Aihe: Kitarankielet -ketju
1 2 3 4 5 6 7
Strutsi
18.11.2006 13:21:49
Käytän 10-52 settiä nykyään SZ520:ssäni. Mukavan jämerät E-virellä.
Ei minulla kyllä vaikeuksia bendata näitä kieliä.

Ernie Ballit tuntuu olevan aika hyviä, mukava tatsi. D'addariot ja GHS:t on sitten tuntuneet huonommilta.
Kohta pitäisi vaihtaa Elixir-setti testiin. Tiettävästi aika huippukielet, kun on se anti-rust tsydeemi siinä?
"I have my stomach full of vomiting butterflies" -H. Simpson
bigmasi
18.11.2006 13:24:00
Kuinka nopeasti ne likaantuvat suurin piirtein ja kauanko kuulostavat uusilta? Jos nyt harley benton kuulostaa uudelta ollenkaan. Noi sellaisilta kieliltä vaikuttaa hinnan perusteella että viikko käyttöä ja roskiin, mutta floikkakitaralla tätä rumbaa että joka viikko kielet vaihtaa ei oikein jaksaisi.

Soittelen melkeenpä pelkästään aikamoisilla särösoudeilla joten sitä kielten "kulumista" ei niinkään huomaa, mutta sanoisin, että niistä lähtee soundi melkeinpä heti. Jos haluat soittaa herkkiä cleaneja juttuja niin en uskalla kyllä suositella varsinkin kun silloin sulla ei varmaan katkea kieliäkään yhtä usein kun mulla. Parempi sillon ostaa paremmat kielet missä on sitä sointia kun noissa harrikoissa ei alunperinkään ole juuri mitään sellasta mitä kukaan haluais ...siis soinnillisesti. Jos taas soitat rankasti särösoundeilla ja katkot kieliä (älkää nyt vaan kukaan sanoko, että opettele soittamaan kevyemmin, heh) niin noi on ihan hyviä treenikieliä. Ite oon ostanut niitä jo pari kertaa, yhteensä muistaakseni 15-16 pakettia. Hinta ei päätä huimaa ja on aina joka paikassa varakieliä. Kitaralaukussa, laulukamoissa, kaapissa, lattioilla jne... ei tarvii ettiä, että mihinkäs mä ne 10euron kielet nyt taas laitoinkaan kun kieli katkeaa. Ottaa vaan lähimmältä pöydältä tai laukusta paketin harrikoita ja taas mennään treenit loppuun...
McNulty
18.11.2006 13:40:32
Ite oon ostanut niitä jo pari kertaa, yhteensä muistaakseni 15-16 pakettia. Hinta ei päätä huimaa ja on aina joka paikassa varakieliä. Kitaralaukussa, laulukamoissa, kaapissa, lattioilla jne... ei tarvii ettiä, että mihinkäs mä ne 10euron kielet nyt taas laitoinkaan kun kieli katkeaa. Ottaa vaan lähimmältä pöydältä tai laukusta paketin harrikoita ja taas mennään treenit loppuun...

Miulla on erikseen kamalaukku tuota varten ;) Ei tartte reeniksen lattialta arpoa seuraavaa settiä kitaraan. Ja tosiaan mielummin sijoitan 12-13e (Elixir) settiin, jolla soitan 3kk, kuin se että ostan parin euron settejä joita sitten vaihtelen viikon tai kahden välein. Etenkin kun on useampi kitara käytössä, niin tuo vaihtorumba on yleensä aikamoinen...

Sellainen lisähuomio myös, etten enää edes muista milloin olisin katkaissut kielen pelkästään soittamalla. Pari kertaa on käynyt niin, että kielestä on irronnut se "mollukka" toisesta päästä kun on virittänyt. Pienen reklamaation jälkeen maahantuoja pisti mulle postissa 10 setin paketin postissa... ei jäänyt yksi valmistusvirhe mieltä vaivaamaan :)
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
bigmasi
18.11.2006 14:18:53 (muokattu 18.11.2006 14:22:57)
Miulla on erikseen kamalaukku tuota varten ;)

Mutta kun mulla on kamalaukkuna viulukotelo, joka on niin siisti etten halua muuta. ja sinne ei mahdu piuhojen ja pedaalien lisäksi enää mitään. Siis oikeesti ei mahdu mitään tai siitä ratkee liitokset. Kun se on vaan niin siisti... kukin taaplaa tyylillään, meitsi on estetiikkahörhö :-))

offtopic.. juu tiedän, sori.

e: muuten... mitäs jos se kamalaukku on hetkellisesti hukassa tai vaikka treeniksellä ja himassa katkee kieli toisesta kitarasta... noh joka tapauksessa pysyn noissa harrikoissa treenimielessä... on ne kyllä niin sikahalpoja. Niitä voi ihan oikeasti lojua nurkissa enemmänkin kuten mulla. Eihän iitä tosin kukaan erikseen tilaile, mutta jos on thomanille sellanen 1600 euron tilaus niin miksei laittais kympillä noita kieliä messiin. Ehkä olen ainut...
Mika K
18.11.2006 14:52:59 (muokattu 18.11.2006 14:54:17)
Sellainen lisähuomio myös, etten enää edes muista milloin olisin katkaissut kielen pelkästään soittamalla.

Sama täällä. Itse asiassa just nyt tulee kaksi kertaa mieleen kun on kitarasta kieli katkennut ja kumpikaan ei katkennut soittaessa. Toinen oli uusi kieli joka napsahti jostain syystä poikki kun viritin kitaraa (ilmeisesti viallinen tai jotain?) ja toinen kun löysäsin vanhan kielen vireen kielten vaihdon yhteydessä. En varmasti hirveästi valehtele jos sanon, että nuo ovat ainoat kerrat kun on kieli katkennut.

Pistetääs vähän oikeaakin asiaa. Mä olen käyttänyt vuosikausia D´Addarion kieliä ja ollut tyytyväinen, vaikka täällä moni kirjoittaja haukkuu D´Addariot alimpaan helvettiin. Tuntuvat sopivan Stratocasteriin oikein hyvin ja pitävät soundinsa ainakin minun mielestä oikein hyvin. Käytin noin 2 vuotta 10 - 52 settiä, mutta tällä viikolla siirryin hiukan ohuempaan eli 10 - 46 settiin. Kieltenvaihtoväli mulla on tätä nykyä 2-3 kuukautta. Toiset hyvät kielet D´Addarioiden lisäksi ovat mielestäni Dean Markleyn Blue Steelit. Fenderin kielistä en ole oppinut pitämään enkä myöskään Ernie Balleista.
Von Härskiburg
18.11.2006 15:28:28

Onko kukaan muu huomannut, notta T-kaupasta tilatut kielet olisivat jokseenkin heikkolaatuisempia, kuin kotomaasta ostetut? Itse nimittäin jo pitemmän aikaa olen käyttänyt GHS Boomerseja, ja yhdetkään Suomesta ostamani eivät ole katkenneet. Kuitenkin jonkin aikaa sitten tilasin Thomannilta jokusen setin Boomerseja, ja nämä penteleet katkeilevat koko ajan! Paksuus on sama, kitarat samoja, soittajan soittotapa osapuilleen sama...vattafak?
It's so erotic when your make-up runs. Kaukaisuudesta kuuluu outoja ääniä...
Väinämöinen
18.11.2006 17:14:47
Tällä hetkellä seiskassa on D'Addarion baritonisetti 014-018-026-044-056-068 ja Pyramidin 011 -irtokieli ylimmäisenä. Viritän kapistuksen semmoiseenkin mörkövireeseen kuin GCGCFAD. Muuten tuntuu sopivan jämptiltä, mutta tuo 068 on ehkä vielä liian ohut G:hen.

Stratossa taas on 52-12 -setti, punotulla G-kielellä. Setti tuntuu hyvältä, mutta niin tuntui 52-10:kin. Ja vire on D tai dropped C.
Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti.
masterhat
18.11.2006 17:29:58 (muokattu 18.11.2006 17:30:58)
Soundi on treblekkäämpi, erottelee paremmin, pinch ja natural harmonicsit kajahtaa korvat puhkoen ilmoille ja kummatkin olen havainnut säilyttävän soundinsa kirkkaana ja "uutena" pidempään kuin monet muut valmistajat. Normaalisti D'Addarioita sai vaihtaa 2-3 viikon välein. Nyt mulla on DR:t 2kk ja Elixirit 3kk kiinni kitarassa. GHS:t olivat jo valmiiksi nuhaiset ja tukkoiset, Ernie Ballit kesti viikon hyvänä, toisen viikon just&just-siedettävänä ja kolmannella viikolla ne oli vaihdettava.

mä taas diggaan Daddarioista juuri sen takia kun soundi ei ole liian kirkas. tai ekat kaksi viikkoa on, mutta siten tulee sellainen mukavan lämmin soundi. maku jutskia. Elixiriä oon myös käyttänyt ja ne ainakin kesti tosi kauan, mutta soundillisesti en juurikaan eroa huomannut daddarioihin. Gibsonin kielet oli aivan vitun huonoja, en tiedä tehdäänkö niitä enää. toivottavasti ei:) mä olen muutenkin tosi laiska vaihtamaan kieliä.

jos on monta keikkaa eessä tai nauhoitukset, sitten tietysti uutta settiä kehiin, mutta jos on hiljaiseloa keikkarintamalla jne, niin reeniksellä se on melko sama kuinka kuluneilla kielillä sitä vetää. Vähän sama kun rumpaleilla on keikka symbaalit ja reeni symbaalit erikseen. Eli kaikkia paskoja femman headlinereitä yms. repeytyneitä peltejä reeneisä ja sitte tosipaikassa kunnolliset kamat kiinni. Ainakin rumpaleilla kenellä ei ole varaa ostaa uusia symbaaleita kokoajan:)
Head like a hole
tilujätkä
19.11.2006 12:34:30
Löytyykö elixiriltä sitä ihmeen nanoweb settiä jonka paksuudet olis 10-48? 10-46 löytyy mutta 48 settiä en thomannilta ainakaan löytänyt.
Dunga
19.11.2006 12:38:59
Löytyykö elixiriltä sitä ihmeen nanoweb settiä jonka paksuudet olis 10-48? 10-46 löytyy mutta 48 settiä en thomannilta ainakaan löytänyt.

Ei löydy...
Paskallakin on tekijänsä.
mailbag
19.11.2006 12:43:47
Ghs boomersit laitoin ekaa kertaa, ovat 11-50 setti ja soivat kyllä uskomattoman hyvin! Lämmin ja hieno soundi.
Werde
19.11.2006 13:18:05
Ghs boomersit laitoin ekaa kertaa, ovat 11-50 setti ja soivat kyllä uskomattoman hyvin! Lämmin ja hieno soundi.

Soivat ihan hyvin, mutta kestävät hyvänä pari päivää. Eilen vaihdoin Charveliin uuden setin ja illan vetelin sormitreeniä telkkaria katsellessa - kiilto on kadonnut jo punomattomista.
AndyH
19.11.2006 15:30:15
Kauanko ootte suurinpiirtein runnonut noilla Elixireillä? Mulla ollu jonku 2kk kiinni ja alkaa kuolemaan vaikka soitan aika vähän. En oo kyllä jaksanut käyttää aineita ollenkaan.
McNulty
19.11.2006 15:35:49
Kauanko ootte suurinpiirtein runnonut noilla Elixireillä? Mulla ollu jonku 2kk kiinni ja alkaa kuolemaan vaikka soitan aika vähän. En oo kyllä jaksanut käyttää aineita ollenkaan.

3kk on minulla vaihtoväli. En tosin harrasta svartmetall-sahausta. Kyllä Elixireillä soittelee 3kk Panteraa, testattu on.
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
Johann Onn
19.11.2006 22:21:26
Kymysys: Ootteko kokeillu akustisen kieliä sähkikseen? Onko kokemuksia akustisen kielistä sähkiksessä?

Kyllä ja on. Setti oli .012-.053

Mahdollinen ongelma #1:

Hienovireen kohdalle saaminen voi tuottaa vaikeuksia. Mun "stratolla" se ei ainakaan onnistunut. Tallapaloista loppu paksuimmissa kielistä säätövara kesken. Akustinen soundi oli ihan hyvä (= kirkas), mutt vire siis ihan jotain muuta.

Mahdollinen ongelma #2:

D-vire oli korkein, johon uskalsi vääntää. Sitten alkoi pistämään virittimet vastaan. Siis kirskumalla.

Ibanez 540S:ssä on tällä hetkellä tommoset, kun tarttin paksummat kielet ja alavireen (C#), yhteen "kisabiisiin". Hienovireen kanssa en jaksanu edes alkaa tappelemaan. Harvempi noita ny viritysmittarin kanssa kuuntelee.
mhaarala
20.11.2006 21:22:45
Onko kenelläkään kokemusta Optima Goldeista?
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
bigmasi
20.11.2006 21:52:38
Kyllä ja on. Setti oli .012-.053

Mahdollinen ongelma #1:

Hienovireen kohdalle saaminen voi tuottaa vaikeuksia. Mun "stratolla" se ei ainakaan onnistunut. Tallapaloista loppu paksuimmissa kielistä säätövara kesken. Akustinen soundi oli ihan hyvä (= kirkas), mutt vire siis ihan jotain muuta.

Mahdollinen ongelma #2:

D-vire oli korkein, johon uskalsi vääntää. Sitten alkoi pistämään virittimet vastaan. Siis kirskumalla.

Hmmm... eli siis tämän perusteella alemmassa vireessä alemmilta nauhoilta pelkästään soittaessa vois toimia... siis jos siinä on soundin puolesta yleensäkään mieltä ja järkeä...

Soittelitko särösoundeilla? Itse kelailin noita akustisen kieliä kun ajattelin, että niistä vois lähteä sellanen tosi metallinen sirisevänkirkas soundi... Huomatkaa hienot kielikuvat.
PIM
21.11.2006 06:32:31
Onko kenelläkään kokemusta Optima Goldeista?

No on, erittäin tyytyväinen olen ollut noihin jo kohta parikymmentä vuotta. Viimeksi olen vakituisesti käyttänyt jotain muita joskus 80-luvun lopulla. Kannattaa ainakin kokeilla, nykyhinnoilla ei siitä edes paljon köyhdy toisin kuin joskus muinoin.
Jaqqi1991
22.11.2006 18:14:20
Mielipiteitä GHS:n kielistä?
http://saitenkatalog.de/catalog/pro … _info.php/cPath/65/products_id/3319

N. 2.5€ halvemmat kuin DR

http://saitenkatalog.de/catalog/pro … _info.php/cPath/65/products_id/3197

Houkuttais kyllä kun yhen DR:n hinnalla saa melkein kaks GHS:ää
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)