Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 519 20 21 22 2363 64 65 66 67
migreeni
23.11.2006 23:29:03

multa luonnistuu, mutta se on pitemmän päälle uuvuttavaa ja tekisi mieluummin mieli oppia se oikea tapa. Mutta ihan mielettömän raaka ja magee saundi siitä kyllä lähtee

Saiskohan tästä ääninäytettä?
kingnothing
24.11.2006 02:44:23 (muokattu 24.11.2006 02:54:02)
E: Iheme sählinkiä, boistakaa tämä.
Don't fall asleep or we'll mutilate your genitals... romantikkoitkijät #10
Sir Härö
26.11.2006 22:49:40
Härö laulatko sä tossa teidän noose bändissä??

Soitan bassoa. ESP/ltd nimimerkki laulaa.
Turpa kiinni ja kuuntele!
Peuranpuolikas
23.12.2006 18:33:08
Olen parhaani mukaan opetellut jo lähes vuoden. Aina välillä, ei aina, kurkku kipeytyy. Teenkö jotain väärin? Tuhoutuuko ääni muutamassa vuodessa?
Kyseessä siis "örinä" tekniikka.
Peura Is BACK!!!
Possessed
23.12.2006 23:08:28
Itellä on vasta aika aluillaan tämä laulujuttu...mutta kohta vissiinkin bändiin rääkymähän ja meiningit pystyyn.
Tulee kotona harjoteltua laulamista, kun taustalla pauhaa musiikki...niin rääkyy ja örisee sen mukana..toki tietenkin harjottelen itsekseni hiljaisuudessa.
gorgonoidi
24.12.2006 12:37:57

Itellä on vasta aika aluillaan tämä laulujuttu...mutta kohta vissiinkin bändiin rääkymähän ja meiningit pystyyn.
Tulee kotona harjoteltua laulamista, kun taustalla pauhaa musiikki...niin rääkyy ja örisee sen mukana..toki tietenkin harjottelen itsekseni hiljaisuudessa.

Jatka tollein niin hyvä tulee. Itse aina örisen/rääyn ja lauleskelen kotona itsekseni ja hyvää harjoitustahan se on ja biisien mukana on tosi hyvä harjoitella. Suihku on kans sellainen paikka missä kannattaa mikäli on yksin :)
Buffa D
25.12.2006 13:27:54
Olen parhaani mukaan opetellut jo lähes vuoden. Aina välillä, ei aina, kurkku kipeytyy. Teenkö jotain väärin? Tuhoutuuko ääni muutamassa vuodessa?
Kyseessä siis "örinä" tekniikka.

No mulla on ainakin niin, että jos on pitänyt pitkän tauon rääkymisestä ja sitten alkaa uudestaan treenaamaan niin saattaa olla pikkasen semmosta "karheutta". Saundi on tuolloin myös yleensä aika hakusessa.
Mutta jos pitää äänen kuntoa yllä päivittäin, niin auttaa heti. Ainakin mulla.
Missäs kohtaa sulla resonoi toi ääni?
persemoi.
jwa
27.12.2006 11:14:22
ei se ääni tuhoudu - tulee korkeintaan äänihuuliin niitä paljon puhuttuja muutoksia.
itse olen vetänyt huutoa/örinää etc noin 15 vuotta ja ikää myöten ääni paranee. eli ainakin omalla kohdallani on madaltunut jonkin verran ja tietysti itse opiskelleena hengitystekniikka parantunut ajan saatossa. örinä tyyleissäkin on aika laaja skaala ja sellainen todella matala kähinä kuluttaa eniten ilmaa. no vaikeahan noita on kuvailla, mutta todella antoisaa hommaa pidemmän päälle. ei kait näissä hommissa ole muuta kuin muistaa vähän avata ääntä ja juoda sessioiden aikana niin homma toimii. meikäläisellä sellainen vkon-parin tauko ei merkkaa vielä mitään, mutta esim kuukauden tauon jälkeen ääni menee helposti paikka paikoin nk kurlaukseksi. tiukkaa treeniä niin hyvä tulee.

tammikuussa pääsee taasen keikoille muutaman vuoden viiveen jälkeen niin pääsee puhkumaan palkeet punaisena.
www.demolisher.net / www.fortunaab.net
Keppis
27.12.2006 23:04:04
ei se ääni tuhoudu

Noin monta vuotta harrastaneena osaat varmaan esittää perusteitä?

Mites kävi Finntrollin entiselle laulajalle?

Anteeksi negatiivinen sävy.
Luppoaika pidentää elämää. http://www.myspace.com/fobiayhtye
jwa
28.12.2006 09:19:30
no onhan noita poikkeuksia tai sitten ne on meikällekkin tulevaa, mutta kuten joku on todennut > tekniikkaa joutuu hakemaan siten että ei satu eikä tule kipuja sessioiden jälkeenkään. muutenkaan ei kande treeneissä vetää niin pitkään, että ei enää ääni kulje sen jälkeen. voihan sitä finntrollenia verrata vaikkapa cannibal corpeseen/gorefestiin/tms pitkän linjan vetäjään. eipä tuo kreatorissakaan ole hirveästi hiipunut vaikka on vuosikymmeniä jo takana. kait ihmisetkin on tässä asiassa yksilöitä kuten vaikkapa urheilussa?
www.demolisher.net / www.fortunaab.net
Sahtimies666
28.12.2006 16:36:30
no onhan noita poikkeuksia tai sitten ne on meikällekkin tulevaa, mutta kuten joku on todennut > tekniikkaa joutuu hakemaan siten että ei satu eikä tule kipuja sessioiden jälkeenkään. muutenkaan ei kande treeneissä vetää niin pitkään, että ei enää ääni kulje sen jälkeen. voihan sitä finntrollenia verrata vaikkapa cannibal corpeseen/gorefestiin/tms pitkän linjan vetäjään. eipä tuo kreatorissakaan ole hirveästi hiipunut vaikka on vuosikymmeniä jo takana. kait ihmisetkin on tässä asiassa yksilöitä kuten vaikkapa urheilussa?

Asia puhetta +

Kyllä mulla on ainakin vähän semmonen etten kyl mieyi ihmeemmin et tuhoutuuko ääni vai ei... kyllähän kunnon karjasun/räkkäsyt sattuu kurkkuun välillä mutta ei se tapa. Kyllä mä vedän ihan fiiliksellä enkä mieti että: "En kyl kehtaa ihan noin rankasti kuitekaa laulaa sehän saattaa vaikka tuhota mun äänen"
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
tanjuli
28.12.2006 18:05:58 (muokattu 28.12.2006 18:11:26)
Kyllä mulla on ainakin vähän semmonen etten kyl mieyi ihmeemmin et tuhoutuuko ääni vai ei... kyllähän kunnon karjasun/räkkäsyt sattuu kurkkuun välillä mutta ei se tapa. Kyllä mä vedän ihan fiiliksellä enkä mieti että: "En kyl kehtaa ihan noin rankasti kuitekaa laulaa sehän saattaa vaikka tuhota mun äänen"

Jos karjaisut/rääkäisyt alkaa jatkuvasti sattumaan kurkkuun niin se saattaa tappaa äänen, varsinkin jos kipua on silloinkin kun ei karju/rääy. Kannattaa kuitenkin joskus miettiä sitä että se ääni on sun ainoa, ja jos se tuhoutuu niin uutta ei saa. Tai kertokaa mulle heti jos vaiks Thomann ottaa ihmisääntä myyntiin, vois ostaa pari varalle!

En kehoita yltiövarovaisuuteen, vaan järjenkäyttöön. Laulaminen, oli sitten oopperaa tai rääkymistä, on kuin juoksemista. Jos menetät jalkasi, et enää juokse - vielä ei ole semmoista proteesia keksitty että juoksu luonnistuisi yhtä hyvin kuin oikealla raajalla. Toisten kurkku kestää mitä vaan ja toisten ei, mutta sitäpä ei varmuudella tiedä ennenkuin laulut on laulettu että kumpaan kastiin kuuluu. Käytä siis järkeäsi, ellet ole valmis riskeeraamaan ainoaa instrumenttiasi.
[i hear voices but at least they're on tune]
Keppis
28.12.2006 19:13:38
kait ihmisetkin on tässä asiassa yksilöitä kuten vaikkapa urheilussa?

On.

"ei se ääni tuhoudu" tulkitsin niin, että rääkymällä ei saa ääntään rikki.
tanjuli
28.12.2006 19:32:48
"ei se ääni tuhoudu" tulkitsin niin, että rääkymällä ei saa ääntään rikki.

Itse asiassa saa, jos tarpeeksi surkea mäihä käy kylässä. Harvinaista, muttei valitettavasti mahdotonta. Oli instrumentti mikä vaan, niin kannattaa harkita mitä on valmis tekemään tietyn saundin saavuttamiseksi. Jos pianosta saa ainoan oikean saundin hakkaamalla koneistoa vasaralla, voisi miettiä kuinka paljon rahaa on valmis pistämään pianonsoittoharrastukseensa: Koneistoa kun ei ole suunniteltu siten, että se kestää jatkuvaa vasaralla hakkaamista. Jos laulamisen/ rääkymisen/ ääntelyn seurauksena ääni menee ja/tai sattuu, voi olla varma että äänentuottokoneisto ei kestä sen kaltaista käyttöä määrättömästi ja voi vahingoittua vakavasti. Saman saundin voi saavuttaa usealla tavalla, yleisesti ottaen kestävin ja käyttökelpoisin vaihtoehto on se, joka tuottaa vähiten kipua ja sivuoireita.

Monella tapaa tulkittavia lausahduksia voisi yrittää tämmöisissä neuvoa-antavissa ketjuissa välttää. Näitäkin jotkut lukee kirjaimellisesti.
Keppis
28.12.2006 19:35:47
Itse asiassa saa, jos tarpeeksi surkea mäihä käy kylässä. Harvinaista, muttei valitettavasti mahdotonta. Oli instrumentti mikä vaan, niin kannattaa harkita mitä on valmis tekemään tietyn saundin saavuttamiseksi. Jos pianosta saa ainoan oikean saundin hakkaamalla koneistoa vasaralla, voisi miettiä kuinka paljon rahaa on valmis pistämään pianonsoittoharrastukseensa: Koneistoa kun ei ole suunniteltu siten, että se kestää jatkuvaa vasaralla hakkaamista. Jos laulamisen/ rääkymisen/ ääntelyn seurauksena ääni menee ja/tai sattuu, voi olla varma että äänentuottokoneisto ei kestä sen kaltaista käyttöä määrättömästi ja voi vahingoittua vakavasti. Saman saundin voi saavuttaa usealla tavalla, yleisesti ottaen kestävin ja käyttökelpoisin vaihtoehto on se, joka tuottaa vähiten kipua ja sivuoireita.

Monella tapaa tulkittavia lausahduksia voisi yrittää tämmöisissä neuvoa-antavissa ketjuissa välttää. Näitäkin jotkut lukee kirjaimellisesti.

Niin siis jos ei selvinnyt niin olen näillä linjoilla.
gorgonoidi
28.12.2006 19:36:02 (muokattu 28.12.2006 21:49:26)

Niigh... Onneks meikäläinen ei ole havainnut mitään vikaa kurkussa. Monenlaista mökää alkaa jo lähteä ja välillä treenien jälkeen ääni menee ehkä hieman käheäksi, mutta koskaan ei ole sattunut tai tuntunut siltä että enää ei pysty. Se ärinä vaan paranee mitä enemmän sitä joutuu ärisemään putkeen.
tanjuli
28.12.2006 19:51:22
Niin siis jos ei selvinnyt niin olen näillä linjoilla.

Nyt selvisi, hyvä niin. Ei näin vanhat tädit välttis enää osaa nuorison kieltä ;)
hannakatriina
28.12.2006 23:59:09

välillä treenien jälkeen ääni menee ehkä hieman käheäksi, mutta koskaan ei ole sattunut tai tuntunut siltä että enää ei pysty. Se ärinä vaan paranee mitä enemmän sitä joutuu ärisemään putkeen.

Joo, vähän samansuuntaisia kokemuksia... tai no en mitenkään tosi rankkaa rääkyääntä käytä koko ajan, mut sellasta karheempaa noissa rokkijutuissa ja joskus myös muissa musatyyleissä, vaikkapa soulissa (kirkuuhan se Arethakin välillä ihan kunnolla tai pikku-Michael Jackson). Viime kesän runsaan keikkailun jälkeen tuntuu nyt, että rouheen soundin ja rääkäisyjen tekeminen on taas astetta helpompaa kuin ennen. Harjoitus tekee mestarin.

Treenien tai keikan jälkeen on monesti vähän väsynyt ääni, joskus jopa käheä. Muutaman kerran oon myöskin keikalla huutanut innostuksissani ääneni aika piippuun, niin että puheääni on ollut varmaan puoli oktaavia matalampi keikan jälkeen kuin ennen ja en todellakaan ois pystynyt enää vetämään sitä kolmatta encorea ;) Mutta niin kauan kuin se ääni aina palautuu suht' nopeasti ennalleen eikä jää mitään pysyvää kipua tai kummallista tunnetta kurkkuun, niin en ole huolissani. Onhan sitä juoksulenkin jälkeenkin uuvuksissa ja lihakset väsyneet... Eli jos vaikka aamulla vetää rokkitreenit rääkyen (äänen lämmittely tietysti ennen sitä rääkymistä), päivällä pystyy laulamaan kauniilla puhtaalla soundilla ja sitten vielä on illalla rokkikeikka eikä tule ongelmia, niin kaikki ok.

Itsehän nämä rääkymisjutut pitää jokaisen kokeilla ja varovaisuuteen kyllä kehoitan. Luulen, että mitä pitemmällä on laulutekniikan puolesta ihan yleisesti ottaen, niin sitä paremmin osaa tunnistaa omasta kropastaan ja äänestään mitä voi tehdä ja mitä ei ehkä kannata. Kaiken normaalista poikkeavankin tunnistaa äänestään ja siitä äänen tuottamisen tunteesta helpommin, jos tietää mille tuntuu laulaa kun kaikki on kunnossa ja ääni terve. Suosittelen siis opettelemaan laulamista ensin ihan ilman mitään ylimääräisiä särökikkailuja ja muuta ekstraa. Sitten kun äänen tuottamisella on kunnollinen pohja (rentous, hengitys etc. kunnossa), on ehkä turvallisempaa ja helpompaakin laajentaa soundimaailmaa.
Ze Kink
29.12.2006 15:43:29
Miten kummassa tuollaisen HC-saundin saa? En oikein osaa kuvailla, mutta ehkä tämä selventää:

http://www.youtube.com/watch?v=fmdmnnv2NkY
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)