Aihe: tupakointi
1 2 3 4 5 6 7
musatuukka
06.09.2006 15:37:09
Kyllä se vaikuttaa. Itellä ainakin alarekisteri kärsii ei pysty matalalta laulamaan kunnolla ,menee semmoseks köhinäksi. Vastaavasti ylärekisteri toimii jotenki mutta joutuu käyttämään enemmän voimaa laulamiseen ja mitkään vibraatot ei kuulosta niin hyvältä. Ite oon koklannu joskus ennen keikkaa olla 3päivää polttamatta ja kyllä on auttanut lauluun. Ainakin yleisön perusteella parhaimmat keikat ovat olleet juuri nämä no-smokin' vedot itellä.
Kyllä se tupakoimattomuus auttaa koska on homma toimii molemmissa rekistereissä paremmin ja se käy jotenki helpommin.
Kuhan nyt itekki onnistuisin alottamaan tupakka-lakon ja lopettaa kokonaan :(
Jazz se on saatanan musiikkia!
readmyscars
08.09.2006 15:43:30
Jaa emmä oo huomannu mtän onkelmia laulamisessa vaik röökiä oon vetäny jo koht 15 vuotta... ehkä noi korkeimmat venytykset menis iisimmin jos ei polttais mut hyvin on näinkin pärjänny... tekniikastahan se on kiinni...
Ei känniä ilman blackouttia...(?)
Veikko
12.09.2006 03:43:42
Pari viikkoa olen nyt ollut polttamatta ja en osaa sen tarkemmin analyseerata paitsi, että laulaminen tuntuu helpommalta, henki kulkee.
"Herra on minun paimeneni - Mister is my cowboy!" -Jukka Emil Vanaja
Suu
12.09.2006 15:47:44
Jaa emmä oo huomannu mtän onkelmia laulamisessa vaik röökiä oon vetäny jo koht 15 vuotta... ehkä noi korkeimmat venytykset menis iisimmin jos ei polttais mut hyvin on näinkin pärjänny... tekniikastahan se on kiinni...

.. ja siitä että vertailukohdat 15 vuoden tupakoimisen jälkeen taitaa olla aika vähissä?

Ei kannata polttaa, tupakka on yök.

Itse poltin tupakkaa joskus yläastevuosien huumassa muutaman vuoden, mutta lopetin. En osaa sanoa mitkä jutut olisivat vaikeampia jos tupakoisin. Ainakin klubikeikan jälkeen on yleensä kamala olo kun samassa tilassa saa tupakoida.. Tupakasta tulee hillitön krapula. Kurkku kuivuu ja karvastelee ja silmiä kirvelee. On se kamalaa kun ei kestä edes pientä tupakansavua kuin kunnon karju ikään!
sound in - pleasure out
Stoghra
18.09.2006 10:58:39

Kyllä se tupakki on meikän laulu ääntä parantanut kummasta. Vetelen kyllä semmosta alavireistä mörinää (ja sitäkin harvoin, lähinnä kännipäissäni+joitain projekteja).

Hapen otto kyky vaan vit*ttaa. Pystyy vaan korkeintaan 10-15sek pitämään ääntä auki. En sit tiedä olisko pysyny pitempään auki ennen kuin alotin polttamisen, koska en laulanut/edes osannut silloin.

Ja tupakkia tosiaan menee se 25-30kpl päivään, paitti että nyt yritän vähentää/lopettaa.

Kahtoo onnistuuko...
wlan
20.11.2006 15:49:33
Itse olen nyt ollut viikon polttamatta, ja täytyy sanoa että jo nyt ääneen on tullut lisää väriä ja sointia ja laulaminen on kaikenkaikkiaan paljon helpompaa.. Mahtava fiilis. suosittelen kyllä kaikille. kyllä itseä ainakin motivoi suuresti pysymään lopettamispäätöksessä, kun tietää että ääni senkuin paranee vaan kun ei polttele...
Flow
23.11.2006 10:43:42
Itsetupakoin vielä viimevuonnakin sellaisella temmolla, että monet sanoivat ettei tuo pysy hengissä montaa vuotta. Nyt kuitenkin voisin väittää lopettaneeni tai ainakin olen helvetin hyvällä alulla.
Ääni irtoaa paljon paremmin ja kirkkaammin kuin ennen. Tässäkin pitää tietenkin muistaa se, että kaikki ovat yksilöitä.
When you reach the end of your rope, tie a knot in it and hang on. -Thomas Jefferson
miau
23.11.2006 14:26:58
tupakoin ja varsinkin keikkareisuilla palaa kun on muutenkin meno päällä. Olen polttanut yhtä kauan kuin laulanut, livenä tekee vaan hyvää soundille .studiossa jos polttaa non stop niin ääni kyllä väsyy ihan h''tisti. Riippuu tyylistä, jos vetää punkkia tai bluesia nii kähinät ja rähinät on vaan parempi, jos vetää heviä "oopperasti" niin taatusti puhtaus kärsii.
insight
23.11.2006 14:38:06
Mulla on niin nasaali ääni puhuessakin, että pitäis varmaan polttaa =) Poltinkin vielä 2 vuotta sitten. Hapenottokyky on kyllä parantunut röökin lopettamisen ansiosta sekä kohta vuoden kuntotreenin ansiosta. Käyn mä silti duunissa välillä kavereiden kaa röökillä, siis seuraksi menen. Ei tee enää yhtään edes mieli, vaikka alkuun oli kyllä tiukkaa =)
Jzzka
24.11.2006 08:03:23

Mulla on niin nasaali ääni puhuessakin, että pitäis varmaan polttaa =) Poltinkin vielä 2 vuotta sitten. Hapenottokyky on kyllä parantunut röökin lopettamisen ansiosta sekä kohta vuoden kuntotreenin ansiosta. Käyn mä silti duunissa välillä kavereiden kaa röökillä, siis seuraksi menen. Ei tee enää yhtään edes mieli, vaikka alkuun oli kyllä tiukkaa =)

Mulla repesi taas, lopetin kesällä Zybanilla, mutta työ- ja siviilipaineet yhdistettynä firman 24 h -risteilyyn tiesivät jo valmiiksi tuuritupakointiin sortuneen yksilön loppua. Laulamiseen vaikutus on ollut taas yllättävän pieni, paitsi että aamuisin on kurkku kipiä, mutta voi johtua tietysti flunssastakin. Ainoa mikä johtuu todennäköisesti tupakoinnista, on ikenien arkuus. Se tuli jotenkin saman tien tuon röökaamisen aloittamisen kanssa.

Mutta katsellaan asiaa uudestaan sunnuntain jälkeen, kun joutuu oikeasti rokuja naukumaan...

Niin, tarkoitus on siis pistää taas joulun aikana poikki. Zybanilla.
Suurilla johtajilla on suurimmat patsaat ja eniten pulunkakkaa päässään -AVS
Lux
24.11.2006 15:28:22

Neljäs päivä menossa, eka keikka ja kaljanjuomingit takana. Ei ole tehnyt kertaakaan edes mieli vielä. Enkä aio käyttää lääkkeitä.

Sanoivat että kuului muka jo eilen äänessä, mutta tuskin nyt 3 päivän tupakoimattomus mitään aiheuttaa. Paitsi ehkä psykologisesti.

Kaikki kyllä tuoksuu ja maistuu. Se on ihmeellistä huomata. Eikä yskitä koko aikaa.
Njaah. Katsellaan. Nyt on kyllä nälkä. Isälle tuli 8 kiloa lisää kun lopetti tupakoinnin... :)
vapaus veljeys vandalismi
tiina62
28.11.2006 09:13:38
Neljäs päivä menossa, eka keikka ja kaljanjuomingit takana. Ei ole tehnyt kertaakaan edes mieli vielä. Enkä aio käyttää lääkkeitä.

Sanoivat että kuului muka jo eilen äänessä, mutta tuskin nyt 3 päivän tupakoimattomus mitään aiheuttaa. Paitsi ehkä psykologisesti.

Kaikki kyllä tuoksuu ja maistuu. Se on ihmeellistä huomata. Eikä yskitä koko aikaa.
Njaah. Katsellaan. Nyt on kyllä nälkä. Isälle tuli 8 kiloa lisää kun lopetti tupakoinnin... :)

Tsemppiä ja Onnea!
Aurinkua päivään ja kuuta yöhön!
Lux
28.11.2006 11:08:30

Raportti jatkuu... Ensimmäinen viikko tuli täyteen.

Jonkinlainen ajatus tupakoinnista saattaa yllättää toisinaan, mutta edelleenkään
ei ole varsinaisesti tehnyt mieli kuin yhden ainoan kerran: eilen jouduin rasittavaan väittelyyn (puhelimessa) ja teki mieleni kävellä Uuno Turhapuron tavoin ympyrää ja polttaa tupakkia posket lommolla. Vaan sekin meni ohi ehkä kolmessa minuutissa.

Illalla piti äänittää falsettistemmoja. Se oli huumoria. Pillistä tulee kaikenlaista töhnää, välillä laulu soi välillä ei. Onneksi äänittäjällä oli hyvät hermot. Vireenkin kanssa oli taas jotain outoa. Saattoi johtua väsymyksestäkin. Vai vaikuttaako tupakointi tai sen lopettaminen kuuloonkin? Ohimenevää tämän räkäshown täytyy olla. Toisaalta yskä on kadonnut ja välillä tuntuu jo nyt helpommalta laulaa voimakaasti ylärekisteristä.

Seuraava raportti taas viikon kuluttua.
insight
28.11.2006 11:42:30
Sitä paskaa tulee rööreistä yllättävän pitkään röökin polton lopettamisen jälkeen. Mulla taisi tulla satunnaisesti kuukausien päästä. Siis lähinnä limaa välillä. Ei mitään suuria määriä, mutta kyllä sen syy-yhteyden osas jäljittää ;)
Massa on energiaa, painovoima ilmentää sitä suhteellisesti
Shakti
03.12.2006 16:26:18
En polta vakituisesti, mutta olen selvästi huomannut "kausien", jolloin poltan enemmän, vaikuttavan hyvinkin paljon. Silloin ja sellaisen jälkeen äänen avaaminen vie kauemmin, eikä hyvin lämmiteltynäkään kuulosta yhtä heleältä ja kokonaiselta. Eihän se skitti sieltä minnekään lähde, mutta kun on ollut polttamatta vähän pidemmän aikaa, alkaa sujua taas paremmin. En osaa sanoa, mistä tämä sitten johtuisi.
Is it you and me in this colorful spaceship?
Lux
05.12.2006 12:18:37

Kaksi viikkoa täynnä.
Toissapäivänä lauloin Dion Last in Linen Hevikaratessa. Hämmentävää kuinka
helpolta se tuntui. Väitän siis että ero kahden viikon takaiseen on aivan selvä.
Eilen olin pikkujouluissa. Alkuillasta teki vähän mieli tupakkaa mutta myöhemmin se unohtui. Jotenkin tulin paljon kovempaan humalaan kuin oli tarkoitus. En tiedä liittyykö se tupakoimattomuuteen. En kuitenkaan polttanut.
Seuraava raportti taas viikon päästä.
Lizza
05.12.2006 15:57:07 (muokattu 05.12.2006 15:58:47)
Lopetin tupakoinnin 2-3kk sitten, poltettua on tullut n. 4 vuotta. Eron kuulee äänessä, ja oikeamman tekniikankin oppiminen on tullut helpommaksi kun ei tarvitse kärsiä sitä sitkeää limaa siellä kurkussa kokoajan. Lopettamisen alussa tosin limaa tuli ihan urakalla ja ääni tuntu tuskastuttavan hallitsemattomalta. Nyt on siis kuitenkin helpompi laulaa ja helpompi oppia lisää.

Saman efektin olen kyllä huomannut kuin Lux, en tiedä sitten onko sille mitään tieteellisiä perusteluita. Nimittäin kovempaan humalaan tuleminen. Lopettaminsenjälkeisillä baarireissuilla on lähteny usein jopa muisti, vaikka aikaisemmin tällasta ei ole ikinä sattunut. :S Myös suuria muutoksia käyttäytymisessä on huomattavissa nykykännäilyn aikana. Se on pelottavaa.

Omalta osaltani tämä vois liittyä siihen, että monesti tupakka sai aikaan vähän pahan olon, eikä sitten viitsinyt juua niin paljon, koska muuten lentäis laatta. Nyt ei tuu pahaa oloa muuta kuin aamulla. Ja muutenkin nesteytykseenhän jää enemmän aikaa kun ei tarvi pitää sitä sätkää suussa kokoajan. ;)
Razanez
10.12.2006 22:19:37

Noh, itse poltan noin yhden kerran viikossa, treeneissä yleensä juurinkin. En ainakaan ole huomannut kauheampia eroja laulun kanssa.

Mutta jos enemmän polttaa niin kyllä se henki kulkee huonommin.
IrmaG
11.12.2006 22:21:42

Kokemusta on sekä laulamisesta vuosikausien aktiivin tupakoinnin kanssa, kännipolttelun kanssa sekä ilman mitään tupakkaa. Kyllähän toi tupakka mulla vaikuttaa ääneen ja sen tuottamiseen aika monella tasolla. Tupakatta hengitys toimii paremmin -> äänen tuottaminen helpottuu. Korkeammat ja matalammat äänet on helpompi tuottaa puhtaasti ja vire paranee. Jaksaminen paranee. Ääni kestää enemmän ja pidempään rasittumatta; tupakoidessa äänen aukeaminen kestää kauemmin ja puhti loppuu nopeammin.

Tupakoinnin lopettaminen ei ihan ensimmäistä kertaa lukuunottamatta ole paljonkaan vaikuttanut äänen hallintaan, tämä ehkä johtuu siitä, että laulutekniikka on ekasta tupakkatauosta yli puoli vuosikymmentä sitten parantunut jonkin verran -> hallinta on helpompi säilyttää. Tai sitten mun ääni on jo niin finaalissa, ettei siihen vaikuta edes tupakoinnin lopettaminen ;P

Nyt koitan taas olla kokonaan ilman tupakkaa; lauantainen laulutunti, kun ääni lähti taas pitkästä aikaa oikeen soimaan, potkaisi hyvää lisämotivaatiota tähän tupakkataukoon.
42
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)