Aihe: Kaapin kytkennät ja ohmit 1 | |
---|---|
![]() 24.11.2003 20:13:31 (muokattu 24.11.2003 20:16:10) | |
Mitenkäs tuollasessa 4*12 kaapissa yleensä on elementit kytketty. Riippuu tietysti mallista, mutta esimerkiksi kurkkasin omaan JCM900 1960A :n sisälle ja siellä näytti olevan 2kpl 16ohm ja 2kpl 8ohmin elementtiä. Aloin miettimään, että miten niistä saadaan sarjaan ja rinnankytkennöillä 16/4ohm monona ja 8ohm stereona. En jaksanut alkaa sen tarkemmin syynäämään sitä kytkentää. Ymmärtäisin jos ne kaikki kaiuttimet olisi 16ohmisia, eikö se niin olisi kaikkein järkevintä, ainakin yksinkertaisinta. Onkohan siellä väärän ohmiset elementit?? Vai kuuluuko siellä olla noin. Kurkatkaas omiin marsuihinne ;) Ed. kirotusvihre Puuseppää aina tarvitaan... | |
![]() 25.11.2003 03:08:35 (muokattu 25.11.2003 03:16:34) | |
Niistä ei saa mitenkään 16/4ohm monona ja 8ohm stereona, jos kaikkien elementtien haluaa olevan kytkettyinä. Kaikkien elementtien pitäisi silloin olla joko 16 tai 4ohm kuten 4x12" stereo-kaapeissa yleensä kai on. Tuo sun kaappi toimii noilla lukemilla, jos kytkettynä on vain ne 8ohm elementit, ei muuten. Pelkillä kaseilla 4x12" kaapissa saisi 8ohm monokaapin (kuten ne yleensä on kai tehtykin) ja lisäksi monona 2 tai 32. Kaksi ohmia on liian vähän useimmille päätteille ja 32 on turhan paljon. Stereona saisi 16 tai 4ohm. | |
![]() 25.11.2003 08:56:59 | |
.Onkohan siellä väärän ohmiset elementit?? Vai kuuluuko siellä olla noin. Kurkatkaas omiin marsuihinne ;) Kyllä vähän tuntuisi, että sinne on vaihdettu elementtejä, lienet ostanut kaapin käytettynä? Eipä noita oikein saa kytkettyä nätisti tasalukemiin siten, että kaikki elementit pläikäisivät. Lisäksi tuossa todennäköisesti käy niin, että toiset elementit soivat kovempaa kuin toiset - tämä tosin riippuu myös kaiuttimen herkkyydestä. Itse yrittäisin vaihtaa joko 16 ohmiset 8 ohmisiin tai 8 ohmiset 16 ohmisiin, kuitenkin niin, että kaapissa loppujen lopuksi olisi vain samanarvoisia elementtejä. Se,kummin päin kannattaa tehdä, riippuu siitä, minkälainen kokonaisimpedanssi sulle olisi paras. Eli esim. haluat 8 ohm monona, niin sitten kaikki elementit 8 ohmisiksi jne. Millainen setuppi sulla on? Uskon, että vaihtaja kyllä löytyy. Varmasti löytyy ihmisiä, joilla esim. on 16 ohmin 2x12" kaappi, mutta tarvitsisivat 8 ohmisen ja mielellään vaihtaisivat elementtinsä. JuSu Räkki- ja midirompetta myytävänä, katso Torilta! | |
![]() 25.11.2003 10:17:31 (muokattu 25.11.2003 10:22:32) | |
Joo, siihen tulokseen mäkin tulin tuossa eilenillalla asiaa vielä tarkemmin syynätessä, että niitä elementtejä on vaihdeltu. Se,kummin päin kannattaa tehdä, riippuu siitä, minkälainen kokonaisimpedanssi sulle olisi paras. Eli esim. haluat 8 ohm monona, niin sitten kaikki elementit 8 ohmisiksi jne. Millainen setuppi sulla on? Tulossa tällä hetkellä on Screamer nuppi, jota ois tarkotus tuon kanssa veivata. 16ohmiset tietysti olisi mieluiset, kun siinä sellaset alunperin kuuluu ollakin, mutta kyllä kai ne kasitkin kelpais jos jostain sais vaihdettua. Stereona sitä ei sitten paljo 4:llä ohmilla soittelis, mutta ei oo tarviskaan. Toisaalta mulla on yks toinen 8ohminen monokaappi niin oispahan sitten kaks samankokoista, vois soittaa vaikka kahdella kaapilla :) Vai voikos screameriin muuten kytkeä erikokoiset kuormat? Entä onko 8ohmisen ja 16ohmisen G12T-75:n soundissa mitään eroa? Puuseppää aina tarvitaan... | |
![]() 25.11.2003 10:26:04 | |
Toisaalta mulla on yks toinen 8ohminen monokaappi niin oispahan sitten kaks samankokoista, vois soittaa vaikka kahdella kaapilla :) Juu, mun omast' mielest' kantsis kyllä yrittää järjestää niin, että kaapeilla on sama impedanssi, juuri tuosta syystä. Toisaalta, jos on eriarvoiset kaapit, niin jatkossa ei ole niin väliä, millaisia nuppeja ostelee, aina löytyy sopiva kaappi... =) Vai voikos screameriin muuten kytkeä erikokoiset kuormat? Eipä tuota manuaalissa suositella, enkä ole lähtenyt kokeilemaankaan (mulla on Screamer combo). Siinä taasen varmaankin kävisi niin, että toinen kaappi soisi paljon hiljempaa. JuSu Räkki- ja midirompetta myytävänä, katso Torilta! | |
![]() 25.11.2003 10:40:44 | |
Juu, mun omast' mielest' kantsis kyllä yrittää järjestää niin, että kaapeilla on sama impedanssi, juuri tuosta syystä. Toisaalta, jos on eriarvoiset kaapit, niin jatkossa ei ole niin väliä, millaisia nuppeja ostelee, aina löytyy sopiva kaappi... =) Jep, helpompi löytää sopivat kun kumpikin vaihtoehto (8 tai 16) käy. Nyt kun vaan löytäis jonkun, joka vaihtais. Uutena en kyllä ala ostamaan. Eipä tuota manuaalissa suositella, enkä ole lähtenyt kokeilemaankaan Aijaa, aattelin vaan siitä kun sielä on ne omat jakkinsa erikokoisille kaapeille, että josko niihin vois pistää samaan aikaan erilaisia. Puuseppää aina tarvitaan... | |
![]() 25.11.2003 10:49:14 | |
Aijaa, aattelin vaan siitä kun sielä on ne omat jakkinsa erikokoisille kaapeille, että josko niihin vois pistää samaan aikaan erilaisia. Juu ei. Vaihtoehdot ovat 1x8 ohm, 2x8ohm, 1x16 ohm ja 2x16ohm. Torille vaan ilmoitus, uskon kyllä, että vaihtajia löytyy. JuSu Räkki- ja midirompetta myytävänä, katso Torilta! | |
![]() 25.11.2003 12:00:11 (muokattu 25.11.2003 12:01:52) | |
Torille vaan ilmoitus, uskon kyllä, että vaihtajia löytyy. Hei! Pitää välissä kysyä, mikä on vaihdettujen elementtien merkki ja malli. Nimittäin, jos sinne on vaihdettu jotain Philips tuplakartioita, ei vaihto ookaan niin varma. Eli: mitä elementtejä kaapissa on? Valmistaja ja tyyppimerkintä, jos löytyy, kiitos. EDIT: vai oliko ne kaikki kuitenkin Celestion G12T75:ia? En ihan varmaksi ymmärtänyt... "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 25.11.2003 12:09:49 | |
Hei! Pitää välissä kysyä, mikä on vaihdettujen elementtien merkki ja malli. Nimittäin, jos sinne on vaihdettu jotain Philips tuplakartioita, ei vaihto ookaan niin varma. Eli: mitä elementtejä kaapissa on? Valmistaja ja tyyppimerkintä, jos löytyy, kiitos. EDIT: vai oliko ne kaikki kuitenkin Celestion G12T75:ia? En ihan varmaksi ymmärtänyt... Ne oli kyllä onneks kaikki G12T-75:a, ohmimäärät vaan oli eri. Sit mulla ois kyllä revenny perse jos sieltä ois jotkut "euroshopper" -elementit löytynyt :) Puuseppää aina tarvitaan... | |
![]() 27.11.2003 12:16:42 | |
Elikkä miun putkivahvistimessa on 8 ohmiset elementit. Kun liitän siihen external speaker outputista marsun jcm800 1960 4X12 kaapin niin volume vähenee huomattavasti. Onko tuossa marsussa 4ohmin kajarit (luultavasti alkuperäiset). Eikö vahvistin jaksa soittaa neljän oman kajarin lisäksi vielä marsun 4X12 kaappia tässä vielä tiedot vahvistimesta YCV80Q - Custom Valve 80Q Specifications Type Tube Guitar Amplifier Cabinet Program Power (Watts) 80 Cabinet Impedance (Ohms) 8 Minimum Impedance (Ohms) 2 Speaker Configuration - LF (Size / Power) 4 x 10 inch Celestion Tube 10's Input Channels 2 Channel 1 - inputs 1/4 phone jack Channel 1 - controls Gain, Volume,Treble, Mid, Bass Channel 1 - switches Boost, Scoop Channel 2 - inputs Shared w/ Channel 1 Channel 2 - controls Volume, Treble, Mid, Bass Line Out (type / configuration) Speaker Compensated XLR Balanced Out Effects Volume Yes Effects Loop / Location Yes / Rear Effects Footswitch / Function Yes / Channel select, Boost LED Indicators Channel Select, Boost, Standby External speaker output / location 1/4 inch rear Headphone Jack yes Other Features Standby Switch, Auto matching circuit, DC Filaments on preamp tubes, Perforated Steel Grille Dimensions (DWH, inches) 9.5x26.5x25 Dimensions (DWH, cm) 24x67x65 Weight (lbs / kg) 68/32 | |
![]() 27.11.2003 12:48:40 | |
Elikkä miun putkivahvistimessa on 8 ohmiset elementit. Kun liitän siihen external speaker outputista marsun jcm800 1960 4X12 kaapin niin volume vähenee huomattavasti. Onko tuossa marsussa 4ohmin kajarit (luultavasti alkuperäiset). Eikö vahvistin jaksa soittaa neljän oman kajarin lisäksi vielä marsun 4X12 kaappia Mä oon ymmärtäny että Jcm800 -kaapissa ois 16 ohmiset elementit, ja koko kaapin impedanssi siis 16 ohm (korjatkaa jos olen väärässä). Niin tottahan se soi sillon hiljempaa, jos vahvistin kaipais 8 ohmista. Löytyykö vahvistimesta mitään ohminvalinta-kytkintä, jonka pistäis 16ohm-asentoon? Puuseppää aina tarvitaan... | |
![]() 27.11.2003 13:36:33 (muokattu 27.11.2003 13:37:11) | |
Mä oon ymmärtäny että Jcm800 -kaapissa ois 16 ohmiset elementit Ainakin minun JCM 800 4x12"-kaappini on 8 ohminen. | |
![]() 27.11.2003 13:52:32 (muokattu 27.11.2003 13:53:21) | |
Elikkä miun putkivahvistimessa on 8 ohmiset elementit. Kun liitän siihen external speaker outputista marsun jcm800 1960 4X12 kaapin niin volume vähenee huomattavasti. Onko tuossa marsussa 4ohmin kajarit (luultavasti alkuperäiset). Eikö vahvistin jaksa soittaa neljän oman kajarin lisäksi vielä marsun 4X12 kaappia Se kaipaa ainoastaan 4 ohmista kuormaa se ulkoinen liitäntä siinä Traynorissa. Niin ja kyllä jaksaa soittaa. EDIT: sekoilut pois Kuka tahansa voi hypätä järveen. | |
![]() 27.11.2003 15:03:32 | |
Ainakin minun JCM 800 4x12"-kaappini on 8 ohminen. OK. Olen elänyt harhaluulossa siis... :) Puuseppää aina tarvitaan... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)