maggot 20.11.2006 10:31:06 | |
---|
Jepulis, ajattelin kysellä etuasteputkista.. Olen nyt vaihtanut vahvistimeeni Peavey 6505 kaksi uutta etuasteputkea, molemmat EH:n 12AX7. Tehtaan toimesta etuasteeseen on myös tungettu saman merkkisiä putkia. Lisäksi tilasin nyt samoja putkia kolme kappaletta lisää jotta voin vaihtaa kaikki viisi samanmerkkisiksi kun loput kolme kuluu loppuun. Myös yksi JJ:n ecc83s putki löytyy. Ja niitä kysymyksiä: Käytättekö aina saman merkkisiä putkia etuasteessa? Uraltonen sivuilla luki että tuo JJ:n putki olisi hieman tummempi soundinen kuin muut 12AX7 putket, kannattaisiko sitä käyttää ehkä puhtaalla kanavalla ja muut sitten olisi noita EH:n putkia? Ja yleisesti kannattaako noita putkia vaihtaa yksitellen sitä mukaa kun rupeavat pitää ääntä vai kaikki kerralla uusiin? Muistan myös nähneeni jossain päin nettiä kaaviokuvan 5150/6505:sen etuasteputkien järjestyksestä, eli siis siitä että mikä putki vaikuttaa mihinkin kanavaan. Jos joku osaa laittaa linkkiä siihen sivustoon niin olen kiitollinen. "reality is a very fragile thing after all..." |
Jucciz 20.11.2006 10:53:37 (muokattu 20.11.2006 10:56:42) | |
---|
Etuasteputkien ei tarvitse olla saman merkkisiä tai edes saman tyyppisiä, vaan niitä voi tunkea vahvistimen sisään ihan sen mukaan, millaista soundia on vailla - kunhan vain vahvistin kelpuuttaa kyseiset putket. Yli 99% vahvistimista syö nätisti 12A?7-perheen putkia, jossa kysymysmerkin tilalla on joku kirjain, yleensä X, T, Y, V, U jne. Tässä yleisimmät etuasteputkityypit sekä suluissa niiden vahvistuskertoimet. Jos siis haluat vähemmän säröä kuin nykyisellään, voit kokeilla listassa alempana olevia putkia nykyisten (todennäköisesti) 12AX7-putkien tilalle. 12AX7 / 7025 / ECC83 (100) 5751 (70) 12AT7 / ECC81 (60) 12AY7 (44) 12AV7 (41) 12AU7 / ECC82 (20) Lisäksi on olemassa muitakin putkia, jotka käyvät suurimpaan osaan etuasteista: ECC803, ECC823, E83CC, 6072 ja kymmeniä ellei satoja muita, tosin huomattavasti ensiksi mainittuja harvinaisempia. Putkien valinnassa ei sinänsä ole mitään nyrkkisääntöä sen lisäksi kuin että käytät juuri niitä, joiden soundi miellyttää eniten (ja joihin lompakko antaa myöten). |
Itse laitoin muistaakseni 12at7:n johonkin niistä neljästä paikasta ja puhtaat paranivat huomattavasti. Eli tässä asiassa kannattaa olla sekakäyttäjä. Niin ja se bias kannattaa oikeasti säätää. Kolme miestä käveli kadulla. Yksi heistä oli muusikko, eikä muillakaan ollut yhtään rahaa. |
Jucciz 20.11.2006 11:17:39 | |
---|
Eli tässä asiassa kannattaa olla sekakäyttäjä. Niin ja se bias kannattaa oikeasti säätää. Ja painotetaan vielä, että biasoinnilla ei sitten ole mitään tekemistä etuasteputkien kanssa, vaan kyseessä on säätötoimenpide, jolla pääteputkien läpi kulkeva virta säädetään sellaiseksi, että putket kestävät mahdollisimman pitkään ja soundi on sitä mitä pitääkin. |
maggot 20.11.2006 12:05:26 | |
---|
Kiitokset Juccizelle kattavasta infosta. Toi biasointi homma olikin entuudestaan selvä siten että se on tehtävä vain pääteasteen putkia vaihdettaessa. Hmm, eli mun kannattaa käyttää jatkossakin noita EH:n 12AX7 putkia mutta täytyypä kokeilla laittaa hieman heikompi tehoinen putki tuohon puhtaaseen kanavaan josko se vähentäisi sitä säröytymistä. Kanava nimittäin rupeaa säröytymään jo pre gainin ollessa kolmosen kohilla. "reality is a very fragile thing after all..." |
p_ofony 20.11.2006 12:08:56 | |
---|
Mun kokemusten perusteella ainakin EH:n 12ax7 on huomattavasti yläkerraltaan epätasaisempi kun JJ:n ECC83S. EH:t kuullostaa vaan jotenkin "epäterveiltä", suosittelen JJ:tä, ne on laatu putkia! Pistin juuri semmoset tossa kiinni mun uuteen VHT:hen ja perkele ku murisee! VHT Pittbull = über sound |
p130 20.11.2006 12:14:01 | |
---|
täytyypä kokeilla laittaa hieman heikompi tehoinen putki tuohon puhtaaseen kanavaan josko se vähentäisi sitä säröytymistä. Kanava nimittäin rupeaa säröytymään jo pre gainin ollessa kolmosen kohilla. Minulla oli 5150:ssa JJ:n ecc82 "puhtaassa" kanavassa. Säröä riittii senkin jälkeen, mutta ihan oikeaa puhdastakin löytyi. Muutoksesta kertonee jotain se, että Fenderin putkikoneita harrastellut kaveri alkoi yllätyksekseni kehumaan 5150:n puhtaita! Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
Jucciz 20.11.2006 12:27:24 | |
---|
Minulla oli 5150:ssa JJ:n ecc82 "puhtaassa" kanavassa. Säröä riittii senkin jälkeen, mutta ihan oikeaa puhdastakin löytyi. Muutoksesta kertonee jotain se, että Fenderin putkikoneita harrastellut kaveri alkoi yllätyksekseni kehumaan 5150:n puhtaita! No ei se niin kaukaa haettua ole: 5150 on alun perin vain Marshall, johon on lisätty "pikkuisen" hönkää. Ja Marshall puolestaan on alun perin vain Fender Bassman, johon on vaihdettu eri pääteputket ja pari pikkuosaa. Tadaa: 5150 on käytännössä Bassman. ;) |
maggot 20.11.2006 13:38:01 | |
---|
Kiitos vastauksista. Täytyypä pistää tilaukseen yksi tuollainen heikompi tehoinen etuasteputki. Tuli kuitenkin perjantaina pistettyä tilaus noista 12AX7EH:ista Uraltonelle. Tilasin noita sen takia koska tehdaskin on niitä käyttänyt. Tietääkö kukaan mikä noista 5 etuasteputkesta vaikuttaa siihen puhtaaseen kanavaan. Muistelen että siinä kaaviokuvassa 1 putkista vaikutti kokonaan puhtaaseen kanavaan ja toinen puoliksi puhtaaseen ja puoliksi särökanavaan. Tai jos jollain on se linkki sinne sivustoon niin se on olisi jees. "reality is a very fragile thing after all..." |
Tompsi 20.11.2006 15:56:14 (muokattu 20.11.2006 15:57:50) | |
---|
No ei se niin kaukaa haettua ole: 5150 on alun perin vain Marshall, johon on lisätty "pikkuisen" hönkää. Ja Marshall puolestaan on alun perin vain Fender Bassman, johon on vaihdettu eri pääteputket ja pari pikkuosaa. Tadaa: 5150 on käytännössä Bassman. ;) Ja eikös se Bassman vuorostaan ollut Popular Electronics-lehden "Näin teet mahdollisimman halvalla putkivahvistimen" artikkelista kopioitu? EDIT: Vai oliko se Popular Mechanics? Jotain populaaria eniveis. |
maggot 21.11.2006 09:30:19 | |
---|
Löytyipäs se sivusto jossa on se kaaviokuva 5150/6505:sen etuasteen putkista ja niiden tehtävistä vahvistimessa. Vahvistinta takaa katsottaessa kolme oikeanpuoleista putkea vaikuttaa siis sekä rhythm että lead kanavaan, neljäs putki on efekti loopille ja viides phase inverter, eli ilmeisesti vaiheenkääntäjä. Korjatkaa jos olen väärässä. Voin laittaa linkin ko. sivustolle myöhemmin jos siitä olisi myös jollekkin muulle apua. "reality is a very fragile thing after all..." |
Lostprophet 21.11.2006 10:35:18 | |
---|
neljäs putki on efekti loopille ja viides phase inverter, eli ilmeisesti vaiheenkääntäjä. Näinhän se menee. Tietääkseni loopin ja vaiheenkääntäjän putkien vaihtaminen on turhaa jos haluaa vaikuttaa soundeihin. Korjatkaa jos olen väärässä. Kolme miestä käveli kadulla. Yksi heistä oli muusikko, eikä muillakaan ollut yhtään rahaa. |
ReBeat 21.11.2006 11:33:53 | |
---|
Näinhän se menee. Tietääkseni loopin ja vaiheenkääntäjän putkien vaihtaminen on turhaa jos haluaa vaikuttaa soundeihin. Korjatkaa jos olen väärässä. Kyllä vaiheenkääntöputki vaikuttaa soundiin. Jotkut vahvistinvalmistajat ja putkifirmat suosittelevat vaiheenkääntäjäksi ns. balansoitua putkea, jotta putken kaksi triodipuoliskoa tuottaisivat push-pull-päätteelle kaksi mahdollisimman identtistä signaalia (180 astetta toisiinsa nähden käännettynä). http://www.thetubestore.com/triodematching.html |
maggot 21.11.2006 20:21:34 (muokattu 21.11.2006 20:22:01) | |
---|
Jepulis, tässä se linkki siihen sivustoon. Näyttäisi kyseisen sivuston ylläpitäjä tekevän kaikennäköisiä muutostöitä muihinkin kuin Peaveyn vahvareihin. http://www.fjamods.com/5150Models.html"reality is a very fragile thing after all..." |