Aihe: Westernistä
1
lindo
22.11.2006 21:07:38
No tuo taitaa olla makuasia :)

Itse käytän D'addarion 009-046 settiä.
http://www.beatman.fi/products.php?p=d29ac7
Rok rok
weelie
23.11.2006 14:58:36 (muokattu 23.11.2006 14:59:45)
Mikä on Western? Ja mitä tarkoitat puoliakustisella? Onko se siis sähkökitara vai mikitetty akustinen? Onko punottu G-kieli? Normivire?
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Metalli_mies_89
23.11.2006 16:27:50
Saattaa kuulostaa hauskalta mutta käytän siinä tällä hetkellä drop- Cvirettä. Sähkökitaralla soittelen kaikkia teknisempiä juttuja, joten laskin tämän vireen alas. Kitara on tämmönen: http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbx5tbk_westerngitarre.htm

Niin no tottakai se on makuasia, mutta ois kiva tietää vähä että minkälaista settiä kannattaa harkita.
Schnowotski
23.11.2006 16:38:22 (muokattu 23.11.2006 16:41:28)
Saattaa kuulostaa hauskalta mutta käytän siinä tällä hetkellä drop- Cvirettä. Sähkökitaralla soittelen kaikkia teknisempiä juttuja, joten laskin tämän vireen alas. Kitara on tämmönen: http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbx5tbk_westerngitarre.htm

Niin no tottakai se on makuasia, mutta ois kiva tietää vähä että minkälaista settiä kannattaa harkita.

Tuohan on siis elektroakustinen eikä puoliakustinen.

Minä laitoin viimeviikolla omaan elektroakustiseeni 11-setin, ja pidän sitä ihan normivireessä. Kyllä tuohon Dropped-C -vireeseen kannattaisi jotain 13-settiä katsella... tai ainakin vähintään 12-settiä - monet tosin käyttävät 12-settiä jo perusvireessä. Asia riippuu hieman myös kitaran skaalasta: lyhytskaalaisiin joutuu/saa yleensä laittaa hieman paksumman setin, jotteivat kielet aivan spagetilta tuntuisi.

Noissa teräskielisten akustisten kieliseteissä yleensä lukee "Acoustic" tms. Varmista vaikka myyjältä, että ostat oikeita kieliä.

Lisäys: Mikä setti siinä nyt on, ja miltä se tuntuu?
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
weelie
23.11.2006 17:48:02 (muokattu 24.11.2006 13:14:53)
Okei, westernillä tarkoitat siis että se on teräskielinen akustinen.

Normisetti uusissa kitaroissa lienee noin 12-53. Materiaalina joko Fosforipronssi tai 80/20. Jälkimmäinen on aluksi kirkkaampi, mutta pian tunkkaisempi, edellämainittu siltä väliltä.

Kun pudotan virettä nauhan tai pari, niin yleensä vastaavasti astetta paksummat kielet tuntuu paremmilta. Mutta se että sopiiko ne sitten satulan kieliurista on eri asia. ja tietysti voit laittaa sähkärin kieletkin (eli "nikkelikielit") jos siltä tuntuu.

Itse olen hankkinut kieleni yleensä webstrings.comista. jotain $3 setti plus postit. Halpaa lystiä.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Metalli_mies_89
23.11.2006 18:00:17
joo siinä on alkuperänen setti paikoillaan, eikä kitaran mukana tullut mitään ohjeita mistä tietäs kielien paksuudet. Sähkökitarassa mulla on nyt daddarion 009-042 setti. Puolakustisessa näyttäisi kuitenkin matalin e kieli olevan paksumpi kun sähkiksessä, eli on siinä vissiin paksummat kielet. Joo kyllä se 13setti kannattaa varmaan ottaa, ku pääasiassa raskaamman musan ystävä olen, ja muuteski tuntuu nuo paksummat kielet mukavemmilta soitettavilta. Mutta meinasin samalla tilata tuohon sähkikseenkin uuden kielisetin. Siinä on siis nyt tuo daddarion 009-042 setti. Minusta se kuiteski tuntuu semmoselta löysältä ja särisevältä. Olen kuullut että paksuilla kielillä on vaikeampi tehdä pinch ääniä. Pitääkö paikkansa ja miten paksulla setillä voi vielä suhtkoht hyvin tehä noita pinchejä+ vibraattoa? Eniten soittelen tuommosta rammstein, nightwish, metallica tyyppistä musaa. Kiitos muuten jo kommenteista:) Selkeytti jo asiaa kummasti.
McNulty
23.11.2006 23:48:25
Akustiseen 11-setti on sopiva. Jämäkkä, tukeva soundi ja mielestäni helppo soittaa. 10-satsi on ihan spaghettia ja 12 voi mennä jo turhan jämäkäksi. Elixirin 11-setti kiinni ja menoksi!
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
AH3
24.11.2006 12:43:19
10-satsi on ihan spaghettia

Kuten mainitsitkin ("mielestäni"), nää on aikamoisia mielipide juttuja. Ei ole olemassa yhtä totuutta, joka toimisi kaikille. Soitto tyyli / laji jo vaikuttaa paljon ko. asiaan. Itse olen ainakin viimeiset 15 vuotta käyttänyt jokaisessa teräskielisessä akustisessani noita spaghetti settejä.
Kitara on kevyt soittaa, venytykset helppoja ja vaikeammatkin otteet helpompi saada soimaan puhtaasti.
Minulla ko. setit siis toimineet mainiosti. ;)
Cujo
24.11.2006 19:14:47
13-settihän on akustiseen vielä medium... :p
"Love means never having to say you're sorry."
Metalli_mies_89
28.11.2006 14:05:52
Onko näissä dean markley kielissä jotain erikoista? Tässäki setissä lukee jotain että nämä on parempia ku puhtaat nikkeli kielet- vissiin jotain terästä lisätty näihin.
Olis nimittäin thomanilta muutaki tilattavaa niin vois ottaa kumpaankin kitaraan uudet kielisetit. Pitää kattoo ottaako nyt sitten 13 vai 12 setin. Kertokaapa mikä teidän mielestä on paras merkki? Varmaan maku asia seki:D, mutta mitkä ois laadukkaat. Rammstein ainakin käyttää dean markleytä ja niillä musa on sen luokan mättöö että luulis olevan ihan käyttökelposta tavaraa, joten taidan itse ostaa tämmöset.

http://www.thomann.de/fi/dean_markley_2506b.htm
weelie
28.11.2006 17:56:14 (muokattu 28.11.2006 18:00:03)
Nickel plated steel eli NPS on se tavallisin kieli sähkökitaraan. "Pure nickel" (joka ei tarkoita että ne oisi 100% nikkeliä) on se perinteinen sähkökitarakieli, eli niinkuin pehmeämpi vintagesaundinen.

Merkki on makuasia. Saitenkatalog.de:stä olen tilannut myös. Esim. D'addariota olen käyttänyt akustisessa. Elixirit nyt (maksavat 15€) ja usein nuo Webstrings (voin myydä ja lähettää sulle yhden webstrings-forforipronssisetin, jos maksat etukäteen sen n. 4€ mun tilille).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)