Aihe: Northernin demo
1 2 3
Strumbali
18.11.2006 03:49:53
Joo, eli tsemppiä sinne, ei tämä soundillisesti jostain Kreatorin tai Venomin ekoista levyistä paljon jää jälkeen! Hoho!
Asia ei minulle kuulu, mutta tuli mieleen Megadethin ensimmäiset levytykset.. Northerille plussat, anna mennä vaan, kyllä se siit.. samaa säätöä se on täälläkin, mutta jo muilta mallia nähneenä. ;).. kaikki vaatii aikansa ja sitäkin on hyvä arvostaa.
ettäjotta
Mättöpiiska
18.11.2006 04:51:43
- Opettele soittamaan ennen kuin menet studioon.
- Tutustu kuunteluun. Oudolla kuuntelulla tekeminen on vähän sama kuin suunnittelisi valoja silmät kiinni.
- Aito asia on yleensä aina parempi kuin jäljitelmä (esim. oikea kitaravahvistin vs. mallintava).
- Pidä välillä taukoa. Älä kuuntele työtäsi viikkoon ja palaa studioon tuorein korvin, jos työllä ei ole hirveä kiire.
- Käytä referenssilevyjä myös äänittäessäsi. Ei ole kiva masterointi vaiheessa
huomata että kitara oliskin kannattanut äänittää toisella tavalla.
- Miksaa kokonaisuutta älä yksittäisi raitoja.
- Älä nauhoita rumpuja siten kuin minä nauhotin ne.
- Kysy muiden mielipiteitä jo silloin kun työsi on kesken. Sillon ongelmia voi vielä korjata.
- Älä ole laiska etsiessäsi hyvää soundia. Se että studiossa on huonot pellit ei tarkoita että niitä on pakko käyttää.
- Luota omiin korviisi. Älä silmiisi. Neuvoja on hyvä kuunnella, mutta jos ne eivät mielestäsi toimi niitä ei ole pakko käyttää.
- Lähtösoundin täytyy olla hyvä. Ei kannata ajatella että tämä soundi ei ole ihan sitä mitä haluaisin, mutta onhan tuolla kaikkia plugareita millä hoitaa homma. Jos lähtösoundi on kunnossa niin ei silloin tarvitse edes mitään plugareita.

En tiedä onko muut tällä palstalla huomanneet, mutta tässähän on helvetisti asiaa. Jos olet nuo kaikki asiat hoksannut tämän projektin aikana, niin hyvään suuntaan olet menossa opeissasi. Seuraava vaihe voisi olla: Yritä miettiä joka kohtaan vastaus, joka vastaa kysymykseen 'MIKSI?'. Esim: "Älä nauhoita rumpuja siten kuin minä nauhotin ne." -> muotoon: "Miksi ei kannata nauhoittaa rumpuja siten kuin nauhoitin ne?"

Huom. Mitä enemmän kokemusta kaikesta, sitä enemmän eri vastauksia.

Olipas filosofista... oon gänässä, myönnetään, mutta minua tuo on auttanut.
northern
19.11.2006 15:39:01

Jos olet nuo kaikki asiat hoksannut tämän projektin aikana, niin hyvään suuntaan olet menossa opeissasi.

Kyllähän mulle ennen ton levyn tekoa oltiin sanottu noita juttuja, mutta ymmärsin ne vasta kun tota levyä tein.

Vähän sama juttu kuin se että tietää että kuumaan hellaan ei kannata koskea, mutta silloin kun siihen ensimmäisen kerran koskee niin sitten sen vasta oppii.
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Timo JM
19.11.2006 17:14:47

Kyllähän mulle ennen ton levyn tekoa oltiin sanottu noita juttuja, mutta ymmärsin ne vasta kun tota levyä tein.

Kiinnostaisi tietää olitko miksannut isoilla vai pienillä skobeilla ja oliko kuunteluvolume mahdollisesti aika kovalla?
...siis mun mielestä.
northern
19.11.2006 17:28:29

Kiinnostaisi tietää olitko miksannut isoilla vai pienillä skobeilla ja oliko kuunteluvolume mahdollisesti aika kovalla?

Aluksi miksasin isoilla skobeilla, mutta kun huomasin että varsinkin tasojen säätäminen oli niillä pelkkää arvailua, niin toin studion tietokoneeni rupukaiuttimet, joilla homma onnistui paremmin. Voi olla että kuuntelu oli hiukan kovalla. Yleensä kyllä olen aika maltillisella volumella miksannut ja usein opettaja on vääntänyt lisää mökää kun on käynyt kuuntelemassa aikaansaannoksiani.
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Timo JM
19.11.2006 18:12:14

Aluksi miksasin isoilla skobeilla, mutta kun huomasin että varsinkin tasojen säätäminen oli niillä pelkkää arvailua, niin toin studion tietokoneeni rupukaiuttimet, joilla homma onnistui paremmin. Voi olla että kuuntelu oli hiukan kovalla.

Noin vähän arvelinkin, vaan tietsikan kaiuttimet on tuskin ollut yhtään sen parempi valinta. Eikö siellä ollut normaaleja lähikenttämonitoreja?

Tuli vielä mieleen, että kuinkahan monta tuntia mahdoit miksata putkeen? Tommosta kamaa ei pysty vääntämään yhtäjaksoisesti paria kolmea tuntia pitempään korvien turtumatta. (Varsinkin jos kuunteluvola on liian kova.) Seurauksena on usein juuri tuollainen korostunut ja riipivä ylämidle.
...siis mun mielestä.
Säätäjä
19.11.2006 22:46:52
Tuli vielä mieleen, että kuinkahan monta tuntia mahdoit miksata putkeen? Tommosta kamaa ei pysty vääntämään yhtäjaksoisesti paria kolmea tuntia pitempään korvien turtumatta.

Mitenniin ei pysty ;-)
Nauhoitusta, miksausta ja tuotantoa tarjolla pääkaupunkiseudulla hyvällä hinta-/laatusuhteella.
dewil
20.11.2006 12:48:40

Aluksi miksasin isoilla skobeilla, mutta kun huomasin että varsinkin tasojen säätäminen oli niillä pelkkää arvailua, niin toin studion tietokoneeni rupukaiuttimet, joilla homma onnistui paremmin. Voi olla että kuuntelu oli hiukan kovalla. Yleensä kyllä olen aika maltillisella volumella miksannut ja usein opettaja on vääntänyt lisää mökää kun on käynyt kuuntelemassa aikaansaannoksiani.

Eiks teillä oo siellä koulun pajalla lähikenttämonitorointia :o
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
northern
20.11.2006 20:09:47

Eiks teillä oo siellä koulun pajalla lähikenttämonitorointia :o

Ei oo jostain syystä. Ehkä ne on sinne tulossa. Tuo studiohan on aika uusi, joten kaikenlaista säätämistä on siellä ollut. Kyllähän tuolla kuuntelulla pitäisi teoriassa pystyä miksaamaan. Studiossa kuuluva ääni on kyllä varmaan aika lähellä sitä "todellista ääntä". Eri asia sitten kuinka hyvin se miksaaminen käytännössä niillä onnistuu kokemattomalta.
Timo JM
20.11.2006 20:24:22 (muokattu 20.11.2006 20:31:31)

Ei oo jostain syystä. Kyllähän tuolla kuuntelulla pitäisi teoriassa pystyä miksaamaan.

NJET! Ilman lähikenttämonitoreja voi miksaamisen unohtaa kokonaan.

Ei voi kun ihmetellä tuon koulun meininkiä. Hirveet vehkeet mutta ei monitoreja miksaamiseen!
...siis mun mielestä.
sormunen
20.11.2006 20:55:21
Ei oo jostain syystä. Ehkä ne on sinne tulossa. Tuo studiohan on aika uusi, joten kaikenlaista säätämistä on siellä ollut. Kyllähän tuolla kuuntelulla pitäisi teoriassa pystyä miksaamaan. Studiossa kuuluva ääni on kyllä varmaan aika lähellä sitä "todellista ääntä". Eri asia sitten kuinka hyvin se miksaaminen käytännössä niillä onnistuu kokemattomalta.

Kotisivujen mukaan siellä näytti olevan tämmönen monitorikattaus:

3 x Genelec 1037C, 2 x 1032A, 1 x 7071A
northern
21.11.2006 16:50:47

Kotisivujen mukaan siellä näytti olevan tämmönen monitorikattaus:
3 x Genelec 1037C, 2 x 1032A, 1 x 7071A

2 x 1032A: Näitä käytetään takakaiuttimina kun tehdään 5.1 ääntä.
1 x 7071A: Subbari.
3 x Genelec 1037C: Kahta näistä käytetään kun tehdään stereomiksauksia ja kolmatta niiden lisäksi kun tehdään 5.1 ääntä.

Tuosta kuvasta saa ehkä käsityksen kuuntelusta. Subbari on kontrollerin takana ja takakaiuttimet kuvan reunoilla tai sitten ne eivät ole olleet kuvaushetekellä paikalla. Tuo studion tarkkaamo on rakennettu siten että se soveltuisi mahdollisimman hyvin 5.1 äänen ekoon.
http://www.raol.fi/index.asp?id=669C5AD045AE43299377C19839501F39
hape
21.11.2006 17:33:14

Tuolla ei kyllä paljoa miksata.
(Kuvassa eteinen tai aula.)

Siinäpä jälleen yksi hyvä syy olla käyttämättä framesettiä sivuja tehdessä...

Tämmönen kuva löytyi kuites http://www.raol.fi/modules/image/im … DEEB7F88B4148BD8A3D9747D5B5368C.JPG

Lienee se mitä Northern tarkoitti?
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Hulkko
21.11.2006 17:55:19
Tuohan näyttää kuin Cadimefin tekniikkahelvetiltä. Villi arvaus:
Mikään ei toimi silloin kun sitä tarvitsisi,
kaikki routtaukset on muuttumattomia
hyvä tehdä leffaa, mutta eipä juuri mitään muuta
rakenteet muka kelluvia, vaan studioon kuuluu, kun tarkkaamossa kopauttaa jalkaa lattiaan
kaikki niin hifiä, ettei tavallisista äänitysvermeistä varmasti tule mitään kokemuksia.

..jooh...
urpo
21.11.2006 19:23:28
2 x 1032A: Näitä käytetään takakaiuttimina kun tehdään 5.1 ääntä.

HUHHUH. En sano muuta vaik mieli tekis.
askomiko
21.11.2006 22:28:29
Tuohan näyttää kuin Cadimefin tekniikkahelvetiltä. Villi arvaus:
Mikään ei toimi silloin kun sitä tarvitsisi,
kaikki routtaukset on muuttumattomia
hyvä tehdä leffaa, mutta eipä juuri mitään muuta
rakenteet muka kelluvia, vaan studioon kuuluu, kun tarkkaamossa kopauttaa jalkaa lattiaan
kaikki niin hifiä, ettei tavallisista äänitysvermeistä varmasti tule mitään kokemuksia.

..jooh...

Hehe, tätä on miekin kuunnellut muutamalta taholta. :)
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
northern
22.11.2006 13:27:52

Mielenkiinnolla odottelen että kivi kirjottaa tänne sen pitkän raporttinsa jota hän lupaili kirjoittavansa tuolla tyylinäytteet threadissa.
kivi
22.11.2006 13:32:52
Mielenkiinnolla odottelen että kivi kirjottaa tänne sen pitkän raporttinsa jota hän lupaili kirjoittavansa tuolla tyylinäytteet threadissa.

Saat suoda anteeksi viiveen, mulla on juuri kolme LP-levyä lähdössä masterointiin ja niiden viimeistelyt täysillä päällä. Ei oikein riitä korvissa kapasiteettia.
:-D

Jotenkin nää julkaisuaikataulut on taas ajautuneet yhteen ryppääseen. Mutta palaan niin pian kuin ehdin ja jaksan...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Niq
22.11.2006 13:35:30

Jotenkin nää julkaisuaikataulut on taas ajautuneet yhteen ryppääseen. Mutta palaan niin pian kuin ehdin ja jaksan...

Hittilevyt pitää pukata joulumarkkinoille? ;)
"I have a cunning plan" -Baldrick
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)