.11.2006 14:35:52
Hyödyllinen apuväline on Band-in-a-Box, jonka demoversion saa ilmaiseksi netistä

Löytyykö netistä muita tämäntyyppisiä ohjelmia, joilla olisi mahdollisuus tehdä sointukiertoja sun muuta? Ilmaisia siis haen.
V.U.K #34?
sax machine
28.11.2006 16:07:09
Löytyykö netistä muita tämäntyyppisiä ohjelmia, joilla olisi mahdollisuus tehdä sointukiertoja sun muuta? Ilmaisia siis haen.

Minä oon tuon band-in-a-boxin warettanu netistä. Siis laittomasti ilmaisesti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)