Aihe: Bassonsoiton opetusta
1
Piru-Ile
20.11.2006 15:21:27
Nyt tuli sellainen asia vastaan, että minua pyydettiin antamaan bassonsoiton opetusta ihan alkupisteestä lähtevälle pojalle, koska minut tunnetaan selvästi basistina täälläpäin. Mietin vaan tässä, että paljonko kehtaan pyytää soittotunnista hintaa ja ensinnäkin se, mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Pakko kysyä vain, että minkä arvoista on opettaa n. 45 minuuttia bassonsoittoa, kun täällä luultavasti porukka osaa jotain sanoa ilman, että vastaukset ovat samanlaisia kuin bändini kitaristilla: "Bassoa! Sano sille, että ottaa kitaran käteen ja soittaa."
http://www.blackhearted.tk / http://www.mikseri.net/blackheart Käykääpä kuuntelemassa.
Typhus
20.11.2006 15:30:26
mie oon maksanu opettajilleni jotain 10-5e/tunti riippuen aina vähän miten ollaan sovittu.Onneks ei tartte enää maksaa olleskaa :)
Kannattaa treenata ahkerasti niin ehkä siekin joskus opit soittamaan kokonuotteja! -Arva
jjylli
20.11.2006 15:37:59
tää on mielenkiintoinen juttu. multa on pyydetty bassotunteja joitain kertoja vuosien varrella. olen kuitenkin kieltäytynyt kohteliaasti, koskapa en ole itsekään bassonsoiton opetusta saanut ja näin ollen en oikein tiedä mitä aloittelijalle tulisi opettaa. todennäköisesti olen alunperin tehnyt jo kaiken ihan "väärin". ei kai semmoista väärin soittamista sovi muille opettaa..
leksi-B
20.11.2006 15:41:32
mie oon maksanu opettajilleni jotain 10-5e/tunti riippuen aina vähän miten ollaan sovittu.Onneks ei tartte enää maksaa olleskaa :)

Varmaa tämä 10-5€ tunti kerra viikos.. tai sitte "urakkapalkalla" :D
8v soitellu bassoa!
Waris
20.11.2006 16:30:15
Meikä lähtisi ihan perusteista, käydään kieli kerrallaan läpi tai jottain ja soitellaan yksinkertasia, tuttuja ja tarttuvia melodioita... Niiden hoituessa arpeggioita ja skaaloja. Ei niistä haittaakaan ole ja pääseekin pitkälle.

Niin ja teoriaa kanssa elikkä sävelten ja kielten nimet on varmaankin ihan käteävä käydä läpi ja sitten basson rakennetta, osia ja niiden toimintaperiaatteita... oppilaan kehittyessä ja opetussuhteen jatkuessa varmaankin joku yhteinen bassonviritystuokio?
-Tuure
pardy
20.11.2006 17:03:54

Meikä lähtisi ihan perusteista, käydään kieli kerrallaan läpi tai jottain ja soitellaan yksinkertasia, tuttuja ja tarttuvia melodioita... Niiden hoituessa arpeggioita ja skaaloja. Ei niistä haittaakaan ole ja pääseekin pitkälle.

Niin ja teoriaa kanssa elikkä sävelten ja kielten nimet on varmaankin ihan käteävä käydä läpi ja sitten basson rakennetta, osia ja niiden toimintaperiaatteita... oppilaan kehittyessä ja opetussuhteen jatkuessa varmaankin joku yhteinen bassonviritystuokio?

Mun mielestä ekalla tunnilla olisi hyvä käydä läpi kielten nimet ja opetella niiden viritys oikeaan korkeuteen. Läksyksi sitten se, että vääntää aina tahallaan kielet epävireeseen ja virittää ne aina kohdalleen.
Bassballs
20.11.2006 21:06:14

Jos tuntee antavansa rahan edestä oppia, niin ei 15e ole sekään paha hinta. Musayhdistys(ainakin täällä) veloittaa muistaakseni tuon verran.

Mielestäni yksi ensiarvoisen tärkeä asia opettaa, on hyvä soittoasento.. siis hyvä ryhti, mahd.rennot hartiat ja ranteet yms.

Seuraavaksi just vähän soittimen "anatomiaa".. Kielten nimet, virittäminen. Soittimen eri osien merkitys..

Soitonopetuksessa on hyvä päästä soittamaan jotain biisiä mahd.nopeasti. Sen ohessa sitten vaivihkaa tyrkyttää skaaloja ja sen semmoista.
Oppilaan motivoiminen on ehkä haastavin urakka koko opetushommassa.
Elämässä pitää olla leipää ja punkkua!!!
PnukBassist
20.11.2006 21:29:52

Minä oon tässä vähän opettanu yhtä opetettavaa soittelemaan. Enkä minä itekkään tajua noista jutuista mitään, kunhan soittelen, joten se itse opettaminen on ollut vähän opettelua minullekin. Ihan hyvin kai olen kuitenkin nyt saanut kyseisen oppilaan oppimaan jotain sentään, näin muutaman käynnin jälkeen. Vielä en ole pyytänyt penniäkään rahaa koska en todellakaan ole yhtään varma että saanko oppilaan edes oppimaan mitään todella hyödyllistä. Turhapa siitä silloin on rahaa pyytää. Suosittelen että tapaatte pari kertaa ja katsotte miten homma lähtee etenemään. Sitten jos siltä näyttää niin voit jotain pyytääkin. Ja ite opetin oikeastaan ekaksi tutun turvallisen kissehäkkishurrikanesketoon-perusblueskuvion. Se on ihan hyvä alkutavoite että oppii soittamaan sen Get oonin tahtiin sitä kuviota. Sormet reenaantuu ja nopeutuu, ja samalla voi opettaa jotain muita juttuja, se Get On on vaan sillee pitkän tähtäimen suunnitelma. Väsyttää ja tulee ihan paskaa tekstiä. Minä menen Zzzz...
Well, I woke up Sunday morning With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
leksi-B
21.11.2006 16:22:15
kissehäkkishurrikanesketoon-perusblueskuvion.

miten tää kuvio menee :D
8v soitellu bassoa!
FoolOnTheHill
21.11.2006 17:05:39
Lähdetään siitä, että opettajalla voi olla todella merkittävä vaikutus oppilaan kehitykseen, eli mistään pikkujutusta ei ole kyse. Vaikka olen soittanut bassoa ties kuinka monta vuotta en ole antanut opetusta, sillä olen esim. soittotekniikan puolesta itseoppinut ja treenimetodini on erittäin epäjärjestelmällinen. Tämän takia monet jutut on opittu kantapään kautta, pahoista tavoista on ollut pahuksen vaikeaa päästä eroon ja tuntuu siltä, että vasta viimeaikoina soittoon on tullut jotain järkeä. Jos on epävarma omista kyvyistään ei kannata levittää mututietoa eteenpäin.

Opetus on siitä vaativaa hommaa, että pitää laittaa treenattavat asiat tärkeysjärjestykseen ja kohdistaa oppilaan huomio heikkouksiinsa, toisaalta miettiä oppilaan lähtökohtia ettei motivaatio pääse laskemaan. Ei saisi syöttää liikaa tavaraa kerralla vaan edetä järjestelmällisesti. Persoona vaikuttaa myös. Myöhemmällä iällä mulla on ollut useita opettajia ja vaikka kaikki ovat olleet erinomaisia muusikoita anti on vaihdellut täysin laidasta laitaan.

Pätevästä opetuksesta suosittelen pyytämään 20€/45 min. tai enemmän (mm. Hirvonen pyytää muistaakseni 50e, mutta se onkin monen tunnin sessio). Jos se tuntuu oppilaasta paljolta niin tunnit voi pitää parin viikon välein, ei se treenattava lopu siinä aikana. Jos taas on epäilyksiä omista opettajan taidoista sopii harkita, jos ohjaisi oppilaan suosiolla hyväksi tietämänsä opettajan paikkeille. Tietenkin jos tätä mahdollisuutta ei ole, niin sitten pitää opetuksen niillä alueilla, jotka tuntee vahvemmin.

Tässä mun 0,02 euroa.
PnukBassist
22.11.2006 10:21:21

miten tää kuvio menee :D

No soitat seestä sitä perusbluespömpötystä. Kuuntele ketoon niin tiedät.
Well, I woke up Sunday morning With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)