Aihe: Terratec DMX 6fire 24/96 ja moniraitaäänitys
1
abbruzzese
11.11.2003 14:49:32
Täälä muutamilla ilmeisesti on käytössä tuo kyseinen kortti ja nyt olisi muutama kysymys mihin en puusilmänä ole onnistunut löytämään vastauksia.

1. kuinka monta raitaa tuolla voi maksimissaan nauhoittaa "livenä" analogisista liitännöistä?
Itse pci-kortissahan on ilmeisesti yksi analog in,
samaten kuin etupaneelissa, mutta pystyykö esim sitä phono in:ä käyttää normaalina analog in:nä (eli saako sen riaa-korjaimen pois) noista tulisi siis niinkuin 3 stereo raitaa / 6 monoraitaa + mic in kerralla sisään, onnistuuko käytännössä?

2. pystyykö noiden lisäksi nauhoittaa samalla kertaa jotain midinä? (riippuu ilmeisesti käytettävästä softasta?)

3. Onko tuossa hintaluokassa (n.200 euroa) muita hyviä vaihtoehtoja kuin tosiaan pitäisi saada kerralla narulle vähintään 2 analog. stereo in, ja midi liitännät myös pitäsi löytyä + mahdollisimman pieni latessi ajatellen rumpusamplejen triggausta sähkörummuilla.

4. Saako ne kortin rear/lfe/center -outputit toimimaan normaalina stereo outina?

Tuo terratecin kortti vaikuttaa ihan pätevältä, mutta aikapaljon siinä on minulle turhalta tuntuviakin ominaisuuksia, kuten nuo miljoonat digitaaliliitännät ja phonoliitännät ja 5.1 jutut..

Kiitoksia etukäteen..
abbruzzese
16.11.2003 14:27:43
Nyt tuossa äskettäin kuulin sellaista huhua, että tällä kyseisellä kortilla ei pysty tehdä lainkaan moniraita äänityksiä (siis stereoraitoja)?

*erhana! .. minulle olisi ehkä riittänyt kaksikin yhtäaikaista stereotuloa. Ja nuo kunnon moniraitakortit (missä on myös midi i/o taas maksaa moninverroin tuon hinnan :(

Mutta tosiaan, jos joku jolla on kokemuksia tuosta terratecista, voisi varmentaa tämän homman, että voiko sillä tehdä moniraitaäänityksiä vai ei?
Juntunen
16.11.2003 16:24:07

Mutta tosiaan, jos joku jolla on kokemuksia tuosta terratecista, voisi varmentaa tämän homman, että voiko sillä tehdä moniraitaäänityksiä vai ei?

Kaverilla on tuo kortti. Voinpa sanoa että kokeilee.
abbruzzese
16.11.2003 22:15:11
Kaverilla on tuo kortti. Voinpa sanoa että kokeilee.

Joo, olisi hyvä juttu, auttaisi paljon ratkaisun tekoa.

Että jos esim. 2 stereo / 4 mono -raitaa sais kerralla talteen niin tyytyisin ehkä tohon korttiin...

Ei tarvisi tuplata budjettia ja himoita dsp2000:n perään ;)
Firewalk
17.11.2003 06:57:36
Entä sellainen vaihtoehto, että hankkisit MIDI:n erikseen? ~50e maksaisi USB MIDI-liitäntä. Sitten voisi etsiä pelkästään äänikorttia jossa on useampi kanava.
abbruzzese
17.11.2003 12:28:09
Entä sellainen vaihtoehto, että hankkisit MIDI:n erikseen? ~50e maksaisi USB MIDI-liitäntä. Sitten voisi etsiä pelkästään äänikorttia jossa on useampi kanava.

Tuo olisi kieltämättä yksi vaihtoehto. Tuohon usb midi-juttuun riittänee usb 1.1 korttikin, midissähän ei kuitenkaan kovin älyttömästi bittejä liiku. Onko noista kellään kokemuksia? Olen kait vähän vainoharhainen yhteensopivuusjuttujen kanssa ;)
krushing
17.11.2003 13:26:36

Ei henk. koht. kokemuksia (minulla on nimittäin otsikon mukainen kortti myös, eikä siksi ole tarvetta), mutta kavereilla noita midisportteja tms. vempeleitä on, ja hyvinhän ne toimivat. Mididata tosiaan liikuksii enemmänkin vanhojen modeemien vauhtia, joten USB-ykkösen rajat eivät ihan äkkiä tule vastaan...
BlackD
26.11.2003 04:51:16
1. kuinka monta raitaa tuolla voi maksimissaan nauhoittaa "livenä" analogisista liitännöistä?
Itse pci-kortissahan on ilmeisesti yksi analog in,
samaten kuin etupaneelissa, mutta pystyykö esim sitä phono in:ä käyttää normaalina analog in:nä (eli saako sen riaa-korjaimen pois) noista tulisi siis niinkuin 3 stereo raitaa / 6 monoraitaa + mic in kerralla sisään, onnistuuko käytännössä?

4. Saako ne kortin rear/lfe/center -outputit toimimaan normaalina stereo outina?

Tähän varmaan vastaa lainaukseni SoundOnSoundin arvostelusta:

"However, as I suspected, a far more versatile range of I/O options appeared once I launched Cubase VST and investigated the ASIO 2.0 drivers. This time you get five discrete stereo sources, namely CD In, Line In, Phono/Mic In, Digital In, and Mix In. There are also four discrete stereo outputs to be found in the VST Master Mixer panel, named Front, Rear, Center and Digital, and you could use these either as intended for surround sound, or as a general-purpose eight-channel output configuration."

Elikkä tästä päätellen niitä linjatuloja ei voi nauhoittaa erillisinä raitoina, yhtäaikaisia erillisiä vaihtoehtoja ovat siis vain CD-ääni, Line-In, Phono/Mic In, Digital In ja sitten kaikki yhdistävä Mix In. Ulostulot saa siis jaettua normaaleiksi stereopareiksi. Tämä siis ASIO 2.0 -ajureilla. Itsekin olen tämän kortin hankkimista harkitsemassa, ja mä myös tarvisin kaksi yhtäaikaista sisääntuloa eri raidoille. Mulla on vaan siinä mielessä parempi säkä, että Pod Pro antaa digisignaalia, joten linjasisäänmeno jää vapaaksi. Sun tapauksessa tämä siis ei toimisi (ainakaan tämän tiedon perusteella). Arvostelu kannattaa lukea kokonaisuudessaan: http://www.soundonsound.com/sos/Apr02/articles/terratecdmx6.asp?

3. Onko tuossa hintaluokassa (n.200 euroa) muita hyviä vaihtoehtoja kuin tosiaan pitäisi saada kerralla narulle vähintään 2 analog. stereo in, ja midi liitännät myös pitäsi löytyä + mahdollisimman pieni latessi ajatellen rumpusamplejen triggausta sähkörummuilla.

Tässäpä sitä onkin pulmaa kerrakseen. Kauhean vaikeata löytää sopiva kortti halpaan hintaan.. itse olen viimein pitkällisen tutkimustyön perusteella päätymässä tähän Terrateciin, hinta on halpa ja äänenlaatu yllättävänkin hyvä. Toinen vaihtoehto, mitä harkitsen, on ESI Waveterminal 192X ja siihen se lisäliitäntäkortti MI/ODI/O. Hintaa tulee Thomannilla karvan alle 300e. Tässä miettiessä ja eri kortteja tutkiessa on vierähtänyt useampikin yö :)
abbruzzese
26.11.2003 12:40:07
Tähän varmaan vastaa lainaukseni SoundOnSoundin arvostelusta:
......
Tässäpä sitä onkin pulmaa kerrakseen. Kauhean vaikeata löytää sopiva kortti halpaan hintaan.. itse olen viimein pitkällisen tutkimustyön perusteella päätymässä tähän Terrateciin, hinta on halpa ja äänenlaatu yllättävänkin hyvä. Toinen vaihtoehto, mitä harkitsen, on ESI Waveterminal 192X ja siihen se lisäliitäntäkortti MI/ODI/O. Hintaa tulee Thomannilla karvan alle 300e. Tässä miettiessä ja eri kortteja tutkiessa on vierähtänyt useampikin yö :)

Jep, oli hyvä artikkeli! Tässä on itse kultakin jäänyt yöunet väliin näitä kortteja vertaillessa. Ja vaarana sekin että ruokahalu kasvaa syödessä... nyt tuntuu että kallistun sittenkin St Audion c-port:iin. Vähän joutuu budjettia tosin muokata, mutta luulen että tuossa olisi kortti joka riittäsi minulle hyvin pitkälle.

Äänenlaatu riittäisi minulle varmasti myös Terratecissa ja muutenkin, mutta c-portin 10 I/O (joista 2 balansoituja) houkuttelee sen verran, että pakko taipua :)
"Drummers do it in rythm..."
PIM
26.11.2003 13:21:02
Minä kyllä suosittelisin C-portin sijasta jotain edullista adat korttia (halvin taitaa olla Marian Marc A, 129e) ja Behringerin ADA8000:ia (255e). Ainakaan noi DSP24:n mittaustulokset eivät anna kovinkaan mairittelevaa kuvaa STAudion käyttämistä konverttereista ja Behringeristä löytyy 8 mikkietuastetta XLR&Phantom varustuksella C-portin kahta vastaan. Jos tähtää vielä pidemmälle tulevaisuuteen niin kannattaa ehkä tähyillä äänikorttia jossa on useampi adat-väylä, jolloin inputien määrän saa edullisesti tuplattua tai jopa triplattua. Parin, tai kohta jo kolmen kuukauden käyttökokemusten perusteella uskallan sanoa että noissa ADA8000:ssa saa todellakin vastinetta rahoilleen ja loppu on sitten miehestä kiinni.
BlackD
26.11.2003 16:47:10
Innostuinpa taas tutkimaan vähän noita äänikortteja ja nyt löysin uuden vaihtoehdon. M-Audio (Midiman) Delta 1010LT. Toihan on halvempi versio siitä lippulaivasta. Liitäntöjä on erittäin riittävästi, mutta vaan kun missään ei ole mittaustuloksia, eikä kukaan kerro mitkä konvertterit siinä on. Valmistajan ilmoittamat speksit kyllä ovat melkein samat, kuin firman toisella kortilla, Audiophile 2496:lla. Joka muuten olisi ehdoton valinta kortiksi äänenlaadun ja hinnan takia, mutta kun siinä on vaan yhdet parit sisään- ja ulostuloja. Jos joku osaa kertoa tuosta Delta 1010LT:stä jotain, niin mielelläni kuuntelen.

http://www.m-audio.net/products/m-audio/1010lt.php
FunkedUp
26.11.2003 18:04:02
Noista Hoontechin mittaustuloksista sen verran, että tolla Right Mark Audio Analyzatorilla saa kyllä vaikka minkälaisia tuloksia aikaiseksi. Itsellä joku versio antoi stereo crosstalkiksi jotain -0.5 dB. Seuraavalla versiolla tuli sitten niitä oikeita lukemia. Eli sillä ohjelmalla mitattuja tuloksia en kovin vakavalla naamalla katselisi. Itse jos olisin vastaavaa vermettä päätyisin todennäköisesti tohon Behrin ADA8000:n ja johonkin ADAT-korttiin. Ainakin helposti laajennettava systeemi ja lukemani käyttäjäkokemukset ko. muuntimesta ovat olleet pelkästään positiivisia.
PIM
26.11.2003 18:33:59
Ettei sulla olis mennyt piuhat kanavien välillä ristiin tai tullut jotain muita mokia mittaustilanteessa? Se selittäisi tuon crosstalk arvon. Kyllä tämä viimeinen versio ainakin on tuottanut koko ajan ristiriidattomia tuloksia.
abbruzzese
26.11.2003 19:28:44
Kieltämättä mielenkiintoisia vaihtoehtoja nuo marian&behringer. Ominaisuudet ja laajenettavuus riittäisivät varmaankin tuossa c-portissakin minulle hyvin, mutta juuri nuo ristiriitaiset arvostelut/testit kortista vähän askarruttaa. Toiset kehuu, toiset ei, tosin pätee oikeastaan mihin merkkiin tahansa..

Tuossa c-portissahan on samat muuntimet kuin esim. joissain M-audion korteissa ja Terratecin paremmissa, että mistähän nuo parjaukset saavat alkunsa? Onko komponenteissa (muunninpiireissä) niin paljon eroja, vai johtunevatko kortin esiasteista?
Marian&Behku olisi varmasti pätevä yhdistelmä, mutta siihenkin täytyisi lisäksi hankkia esim. usb-midi, ja sitten menee jo turhan kalliksi minulle. Tuota c-porttiakin ajattelin lähinnä käytettynä(uusi verkkokaupassa 350 e).

Samaten varmasti tuo Delta 1010lt olis jees, mutta sekin uutena vähän arvokas. Enpä tiedä, olen kyllä kuullut muutamia dsp2000:lla nauhotettuja kappaleita, eivätkä ne nyt mitenkään huonolta kuulostaneet. Vaikeaksi menee tämä päätös:) Minusta kyllä tuntuu, että tuo c-port on järkevin vaihtoehto tässä alle 300 euron budjetissani.
abbruzzese
26.11.2003 20:00:17
Vielä tuosta Marian&Behku -yhdistemästä, että minkälaiset ajurit siihen on mahdollista asentaa, ja minkälainen on yhteensopivuus moniraiturisoftien kanssa? entä normaalit windows äänet, vai tarviiko niitä varten jonkun shitblasterin?
abbruzzese
27.11.2003 14:09:55
En tiedä mutta huomasitko, SoundOnSoundissa on tästäkin arvostelu: http://www.soundonsound.com/sos/jul01/articles/hoontechdsp24.asp?

No kathohan! enpä ollut tuota lukenut... Tuostahan se aikapitkälle selvisikin, tai ainakin kortin mikkietunen ei saanut kehuja.

Ehkä kuitenkin tyydyn tässä hintaluokassa hetkeksi aikaa käytettyyn c-porttiin, ja jos siltä tuntuu että äänenlaatu ei riitä, niin ensi syksynä voisi ehkä olla varaa panostaa noihn adat-vehkeisiin.

Joku kortti on nyt pakko hommata tuon SoundBlaster 128:n tilalle, muuten jää äänittelyt aika vähälle :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)