Aihe: Kielien inhottava kolina otelautaan
1 2 3
urpo
25.11.2003 16:20:42
alan ymmärtää miten basistit on maineensa hankkineet.
mr.bungle
25.11.2003 16:28:43

Kaularaudan jämähtämisestä pieni opettavainen tarina (aikas offtopic ja pitkä):

Tilasinpa basson teutooniasta (nauhaton Yamaha bbn4f). Olin bassoon kovin tyytyväinen, kaula vain vaikutti hieman heppoisalta. Säiden muututtua kaula vääntyikin hieman liian notkolle jolloin päätin tarttua kuusiokoloavaimeen.

Eipä kääntynyt rauta puoleen eikä toiseensa ei. Palautustavaraa siis. Onneksi tajusin säätää ajoissa rautaa.

Thomann pyysi lähettämään basson Poriin korjattavaksi, mukaan pyysivät vielä kuvauksen viasta (em. vian kuvauksen lisäksi valitin nauhamerkkien tulleen säänvaihdoksen myötä esiin otelaudasta). Lähetin basson ja odotin noin vajaa pari kuukautta.

Postisetä toi basson ja innokkaana avasin paketin ja kaivoin basson esiin. Hmm. nauhamerkit törröttivät edelleen, mutta onneksi itsellänikin pysyy viila kädessä. MUTTA kaularautakaan ei edelleenkään liikkunut sitten minnekään (täytynee korostaa että kokemusta on soitinten säädöstä usean instrumentin ja vuoden ajalta). Porilaiset olivat siis pitäneet mun bassoa varastossaan pari kuukautta tekemättä sille mitään! Kehtasivat vielä lähettää sen takaisin.

Myöhemmin Sakemannit kyllä suostuivat vaihtamaan basson, mutta erä olikin jo myyty loppuun joten tyydyin uuteen saman hintaiseen bassocomboon.

Opetus: ampukaa porilaiset kuoliaiksi, saksalaiset rammoiksi.

Toinen opetus: tehkää uusille bassoille perinpohjainen tarkistus, jos ette osaa niin viekää soitin soitinrakentajalle säädettäväksi.

Kolmas opetus: Älkää kehuko bassojanne hyviksi jos ette todellakaan ole esim. säätäneet soitintanne ikinä (esimerkkejä löytyy tästäkin foorumista) tai edes nauhoittaneet sen ääntä!
Niskamies
25.11.2003 16:35:06
Tästä ei ole kuitenkaan ongelma, sillä basso on 22 vuotta vanha ja sitä on säädetty useaan kertaan. Tolla jämäkkyys jutulla viittasin mun fendän jazzariin, mutta on sitäkin säädetty. Pitäis nyt vaan käydä hommaamassa kuusiokolohylsy. Kiitos kaikille neuvoista. Kerron tuloksista sitten myöhemmin.
Hanki presari ja ole tosimies!
Teijo K.
25.11.2003 16:53:02

alan ymmärtää miten basistit on maineensa hankkineet.

Lue nyt ainakin vielä muutama tuollainen plektra vain sormet - ketju. Ymmärrys nousee aivan uusiin svääreihin.
Jiihaa. -Teppo "Jiihaa" Nättilä.
mr.bungle
25.11.2003 21:14:25

Tästä ei ole kuitenkaan ongelma, sillä basso on 22 vuotta vanha ja sitä on säädetty useaan kertaan. Tolla jämäkkyys jutulla viittasin mun fendän jazzariin, mutta on sitäkin säädetty. Pitäis nyt vaan käydä hommaamassa kuusiokolohylsy. Kiitos kaikille neuvoista. Kerron tuloksista sitten myöhemmin.

Joo, sori, saattoi olla että viestini kuulosti suoranaiselta pään aukomiselta sinulle vaikka viittauksessani 'esimerkeistä joita tästäkin foorumista löytyy' viittasin ihan muualle :)

Jostain syystä oletinkin että Fenderisi on säätöjä nähnyt..
Niskamies
25.11.2003 21:20:26
Joo, sori, saattoi olla että viestini kuulosti suoranaiselta pään aukomiselta sinulle vaikka viittauksessani 'esimerkeistä joita tästäkin foorumista löytyy' viittasin ihan muualle :)

Jostain syystä oletinkin että Fenderisi on säätöjä nähnyt..

Yamaha on 22 vuotta vanha. Fendän ostin pikkusen käytettynä kesällä. Fendää on säädetty, juuri kuukausi sitten oli säädettävänä. Sieltä tuli kyllä huonoa jälkeä, ja opettelen nyt itse säätämään bassoni mieleisiksi. Se kaularautaruuvi ei varmaankaan väänny mitenkään vahingossa, vaan eikö sille pidä vähän näyttää että kuka määrää?
N_Bates
25.11.2003 21:25:12

mun nauhattomassa bassossa saa kyllä vääntää niin raivolla jos haluaa kaularautaa säätää.. kyllä se sitten aina lopuksi säätyy kun oikein voimalla murjoo.. Varmaan ihan ruosteessa, vanha halpis kun on..

Noissa ernie ball musareissa on toi säätörulla kyllä ihan ylivoimainen keksintö.
http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/
Niskamies
25.11.2003 21:36:16
mun nauhattomassa bassossa saa kyllä vääntää niin raivolla jos haluaa kaularautaa säätää.. kyllä se sitten aina lopuksi säätyy kun oikein voimalla murjoo.. Varmaan ihan ruosteessa, vanha halpis kun on..

Noissa ernie ball musareissa on toi säätörulla kyllä ihan ylivoimainen keksintö.

Kuinka matala action sulla on siinä nauhattomassa? Haussa tähän fendään olisi semmonen pirun matala actioni että saan sen mmmwah saundin kun kieli resonoi otelautaa vasten. Jacolla taisi olla bassossaan tosi matala actioni, kun tarkemmin kuuntelee niin kuulee kun se kieli värisee sitä otelautaa vasten. Epoksiotelauta on paras keksintö sitten netin jälkeen :P Onko sulla tossa nauhattomassa semmonen tavallinen ruuvarilla säädettävä kaularauta? Millanen se Musarin säätörulla on?
balzary
26.11.2003 09:41:49

Fendää on säädetty, juuri kuukausi sitten oli säädettävänä. Sieltä tuli kyllä huonoa jälkeä, ja opettelen nyt itse säätämään bassoni mieleisiksi.

oliko tämä säädön huono jälki se halvalla tehty musafasu-säätö mistä mainitsit tossa joku aika sitten? mitäs siinä oli viturallaan?
Str prd skrz prdel!
N_Bates
26.11.2003 11:17:50

Kuinka matala action sulla on siinä nauhattomassa? Onko sulla tossa nauhattomassa semmonen tavallinen ruuvarilla säädettävä kaularauta? Millanen se Musarin säätörulla on?

just ruuvailin kieliä korkeammalle molemmista bassoista. Se pärinä kun vituttaa nauhattomassa ihan yhtä paljon kun nauhallisessakin bassossa. Muutenkin mukavampi soittaa kun voi vähän lyödäkkin välillä. Tavallinen ruuvipää on tossa mun nauhattomassa.. En tykkää tommosista, mutta onneks ei tarvi kovin usein säätääkkään, sillä näyttää aika hyvin pitävän muotonsa toi kaula.

Musarissa on semmonen sylinterin muotonen mötikkä siinä raudan päässä. Siinä on sitten päällä pieniä reikiä. Ei tarvi kun ottaa basso syliin, tökätä joku keppi semmoseen reikään ja vääntää.
Niskamies
26.11.2003 14:39:11
oliko tämä säädön huono jälki se halvalla tehty musafasu-säätö mistä mainitsit tossa joku aika sitten? mitäs siinä oli viturallaan?

Oli just se. Toi intonaation säätö oli ihan ok, mutta nauhattomassa jätti kielest ihan liian ylös ja presarissa niin alas ettei voi soittaa kunnon tatsilla. Ehkäpä ne on sen musafasun tyypin säädöt, mutta taidan itse opetella säätämään. Eipä tartte sitten maksaa. Mutta kyllä ne bassot oli säädön jälkeen kumminkin paremmat kuin ennen sitä.
absqua
26.11.2003 15:10:57
Jos ei itse osaa soittimiaan säätää, niin säätöhommissa kannattaa mun mielestäni kääntyä suoraan jonkun ammattitaitoisen soitinrakentajan ennemmin kuin vaikka Musiikki-Fazerin puoleen. Musafasullakin on niitä heppuja siellä tiskin takana laidasta laitaan, enkä nyt aivan menisi jokaisen tyypin taidoista takuuseen. Tuskin he lähettävät kaikkia pieniä säätöhommia soitinkorjaajansa tehtäviksi.

Soitinrakentajat on yleensä itse soittajia ainakin taustaltaan ja ammattinsa puitteissa ovat joutuneet tsekkailemaan tuota säätöhommaakin aika lailla syvällisemmältä kantilta kuin kaukoidästä pahvilaatikoissa tulleille halpiskitaroille työkseen pikasäätöjä tekevät Fasun (tai minkä tahansa muun suuremman soitinliikkeen) jannut. Kokemus ja näkemys, siinä se.

Hyvälle soitinrakentajalle voit esittää toiveita siitä minkälaista soittotatsia instrumenttiisi kaipailet ja hän mahdollisuuksien mukaan trimmaa soittimen halutuksi. Näin ainakin omien kokemusteni valossa on tapahtunut. Lisäksi rakentajan säätöpalveluiden hinnat ovat täysin kilpailukykyisiä isompiin puljuihin verrattuna.

Helsingissä on useitakin alaan ihmisiä, mutta esim. J.Lottosta voin lämpimästi suositella. Kristian Oesch on myös hyvä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
HC-Audio
26.11.2003 16:31:37

fendää olenko ainut ketä ottaa päähän sana "Fendä"?
"Isona ostan suuret sikalakengät ja juon paljon kaffia"
2541
26.11.2003 17:10:56

olenko ainut ketä ottaa päähän sana "Fendä"?

Kasari Fendä Presari!;)
N_Bates
26.11.2003 17:11:09

et!
Niskamies
26.11.2003 18:05:57

Mitäs ärsyttävää siinä on? Pitäiskö sitten sanoa jazzari vai nauhaton vai ihan vaan Fender?
Esko Deel
26.11.2003 18:51:25

Lähes raivostuttaa, ei millään pahalla.
Myydään kuin pakasta vedetty, musta ESP Viper-304 tarpeettomana. 550€.
HC-Audio
26.11.2003 20:12:00

F-E-N-D-E-R
"Isona ostan suuret sikalakengät ja juon paljon kaffia"
Niskamies
26.11.2003 20:49:25
F-E-N-D-E-R

Mikä teillä on "Fendää" vastaan?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)