kipipi 20.11.2006 13:52:13 | |
---|
Paljon täällä kysellään kuinka kehittää ääntä korkeammaksi. Minä taasen kyselisin, miten oppia laulamaan matalemmalta, rinnasta? Saan äänen kyllä soimaan päässä, tai miksikä sitä nyt sanotaan - ääni tuntuu tulevan nenän kautta takaraivon suunnalta (ei kuitenkaan kuulosta Nylonbeatin tapaisesti tukkoiselta vaan ihan normaalilta). Muulla tavoin en osaa laulaa. Jos yritän saada äänen rinnassa resonoimaan, tunnen vain jännitystä niskassa eikä ääntä tule. Hyviä harjoituksia ongelman ratkaisemiseksi? |
Brocker 20.11.2006 14:18:31 | |
---|
Koeta saada ääni resonoimaan rinnassa ja muista oikea hengitystekniikka. Äänialaa saa laajennettua ylös tai alaspäin laulamalla asteikoita niin ylös ja alas kun puhtaasti pääsee ja seuraavalla kerralla taas hiukan alemmas (tai ylemmäs) pikkuhiljaa harjoituksen myötä saat lisää äänialaa. Tosin jokaisella on itselle luonmnollinen ääniala, jota ei tietenkään voi aivan loputtomasti laajentaa, mutta harjoittelulla voi hyvinkin saada oktaavin lisää ylä-tai alapäähän. "Kasva isoksi, älä aikuiseksi" |
insight 20.11.2006 14:22:57 | |
---|
Mä kun laulan korkeita ääniä, niin pääsen sen jälkeen matalallekin paremmin. Ehkä sitä on vain niin ääni maassa sen jälkeen =D Heh! |
kipipi 20.11.2006 15:11:40 | |
---|
Koeta saada ääni resonoimaan rinnassa ja muista oikea hengitystekniikka. Äänialaa saa laajennettua ylös tai alaspäin laulamalla asteikoita niin ylös ja alas kun puhtaasti pääsee ja seuraavalla kerralla taas hiukan alemmas (tai ylemmäs) pikkuhiljaa harjoituksen myötä saat lisää äänialaa. Kiitos vastauksesta! :) Ongelma on se etten TIEDÄ miten saan äänen resonoimaan rinnassa (ja hengitystekniikkakin on vielä vähän hakusessa). Eli ei kyse äänialan laajentamisesta, vaan siitä etten ylipäänsä pääse edes kokeilemaan niitä alempia ääniä. :) |
tanjuli 20.11.2006 15:11:47 (muokattu 20.11.2006 15:12:48) | |
---|
Monelta unohtuu tuki alhaalla, koska alempana pärjää ilmankin. Äänialan ääripäissä, alhaalla ja ylhäällä tarttee kummassakin tukea, siitä ei pääse mihinkään - jos ei tue niin aika äkkiä tulee rajat vastaan. Kaula, niska ja leuka rentona, rintakehä avoinna, ristiselkä suorana ja rennosti, rennosti vaan alaspäin. Ei kannata kuitenkaan lähteä hyvää pääresonanssia "siirtämään" rintaan - hyvässä rintaäänessäkin resonoi yläkerta, älä siis "paina" ääntäsi alemmas! Narinaharjoitukset on ihan ok (jos narina siis onnistuu) äänivärkin rentouttamiseen, samoin semmonen "bassonauru". Ja kannattaa muistaa että jos ei ole matalalta aiemmin laulanut niin saundi voi olla aika rujoa alkuun (varsinkin naisilla puhdas rintarekisteri kuulostaa "tuoreeltaan" aika raa'alta), mutta kun yläresonanssin saa miksattua kunnolla ala-ääniin mukaan niin saundi muhkenee aika mageeksi. Ja tietty ei sitä loputtoman matalaksi sitä ääntä saa, varsinkin jos on korkea ääni ja vieläpä kirkassaundinen. Paha neuvoa netitse, toivottavasti löydät jonkun joka voisi ihan livenä jeesata. Varsinkin tota äänen "painamista" on tosi vaikea itse kuulla/tuntea, että milloin painaa ja milloin ei. [i hear voices but at least they're on tune] |
MartinB 20.11.2006 18:50:21 (muokattu 20.11.2006 19:36:35) | |
---|
Kokemukseni mukaan on ala-äänet aikalailla absoluuttisia. Ts. Niiitä on vaikea kehittää juurikaan syvemmäksi kun mitä ne on. Mikäli ala-ääniä käy pakottamaan alaspäin tai yrittää vetää turhan kovaa matalalla sävelellä niin poksahtaa ääni todella nopeasti. Varoituksen sana siis. Yläpäätä voi hieman raiskatakin rockmusiikissa (mitä se olisi ilman sitä?) ja luonteensakin puolesta se onnistuu - kun huutaa kovempaa ja korkeampaa tunteetkin kiihtyvät ja homma on ihan looginen. Äänihän kasvaa ylöspäin eli potentiaali on parempi suurten sävelten/huutojen suhteen kun taajuus nousee. Normaali hyvä tuettu laulaminen pitäisi antaa täydet mahdollisuudet saada alaäänet soimaan hyvin. Tässä voi toki mainita että ääni usein laskee kun enemmän ikää tulee, ja kun yleensäkin käyttää ääntä... Viskit ym. madaltaa ääntä myös, mutta ei kannata tosissaan mennä sille tielle. Ala-äänissä on myös todella tärkeää että vahvistimen nuppeja vääntää tarpeeksi kovalle (mikäli käyttää)... Yläsävelikkyys (lauluteknisesti) on tärkeä myös, että ääni kantaisi. |
gilmoure 20.11.2006 19:06:37 | |
---|
helvetin tärkeetä on kans, että ääni on pohjassa. multa löyty ala-äänet vasta 2v laulamisen jälkee laulutunnilla.. siihen asti ei soinut C:sta alempaa mikään. Nyt murisee G:kin ihan kunnolla.. baritoni tai bassobaritoni siis oon juu. Kyllä alaääniä voi kehittää jos ne siellä on.. mutta on totta, että ne on vissiin sillee absoluuttiset, että JOS niitä ei oo siellä jossain kaivettavissa, ni niitä ei kauheesti kai pysty parantaa? tai varmasti pystyy parantaa johonki pisteeseen asti. Eli eli... varmistakaa, että se ääni on POHJASSA, jos on baritoni ni laulaa koko instrumentilla, if u know what i mean |
tanjuli 21.11.2006 08:38:29 | |
---|
Kokemukseni mukaan on ala-äänet aikalailla absoluuttisia. Ts. Niiitä on vaikea kehittää juurikaan syvemmäksi kun mitä ne on. Mikäli ala-ääniä käy pakottamaan alaspäin tai yrittää vetää turhan kovaa matalalla sävelellä niin poksahtaa ääni todella nopeasti. Varoituksen sana siis. Mulla on päinvastainen kokemus. Ääniala kasvanut oktaavilla ylös- ja alaspäin ihan vaan harjoittamalla - samoin on parantunut saundi, joka kummassakaan ääripäässä ei ollut kovinkaan kummoinen kun ne äänet ensimmäisiä kertoja antaa merkkejä olemassaolostaan. Alaääniin pätee tossa pakottamisessa sama kun ylä-ääniin: Pakottamalla tai turhan kovaa vetämällä saa aika nopeesti äänen menemään hallitsemattomuuksiin - mutta sitkeällä ja määrätietoisella harjoittamisella saa ihmeitä aikaan. Kunhan tekee niitä itselleen tarpeellisia harjoituksia eikä mitä vaan harjoituksia. [i hear voices but at least they're on tune] |
insight 21.11.2006 10:16:37 | |
---|
Toi mun edellinen kommentti ei ollut mikään vitsi =) Mä uskon, että kun ensin availee ääntä ylempää, rentoutuvat äänihuulet matalille taajuuksille paremmin soimaan. Puhun vain omasta kokemuksesta. |
Toi mun edellinen kommentti ei ollut mikään vitsi =) Mä uskon, että kun ensin availee ääntä ylempää, rentoutuvat äänihuulet matalille taajuuksille paremmin soimaan. Puhun vain omasta kokemuksesta. No ei todellakaan mikään vitsi ! korkeelta jos laulaa kunnon tekniikalla ni kroppa heräilee mukaan ja on sitte alaäänissäkin paremmin mukana =) tms |
MartinB 24.11.2006 10:07:40 | |
---|
Mulla on päinvastainen kokemus. Jokainenhan on yksilö. Ehkä minulla on vaan aina ollut ääni pohjassa, siksi on alaäänet tulleet luonnostaan. |
paavi 24.11.2006 12:28:48 | |
---|
Jokainenhan on yksilö. Ehkä minulla on vaan aina ollut ääni pohjassa, siksi on alaäänet tulleet luonnostaan. Mulla vähän sama juttu. Tosin, tottakai ne matalat sävelet on tulleet vahvemmiksi ja sellainen laulukelpoinen rekisteri on laajentunut kyllä alas pari sävelaskelta. Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction |
Nalle Puh 25.11.2006 00:48:22 (muokattu 26.11.2006 01:07:39) | |
---|
"Miten päästä matalemmalle?" mix olet liian syvälle kahlannut? :o |
Shakti 06.12.2006 11:39:18 | |
---|
Kiitos vastauksesta! :) Ongelma on se etten TIEDÄ miten saan äänen resonoimaan rinnassa (ja hengitystekniikkakin on vielä vähän hakusessa). Eli ei kyse äänialan laajentamisesta, vaan siitä etten ylipäänsä pääse edes kokeilemaan niitä alempia ääniä. :) Harjoittelu on ainoa asia, joka todella tekee ihmeitä. Is it you and me in this colorful spaceship? |
kipipi 06.12.2006 18:35:00 (muokattu 06.12.2006 18:37:32) | |
---|
No harjoittelua harjoittelua, lähinnä toivoin vinkkejä siihen harjoitteluun?! Millaisia harjoituksia? Tanjulille kiitos hyödyllisimmästä viestistä! :) |
Haipuma 08.12.2006 08:28:09 | |
---|
Yks mikä voi jeesaa matalien äänten tuottamisessa on rentouden harjoittelu. Ok rentous tietysti kaikessa, mutta hyvin tärkeää matalien äänten tuottamisessa on, että kurkku on äärimmäisen rento ja se, ettei päästä ilmaa ulos yhtään enempää kuin tarvitsee äänen syntymiseen. Siis mahdollisimman vähällä ilmamäärällä yrittää saada ääntä. "Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista."
-Ravintelissa kuultuja |
thekimble 08.12.2006 09:29:11 | |
---|
Koeta saada ääni resonoimaan rinnassa. Lauluun täytyy saada voimaa eli volyymia reilusti että sitä ilmiötä kunnolla syntyy. Tuon olen huomannut myös siinä että on helpompaa saada aivan matalia ääniä toimimaan paremmin kun PA:sata tuleva ääni tukee ääntä eli pistää rintakehän "resonoimaan". Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix |