Aihe: Riittääkö 20 - 40w?
1 2
Anzzy
18.11.2006 16:45:08

Onko kokemuksia 20 - 40 wattisesta putkicombosta keikkatilanteessa? Riittääkö happi? Pitääkö aina vetää PA:n läpi vai uskaaltaako soittaa ilmankin? Esim. joku Hughes & kettnerin tai Fenderin putkicombo.
Keke Urlaub
18.11.2006 16:51:22

Onko kokemuksia 20 - 40 wattisesta putkicombosta keikkatilanteessa? Riittääkö happi? Pitääkö aina vetää PA:n läpi vai uskaaltaako soittaa ilmankin? Esim. joku Hughes & kettnerin tai Fenderin putkicombo.

Vähän keikkapaikasta riippuen riittää aivan mainiosti ilmankin mikitystä. Toki rumpalin raskaskätisyys vaikuttaa myös, mutta rock- ja pop-puolella ei pitäisi olla ongelmia.
Suuntaavuuden takia mikitys toki on hyvä juttu.
Mun 30w 2x12 riittää vallan hyvin ihan yksinään. takaa puoliavoin rakenne "täyttää tilaa" hyvästi. Vahvistin toki pitää sijoittaa mikittämättömänä siten, että yleisöllekin jotain tulee.
"It wouldn't pain me more to bury you rich / Than to bury you poor / In your Jesus Christ pose"
superfly
18.11.2006 17:01:20
Mainiosti riitti mulle 15 wattinen putkifenderi keikallakin. Jäi vielä aika paljon pelivaraakin yleensä. Ja isommassa tilassa mikitetään sitten muutenkin aina.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
LaXu
18.11.2006 20:24:35
Riittää, tosin jos ihan putipuhdasta soundia haluaa niin ehkä tuo 40W voisi olla paikallaan.
pekurides
18.11.2006 22:43:34

Taitaa vähän riippua mitä haluaa vahvarilta, Kunnon hevimättöön ei tuommosella ole mitään asiaa mutta Bluussi ja perus räkärokki vielä jotenkin menee kunhan ei mitään kunnollista alapäätoistoa kaipaa.Riippuu tietenkin rumpalista:)
Tunteella päin vittua.
Ze Kink
18.11.2006 22:52:17 (muokattu 18.11.2006 22:53:06)
Kyllähän se kuitenkin mikitetään vähänkin isommalla keikalla, ja riittäähän se. Tottahan toki joku 4x12" näyttää hienolta ja kuulostaa isommalta, mutta 1x12" combolla vetelee ihan mainiosti myöskin.

Ja kyllähän sen mikittämättäkin luulisi riittävän, jos kerran treeneissäkin riittää.
-keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi!
SURf
18.11.2006 23:10:49
Herttileeri, kolkyt wattinen Voxi ainakin riittää vaikka mihin. Eihän tuota pysty juuri kello yhdeksää kovemmalle laittamaan vaikka suht isoissakin paikoissa on veivattu... rokkia ja seiskyt luvun heviä...
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
kimurantti1
18.11.2006 23:18:07
Kunnon hevimättöön ei tuommosella ole mitään asiaa...

Mä tunnen monta kitaristia, jotka vetää heviä juurikin 30 wattisilla putkipeleillä - nupeilla kylläkin, mutta silti. Ja alapäätä tulee. Toki me ollaan väännetty tästä ennenkin. makuasioita sanoi Musti...i :-)
pekurides
19.11.2006 17:24:33

Mä tunnen monta kitaristia, jotka vetää heviä juurikin 30 wattisilla putkipeleillä - nupeilla kylläkin, mutta silti. Ja alapäätä tulee. Toki me ollaan väännetty tästä ennenkin. makuasioita sanoi Musti...i :-)

Juu:) ei lähetä ollenkaan siihen hommaan... :)
Tunteella päin vittua.
ministeri
19.11.2006 18:49:36 (muokattu 19.11.2006 18:50:29)
itsellä 30w putkinuppi ja 2x12 kaappi ja tuntuu että lähtee ihan hitosti mökää...aika iso mesta saa olla ettei riittäis. treeneissä sais melkein keinokuorma olla tai 1x12 kaappi.

en ymmärrä mihin siitä isompia nuppeja tarvitaan??
McNulty
19.11.2006 19:08:13
5W Epiphone Valve Junior kytkettiin 4x12" kaappiin ja sen verran irtosi mökää että oksat pois! Kyllä siinä Peltorit tarvitsi :)

Kun watit puolittuvat, äänenvoimakkuudesta häviää vain 3dB, eli 25W on noin 6dB hiljaisempi kuin 100W. Headroomissa toki on eroa ja varmasti puhtailla soitellessa wattimäärä on hyvästä. Ei mene soundi crunchin puolelle vaikka masteria avaisikin reilusti.

Mie soittelin bluesista death metalliin tuolla Ashdownin 40W Peacemaker sekä Peavey Classic 30 comboilla. Ashdown oli oikeasti kaikkea muuta kuin "rauhantekijä"... mökää läks reilusti. Sama vika Peavey Classic 30 combolla... vielä jos käytti alla 2x12" kaappia.

Tuo suuntaavuus on sellainen homma, mikä pitää reeniksellä ja keikoilla huomioida. Pienempikin vahvistin kyllä kuuluu, kun sen nostaa sieltä lattianrajasta torson korkeudelle.
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
Åboensis
19.11.2006 19:09:05

On kokemuksia, sekä 40 wattisesta Fender Vibroverb reissuesta että 30 wattisesta Vox AC30stä (vm. -95). Kummankaan kohdalla ei tarvitse edes ajatella mikittämistä, jos kyse on vain siitä, riittääkö vahvistimen teho siihen, että kitara kuuluu rumpujen ja muun bändin yli/ läpi - kyllä kuuluu. Eri asia sitten, jos ääntä haluaa esim. levittää lavan kummallekin laidalle...

Molempien em. vahvistinten ongelmaksi muodostuikin minun kohdallani pikemminkin se, että keikkapaikat olivat/ ovat niin pieniä, ettei kumpaakaan voinut läheskään aina soittaa sellaisilla tehoilla, että ne parhaat soundit olisi saanut käyttöönsä, vaan kamat piti aina pitää vähän niinkuin "säästöliekillä". Niinpä olen myynyt pois kumpaisenkin ja hommannut tilalle "vain" 15 wattisen Fender Pro Juniorin, joka sekin riittää mikittämättömänä minulle mainiosti - tosin meitä on enää bändissä vain kolme eikä mun tarvitse "kilpailla" toisen kitaristin tai keyboardistin kanssa samoista taajuuksista :).
"Every night I tell myself I am the cosmos"
Artist
19.11.2006 19:11:42
Ärsyttää vaan vetää ilman minkäänlaista headroomia. Siksipä piti hankkiuta eroon kymmenwattisesta putkipelistä, nyyh.

Ja kyllä se on aika paljon tilanteesta kiinni, vaikka toki esim. nostamalla korokkeelle saadaan paremmin kuuluviin. Myös lisäkaappi tietty jeesaa, jos kombolla vetää.

Mulle tuskin tulee bändi käyttöön enää mitään alle 30W vahvistinta.
"I want everything in this whole world, all the money, all the girls"
Jaba
19.11.2006 19:21:15
Mulle taas ei Uraltone riittänyt, hommasin tilalle Super Leadin, ja totesin että 100W on ihan jees. Pikkasen liikaa, mutta odotan niitä stadionkeikkoja, jolloin siitä on hyötyä. Pienempään en koe tarvetta vaihtaa.
LauriE
19.11.2006 19:22:18
Ärsyttää vaan vetää ilman minkäänlaista headroomia. Siksipä piti hankkiuta eroon kymmenwattisesta putkipelistä, nyyh.

Ja kyllä se on aika paljon tilanteesta kiinni, vaikka toki esim. nostamalla korokkeelle saadaan paremmin kuuluviin. Myös lisäkaappi tietty jeesaa, jos kombolla vetää.

Mulle tuskin tulee bändi käyttöön enää mitään alle 30W vahvistinta.

Mitä tuolla headroomilla tässä tapauksessa tarkoitetaan?
www.punossound.net
Artist
19.11.2006 19:27:23 (muokattu 19.11.2006 19:30:01)
Mulle taas ei Uraltone riittänyt, hommasin tilalle Super Leadin, ja totesin että 100W on ihan jees. Pikkasen liikaa, mutta odotan niitä stadionkeikkoja, jolloin siitä on hyötyä. Pienempään en koe tarvetta vaihtaa.

Minkäkokoisen kaapin läpi vedit Uraltonea? Eiks siinäkin ole about 20w tehoja? Itsekin kyllä olen sitä mieltä, että ennemmin reilusti tehoa, ainahan volumea voi kääntää vähän pienemmälle, mutta täysilä huutavaa pikkuvahvistinta ei oikein kovemmalle enää saa.

Tosin tapauskohtaista tämäkin, jos nimenomaan hakee täysiä huutavan putkarin soundia, niin vähemmän tehoa on yleensä parempi.

Mitä tuolla headroomilla tässä tapauksessa tarkoitetaan?

Sitä, että kuinka kovalle vahvistimen soundi pysyy cleaninä.
"I want everything in this whole world, all the money, all the girls"
Ukko
19.11.2006 19:36:07

Tuo suuntaavuus on sellainen homma, mikä pitää reeniksellä ja keikoilla huomioida. Pienempikin vahvistin kyllä kuuluu, kun sen nostaa sieltä lattianrajasta torson korkeudelle.

Ja soiton raadollisuus tulee paremmin esille. Lattian rajasta se soundi tuntuu paljon paremmalta soittajalle mutta combon nosto metrin ylöspäin kertoo miltä se kuulostaa yleisölle.
Joees
19.11.2006 22:46:40
Ja soiton raadollisuus tulee paremmin esille.

Hyvä niin ;-)
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Jaba
20.11.2006 16:15:09
Minkäkokoisen kaapin läpi vedit Uraltonea? Eiks siinäkin ole about 20w tehoja? Itsekin kyllä olen sitä mieltä, että ennemmin reilusti tehoa, ainahan volumea voi kääntää vähän pienemmälle, mutta täysilä huutavaa pikkuvahvistinta ei oikein kovemmalle enää saa.

Tosin tapauskohtaista tämäkin, jos nimenomaan hakee täysiä huutavan putkarin soundia, niin vähemmän tehoa on yleensä parempi.

4x12 Greenbackeillä. Makuasia sanoi koira kun pallejaan nuoli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)