Aihe: Palautetta demon/ep:n miksauksista (taas)
1
Kemppilä
22.11.2006 15:34:04 (muokattu 28.11.2006 11:29:12)
Eli hieman palautetta kaipailisin uuden demon miksauksista. Läpyskä on lähdössä tässä joulukuun vaihteessa masterointiin ja jos hieman palautetta saisi, jos jotain parannettavaa vielä olisi, eikä mikään olisi niin pahasti metässä, että haittaisi masterointia ja pilaisi lopputulosta.

täyty ottaa biisit pois jaosta

Miksauksissa ei ole ruvettu kikkailemaan mitään ihmeellisempiä ja tämänhetkisiin soundeihin olen itse melko tyytyväinen, ainakin verrattuna edelliseen demoon :p.
Eli siis jos jotain palautetta saisi ulkopuolisilta. Omat korvat alkaa hiljalleen turtumaan tuolle matskulle eikä välttämättä kuule niitä virheitä.
Kiits etukäteen.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
sami_sumea
22.11.2006 16:58:33

Miksauksissa ei ole ruvettu kikkailemaan mitään ihmeellisempiä ja tämänhetkisiin soundeihin olen itse melko tyytyväinen

Eniten mulle tökkää tossa korvaan bassari ja virveli.. Virvelissä ei ole oikein sointia (liikaa alamikkiä?) ja bassari on vähän "tumppu". Lisää napsua kaipaa mun mielestä.

Rumpujen overheadeja vois ehkä vähän jopa nostaa, näin kuulokkeet päässä kuunneltuna.

...
http://www.adamantiumstudios.com
CryptoFib
22.11.2006 19:04:23 (muokattu 22.11.2006 19:07:48)
itte lisäisin virpan atakkia, lyhentäsin sointia - ei oo kovin napakka. Napakkuus puuttu mielestäni basaristaki. Kitarat oli kans minusta vaisut. lisäisin preesensiä/yläpäätä (vahvarin etuasteeseen enemmän kuormaa?). Äkkiseltään jäi maku, että masterkompuraakaan ei ainakaan käytetä liikaa, jos ollenkaan? yleisterve minun korviin jokatapauksessa. Ihan tyyli/makukysymyksiä...

E: en tiiä, prkl... Ite lisäilisin ylä-ääniä vähä joka paikkaan.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Kemppilä
22.11.2006 19:33:52
jep. Tuohon basariin ja virppaan en itekkään täysin ole tyytyväinen. Siihen täytyy vielä palailla.
Masterissa ei ole kompuraa ollenkaan. Kannattaneeko laittaa vai jättää masterointiin?
Yläpäätä olen korostanu vähän jokapaikasta. Kitarat tuli nauhotettua turhan tumppusilla soundeilla joka kostautui myöhemmin (virheistähän sitä oppii).
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
CryptoFib
22.11.2006 21:06:21 (muokattu 22.11.2006 21:24:13)
jos oot tietokoneympäristössä haeskelemassa miksausta, niin siihen basari/virppaongelmaan tämä plugari vois olla aika hyvä. Ite oon käyttäny ja tykkään. Atakin, sustainin muokkaussofta, jonka olemassaolosta Sami_sumea joskus vinkkasi. Tekee ihmeitä virpparaidalle:
http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=4

E: ja joo, käyttäisin masterissa kompuraa vähän reilummaltikin jo miksausvaiheessa. Biisissä oli laulu hyvin kuultavissa ja artikulaatio kunnossa, mutta se oli tosi pinnassa. Kompuroimalla se vois pysyä pinnassa samalla ku boostataan muita instrumentteja. Ehkäpä koittaisin "monikaistakompuralla" niin, että ylä-äänillä kompurointi ois agressiivisempaa: vois tuoda biisiä lähemmäs ja ylerissoundista vähän hifimpää.

EE: Exiteriä kannattanee käyttää kans. Masteriin, kitaroihin, mihin vaan tarpeellista.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Säätäjä
22.11.2006 21:12:09
Mä käytän kans lähes aina jotain masterkompuraa/-limitteriä miksatessa, ei tuu sit niin suuria ylläreitä masteroinnissa. Yleensä otan ne kuitenkin ennen masterointia pois, tai teen versiot kompuralla tai ilman.
Nauhoitusta, miksausta ja tuotantoa tarjolla pääkaupunkiseudulla hyvällä hinta-/laatusuhteella.
sami_sumea
23.11.2006 11:08:57 (muokattu 23.11.2006 11:09:06)

Mä käytän kans lähes aina jotain masterkompuraa/-limitteriä miksatessa, ei tuu sit niin suuria ylläreitä masteroinnissa. Yleensä otan ne kuitenkin ennen masterointia pois, tai teen versiot kompuralla tai ilman.

Hm. Tossa on se ongelma, et jos masteroinnissa on käytössä täysin eri masterkompura ja/tai limitteri, soundi voi muuttua oleellisestikin jos ne ottaa pois ennen masterointibouncea.

Ite suosittelen, että kevyt masterkompura kehiin, ja sen läpi bouncattu versio masterointiin. Limitteriä en lähtis laittamaan tonne missään vaiheessa ennen masteria.

...
http://www.adamantiumstudios.com
virtalahde
23.11.2006 12:03:43

Masterissa ei ole kompuraa ollenkaan. Kannattaneeko laittaa vai jättää masterointiin?

..Ja tähän neuvon, jonka aina sanon: Jos se kompura on siellä soundin takia eikä puhtaan äänenvoimakkuuden vuoksi, laita sinne vaan jos tuntuu, että miksaksesta häviää jotain ilman. Yleensä ottaenkin olen sitä mieltä, että ns. efektiivinen kompura masterissa on enemmänkin miksaajan hommia, masteroinnin tarkoitushan olisi vain tukea miksaajan näkemystä omine pienine lisämausteineen.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
virtalahde
23.11.2006 12:20:41

Niin, ja basari tökkii tässä eniten minulle. Kuunteluhuoneessa ollut kuoppa tuossa 100Hz:n tietämillä?
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Pacifig
23.11.2006 20:25:07

Ensi vaikutelma: hirveen etäällä kaiuttimesta ja mössöä.

Yrittäisin nyt ensin saada panoroinnilla jotain kuvaa tuohon touhuun.
Sen jälkeen sitten equlla vähän erottelua soittimille.
Virveli ja tomit kuulosti aika kaameelle mun korvaan
Laittaiskohan kamat myyntiin.
Kemppilä
24.11.2006 11:25:13
Hyvää juttua tullu. Kiitokset niistä. Tästä on hyvä lähtee jatkamaan.

Mikititkö rummut erikseen ja olet ajanut lähimikit jonkun EQ:n läpi, jossa hukkuu yläpäät?
Suoraan mikserin etusista koneelle. Tosin tomimikkien virkaa toimitti t-bone härvättimet, samoin basarissa oli t-bonen basarimikki. En muista tarkkoja malleja.
Niq
24.11.2006 13:37:19 (muokattu 24.11.2006 13:38:29)

Suoraan mikserin etusista koneelle. Tosin tomimikkien virkaa toimitti t-bone härvättimet, samoin basarissa oli t-bonen basarimikki. En muista tarkkoja malleja.

Kompuralla(monialue?) vois kokeilla kaivella sitä yläpään lätinää noista raidoista, niin sais rummut vähän lähemmäs äänikuvassa ja samoin myös iskut selvemmäksi. Jos tuntuu että menee kauheaksi säätämiseksi, että saa noista kohtuulliset, niin mieluummin sitten soittaa uudestaan paremmalla mikityksellä ja vireellä (paremmilla rummuilla?), jos vaan aikaa on.

EDIT: Toistan näköjään itseäni :P
"I have a cunning plan" -Baldrick
Kemppilä
24.11.2006 14:02:18
Kompuralla(monialue?) vois kokeilla kaivella sitä yläpään lätinää noista raidoista, niin sais rummut vähän lähemmäs äänikuvassa ja samoin myös iskut selvemmäksi. Jos tuntuu että menee kauheaksi säätämiseksi, että saa noista kohtuulliset, niin mieluummin sitten soittaa uudestaan paremmalla mikityksellä ja vireellä (paremmilla rummuilla?), jos vaan aikaa on.

EDIT: Toistan näköjään itseäni :P

Uudestaan tuskin ruvetaan soittamaan. Tottahan se on että baschasta ei saa konvehtia, mutta näillä mennään mitä on. Seuraavissa äänityssessioissa ollaan taas viimekertaa viisaampia. Vuokrataan sitten vaikka teiltä, niq, mestat :P.

Basariin sain ryhtiä ihan hyvin triggerillä ja löytyihän sitä napsuakin sieltä eq:lla.
Virveliin tosiaan vois jotakin monialuekompuraa kokeeks tarjota.
Halsu
24.11.2006 20:57:15 (muokattu 24.11.2006 21:02:04)

T.bonet on minusta ihan ok, ainakin oma DC4000 -setti. Ei se napsun puute varmaan niistä mikeistä johdu.

Tämmöstä jälkeä tarttui (pelkillä t-boneilla) koekolistelussa kun viimeksi viritin kannut ja panin mikit paikalleen...

http://eki.pp.fi/temp/Mnet/EKI_RUMMUT_EDIT_11_11_2006_2.mp3

Edit: Suoraan etusista koneelle, miksissä perus EQutus ja kompura masterkanavissa. Muutama konkkamikki käytössä sen perussetin lisäksi.
CU -- Eki
Raimo
25.11.2006 00:31:10 (muokattu 25.11.2006 00:48:01)

Ottaen silti huomioon, että on demo... Huoh. Hyvin pienen kuuloista. Minimaalisen. Ei Hyvä!

Menemättä varsinaiseen miksauskoulutukseen(joka on näemmä vasta hyvin aluillaan), saisit ihmeitä aikaan kun kompuroisit bassoa ja nostaisit sitä *vitusti*(Paitsi alinta botnea joka jo välillä vilahtaa kuuluvissa), kenties myös vähän SansAmp- tyyppistä rupea siihen... Kitarasoundit ovat lohduttoman kuivat, säröä olisi voinut olla enemmän, ne myös kaipaavat kipeästi botnea. Laulu on aivan liian irti, paljon kompuraa, volaa suhteessa alas pikkaisen ja huonesimulaatio/ lyhyt dilsa- esiheijastuksia kehiin... Rummuissa overit reilusti ylös, virvelimattosaundia alas perkeleesti(jos mahd) ja basariin ja virveliin atakkia... Basarissa alamidle-leikkaus ja lievä ylämiddleboost, virveliin keskiatakki/nopearelease- kompuraa.

Vois auttaa emmätiä, mä juon viskiä.
Uutta näytettä...
Kiibo
25.11.2006 17:22:25
Jos sallitaan ei-muusikon (vaikkakin pianoa yritän opetella) kommentti :-)

Ruodin tuota Kunkelia. (Kuunneltu Grado 60 kuulokkeilla suoraan läppäristä)
- Kokonaisbalanassi on vähän metsässä. Aivan liian paksu ja tunkkainen. Preesens alueelle ja siitä ylöspäin vois tuoda jotain (ehkä virveli) ja ehkä nostaa peltejä jottei kokonaisvaste putoa täysin alas preesensalueen jälkeen.
- peltien soundi on kuin fuzzin läpi, johtunee noista jo kerrotuista mikitys/gate ongelmista
- laulajan ääni toimii sellaisenaan jos ei haluta "ylituotettua" säihkyä mutta rullaavissa kohdissa hitusen pinnassa ja muissa aikas reilusti pinnassa. Voi tietysti ymmärtää, että muut ovat vähän vaimeita :-/
- "Laulukopin" kumua äänessä. Kuulee kohdissa missä ei juuri muuta taustalla.
- laulussa hitunen liikaa läheisyyttä tai jotain. Voi korjautua tasoa pudottamalla toisaalta mikki voisi olla jotenkin erilailla tai erilainen mikki. Ääni on jotenkin kuin erikoislaatuisen noisgaten kautta.
- bassarissa on kumma kumina. Jos ei ole mahdollista tehdä uusiksi, koita pudottaa bassaria jostain 300Hz kieppeiltä 2-6db.

Tämä täysin subjektiivinen mielipide. Osa noista havainnoista korjaantunee suoraan virvelin ja peltien korjaamisella.

Ei muuten ollenkaan hassumpi kipale eikä maallikon korvaan soitossakaan mitään valittamista. Studio- ja miksauskuviot vain ontuu.
Kemppilä
26.11.2006 12:55:23
Menemättä varsinaiseen miksauskoulutukseen(joka on näemmä vasta hyvin aluillaan)...

Ihan opetteluvaiheessa tässä vielä mennään :p, sillä täällä palautetta kyselenkin.
Mutta hyviä juttuja ja palautetta tullu. Hyvä tietää missä on jatkossa parannettavaa.
Da Make
27.11.2006 11:19:39
Kitaroissa oli ehkä liikaa mutaisuutta 100-250 Hz alueella.
Tosin en kuunnellut tavanomaisella kuuntelullani.

Rumpuihin ehkä lisää rähäkkää ja varmasti atakkia virppaan ja bassariin, kuten aiemmin sanottu.
Katso omat plussasi täältä! : Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki : "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
JoKo
27.11.2006 12:57:05
Aika paljon auttaisi jo mainittu snaren alamikin laskeminen ja basson nostaminen. Toinen asia on äänityksen lähes täydellinen tilattomuus. Vaikka kuivaa soundia hakeekin, niin lyhyen tilakaiun käyttö on kuitenkin suositeltavaa, soittimet kuulostavat luonnollisemmilta jossain tilassa. Lisäksi laulu istuu paremmin miksaukseen, ns. "karaoke-efekti" vähenee... Rumpusetti oli aika hajallaan stereokuvassa, kuulosti että rummut oli sijoiteltu sinne tänne huonetta, virveli siellä, ride täällä, rumpalin hakatessa niitä neljän metrin kapuloilla. Stereokuvan supistaminen ja tilakaiun lisääminen auttaisi hahmottamaan ne enemmän yhtenä soittimena.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)