jeppeq 18.11.2006 10:38:02 | |
---|
Roihan "Tallinnan illat" A-osan neljännen tahdin bassoääni on minua kummastuttanut. Joskus soitan sen piirroksen mukaan, joskus en. Muistelisin, että siinä bassoääni on C ja sointuna D7. Mun korvaan soi kummallisesti. Ei ole nyt orig. arria, josta tarkistaa, mutta jos jollakin on, kommentoikaa oliko näin, vai onko pelkkää kuvitelmaa. Voi olla, että kiinnostaa ! |
KoskPaavo 18.11.2006 10:46:24 | |
---|
Roihan "Tallinnan illat" A-osan neljännen tahdin bassoääni on minua kummastuttanut. Joskus soitan sen piirroksen mukaan, joskus en. Muistelisin, että siinä bassoääni on C ja sointuna D7. Mun korvaan soi kummallisesti. Ei ole nyt orig. arria, josta tarkistaa, mutta jos jollakin on, kommentoikaa oliko näin, vai onko pelkkää kuvitelmaa. Kyllä se septimi siinä soi vallan hyvin, tosin biisi on lähinnä kai musettetyyliselle haitarille ajateltu. Tosin minunkaan mielestäni nuo haitarin bassoterssit ja -septimit ei toimi bassokitaralla niin kuin haitarilla . tuota olen funtsinut ja ajattelin että se johtuu siitä että haitarin bassoäänissä soi kuitenkin aina enemmän ylä-ääniä jotka jotenkin "loiventavat " tuota bassomaisuutta. "Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega. |
WanhaWetäjä 18.11.2006 12:26:12 | |
---|
Roihan "Tallinnan illat" A-osan neljännen tahdin bassoääni on minua kummastuttanut. Joskus soitan sen piirroksen mukaan, joskus en. Muistelisin, että siinä bassoääni on C ja sointuna D7. Mun korvaan soi kummallisesti. Ei ole nyt orig. arria, josta tarkistaa, mutta jos jollakin on, kommentoikaa oliko näin, vai onko pelkkää kuvitelmaa. Joo, noin se on nuotissa...veikkaan että levyversiossa ei ole, tuossa nuotin haitaribassossa tuo c purkautuu f#:n kautta sujuvasti takas g:hen, mutta jos sä otat sen bassolla niin oudoltahan se vähä kuulostaa, purkautuu ikäänkuin väärin. Tota on niin monta vuotta tullut veivattua ilman nuottia että en muista miten tuota kohtaa oon vetänyt. Katoin ton nuotin mielenkiinnosta läpi, lopun kakkosmaalin vois kans soittaa erilailla, eli siinä on haitaribassoksi merkattu eb-e-f#...soinnut cm-A7-D7...saattas kuulostaa paremmalta ihan vaan c-c#-d bassolla, varsinkin kun edeltävä bassoääni ennen kakkosmaalia on bb.Eli sen verran otan takasin tuosta bassolinjasta"voi vetää sellasenaan"...VOI vetää, mutta ei ehkä toimivin vaihtoehto.Eli kannattaa noita vähän aina kuikkia. Ois kiva kuulla tuo levyversio, siis "Soitinyhtye Liisan"originaali. Ostan Casion kun täytän 50v... |
isojussi 18.11.2006 13:32:06 | |
---|
...Ois kiva kuulla tuo levyversio, siis "Soitinyhtye Liisan"originaali. Niin varsinainen originaali lienee Oksaskan levyttämä, vaikka ekan kerran kai biisi vedettiin jossain Suomi-Eesti-TV-proggiksessa, jonka nimeä en muista. Kapelleina Suomen puolelta Roiha ja naapurista Kustas Kikerpuu. Roiha on tietääkseni säveltänyt biisin ihastuttuaan kovastierääseen eestilaiseen kaunottareen. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
R.Syke 18.11.2006 14:14:21 (muokattu 18.11.2006 14:14:33) | |
---|
Niin varsinainen originaali lienee Oksaskan levyttämä, vaikka ekan kerran kai biisi vedettiin jossain Suomi-Eesti-TV-proggiksessa, jonka nimeä en muista. Kapelleina Suomen puolelta Roiha ja naapurista Kustas Kikerpuu. Roiha on tietääkseni säveltänyt biisin ihastuttuaan kovastierääseen eestilaiseen kaunottareen. Siinä rakkaus niin sanotusti roihahti kerta kaikkiaan... Hjuva biisi, on. |
EP 18.11.2006 14:14:42 | |
---|
Kyllä se septimi siinä soi vallan hyvin, tosin biisi on lähinnä kai musettetyyliselle haitarille ajateltu. Tosin minunkaan mielestäni nuo haitarin bassoterssit ja -septimit ei toimi bassokitaralla niin kuin haitarilla . tuota olen funtsinut ja ajattelin että se johtuu siitä että haitarin bassoäänissä soi kuitenkin aina enemmän ylä-ääniä jotka jotenkin "loiventavat " tuota bassomaisuutta. Juu, septimi toimii ja itse käytän bassoa soittaessani ja pelkkiä sointumerkkejä seuratessa juuri mm. terssejä ja septimeitä myös kvintin, heh! :) , lisäksi! Bassoa soittaessa pidän aina mielessä mitä säveliä ko. soinnussa mahdollisesti soi ja teen siltä pohjalta ratkaisut. Mutta joskus saattaa olla parempi silti käyttää vain perussäveltä ja (jopa) soinnun vaihtuessa pitää bassoääni paikallaan, koska saattavat nuo terssit ja muut menettää sen "makunsa" jos niitä ylenmäärin viljelee. Lisäksi, aiheen ohi, bassolla voi tukea (tarvittaessa) rytmisesti bäntin kompin pysymistä kasassa ja monia muita asioita joista muilla kuin basisteilla ei ole harmainta aavistustakaan, 8)) MINÄ RAKASTAN BASSON SOITTOA! Ja vaikka soitan muitakin soittimia, niin basso on se rakkain kuitenkin, juuri edellä mainittujen asioiden takia. |
paice60 18.11.2006 14:20:16 | |
---|
Juu, septimi toimii ja itse käytän bassoa soittaessani ja pelkkiä sointumerkkejä seuratessa juuri mm. terssejä ja septimeitä myös kvintin, heh! :) , lisäksi! Bassoa soittaessa pidän aina mielessä mitä säveliä ko. soinnussa mahdollisesti soi ja teen siltä pohjalta ratkaisut. Mutta joskus saattaa olla parempi silti käyttää vain perussäveltä ja (jopa) soinnun vaihtuessa pitää bassoääni paikallaan, koska saattavat nuo terssit ja muut menettää sen "makunsa" jos niitä ylenmäärin viljelee. Lisäksi, aiheen ohi, bassolla voi tukea (tarvittaessa) rytmisesti bäntin kompin pysymistä kasassa ja monia muita asioita joista muilla kuin basisteilla ei ole harmainta aavistustakaan, 8)) MINÄ RAKASTAN BASSON SOITTOA! Ja vaikka soitan muitakin soittimia, niin basso on se rakkain kuitenkin, juuri edellä mainittujen asioiden takia. Basisti, heh heh. Miks´ mä oon täällä? |
EP 18.11.2006 14:30:37 | |
---|
Roihan "Tallinnan illat" A-osan neljännen tahdin bassoääni on minua kummastuttanut. Joskus soitan sen piirroksen mukaan, joskus en. Muistelisin, että siinä bassoääni on C ja sointuna D7. Mun korvaan soi kummallisesti. Ei ole nyt orig. arria, josta tarkistaa, mutta jos jollakin on, kommentoikaa oliko näin, vai onko pelkkää kuvitelmaa. Mun mielestä kyseessä oleva basso ääni kuuluu olennaisena osana tuohon bassoteemaan joka toistuu A :osan alussa. G / A / Bb / C / ja G / A / Bb / B (H) / C jne. Bassoääni ikäänkuin tuo tuohon alun melodiaan ja nimenomaan sanoitukseen sen jännittävyyden: "Kun, laiva satamaan saapuu.. taas, raja-aidat jo kaatuu.." "..aikaa neljä päivää, meillä on, ystäväin." joka huipentuu lyhyeen piano/ haitari - "välikkeeseen". Veikkaisin, että tämä nuotti mikä minulla on ei ole kyllä aivan tarkoitettu haitarille, vaan pianolle! |
KoskPaavo 18.11.2006 15:11:55 | |
---|
Joo, pianonuotti se on , kaivoin sen esille , b-osa on kanssa hienosti tehty ; Cm- F7- Bb-Eb - D7/A- D7/D -Gm-Gm7/F - F/Eb- F/Eb- Bb/Db-Bb/Bb- Em-A7-D7-G7 jne Itse kun vasta harjoittelen tuota haitarin basso-osastoa ,niin tuli mieleen että mahtavatko yleensä haitaristit noita bassoja noin soittaa. Mulle on kova juttu, mutta ensi viikolla jo menee. "Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega. |
okabass 18.11.2006 16:22:56 (muokattu 18.11.2006 16:25:30) | |
---|
Joo, pianonuotti se on , kaivoin sen esille , b-osa on kanssa hienosti tehty ; Cm- F7- Bb-Eb - D7/A- D7/D -Gm-Gm7/F - F/Eb- F/Eb- Bb/Db-Bb/Bb- Em-A7-D7-G7 jne Itse kun vasta harjoittelen tuota haitarin basso-osastoa ,niin tuli mieleen että mahtavatko yleensä haitaristit noita bassoja noin soittaa. Mulle on kova juttu, mutta ensi viikolla jo menee. MOI Taitaa olla ...F/Eb- Bb/D- Bb/Bb-...Noin niiku opiksi ja ojennukseksi. Ja kyllä se on D7/C siinä A-osassa. Minusta ok. |
KoskPaavo 18.11.2006 17:37:18 | |
---|
MOI Taitaa olla ...F/Eb- Bb/D- Bb/Bb-...Noin niiku opiksi ja ojennukseksi. Ja kyllä se on D7/C siinä A-osassa. Minusta ok. Mun nuotissa on nää kaksi tahtia F:ää septimibassolla Eb:llä, mä vedän näin , ainakin täällä ovat kovasti tykänneet. "Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega. |
R.Syke 18.11.2006 18:01:36 (muokattu 18.11.2006 18:02:48) | |
---|
Mun nuotissa on nää kaksi tahtia F:ää septimibassolla Eb:llä, mä vedän näin , ainakin täällä ovat kovasti tykänneet. No, jos siellä ovat tykänneet, niin otan tuon ens viikolla opiskeltavaksi ja katsotaan, mitä mestarihaitariope sanoo. Toistaiseksi viljelly vaan perus-, kvintti- & terssibassoa. Tossa pnonuotissa on kyllä vaan yks sept. basso mulla. Haetarj ei vielä kovin mestarillisesti taevu. |
Annetaan nyt taas väittelyn aihetta kun ei ole muutakaan tekemistä. B-osa cm/ F 11/ Bb maj 7 / Ebmaj9 / am7-5 / d7-9 / gm7 / fm g7/ jne. hah hah haaaahahaaa.... Aivotyöstä saadaan aivolisäke! |
Mandoman 18.11.2006 22:10:52 | |
---|
Toistaiseksi viljelly vaan perus-, kvintti- & terssibassoa. Tossa pnonuotissa on kyllä vaan yks sept. basso mulla. Haetarj ei vielä kovin mestarillisesti taevu. Mitä ne tuommoset bassot haitarissa on? Jossakin haitarissa on kuulemma vaihtobasso. Se on varmaan hieno peli semmonen. Minä olen ajatellut laajentaa soitinrepertuaaria ja harmonikka kiinnostaa. Aattelin ens kesänä sillä kurnauttaa Kesäillan valssin juhannuksena... En oo puolesta enkä vastaan, mutta jos oikein tiukalle männöö suatan olla toestakii mieltä. |
EP 18.11.2006 22:17:09 | |
---|
Mitä ne tuommoset bassot haitarissa on? Jossakin haitarissa on kuulemma vaihtobasso. Se on varmaan hieno peli semmonen. Minä olen ajatellut laajentaa soitinrepertuaaria ja harmonikka kiinnostaa. Aattelin ens kesänä sillä kurnauttaa Kesäillan valssin juhannuksena... Juu, kannattaa aloittaa tuollaisesta helepohkosta biisistä niin ei heti kyllästy vaikkei ihan heti menisikään! |
Mandoman 18.11.2006 22:21:29 (muokattu 18.11.2006 22:41:09) | |
---|
Juu, kannattaa aloittaa tuollaisesta helepohkosta biisistä niin ei heti kyllästy vaikkei ihan heti menisikään! Toeperrää minä oon jo alkanut se harmonikasoiton opettelun. Mielikuvaharjoittelulla. Sitähän urheilijat käyttää ennen suoritusta niin onnistuu paremmin. Minäkii mielessäin soetan harmonikkaa juhannuksena...Mutta ei tullu vielä vastausta siihe vaihtobassokysymykseen. Onkos se jokkii erikoine harmonikka missä semmone on? E: Pittääkii vaihtaa tuo Kesäillan valssi Sertzon Pihlajavesi-valssiin, eli opettelenkin sen ensiks.. En oo puolesta enkä vastaan, mutta jos oikein tiukalle männöö suatan olla toestakii mieltä. |
pekkajau 18.11.2006 22:45:46 | |
---|
Toeperrää minä oon jo alkanut se harmonikasoiton opettelun. Mielikuvaharjoittelulla. Sitähän urheilijat käyttää ennen suoritusta niin onnistuu paremmin. Minäkii mielessäin soetan harmonikkaa juhannuksena...Mutta ei tullu vielä vastausta siihe vaihtobassokysymykseen. Onkos se jokkii erikoine harmonikka missä semmone on? E: Pittääkii vaihtaa tuo Kesäillan valssi Sertzon Pihlajavesi-valssiin, eli opettelenkin sen ensiks.. Kyllä! Jo vain se kohta jo irtoaa hanurin soitto kun paska lapiosta! Joo sanoi Olli kun leipä loppu. |
Mandoman 18.11.2006 22:53:53 (muokattu 18.11.2006 22:56:35) | |
---|
Kyllä! Jo vain se kohta jo irtoaa hanurin soitto kun paska lapiosta! Onpa vimosen piälle huumoriväkeä siellä teillä päen. Ootko siä pekkajau siirtyny jätehuoltoalalle ku jutut on tuommosia? Mutta voitasko pysyä asiassa: Mikä on semmone haitari, jossa on vaihtobasso? Onko se kalliimpi ku sitä iliman oleva? Jos on kalliimpi, nii ostan ihan perusmallin.. Myös öitten himmeä kuulaus ja säihkyvä rovion hehku. Kalaveikkojen hilpeä suulaus ja lepästä lehväinen pehku. On salmien suussa hämärää, tyven selällä ääneti päilyy.. |
pekkajau 18.11.2006 23:00:50 | |
---|
Kannattaa ostoo semmonen haitari jossa on uus basso. Vaihtobassot on vähän arvoomattomia... paitsi jos on Fenteri! Joo sanoi Olli kun leipä loppu. |
Mandoman 18.11.2006 23:10:35 | |
---|
Kannattaa ostoo semmonen haitari jossa on uus basso. Vaihtobassot on vähän arvoomattomia... paitsi jos on Fenteri! Elikkä arkipäivän tullen tämä poika marssii musiikkiliikkeesee ostamaan uusbassoharmonikan. Mikä olis hyvä merkki. Aika monet soittaa kuulemma Casotolla. Taijankii ostoo sellasen. Vai tulisko halavemmaks, jos tilais sen netistä.. Taijat pekkajau uunottaa meikäläistä! Googlella ei löyvy yhtään osumaa sanoila uusbassoharmonikka, eipä myöskää hakusanala vaihtobassoharmonikka.. Myös öitten himmeä kuulaus ja säihkyvä rovion hehku. Kalaveikkojen hilpeä suulaus ja lepästä lehväinen pehku. On salmien suussa hämärää, tyven selällä ääneti päilyy.. |