Aihe: Rumpujen viritys
1 2 3
kivi
21.11.2006 20:48:06 (muokattu 21.11.2006 21:28:52)
hmm.. Mäpä käännän asian näin päin:

Miksi rumpali on väärä henkilö virittämään soittimensa, ja mihin tarvitaan tätä "puun takaa" -tulevaa rumpuvirittäjää? Eikö yhteistyö suoraan rumpalin ja tuottajan välillä voi olla toimiva?

Haen siis tässä vähän selvennystä siihen, miksi lentoyhtiön johtaja sanoisi koneen kapteenille että "tänne tulee konsultti opastamaan sulle lentokoneen käytön"?
Näkökulmia voi olla (ja pitää olla) monia ja samoin soundeja.
Rumpujen virittäminen on perusasioita soittamisessa, ja mikäli jonkin opettajan pakeille sattuu hakeutumaan, asiaa käsitellään kyllä varmasti ihan heti opetuksen alkupuolella.

Tästä ei sitten oteta mitään herneitä nenään, koska mä en vain täysin ymmärrä tuon mystisen rumputeknikon olemassaoloa ja funktiota. Mitäs ne rumputeknikot sitten hommailevat päivätöikseen?

Kukaan ei taatusti tule tarjoamaan sulle pakolla rumputeknikkoa jos osaat virittää rumpusi. 80% rumpaleista luulee osaavansa muttei osaa. Jos sulle tullaan tarjoamaan väkisin viritysapua, voit melkoisella varmuudella pitää itseäsi tähän ryhmään kuuluvana.

Ja ne rumputeknikot... ne ovat rumpaleita, joista on huomattu että osaavat virittää rumpunsa.

Mä en muutenkaan käsitä mikä tässä on niin vastentahtoista? Jos koet että se loukkaa kunniaasi, että joku muu virittää rumpusi, saat aivan varmasti pelätä kunniasi puolesta koko soittourasi ajan, mikäli päätät ryhtyä ammattilaiseksi. Kaikki hyvät, parhaatkin rumpalit joiden kanssa mä olen työskennellyt, ovat olleet vain innoissaan jos heille on tarjoutunut tilaisuus vaihtaa kokemuksia ja mielipiteitä rumpujen virityksen ihmemaasta kaverin kanssa.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Groovi
21.11.2006 20:56:47
Kukaan ei taatusti tule tarjoamaan sulle rumputeknikkoa jos osaat virittää rumpusi. 80% rumpaleista luulee osaavansa muttei osaa. Jos sulle tullaan tarjoamaan viritysapua, voit varmuudella pitää itseäsi tähän ryhmään kuuluvana.

No mun mielestä rumpalilla tulee viritystaidon lisäksi olla myös senverran laaja näkemys, että kannuista saadaan muutakin irti kuin se yksi ja ainoa soundi. Parastahan olisi se, että rumpali tuntee myös studiotekniikkaa ja työtapoja minimissään saman verran kuin miksaaja tuntee rumpujen soittoa ja viritystä.

Eikai se mitään kamalaa hommaa ole ostaa mikkisettiä ja äänitellä omia rumpujaan kaikessa hiljaisuudessa vaikka treenikämpällä? Siinähän sitä parhaiten oppii sen, miten viritys vaikuttaa siihen lasin toisella puolella kuultavaan soundiin. Ja sitäpaitsi sehän on pirun mielenkiintoista ja antoisaa puuhastelua, ja tuo pikkusen suolaa siihen tavalliseen ja puuduttavaan treenaamiseen.
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
kivi
21.11.2006 21:09:33 (muokattu 21.11.2006 21:09:52)
No mun mielestä rumpalilla tulee viritystaidon lisäksi olla myös senverran laaja näkemys, että

Täydensin tuon edellisen kirjoitukseni vähemmän epäkohteliaaksi, mietittyäni tarkemmin mitä tarkoitin sanoa. Ja kyllä, oma äänittelyharrastus on hyvä juttu.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
saastara
22.11.2006 00:17:56 (muokattu 22.11.2006 00:18:02)
Mä en muutenkaan käsitä mikä tässä on niin vastentahtoista? Jos koet että se loukkaa kunniaasi, että joku muu virittää rumpusi, saat aivan varmasti pelätä kunniasi puolesta koko soittourasi ajan, mikäli päätät ryhtyä ammattilaiseksi. Kaikki hyvät, parhaatkin rumpalit joiden kanssa mä olen työskennellyt, ovat olleet vain innoissaan jos heille on tarjoutunut tilaisuus vaihtaa kokemuksia ja mielipiteitä rumpujen virityksen ihmemaasta kaverin kanssa.

Kompskomps.
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
welho
22.11.2006 00:18:52

Tästä ei sitten oteta mitään herneitä nenään, koska mä en vain täysin ymmärrä tuon mystisen rumputeknikon olemassaoloa ja funktiota. Mitäs ne rumputeknikot sitten hommailevat päivätöikseen?

Mä oon ainakin käynyt virittelemässä sellaistenkin ukkojen kannuja jotka varmasti osaa ruuvata niitä pönttöjä itsekkin. Ehkäpä vaan sen takia että se on mahdollista ja vaikkapa sen takia että mukana on ulkopuolinen korva ja apukäsi joka pystyy juoksemaan soittohuoneen ja tarkkaamon väliä ja tekemään "nopeasti" toivottuja muutoksia..

Tarkoitus ei todellakaan ole antaa mitään epäluottamuslausetta kannuttajalle vaan ainoastaan helpottaa elämää ja tehdä sessiosta jouhevampi. Kaikki tähtää samaan maaliin joka on timanttinen biisi.

Päivätöikseni soitan rumpuja:)
www.welhodrum.com
saastara
22.11.2006 00:35:08
Tarkoitus ei todellakaan ole antaa mitään epäluottamuslausetta kannuttajalle vaan ainoastaan helpottaa elämää ja tehdä sessiosta jouhevampi. Kaikki tähtää samaan maaliin joka on timanttinen biisi.

Aivan.. Vaikka en rumpali olekaan niin voin todeta, että muusikkona otan aina ilolla vastaan apua ja tietotaitoa vaikka kyseisen asian itsekin hallitsisin. Silloin kun katselee muiden toimintaa on aina helpompi saada semmoisia "tämä juttuhan minulla kusee"-elämyksiä. Ja se taas auttaa itsekehitystä.. ja kehitys on aina progressiota. :) Ja progressio on just jees. :)

Päivätöikseni soitan rumpuja:)

Nyt se salaisuus sitten selvisi.. :)

E: Onpa väsynyttä.. Nyt ukkustamaan.
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
zuspe
22.11.2006 08:23:01

Munmielestä studiomiehen ei tarvi osata virittää mitään, MUTTA studiomiehen tarvii kuulla soittimessa kun soittimessa mikä on pielessä jos ei saada haluttua soundia.
Onko se soittotatsi, huonot vireet vai mikä.

Itse muusikkona kuulen kaikki väärät vireet soittimessa, kun soittimessa joka helpottaa sitten sitä hommaa kun voi sanoa soittajalle heti mikä on pielessä.

Rumpuja en todellakaan osaa virittää, mutta kummasti rumpali kun rumpali (melkein) saa viritettyä kannunsa kuulostamaan edes lähes siltä mitä halutaan, jos niille vaan osaa tarkasti kertoa mikä on pielessä.
Groovi
22.11.2006 10:37:13

Hö. Menee jo saivartelun puolelle, koska tässä nyt väkisin halutaan vääntää asiaa jota en alunperinkään tarkoittanut pointiksi kirjoituksissani.

Jos aloittaja kysyy että pitääkö tilata rumputeknikko paikalle jos rumpali ei itse osaa? Minä taas kysyn vastakysymyksen että miksi rumpali on studiossa, jos hän ei edes osaa edes virittää instrumenttiaan?

On täysin eri asia jakaa kokemuksia ja olla apukorvina, kuin että ei hallitse ylipäänsä koko virittämistä. Lopulta se hyvä soundikin on aina kuulijan korvissa, ja se mikä kuuluu lopullisessa levytuotoksessa ei välttämättä toimi kovin hyvin akustisesti, ja vice versa.

Jotta nyt ei jää mitään epäselvää, niin tottakai studiossa on aina kaikki apu tervetullutta, ja hyvin suotavaa. Mutta pitääkö tilata rumputeknikko paikalle jos rumpali ei osaa virittää? Sellaista tilannetta ei pitäisi olla, koska rumpalin pitää osata virittää kamansa itse.

Kuten joku (olikohan Welho) tuossa ylempänä mainitsi, ovat nämä rumputeknikot yllättäen.. rumpaleita. Tässä nyt siis väittelemme että osaako ne rummut lopulta virittää rumpali vaiko rumpali. =) Tää on se mun pointti.
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
kivi
22.11.2006 10:45:05
Jos aloittaja kysyy että pitääkö tilata rumputeknikko paikalle jos rumpali ei itse osaa? Minä taas kysyn vastakysymyksen että miksi rumpali on studiossa, jos hän ei edes osaa edes virittää instrumenttiaan?

Siksi, että jos tuolla tavalla rajattaisiin, saisi suurin osa rumpaleista kalossinkuvan perseelleen. Samoin kitaristeista, basisteista ...ja nuottiin osumattomia laulajia sitä vasta riittääkin, myös ammattilaistasolla.

Kuitenkin näillä kaikilla ihmisillä on jotain annettavaa musiikille. Toivottavasti.

En mä arvota rumpalia sen mukaan kuinka hän osaa virittää rumpunsa vaan sen mukaan kuinka hän soittaa. Samoin jos bändi äänittelee demoja kämpillä, pidän koko ajan mielessä että demon tarkoitus on esitellä bändin taitoja soittajina, ei äänittäjinä tai levytuottajina.

Silloin kun itse asetun soittajan rooliin, mua lakkaa kiinnostamasta koko muu kuvio. Lakkaan olemasta kiinnostunut laitteista tai tekniikasta, ja kuten vaippamainoksen vauva "minä vain juon ja pissaan, muut saa selittää". Tätä jatkuu kunnes keikkabussi kaartaa taas kotipihaan, laitan kitarat varastoon ja palaan miettimään taajuuskohtaisia resonansseja ja analogisummauksen etuja.
(Handsome Dick Manitoba)
Groovi
22.11.2006 10:52:31
Siksi, että jos tuolla tavalla rajattaisiin, saisi suurin osa rumpaleista kalossinkuvan perseelleen. Samoin kitaristeista, basisteista ...ja nuottiin osumattomia laulajia sitä vasta riittääkin, myös ammattilaistasolla.

En mä arvota rumpalia sen mukaan kuinka hän osaa virittää rumpunsa vaan sen mukaan kuinka hän soittaa. Samoin jos bändi äänittelee demoja kämpillä, pidän koko ajan mielessä että demon tarkoitus on esitellä bändin taitoja soittajina, ei äänittäjinä tai levytuottajina.

Tottakai, mä oon ihan samaa mieltä. Mä vaan edelleen peräänkuulutan niitä ihmemiehiä jotka sen homman osaa. Mistä ne tulee ja minkälainen tausta niillä on? Mitä niissä on niin erikoista, että muut eivät sitä kirveelläkään voi oppia?

Miksi sun mielestä ei voi olla rumpalia joka osaa sekä virittää kamansa, kommunikoida miksaajan kanssa asioista täydessä yhteisymmärryksessä, ja pirulauta vielä soittaakin asiallisesti?

Mä kun luulin että jokainen soittaja pyrkii siihen, jollain tapaa.
kivi
22.11.2006 11:07:59

Miksi sun mielestä ei voi olla rumpalia joka osaa sekä virittää kamansa, kommunikoida miksaajan kanssa asioista täydessä yhteisymmärryksessä, ja pirulauta vielä soittaakin asiallisesti?

Mä kun luulin että jokainen soittaja pyrkii siihen, jollain tapaa.

Onhan niitä. Ne on just niitä joita mä pyydän rumputeknikoiksi.

Jos sä osaat virittää kannusi, saattaa olla että suakin tarvittaisiin lähimmällä studiolla vakiovieraana. Rumputeknikkona.
;-D
(Handsome Dick Manitoba)
Nitrodelay
22.11.2006 11:09:01

Rumpali kuuntelee settiään väärästä suunnasta ja on siinämielessä jäävi virittämään sitä. Oman kehon resonassi + väärä kuuntelusuuunta saa rummut kuulostamaan aika erilaiselta kuin mitä nauhalle sitten tulee.

R-teknikko tai äänittäjä kuuntelee settiä lähtökohtaisesti kuuntelijan näkökulmasta ja on tavallaan lähempänä oikeaa rumpusaundia - noin äkkiseltään viisasteltuna.
...Jonain päivänä Amerikkalaiset kompastuvat omaan leukaansa...
Pacifig
22.11.2006 11:43:10

hmm... Mun mielestä äänittäjän ei tarvi osata virittää rumpuja.

Mutta äänittajän pitää pystyä sanomaan soitajalle mitä muuttaa!
Keskeinen sointi, mikkien sijoitus, tummempaa / kirkkaampaa, toiset kalvot yms perus juttuja. Jäköön se ruuvin pyörittäminen itse muusikolle.
Laittaiskohan kamat myyntiin.
samic
22.11.2006 11:47:18

Meillä alkaa nyt lauantaina levyn nauhotukset ja tuottaja tulee virittää kannut,mikit ja äänittääkin osittain.
Mitä ite oon nauhotellut päntejä ni ei oo vastaan tullu varmaan yhtään kanuttajaa mikä osais oikeasti virittää kannut.
Onko se rumpujen viritysmittari toimiva?
ei ole
kivi
22.11.2006 11:51:32

Onko se rumpujen viritysmittari toimiva?

Ei.

Siis jos sä tarkoitat sitä painemittaria, niin ei oo. Osta ennemmin semmoinen kitaran virityspilli (joita käytettiin 60-luvulla) ja viheltele sillä jotain nuotteja, niin pysyt kartalla.
(Handsome Dick Manitoba)
samic
22.11.2006 11:54:02

Ei.

Siis jos sä tarkoitat sitä painemittaria, niin ei oo. Osta ennemmin semmoinen kitaran virityspilli (joita käytettiin 60-luvulla) ja viheltele sillä jotain nuotteja, niin pysyt kartalla.

Joops...Noh lauantaina näkee millasen mittarin se hiili tuopi.
ei ole
kivi
22.11.2006 11:56:47
Joops...Noh lauantaina näkee millasen mittarin se hiili tuopi.

Sitä toista mittaria en oo kokeillut, saattaa olla parempi. Mutta se painemittari on lähinnä vaan "kiva" - ei sillä oikeasti tee mitään mitä ei korvilla tekisi.

Mielipiteeni saattaisi olla toinen jos omistaisin sellaisen...
:-P
(Handsome Dick Manitoba)
Niq
22.11.2006 11:59:28

Sitä toista mittaria en oo kokeillut, saattaa olla parempi. Mutta se painemittari on lähinnä vaan "kiva" - ei sillä oikeasti tee mitään mitä ei korvilla tekisi.

Painemittarihan ei rumpujen viritystä auta, vaan auttaa palauttamaan aiemmin hyväksitodetun vireen. Eli kun rummut on huippuhyvässä vireessä, mittaat mittarilla ne ja vaikka kalvon vaihdossa voi helposti palauttaa lähes saman vireen osaamatta virittää.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Groovi
22.11.2006 13:57:02
Jos rummut viritetään mittarilla johonkin sävelkorkeuteen, niin setti-balanssi on päin persettä (kokeilkaapa vaikka). Ensimmäisen rumpuopettajani yksi viritysopetus vuonna -89 oli, että lyömäsoittimista oikeastaan vain piano ja patarummut viritetään absoluuttiseen sävelkorkeuteen. On käytännössä sitäpaitsi mahdoton virittää ensin rummut säveliin, ja sitten saada ne juuri samalta soundaaviksi ja vieläpä yhtä pitkään soiviksi. Se ei ole käytännössä mahdollista.

Kannattaa muuten muistaa että se setin lopullinen balanssi kuunnellaan studiossa nimenomaan tarkkaamon puolelta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)