Aihe: Kitarankielet -ketju
1 2 3 4 5 6 7
jon1
22.11.2006 18:34:00
Sanokaapas mitä kieliä suosittelisitte mun kitaraa, Schecterin 006 Blackjackiin, tällä hetkellä kiinni 11-54 setti. Nuo matalimmat kielet on ruvennu tuntuu löysiltä.

Vireenä normaalisti käytän droppi D:tä ja C:tä. Ja välillä myös siitä väliltä myös. :)
Jos jokin voi mennä pieleen, SE MENEE.
McNulty
22.11.2006 18:57:07 (muokattu 22.11.2006 18:58:08)
Sanokaapas mitä kieliä suosittelisitte mun kitaraa, Schecterin 006 Blackjackiin, tällä hetkellä kiinni 11-54 setti. Nuo matalimmat kielet on ruvennu tuntuu löysiltä.

Vireenä normaalisti käytän droppi D:tä ja C:tä. Ja välillä myös siitä väliltä myös. :)

Osta kaksi settiä ja yhdistä...
Esim. GHS Boomers 13-56 ja sitten GHS Boomers ZW 11-70. Otat tuosta 13-setistä 3 ohuinta ja ZW-setistä 3 paksuinta... eli: 13-17-26-36-52-70

Luulis olevan sopivan jäykkä setti.

edith: Kannattaa myös harkita vaihtoa baritonikitaraan. Pidempi skaala tarjoaa jäykemmän tatsin.
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
Tympee Huttunen
22.11.2006 19:15:44
Tilasin Thomannilta ihan testimielessä niitä euron satseja. En vaan millään usko kielten tekemisen olevan mitään rakettitiedettä. Veikkaan, että suuri osa halvemman luokan kielistä on suurilta osin samaa jöötiä. Soundierot tulee varmaan siitä, mikä nimi paketissa lukee. Kalliimmat setit on tietenkin asia erikseen.
McNulty
22.11.2006 19:30:41
Tilasin Thomannilta ihan testimielessä niitä euron satseja. En vaan millään usko kielten tekemisen olevan mitään rakettitiedettä. Veikkaan, että suuri osa halvemman luokan kielistä on suurilta osin samaa jöötiä. Soundierot tulee varmaan siitä, mikä nimi paketissa lukee. Kalliimmat setit on tietenkin asia erikseen.

Ei se tekeminen niillä koneilla varmastikaan ole "ruudin keksimistä" mutta kun raaka-aineita on kovin erilaisia. On ihan eri asia tehdä kielet ruostumattomasta teräslangasta kuin kuminauhasta ja tinapaperista.
Twinkle
23.11.2006 04:54:07

en kyllä minäkään näe että kielten väsääminen on mitään hirveää tiedettä. Massatuotannon aikakaudella, yhden kielisetin kuluttajahinnan puristaminen 3 euroon on mahdollista niin sekin kertoo osaltaan siitä, että kyseessä on hyvin pitkälle viety teollinen valmistus. Teollinen valmistus puolestaan johtaa siihen, että kukaan ei perusta uutta laitosta 1.05 euron kielien tekemiseen ja tuskin myöskään niille perustetaan mitään uutta linjaakaan. Ajatusmalli tukee hyvinkin sitä todennäköisyyttä, että nuo HB:n kielet on jotakin Daddariota tai Dean Markleytä eri paketissa.

Harrikkana myydään kahta sarjaa, 9 ja 10 -sarjoja. Sillä pystytään jo painamaan hinta äärimmäisen alas kun voivat tilata vaan kahta settiä. D'addarion tuotemerkillä tulee tällä hetkellä 49 (!) erilaista settiä pelkästään sähkökitaralle. Tuossa jo on ihan selkeä syy/seuraus-suhde, miksi harrikkaa voidaan myydä järkyttävän halvalla verrattuna muihin.

Kuten sanottua, tämä on spekulointia mutta isossa maailmassa ja teollisuudessa käytetään hyvin usein yllä mainittua tapaa, jolla yksittäisen tuotteen hinta saadaan alas laadusta tinkimättä.

Mitä itse kieliin tulee, niin eipä niissä mitään erikoista ole. Itse tilasin 10 satsia niitä aikaa sitten, nyt kun ne loppuu ostan varmana lisää. Ne on ihan samaa teräslankaa kuin muutkin, ainakin ne tuntuu siltä. En minä niistä kyllä valittamisen aihetta ole löytynyt, yhtään en ole katki saanut eikä kukaan ole niistä valittanut vaikka on testannut.
beatapple
23.11.2006 10:29:27
Olisikin pari kysymystä erilaisista kielistä. Kysäisisinkin, että mikä käyttötarkoitus on Speedloader ja Double ball -ends -kielillä? Nopein selailun jälkeen ymmärsin, että Speedloader kieliin tarvitaan erilainen Speedloader talla. Olisin kiitollinen, jos joku voisi hieman valaista asiaa. =)
kojones
23.11.2006 11:45:26
Kyllähän noi Elixirit jää kahden setin kokemusten jälkeen käyttöön.

D'Addariot kulahti minun käytössä viikossa, kaksi päivää kesti se oikeasti hyvä sointi. Elixireillä vetää kuukauden ainakin helposti, soundi pysyy samana. Tosin jo kahden viikon jälkeen alkaa A-kielen pinnoite kärsiä plektraan kontaktia ottavalta osalta.
JR
23.11.2006 12:26:31

d vire kaikissa :
lespaul custom 12-56 (ernie not even slinky)
tokai lc65 11-54 (ernie ball beefy slinky)
molemmat brian mooret 11-49 (elixir)

Harmi ettei elixir tee mitään 11-54 settiä, ja 12-56 settiä.. pitää varmaa yhdistää tuosta elixir 10-52 setistä 11-49 settiin alapää kielet mutta kalliiks tulee.

Elixirit soundaa hyvältä, kirkas ja erotteleva ja liukas tuntuma. Kyllä ne siinä parissa kolmessa kuukaudessa kuluu kans. Kolme alinta on parin kuukauden soittelun jälkeen huvittavan näköisiä kun lähtee se "karvapinnote" sojottamaan, mutta ei se soittoa haittaa..
Ja poikki menee kieliä kaikista kielisatseista mitä oon testannut, kaikissa kitaroissa aina välillä, yleensä sen 2kk kestää ainakin kaikki kielet, ehkä se on kiinni soittotyylistä, paskasta tekniikasta tai sitten on vaan liikaa voimaa :)
"God speaks trough Dr.Phil & Ted Nugent"
flattopguitar
23.11.2006 13:31:13 (muokattu 23.11.2006 13:31:26)
Ja poikki menee kieliä kaikista kielisatseista mitä oon testannut, kaikissa kitaroissa aina välillä, yleensä sen 2kk kestää ainakin kaikki kielet, ehkä se on kiinni soittotyylistä, paskasta tekniikasta tai sitten on vaan liikaa voimaa :)

Minun mielestäni kielet menevät pääasiassa poikki vain ja ainoastaan kahdesta syystä. Usein molemmat on yhtäaikaa päälle: 1) kieli laitetaan huonosti kiinni itsensä päälle viritystappiin jolloin se puree ajan kanssa itsensä rikki ja juuri soiton yhteydessä kun kieltä vedetään kireämmälle esim. bendauksessa. 2) metallisessa tallaurassa on terävä reuna, joka katkaiseee kielen soiton aikana.
Jaqqi1991
23.11.2006 15:16:36
Kysytään nyt vielä kun pitäisi tilaus laittaa menemään.

DR:t maksaa 5.5€ ja GHS 3.5€

Huomaako tuon saundissa ja kielten kestossa? Tekis melkein mieli ottaa GHS kun melkein 2x halvempia
Wahi
23.11.2006 15:56:13
Kysytään nyt vielä kun pitäisi tilaus laittaa menemään.

DR:t maksaa 5.5€ ja GHS 3.5€

Huomaako tuon saundissa ja kielten kestossa? Tekis melkein mieli ottaa GHS kun melkein 2x halvempia

DR ja GHS on merkit, joita pääasiassa suosin. En ole huomannut mitään erityisiä eroja. Molemmat hyviä omien kokemuksien mukaan.
Jaqqi1991
23.11.2006 16:00:13 (muokattu 23.11.2006 16:00:32)
DR ja GHS on merkit, joita pääasiassa suosin. En ole huomannut mitään erityisiä eroja. Molemmat hyviä omien kokemuksien mukaan.

No luotetaan suhun ja 5pkt GHS tulemaan
Artist
23.11.2006 16:39:48 (muokattu 23.11.2006 16:41:34)
Nykyään käytän aika ohuita kieliä, joko 10-46 tai 11-49, kitarasta riippuen. Mielestäni paksummilla kielillä katoaa heleyttä ja pahimmillaan soundi menee jotenkin tukkoon. Elixirit tuntuvat parhailta, paljon olen myös d'addarioa käyttänyt.

Käytän kieliä aika pitkään. En ole mitään bulkkikieliäkään vaihdellut kuukauden välein, vaan yleensä 2kk pysyvät kiinni. Parhaimmillaan pidempään.
"I want everything in this whole world, all the money, all the girls"
tilujätkä
24.11.2006 19:02:20
Sanokaas jokku mieluiten halvat kielet joissa on hyvä sustain. Kitarana TOM :illa varustettu omatekemä strato. Onko elixireissä hyvä sustain?
McNulty
24.11.2006 19:13:34
Sanokaas jokku mieluiten halvat kielet joissa on hyvä sustain. Kitarana TOM :illa varustettu omatekemä strato. Onko elixireissä hyvä sustain?

Öööö, siis häh?
Sustainiin, siis soinnin pituuteen vaikuttaa niin moni asia, ettei pelkillä kielillä kauheasti sustainia paranneta. Toki aina uudet kielet soivat paremmin kuin paskakerroksen alta paljastuvat ruosteiset rautalangat. Itse en ole huomannut suurta eroa sustainin määrässä, oli sitten D'Addariot, DR:t tai Elixirit kitarassa. Soundissa ja kielen kuluvuudessa on tosin eroja. D'Addarion soundi väsähtää parissa viikossa, DR:t pysyy kuukauden "kuin uutena" ja Elixireillä olen soittanut 3-4kk ilman että soundi on muuttunut nuhaiseksi.

Kielet myös venyvät ollessaan kitarassa kiinni ja vaikka vanhoja kieliä ei poikki saisikaan, tai olisivat soittamattomat, niin niitä voi olla vaikea saada vireeseen + soundi saattaa olla "nuhainen".
koponen
24.11.2006 19:17:21
Enää ikinä en laita muita kieliä omiin luuttuihin kuin Elixirejä. Nimim. kaikkea kokeillut.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
mathias
24.11.2006 20:00:55 (muokattu 24.11.2006 20:02:58)
Enää ikinä en laita muita kieliä omiin luuttuihin kuin Elixirejä. Nimim. kaikkea kokeillut.

Onkos nuo Elixirit hintansa veroisia? Kestääkö ne oikeasti hyvänkuuloisina pitempään kuin muut? En ole noita kertaakaan kokeillut. Pitäisi kai joskus kokeilla.

Olen käyttänyt Ernie Ballin Heavy Bottom-kielisettejä jo vuosia. Tosin tällä hetkellä kitarassa on Rotosoundit, jotka eivät kyllä mitenkään erikoisen hyviltä vaikuta. Vähän kuin villasukalla soittaisi.
Artist
24.11.2006 22:05:45
Onkos nuo Elixirit hintansa veroisia?

Ihan easysti. Ei 12e/setti nyt niin paljoa ole, ja hyviä kieliä tosiaan.
"I want everything in this whole world, all the money, all the girls"
Tompsi
24.11.2006 22:19:18
Ihan easysti. Ei 12e/setti nyt niin paljoa ole, ja hyviä kieliä tosiaan.

Totta tämä, itsellänikin Elixir-satsi kestää kuukausitolkulla normikielien kuollessa viikon sisään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)