Kylläpä vaan, tämä on täysin faktaa. Kerran muinoin 90-luvun alussa oltiin samalla keikalla yhden epäilemättä parhaista säestysbändeistä mitä on (oli?), kvintetillä herrat veti tyylikästä iskelmää ja niin hienosti että oikeen nolotti triolla mennä turaamaan humppaa joka toinen setti mutta kappas vaan, ylistö olikin meistä ihan haltioissaan kun hymyiltiin ja naureskeltiin ja pidettiin hauskaa niinkuin aina. Mielettömän komeesti soittanut toinen bändi soitti biisit naamat norsunv-tulla eikä edes kiitoksia sanoneet kertaakaan. Noin kai se on monessa muussakin asiassa, kaupassakin on paljon mukavampaa asioida iloisen myyjän kanssa.. :o) Toisaalta oon hiukan erimieltä tuosta etteikö tura bassoa erottais, basson ja rummut tanssija noukkii ekana.. -Hengellistä hyminää, sanoo Haka-Jaska ku kirnuhun piäri- |
Jone the Bone 18.11.2006 14:53:07 | |
---|
Pirjo Kämppi tuon upeasti esittää ja luulin kappaleen olevan upouusi, kun Ranskalaisten korkojen levytiedoissakin mainitaan sen olevan ensilevytyksen. Suomen äänitearkiston tiedoissa on kuitenkin Martti Innasen tulkinta kappaleesta jo vuodelta 1968? Hauskana yksityiskohtana tuossa kappaleessa kuullaan hetki myös sitä kauneinta sointua eli hiljaisuutta. Muutamia keikkoja Pirjon tanssiorkesterissa kitarannyplääjän virkaa hoitaneena voisin mainita vielä tuolta samaiselta Pirjon enisimmäiseltä pitkäsoitolta löytyvän Erik Lindströmin foksin, "Tuuli tuo, tuuli vie", joka lienee melkoisen tuttu useimmille tanssimuusikoille. Pirjon levyllä olevan sovituksen on tehnyt Pentti Lasanen, joka pääosin vastaa Lindströmin kappaleiden sovituksesta tuolla levyllä. Pirjon uudemmalta "Sydän soi" levyltä löytyy uutta tuotantoa oleva, hieman vauhdikkaampi mutta samaan kategoriaan luettava "Mun kesä", jonka levysovituksesta vastaa muistaakseni Markku Johansson. Molemmat kappaleet tuntuvat uppoavan tanssikansaan kuin puukko mummoon, ainakin silloin, kun Pirjo itse ne upeasti tulkitsee. Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). |
EP 18.11.2006 15:14:29 | |
---|
Tottapa totta, ja valitettavan usein sellaistenkin kanssa on joutunut soittamaan...ovat kyllä onneksi yleensä olleet vaan tuuraajia. Ne ompi näitä vanahempia herroja yleensä jotka eivät rumpuihinsa koske muuta kun keikalla.. :/ |
EP 18.11.2006 15:20:04 | |
---|
HOHO!Basisti puhuu...taidat olla varsinainen naispuolinen JaKo Pastorius....vai peräti Arja Havakka??? Kyllähän se nyt on niin ja tosiasia että juurikin BASSOLLA voi tarvittaessa/ikävä kyllä soittaa ihan mitä paskaa vaan ja tura ei huomaa mitään, omakohtaisena kokemuksena olen soittanut yhen keikan basistin kaa joka ei soittanut edes aloitusääntä oikeen.Ja yks legendaarinen "basisti" soitti kaikki biisit samasta kohtaa, oli kaulakin kulunut lovelle kun vuosikausia oli tuutannut samasta välistä, kahta ääntä pompotti biisiin kuin biisiin, HOHO!Ja ammattimies...ja tarina on TOSI HOHO! Eiköhän tuo ole jo NIIN vanahaa juttua, että.. Eipä taida nykyjään enää tuollaisia löytyä? |
WanhaWetäjä 18.11.2006 15:30:43 | |
---|
HOHO! Eiköhän tuo ole jo NIIN vanahaa juttua, että.. Eipä taida nykyjään enää tuollaisia löytyä? Lyödäänkö vetoa?Mulla on dokumenttia asiasta kotona, ihan tätä päivää.. No, ammattibändeistä ei varmaan enää löydy, mutta se aikakausi(70-80)kun bändejä ruvettiin pienentään niin basistille annettiin kenkää ja solistille lyötiin basso kouraan...Treeltakin löytynee esimerkkejä näistä, antaa nyt nimien olla kuitenkin:-) Usein näillä oli sitten vielä ne PA:t ja auto.... Ostan Casion kun täytän 50v... |
sonic77 18.11.2006 15:40:37 | |
---|
HOHO! Eiköhän tuo ole jo NIIN vanahaa juttua, että.. Eipä taida nykyjään enää tuollaisia löytyä? Voi kuule. Ite kävin yhessä poppoossa tuuraamassa pari vuotta sitten. Alku illasta kun pyyhkittiin menemään instrua, niin yhessä tangossa ei menny basistilla ensimmäinen, ei viimeinen eikä mikään siltä välitä oikein. Kehu olleensa yli 30vuotta kehissä. Mutta kylläpä tuntu ilta silloin pitkältä(21-03). Turakaiset kyllä kävi kilpaa kehumassa, että ompa hyvä bändi. Voi svidu nääs!! Ämpärit täyttyy ja mieli on iloinen... |
half 18.11.2006 15:50:30 | |
---|
Muutama viikko sitten tuli keikalla joku Urpo tomerana lavan eteen ja kysyi, kuka teistä on basisti. Näytin kitaristia ja sanoin toi. Urpo saapasteli kitaristin eteen ja kertoi basistivitsin, sen pankkiautomaattijutun. Meillä oli rumpalin kanssa hausk aa. |
KoskPaavo 18.11.2006 16:04:26 | |
---|
Plussaa halfille, oivaltavaa tilannekomiikkaa "Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega. |
EP 18.11.2006 16:10:22 | |
---|
Lyödäänkö vetoa?Mulla on dokumenttia asiasta kotona, ihan tätä päivää.. No, ammattibändeistä ei varmaan enää löydy, mutta se aikakausi(70-80)kun bändejä ruvettiin pienentään niin basistille annettiin kenkää ja solistille lyötiin basso kouraan...Treeltakin löytynee esimerkkejä näistä, antaa nyt nimien olla kuitenkin:-) Usein näillä oli sitten vielä ne PA:t ja auto.... Juu.. Mutta nuihin pittää suhtauta eritavalla, he ovat olleet "olosuhteiden uhreja", toisaalta ihan hauskaa kuunnella tuota omintakeista tyyliänsä josta ei kyllä mitään loogista kuviota yleensä löyvy! En ole vihainen. ..enkä katkera. :) |
R.Syke 18.11.2006 17:09:54 (muokattu 18.11.2006 17:10:19) | |
---|
Varsin oleellinen juttu, ottaa korvaan jos vedetään "väärin". Tietysti pitää olla ne korvat... Heh. Juu. Itse asiassa pelkään, milloin WW tyrmää kertomalla, että sillä on isommat isot terssit ja isot sekstitkin kuin taviksilla. No, heh. Saunahjuumoria. Uudet kivet ja hyvät löylyt. 'Ellin boksissa' on muuten hyvä foksi. Luetteloon. |
Mandoman 18.11.2006 17:42:13 | |
---|
En oo puolesta enkä vastaan, mutta jos oikein tiukalle männöö suatan olla toestakii mieltä. |
KoskPaavo 18.11.2006 17:44:18 | |
---|
Ellin boksi on Juhamatin ohjelmistossa , tosin jenkkana "Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega. |
R.Syke 18.11.2006 17:46:12 | |
---|
Ellin boksi on Juhamatin ohjelmistossa , tosin jenkkana Niin, niin. Nykyään ne vääntää kaiken jenkaksi ;) |
Riksteri 19.11.2006 22:30:51 | |
---|
Muutamia keikkoja Pirjon tanssiorkesterissa kitarannyplääjän virkaa hoitaneena voisin mainita vielä tuolta samaiselta Pirjon enisimmäiseltä pitkäsoitolta löytyvän Erik Lindströmin foksin, "Tuuli tuo, tuuli vie", joka lienee melkoisen tuttu useimmille tanssimuusikoille. Pirjon levyllä olevan sovituksen on tehnyt Pentti Lasanen, joka pääosin vastaa Lindströmin kappaleiden sovituksesta tuolla levyllä. Hienot taustat ja sovitukset noissa kappaleissa, mutta tanssimusiikkina soitettuna tempoa saisi olla muutama tahti lisää per minuutti. Pilkunviilausta, mutta käytännössä merkitsee paljon varsinkin ruuhkatansseissa. |
Anonymous-jazz 20.11.2006 01:29:07 | |
---|
Täällähän se foxi on myös Mnetissä :) HOHO Mitä eroa on basistilla ja kellolla?
Kello pysyy tahdissa. |
isojussi 20.11.2006 07:49:50 | |
---|
Hienot taustat ja sovitukset noissa kappaleissa, mutta tanssimusiikkina soitettuna tempoa saisi olla muutama tahti lisää per minuutti. Pilkunviilausta, mutta käytännössä merkitsee paljon varsinkin ruuhkatansseissa. ???? Eikö kaikki tanssijat tanssikaan samaan tahtiin? Mitä se tempo siihen ruuhkatilanteeseen auttaa? Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
Riksteri 20.11.2006 08:30:22 | |
---|
???? Eikö kaikki tanssijat tanssikaan samaan tahtiin? Mitä se tempo siihen ruuhkatilanteeseen auttaa? Ei tanssi, mielestäni noin 90 prosenttia tanssijoista ei sovita askeliaan musiikin tahtiin vaan käyttävät jotain muita rytmisiä elementtejä liikkumisensa tueksi. Nopeampi tahti auttaa paremmin luovimaan ja toisaalta passaaminen on kevyempää kun saa liitovaiheen mukaan. |
jon lord 20.11.2006 14:00:38 | |
---|
Lyödäänkö vetoa?Mulla on dokumenttia asiasta kotona, ihan tätä päivää.. No, ammattibändeistä ei varmaan enää löydy, mutta se aikakausi(70-80)kun bändejä ruvettiin pienentään niin basistille annettiin kenkää ja solistille lyötiin basso kouraan...Treeltakin löytynee esimerkkejä näistä, antaa nyt nimien olla kuitenkin:-) Usein näillä oli sitten vielä ne PA:t ja auto.... Jämsän paronihan aina "jännitti" kielet ja sitten se väänsi nupista sellaiset tummat mörinät päälle ettei kukaan saanut selvää mistään äänistä. Se on muuten itse kertonut tämän asian minulle joten lienee myös totta. Kerran se ei muistanut hopeisen kuun sävellajia ja sanoi että kai se on geemolli. No alettiin siitä ja se ei saanut kiinni joten se runoili ekan säkeistön. Arvatkaa naurettiinko me silloin. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! |
Rokkimamma75 20.11.2006 15:20:35 | |
---|
. Kerran se ei muistanut hopeisen kuun sävellajia ja sanoi että kai se on geemolli. No alettiin siitä ja se ei saanut kiinni joten se runoili ekan säkeistön. Arvatkaa naurettiinko me silloin. HOHO aikas tiukka sävellaji miehen laulettavaksi on kyllä tuossa kappaleessa tämä... etteipä ihme jossei saa kii... HOHOHO! Life is a Bitch and so am I! |
KoskPaavo 20.11.2006 16:05:45 | |
---|
Jämsän paronihan aina "jännitti" kielet ja sitten se väänsi nupista sellaiset tummat mörinät päälle ettei kukaan saanut selvää mistään äänistä. Se on muuten itse kertonut tämän asian minulle joten lienee myös totta. Kerran se ei muistanut hopeisen kuun sävellajia ja sanoi että kai se on geemolli. No alettiin siitä ja se ei saanut kiinni joten se runoili ekan säkeistön. Arvatkaa naurettiinko me silloin. Mä muistan tuon paroonin basson"soiton" jo yli 35:n vuoden takaa .Padasjoen Ahjolassa kuunneltiin kyyneleet silmissä että :"mitä helvettiä?". Silloin nuorisoa kävi vielä tansseissa. "Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega. |