Aihe: Rakennetaanpas bändille EDULLINEN valoshow ILMAN valomiestä
1 2 3 4
simiha
16.11.2006 16:49:12
Äkkipäätä luulisi, että homma ei ainakaan kamalasti helpottuis, jos sen sijaan, että vedetään virtaroikka vedetään sekä virtaroikka että dmx -kaapeli.

Toisaalta:
- perinteiset parrit: virtaroikka jokaiselle valoryhmälle erikseen
- ledparrit: virtaa voi ottaa mistä töpselistä vaan ja DMX-kaapelin voi ketjuttaa kannusta toiseen

Pitää kysyä nyt teiltä, Rintapek ja Simiha, oottekste te koskaan olleet keikoilla?

Joo, siellä on yleensä 100 liikkuvaa talon kokoisessa strussihässäkässä... No, onhan sitä pienemmilläkin keikoilla oltu, mutta en oo kyllä oikein hyviä pienen luokan valokamoja nähnyt. Huonoja kyllä muutaman. Monissa keikkapaikoissahan valot on valmiina ja sillon pelataan vähän eri säännöillä.

Miksi ei yksinkertaisesti standi per puoli, pari-kolme kolmisatasta per puoli

Eikös tässä tuu se ongelma että kaikki valo tulee sivuilta ja eturivin naamat jää mustiksi? Muuten tossa oli kyllä perusideaa ja informaatiota!

Jos toisaalta haluatte ruveta sitten ohjailemaan ja rakentelemaan showta, niin sitten asia on eri. Sitten noilla kaiken maailman duunista jääneillä putkilla voisi olla käyttöä, koska silloinhan palkataan kaveri, joka niillä jotain tekee.

Nojoo, mulla tämä tavoite on hiukan vaihdellut tässä ketjun aikana... Sen suhteen olen jääräpäinen, että jotain eloa valaistukseen haluaisin ilman valomiestäkin. Ajatus ehkä vähän erilainen kuin mitä Rintapek hakee.

ELOA?:
- ns. takavalot Marzin ehdotuksen mukaan
- joku hidas chase musiikkiohjauksella tai ilman?
- muuta ei ole taidettu ehdottaakaan?

Jos nämä hahmot ovat lisäksi pukeutuneet, niin kannattaisi antaa puvuillekin armoa -> ei siis paskanharmaata "väritystä" pilamaan pukujen soundimaailmaa.

Nyt en ihan pysyny kärryillä... paskanharmaa väritys? pukujen soundimaailma?

Rintapek:n viimeinen kirjoitus on hyvä, kommentoin sitä kun ehdin!
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
xerxes
16.11.2006 19:34:46
Tää on jotenkin hassua. Täällä sanotaan, että automaatiolla saa vain diskoa aikaan. Toisessa ketjussa sanotaan, että saa automaattisesti tunnelma-chaseja aikaan.
Relax.
oizo
08.05.2008 21:50:56
Nostetaanpas vähän vanhaa ketjua. Mun mielestä monella bilebändillä (ja mikseipä muillakin), jolla ei oo omaa valomiestä/miksaajaa ois paljon kehittämistä valaistuksessa. Me ollaan harkittu vähän tällaisen systeemin ostamista http://www.thomann.de/fi/stairville_moving_head_4er_set_dmx_mv250h.htm

Ja tohon sit polettava midi-ohjain, esim http://www.thomann.de/fi/behringer_fcb_1010.htm . Mitä arvelisitte tollaisen toimivuudesta?

Tällä hetkellä tota itseohjattavaa valokalustoa on jo iha mukavasti. Yhdestä polkimesta lähtee päälle liikkuvat valot (discopallo ja skanneri), toisesta 4kpl strobovaloja ja kolmannesta polinnapista vielä 2 kpl blindereitä välkähtää. Blinderinappi on palautuva eli blindereitä voi tykittää esim iskuina rytmin mukaan tiettyihin tilanteisiin. Toimii kyllä mun mielestä ihan tosi hyvin. Tämän lisäksi on toki vielä savukone, sumukonekin on harkinnan alla, peilipallo spotilla sekä naamavalot ja taustavärikolmio par-kannuilla toteutettuna. Kaikki tämä ilman valomiestä ja show on parantunut aika paljon niistä ajoista kun mentiin pelkillä par-kannuilla. Toki pedaalin polkijalla pitää olla myös tilannetajua ja hyvää makua valojen räpsimisessä.
sattuuhan näitä
duane
09.05.2008 00:20:17
Nostetaanpas vähän vanhaa ketjua. Mun mielestä monella bilebändillä (ja mikseipä muillakin), jolla ei oo omaa valomiestä/miksaajaa ois paljon kehittämistä valaistuksessa.

njoo.. Jättäisin nuo pedaalihommat veks ja toteuttaisin vaikka jollain läppäri/sekvensseriosastolla tuon räpseen. Toki biisit on sitten sidottu klikkiin, mutta ainakin homman pystyy pohtimaan kunnolla valmiiksi. Pystyy kuitenkin keskittymään soittoon paremmin.

Meillä Playassa (jossa äänihönöilen) lamppujen ohjaus on hoidettu Miditemp -merkkisellä kojeella, joka antaa midikäskyjä ohjelman mukaisesti valopöydälle. Lisäksi kone tarjoilee mm klikin rumpalille. Spiikkivalot syttyy rumpalin pädista, variaatioita löytyy riittävästi.

Tuo on parhaimmillaan viety niin pitkälle kuin ilman ammattivalaisijaa voi, mutta kyllä edelleen se valomies tuntuisi ihan toimivalta lisäykseltä ryhmään. Lamppuja on kuitenkin parhaillaan 24 liikkuvaa + etuvalot.
"Rommilla sydämen synneistä raskaan saan hetkeksi vaikenemaan" Pienet Miehet
rintapek
09.05.2008 01:15:22 (muokattu 09.05.2008 01:21:19)

Mulle varmasti toimiva nosto, en sitä sano. On mielessä käynyt kirjoittaa tonne "livebändin valaisuun", mut jos täsä ny säästetään valomiesten hermoja, niin pannaan mielummin tänne.

Itte olen täsä miettiny omalle harrastelevalle bilebändille valoja jo pitemmän aikaa. Suunnitteluasteella edelleen. Se, minkä huomasin erittäinkin toimivaksi, on se, että erotin toisistaan tykkänään "bändin valaisun" ja tanssilattian "bilevalot".

Noita bilevaloja se yleisö tuntuu meikäläisen keikalla kaipaavan, joten jossain vaiheessa iltaa ne voi kytkeä päälle. Helppoa, halpaa ja toimii erittäin automaattisesti. Eikä niitä tartte kummoisia olla. Oliko se Marzi, joka tuolla varoitti siitä, että kandeeko bändin vetää kilpaa lattiavalojen kanssa, mut suhteistahan tuo on kiinni.

Lattiapolkimet mä hylkäsin täysin. Ei mun bändissä ole ketään, joka niitä pystyisi polkemaan asianmukaisesti, ilman, että se häiritsisi soittohommaa.

Ton "musasignaaliohjauksen" nuo ammattilaiset järjestään tyrmäävät, mutta meikäläisellä ohjaukseen ei muutakaan ole käytettävissä. Vaihtoehto on vetää stillinä.

Olen täsä rakennellut seuraavaa, ja tää ny on vain ohjaus. Ei muuta.
X- kanavainen kytkintaulu. on - off. Tosta saa illan mittaan lisää valoa.

Automaattidimmeri: sidechain- gate. Basso ja ehkäpä komppikitara sidechain signaaliksi ja laulumikit/sooloinstrumentit sit sitten ohjaussignaaliksi.
Soitto soi, niin lavalla on enempi valoa, biisien tauoilla vähempi valoa ja välispiikit ei valoja vilkuttele, jos basista malttaa pitää sormensa kurissa.

Vilkutteluefekti: sidechain- kompura, eli vissiin dukkaus. Tosa olisi takana simppeli vilkutin ja muutama lamppu. Edelliseen lisäten, niin ko lauletaan, niin chaserin signaali on nollassa. Ei vilku. Ko tulee soolo eli ei lauleta, niin sit muutama vaikka noita työmaahalogeneja räpsyy basson tahtiin eri puolilla lavaa.

Siinä on mulla automaattinen musasignaaliohjaus, jolla voin tehdä seuraavaa:
Odottelu/tauko= pari tuikkua päällä
Eka setti/häävalssisetti/whatever = lavalla vähän väriä ja naamavalot ja mikään ei vilku
Toka setti= automaattidimmeri, soitto soi ja laulu raikaa, niin lavalla on enempi valoa, biisien välissä lava dimmautuu

Kolmas setti = vilkutus. Ko laulu raikaa, niin yllämainittu lauluvalo palaa, ko tulee soolon paikka, niin lauluvalaistus sammuu ja vilkutin heiluttaa muutamaa työmaaheitintä edessä ja takana.

Tosa mulla ny on valoihin täysautomaattinen ohjaussysteemi, joka mahdollistaa sen, että jos sähköä paikalla ei juuri ole, niin aina saan jotain.
Voimme vetää koko illan yhdellä ja samalla valolla.
Tarvittaessa saamme josain vaiheessa iltaa päälle automaattidimmauksen eli nuo lauluvalot.
Tarvittaessa saamme päälle vähän vilkutustakin soolopaikkoihin.
Valot, mitkä "kasvaa" illan mittaan. Siinä on mulla draaman kaari. kummempaa en osaa.

Ja ihan vapaasti on valittavissa, milloin lyö nuo tanssilattian bilevalot päälle.
Vaikka sitten bändin tauoilla, jos ei muuten.

Sähköistyksistä, ripustuksista ja roudaamisesta sitten tuonnempana. Nissä oli enempi miettimistä. On edelleen.

Se, mitä olen tuota ohjaussysteemiä ehtinyt treenikämpällä testaamaan, niin tuntuu siltä, että se voisi vaikka mun keikoillani toimia. En mä ny tollamitään maailmaa syleilevää valotaidetta edes yritä tehdä.

Nää meikän valot kumminki olen koittanu suunnitella oman bändin tarpeisiin. Normisti sähköä ei juuri ole, eli ei tosa kummoisia tehoja liikutella.
Lähetään 1X10A syötöstä ja maksimi on 3x16A. Tolla bändin pitää pärjätä.
One kind of music only - the good kind
duane
09.05.2008 01:23:39
Oliko se marzi, joka tuolla varoitti siitä, että kandeeko bändin vetää kilpaa lattiavalojen kanssa, mut suhteistahan tuo on kiinni.

Oon kyllä samaa mieltä kommentoijan kanssa. Räpsyä ja välkettä voi olla, kunhan se tulee lavalta (blinderit jne). Lattialle tulevat efektivalot kuuluu mekaaniseen musaan..
"Rommilla sydämen synneistä raskaan saan hetkeksi vaikenemaan" Pienet Miehet
rintapek
09.05.2008 01:41:15 (muokattu 09.05.2008 01:50:21)

Oon kyllä samaa mieltä kommentoijan kanssa. Räpsyä ja välkettä voi olla, kunhan se tulee lavalta (blinderit jne). Lattialle tulevat efektivalot kuuluu mekaaniseen musaan..

Voit ja saat olla samaa mieltä. Noit ny tosa voi käyttää vaikka bändin tauolla. Voi myös olla käyttämäti. Ihan miten tahtoo.
nää meikän vetämät pikku bailukeikat vaan tuppaavat olemaan semmottia, että määrätyssä vaiheessa iltaa se yleisö tuntuu kaipaavan vähän diskoräpsettä sinne lattialle. Parilla edullisella lelulla sitä sinne hoituu, eikä bändin valojen tuon vuoksi tartte ryhtyä levottomasti räpsimään. Voipi olla, että puhumme eri asiasta.

edit... niin joo... tosa mitä talvella/alkukeväällä muutaman tommotten "potentiaalisen keikkapaikan" kattausta katselin, niin siinä oli tanssilattian päällä kalustoa kilovattien edestä. Bändin stagella sitten muutama hikinen pinspotti. En ny tiedä miten bändit tommottissa paikoissa vetää ja paljonko niillä on omaa valokalustoa tuohon päälle. Mun keikkapaikat on kumminki semmottia, että jos en tuo omia mukana, niin vaihtoehto on muutama loisteputki salin katossa. Vaikka ny oisin kuinka mistään ymmärtämätön, niinko varmasti olenkin, niin vaihtoehtoja on kolme. 1. säkkipimeys 2. salin loisteputket 3. meikän mukanaan tuomat valot. Uso tai älä, niin eipä mun paljoa tartte osata, niin vaihtoehto 3 on kumminkin noista paras.
Marzi
09.05.2008 19:23:52 (muokattu 09.05.2008 19:55:57)

Playalla on kyllä extremein setuppi mitä kellään. Kävin joskus Lapuan keikalla ihmettelemässä sitä MicroMA:ta ja sitä esiohjelmoinnin määrää. Toimiihan se, ei siinä ketään. :D

Ja edelleen: kun bändi vetää, niin discovalot kiinni jos ei oo catwalkia salissa. Valoilla valaistaan artisteja, eikä yleisöä. Taidehommat ja taustamusiikki on sitte erikseen.

Noit ny tosa voi käyttää vaikka bändin tauolla.

Tauolla tietty, kun disco pauhaa. Ei kai kukaan pimeessä joraa.

määrätyssä vaiheessa iltaa se yleisö tuntuu kaipaavan vähän diskoräpsettä sinne lattialle. Parilla edullisella lelulla sitä sinne hoituu, eikä bändin valojen tuon vuoksi tartte ryhtyä levottomasti räpsimään. Voipi olla, että puhumme eri asiasta.

Tässä on nyt joku juttu mikä ei mee mulle kaaliin ilman rautalankaa. :D

Hmm. Pitäskö siellä lavalla olla enemmän nähtävää kenties? :D Disco on disco (eli se tanssilattia silloin kun bändi ei esiinny) ja lava on lava (artistin siellä ollessa se valaistaan ja muu sali hämärretään) Mut sun tapauksess orksteri toimii vissiin enempi jukeboxin roolissa vai olenko ihan hakoteillä. Muuten tuota ei voi kyl oikein perustella.

Onko jengi naama lavalle päin kun bändi vetää vai keskittyykö se enemmän joraamaan ja juttelemaan keskenään? Pitäiskö jengin katsoa enemmän sinne lavalle?

Jos pitäis, kiinnitä niiden huomio sinne valaisemalla artistit mielenkiintoisesti. Livebändikulttuuri on kuitenkin tuolla ei tanssimusiikin puolella se, että kun orkesteri soittaa, niin sitä katsotaan. Tai äänestetään jaloilla ja mennään pois. Tanssimusiikkipuolella orkesteri on sitä varten, että ihmiset saa tanssia ja silloin on ihan perusteltua pitää salissakin valoja päällä. Mut silloinkin lavalla pitää olla nähtävää, jos osa jengistä haluaakin vaan notkua keikan ajan eturivissä ihmettelemässä ihkun Simon Silmuja.

niin siinä oli tanssilattian päällä kalustoa kilovattien edestä. Bändin stagella sitten muutama hikinen pinspotti. En ny tiedä miten bändit tommottissa paikoissa vetää ja paljonko niillä on omaa valokalustoa tuohon päälle.

Lähtökohtaisesti orkesteri tuo kaiken tarvitsemansa äänen ja valon mukanaan. Se paljonko sitä on ja paljonko on paljon riippuu täysin orkesterista ja sen budjetista. Joku ei tuo mitään, joku tuo paljon. Ja moni käyttää sitten mahdollisia talon kamoja lisäksi. Käy tsekkaamassa vähän muiden töitä jos ehdit, niin saat käsityksen, et missä muut menee. Sit vaan panemaan paremmaksi.

Mä en oo tehnyt ainakaan yhtään rundia 2000-luvulla, jolla ei olisi ollut omaa valoläjää mukana, koska ei näissä Suomen normaaleissa keikkamestoissa(x-määrä ravintoloita, klubeja, yökerhoja, nuorisoseuroja ym.) OLE valoja millä vetää.(poislukien festivaalit, johon oon raahannu vain tiettyjä hommia mukana)

Mun keikkapaikat on kumminki semmottia, että jos en tuo omia mukana, niin vaihtoehto on muutama loisteputki salin katossa.

Niinkun ne kaikki yleensä on. Oon käynyt varmaan jokaisen mestan Suomessa läpi viimeisen 5 vuoden sisäänja yleensä lavalla on syvä autius, kuin saharassa. Ja se on ihan hyvä, koska moni mesta, jossa on yritetty laittaa vähän jotain lavalle, epäonnistuu yrityksessään ja tekee usein bändin oman valosetin käytöstä hankalaa(esim. liian alas ripustettu trussilinja lavalla ym.) Usein noi talojen omat kamat(jos ei ole kyse elmuX:n tms. rokkiklubista, jossa on talon puolesta ääni- ja valoteknikkoja töissä) on vailla huoltoa ja ajan mittaan enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

Sit on muutamia mestoja missä on talon puolesta kattaus jolla voi oikeasti vetää hyvännäköistä settiä jos haluaa(tosin mun tapa on ollut aina, että omat kamat lavalle ja sit mahdollisesti jotain talon kamaa käyttöön), mm. Tavastia, Nosturi Hki, Lutakko Jkl, Apollo Hki, Rytikorjaamo Sjk ym. Sit on monia mestoja, missä on JOTAIN kamaa, jota voi hyödyntää.

Toi perustoimiva ja vetoon kelpaava valokattaus on noissa aikalailla läjä par-kannuja tai x-määrä liikkuvia tai molempia, blindereitä, Atomicceja ja moleja. Sentyyppistä setuppia noistakin vaihtelevasti löytyy. Sit LEDien yleistyttyä muutamassa mestassa on niitä, esim. Lutakossa. Mut yhdessäkään ei discovalot vilku keikan aikana.

Vaikka ny oisin kuinka mistään ymmärtämätön, niinko varmasti olenkin, niin vaihtoehtoja on kolme. 1. säkkipimeys 2. salin loisteputket 3. meikän mukanaan tuomat valot. Uso tai älä, niin eipä mun paljoa tartte osata, niin vaihtoehto 3 on kumminkin noista paras.

Jeps, toki. Mut ei se silti oo ihan sama mitä niillä tekee. Joka iskun pitää olla perusteltu. Jos se on orkesterin juttu, että salissa on disco päällä samalla kun bändi vetää lavalla, niin mikäs siinä. Jos se toimii siihen musaan ja meininkiin, niin se ei ole väärin. Oon nähny valaisua 4:llä raksalampulla(toimi), kahdella jalkalampulla ja yhdellä spotilla solistin mikkiständissä(toimi), pelkällä punaisella värillä maastapäin(toimi), neljällä laaserilla ja kahdella naamavalolla(toimi). Huomaatko kuvion? Ei aina tartte olla kaikkea paljon, mutta visio pitää olla selkeä.

Kesänodotusta!
No yhyy.
Tami
09.05.2008 21:28:53

Tässä on nyt joku juttu mikä ei mee mulle kaaliin ilman rautalankaa. :D

Hmm. Pitäskö siellä lavalla olla enemmän nähtävää kenties? :D Disco on disco (eli se tanssilattia silloin kun bändi ei esiinny) ja lava on lava (artistin siellä ollessa se valaistaan ja muu sali hämärretään) Mut sun tapauksess orksteri toimii vissiin enempi jukeboxin roolissa vai olenko ihan hakoteillä. Muuten tuota ei voi kyl oikein perustella.

Onko jengi naama lavalle päin kun bändi vetää vai keskittyykö se enemmän joraamaan ja juttelemaan keskenään? Tanssimusiikkipuolella orkesteri on sitä varten, että ihmiset saa tanssia ja silloin on ihan perusteltua pitää salissakin valoja päällä. Mut silloinkin lavalla pitää olla nähtävää, jos osa jengistä haluaakin vaan notkua keikan ajan eturivissä ihmettelemässä ihkun Simon Silmuja.

Mä olen enempi amatööri kuin muut palstalaiset yhteensä,mutta mä ymmärrän tuon Rintapekin vision tuosta tanssilattian "diskottamisesta". Itse vaatimattomasti soittelen häitä ja muita pikkujoulupeijaisia, ja siellä orkka on tunnelman luojana, tanssittajana ja tietyllä tapaa jyrkästi jukeboxina. Eli tilanne on se, että porukka ei ole tullut yksinomaan katsomaan orkkaa vaan on paikalla jonkin muun tekosyyn perusteella.

Eli kun 52-vuotias Matti vetää perseet, vikittelee sihteeriä ja sitten vetää lattialla kaikki 70-luvulta muistamansa liikkeet, niin voin vain sääliä hänen tahdistimensa patteria kun orkkavetää Äidin pikkupoikaa valojen ja savun säestämänä. Ja sitten kun siihen lisätään tanssilattialle pari "hilebile vilkku"-lamppua jotka värjäävät näkyviin hänen hien kasteleman vakosamettitakkinsa olkapäällä majailevat hilseet, on ilta täydellinen... tai sitten se duracell antaa periksi.....
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
sormunen
09.05.2008 22:05:36
Valot, mitkä "kasvaa" illan mittaan. Siinä on mulla draaman kaari. kummempaa en osaa.

Ethän sä sen parempaa kaavaa tarvikaan, kun jo peruslähtökohta on, että pihistä, pihistä ett on vielä viimeiseenkin mimmin pokaukseen.

No nyt tietty puhun tilanteesta, missä ajetaan enemmän tai vähemmän fiiliksillä. Jos tilanne on se, että painan mappia eikun nappia, niin se on eri asia.

Marzi: Tässä on nyt joku juttu mikä ei mee mulle kaaliin ilman rautalankaa. :D

Kun itse tein siihen maailman aikaan suurinta suomalaista poprokettiorkkaa, harmittelin usein (siis lähes päivittäin) tilannetta, jossa mä meitin kalustolla pystyin valaisemaan vain bändin ja katsojapopulaatio jäi katsojan osaan. Samaa ongelmaa on muun muassa Willie Williams pohtinut paljonkin ja osin sitä pyrkinyt ratkaisemaankin. Onhan tietty kokonaisvaltaisen happeningin rakentaminen vaikeeta, mutta siihen olisi kyllä toivottavasti jollakulla vielä hinkua muuallakin kuin joillain funkyelephanteilla enkä siellä käymättömänä tiedä, onko se edes sielläkään toiminut. Itse yritin sitä pari kertaa ratkaista hoitamalla paikalle jonkun diskovaloihin keskittyneen ihmisen, mutta en oikein tiedä, ne yritykset jäi vähän puolivillaisiksi, koska eihän niitä ehditty mitenkään treenata.

Se, että ne lyhdyt saisi omaan tiskiin, ei näin ajatellen mitenkään kuitenkaan helpottaisi tilannetta, koska jäisi se treenaaminen itselläkin vähän heikoille. Pitäisi kumminkin suunnitella niin paljon, että voisi friikata.

Teknon alkuaikoina eli silloin kun tiskijukilla ei ollut nimee, tiskijukat halusivat pysyä pimennossa koska "tanssiva yleisö on pääosassa". Mutta tietty sitä mukaa kun nimeä joillekuille tuli, nämä pyrinnöt sitten hävisivät. Että tavallaa vice versa.

Mutta ihan arkitouhuissakin jos pistän silmät kiinni ja kuvittelen rintapekin kuvailemaa tilannetta, en näe sitä ollenkaan tyhmänä ajatuksena vaan enemmänkin kehittelyn arvoisena. Kysehän kuitenkin on tuossa tapauksessa siitä, että bändi on viihdyttäjä, jonka rooli muuttuu illan kuluessa. Keep on ja kerro miten menee, koska tuo on kyllä hyvin, hyvin haasteellista.

Myös voisin nähdä jotenkin kehittelykelpoisena ajatuksena midiohjauksen siten, että joku orkasta näkisi tosiaan vaivaa siinä hommassa aivan samalla tavalla kuin koneitten bygaamisessa muutenkin. Tuntuu vain siltä, että jonkun ns. suunnittelijan olisi hyvä piirrellä kuvat ja sitten tämä midivelho loihtisi jonkinmoiset synaiskut tms, jotka ohjaisivat tiskiin rakennettuja ajoja.

Sen sijaan näitä polkimia ei oikein osaa olla vierastamatta. Kerran kyllä oon nähnyt sellaisenkin toimivan mutta se tapahtui vanhoina (hyvinä) aikoina, jolloin Australian Doorsin miksaaja polki sen ainoan valoefektin eli Solarin diavaihdot. Tässäkin tapauksessa tämä miksaaja oli koko jutun henki ja sielu...
rintapek
09.05.2008 23:36:26

Kiitos, Marzi, Tami ja Sormunen.

Tuo Tamin kuvaama tilanne on just ko meikäläisen keikalta.
Tässä ny mulla on noitten valojen kasaamisen kanssa viivytyksiä. Bändistä yksi mies lopetti alkuvuodesta ja nyt ykkösasia on löytää uusi tilalle. Viimeisen kuukauden aikana treenipäivienkin löytäminen on ollut kiven alla.

Mutta nuo tuosta rakentuvat. Ainakin itsellä on nyt jonkinmoinen visio, vaan välttämäti ei tietoa siitä, miten ja millä siihen parhaiten pääsee. Ja sitten on hemmetisti noita reunaehtoja. Roudauskelpoisuus. Tarttee mahtua olemassaolevaan kyytiin. Nopeus. Pitää pystyä kasaamaan ja purkamaan jokseenkin hetkessä. Pitäisi saada semmoiset, että valoista koituva "lisäarvo" on suurempi ko raahaamisen vaiva. On siinä vielä yksityiskohtia ratkottavana, mutta melko lailla olen nuo saanut hahmotettua.

Tuosta bilelattian valaisusta vielä sen verran, että siihen tarvittavat leluthan on jokseenkin edullisia. Ripustusongelma sillä puolen on vielä suurempi kuin lavalla. Olen erittäin vastenhakoinen viemään salin puolelle roikkia, tai ständejä. Bändin etuvalotolppiin noita saa clämpättyä, mutta muutoin tuota joutuu vielä funtsimaan.
Niinko ny vielä montaa muutakin juttua, mutta pala kerrallaan.
aaporok
11.05.2008 00:33:20

Mä olen enempi amatööri kuin muut palstalaiset yhteensä,
Ei pidä paikkaansa. Se oon minä.. muuten olen samoilla linjoilla.
Meillä on 8 kpl värivaloja välkkymässä lavalla jonkun ikivanhan valourun perässä. Jos välkkyy lavalla, niin kai se välkkyy myös tanssilattialla? Onhan meillä toki myös naamavalot (2xraksa 150w +himmenin) ja taustavalot(2xraksa 150w) Ja savu. Hyvin tuntuu kelpaavan.
Rock on rahaton riemu...
Marzi
11.05.2008 12:32:47 (muokattu 11.05.2008 12:33:51)

Jos salia valaistaan, se tehdään omilla valoillaan, eikä lavalta.(paitsi hetkittäin, yleisöblinderit ym.) Lavalta saliin tuleva valo voi heikentää näkyvyyttä itse lavalle. Toi nyt ei muutenkaan ole ihan se mistä puhuttiin.

Ensisijisesti valaistaan esiintyjät ja sitten vasta muuta.
No yhyy.
eetuss
17.05.2008 16:50:22 (muokattu 17.05.2008 17:00:30)

...multimiksaaja,
joka hoitaa äänentoiston, valot ja oikeastaan koko orkesterin.

Kyllä tätä on tehty. Vasen käsi näpyttelee flasheja ja toinen käsi miksaa keikkaa. Välillä juostaan lavalle auttamaan kitaristiparkaa, jonka hihna on irti.

Olen käyttänyt pakoputkiklemmareita, kun kiinnitetään kannuja pystytolppiin. Siihen voi laittaa jesseä vähän alle niin pysyy paremmin, eikä tule välitolppaan jälkiä. Niitä saa mistä tahansa rautakaupasta eri kokoisina.
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
Marzi
18.05.2008 03:10:58

Olen käyttänyt pakoputkiklemmareita

Heh. Tuttuja vehkeitä.mulla oli yks setti, missä oli 40 ledpar 36:sta noilla 4:n trussin sisällä kun sinne ei mahtunut käsirauta tai koukku. Hyvin pysyi paikallaan koko rundin. On tullut käytettyä noita, nippusiteitä, jeesusteippiä, rautalankaa, pikkustrappeja, kuormaliinoja ja ties mitä et saa homman hoidettua. :D
No yhyy.
rintapek
23.04.2009 00:00:28

Huom! Ketju on witun wanha, Sou What?

rintapek: Tosa mulla ny on valoihin täysautomaattinen ohjaussysteemi, joka mahdollistaa sen, että jos sähköä paikalla ei juuri ole, niin aina saan jotain.
Voimme vetää koko illan yhdellä ja samalla valolla.
Tarvittaessa saamme josain vaiheessa iltaa päälle automaattidimmauksen eli nuo lauluvalot.
Tarvittaessa saamme päälle vähän vilkutustakin soolopaikkoihin.
Ja ihan vapaasti on valittavissa, milloin lyö nuo tanssilattian bilevalot päälle.

Itte itteäni lainaten, mut päivitetääs vähän. Täs on bändirintamalla ollut kaikenlaista, joten en ole just pystynyt rakentelemaan, vaan nyt vaikuttaisi pikkuhiljaa tulevan ajankohtaiseksi.
Vaik toi ääniohjaus vaikuttaa arveluttavalta, mut se on mulle ainoa konsti mitä ohjaukseen voin/osaan käyttää. Olen sitä pystynyt testaamaan ja saanutkin sen teknisesti toimimaan haluamallani tavalla. Pohjalla on se, että käytössä on toi digimikseri (DDX3216), jossa olen reitittänyt Auxit inputeiksi kanaviin 17-20, siinä tulee samalla main ja solo- väylä kanaviin 21-24 ja sit väylät 1-8 inputeiksi kanaviin 25-32, lähinnä siksi, että saan keikkataltiointiin oman masterstereoväyläparin kanaviin 31-32. Max kolme ulostuloa voin uhrata valoleluille. Toi reititys on käytössä joka tapauksessa, joten vallan mainiosti voin _uhrata_ muutoin käyttämättömät kanavat/Auxit valoleluille.

Käytössä on sähkörummut, eli ei mikkivuotoja, niin ne olen laittanut gatekanavaksi yhteen väyläpariin (kan. 27-28), lisäksi akustinen skitta? Noi ei tosta _mene_ mihinkään, vaan ainoastaan geittaa viereisiä väyläpareja (jossa laulumikit (25-26) ja basso/sähkis (29-30)). Koitin siitä laulumikkejä suoraan aux1:een, mut ei toiminu, pätkii turhaan säkeistöjen välillä.
(Nois halpisdimmereissä toi fadetime ei vissiin ole käytettävissä milloin ns. _hold sound_ _ toiminto on päällä. Showtec, Stairville, ADJ, Work ja jne on minust kaikki jokseenkin samoja. Manuaaleja pystyypi tutkailemaan tuolla):
"http://www.highlite.nl/index.php/highlite/service/downloads"

Eli sit laitoin vielä ton laulumikkikanavan (25-26) sidechaingateksi tolle MainL- toisinnolle kanavassa 21. Siitä Aux1:een (kan17) ja tuhdisti kompressoituna väylään 9 dimmerille. Tulee tasaista signaalia ja fadeaikaa pystyn säätämään gatella. Se mitä olen testaamaan pystyny, niin syttyy kauniisti, palaa aikansa ja ko laulu loppuu, ni kiltisti sammuu.

Toi MainR- toisinto kanavassa 22 on sit geitattu sähkörummuista kanavilta 27-28 ja ohjattu Aux2:een (kan18), joka dukkaa milloin kanavalla 17 on liikennettä. Siitä signaali väylään 10 chaserille.
Siinä ny on stagevalot, jossa lauluvalot syttyy ko soitto soi ja laulu raikaa ja hieman välkettä soolopaikoissa. Hieromista piisaa nois geittien sulkeutumisajoissa ja tresholdeissa, mut periaatteessa toimii just niinko tahdon. Tota varten ei tartte erikseen ostaa leluja, paitti dimmeri ja chaseri. Gatet ja kompurat on tos valmiina ja muuta käyttöä vailla.

Se miltä toi loppujen lopuksi näyttää on sit minust enempi riippuvainen siitä mitä kannuja, paljonko on stillivaloa, paljonko toi _lauluvalo_ sytyttää lisää ja paljonko soolon aikana välkkyy. Mut periaatteessa ja teknisesti ikään kuin vaikuttais toimivan.

Ja sit ensimmäinen kysymys: Periaatteessa lauluvalodimmeriksi riittäis yksikanavainen vehjes, jossa on audiosisäänmeno ja tommoinen _hold sound_- toiminto. Vaan ainakin noi halpikset tuppaavat poikkeuksetta olemaan nelikanavaisia. (En ny erityisesti halpiksia kyttää, mut mielikuvani on semmoinen, et ei noit parempiakaan vehkeitä ole kummemmin suunniteltu ääniohjaukseen tai yleensäkään tommoiseen käyttöön.) Kumminkin kaipaisin paria kanavaa ihan vaan manuaalidimmeriksi, mut en ole semmoista onnistunu löytämään, missä sais pari kanavaa kuuntelemaan audiota ja pari kanavaa ilman sitä. Onnistuisko modaamalla vehjettä? Siis vaan katkaisemalla audiopiuhan parist kanavasta?

Mut sit toi kolmas juttu, eli _tanssilattian biletysvalot_. Selvyydeksi ny mainittakoon, että bändini keikoilla väki ei varsinaisesti tule katsomaan bändiä, vaan ne tulee vaik pikkujouluihin. Ko bändini soittaa, ni lattialla jorataan. Ja se nimenomaan on tarkoitus. Taukomusaakin on kahdenlaista. Alkuillasta instrumentaalia taustamusaa lautasten kilinän peittämiseksi ja sit bändin tauoilla _nitrodiskoa_ ja perinteistä tanssimusaa iloisesti sekaisin. Siis levyltä. Bändinkin soittaessa bilevalot päälle viimeistään siinä vaiheessa ko joraus alkaa.

Tos on se ongelma, että ihan joka paikkaan ei uskalla laittaa ständejä saliin, jos niitä ei saa liinoilla kiinni johonkin tukevaan. Toinen, ja merkittävämpi juttu on sähkön tuominen lavalta. Ei aina onnistu sekään. Ei vaan voi.

Mut milloin mahdollista, niin sit. Mulla on mikseristä vielä yksi lähtö vapaana, joten sitä vois käyttää bilevalo- ohjaukseen. Tos keikalla muutamalla on talon puolesta ollu salissa peilipallo ja pinspotti ja semmoinen tai kaks ois minust täs jutussa erittäin toimiva. Sen lisäksi pari värilamppua, ni se olis siinä. Ko bändi soittaa, ni värilamput ja pinspotit syttyy. Välispiikkien aikana sammuu. Nitrodiskon soidessa sama juttu. Mulla on jokseenkin vakiona salin puolella myös puhe/kuulutusmikki
(toi muuten vähentää huomattavasti stagelle bändikamojen sekaan pyrkijöiden määrää, ko aina on muutama joitten tarttee sanoa pari sanaa mikkiin)
Toi kuulutusmikki automaattisesti dukkaa cd- soittimen, joten noi nitrodiskon bilevalot sammuu aina kuulutuksen yhteydessä. Mut tohon tarttee oman dimmerin.

Jos ylläoleva vaikuttaa monimutkaiselta, ni ei se sitä ole. Jos menee niinko meinaan, ni kyseessä on yksi kevyesti kannettava laatikko, jossa on valolelut ja takaseinä täynnä pistorasioita. Kolme piuhaa mikseristä kiinni ja plug&play. Soitto soi ja laulu raikaa, ni lauluvalot palaa. Ko ei lauleta, ni yleensä kyseessä on soolo, jolloin saapi hieman vaik vilkkua. Biisin tauoilla ja spiikeissä valot ei tee mitään.

Josta päästään toiseen kysymykseen:
Sähköjen vuoksi jo joka tapauksessa bändini joutuu joka tapauksessa hoitamaan osan valoista niin stagella kuin salissa noilla LED- kannuilla. Ja niitä ei pysty ohjaamaan muutoin kuin DMX- valopöydällä. Ja semmoisen päälle mä en ymmärrä mitään.
Mm. ton Behkun valopöydän manuaalia olen koittanu tavata ja olin ymmärtävinäni, että ton tyyppisellä valopöydällä, mis on äänisisääntulo, sais dimmerin kautta äänisignaalilla sytytettyä pinspotit ja samaisella äänisignaalilla ohjattua bilevaloja, joko tolppadimmerillä tai LED- kannuja DMX:llä ja vielä jäis liukuja vapaaksi stagen ledkannujen + muiden kannujen manuaaliohjaukseen? Ilmeisesti?
Taukovalaistuskin olis ohjelmoitavissa muutenkin kuin että lamput sammuu signaalinpuutteessa?
Sit vielä saisin bilevaloille sähköt lähempää ko vetämällä salin poikki lavalta.
Jos tuolla pystyy hoitamaan sen mitä haluan, ni sit DMX- tiski menee hankintalistalle.
Siinä tapauksessa ensimmäinen kysymys on tarpeeton.

Josta päästään aasinsillan kautta kolmanteen ja oleellisimpaan kysymykseen:

Ehkä turhaankin olen arastellut tuon DMX:n mukaan ottamista. Jos se auttaa ja jos sillä voi vähentää sähkövetoja, etenkin bilesaliin, ni kait mä tuommoisenkin opettelen. Mut kyssäri on se, et mistä tuohon sais kädestä pitäen opetusta? Mä en noista hittojakaan tiedä. Sen toki ny vähimmillään tiän mitä haluaisin sen tekevän, mut en tiä miten toi tehdään, enkä sitä, mitä muuta tolla vois tehdä. Tavaamani manuskat on toistaiseksi ollu mulle yhtä Hepreaa.

Se neljäs kysymys on sit se, että miten hemmetissä näin keskeneräisestä asiasta voikaan saada aikaiseksi näin pitkän postauksen?

Loppukaneettina sit se, että noit tarvittavia leluja voin ostella, mut perheeni autoja tai roudauskalustoa en voi vaihdella tosta vaan. Noi lelut on halpaa ko saippua, mut auton/kuljetuskaluston vaihdot suunnitellaan ihan muihin ko bändin tarpeisiin.
Bänditouhuissa kyseessä on kumminkin vaan keski- ikäisten kaljamahojen stressiklubi.
Se ny ei tarkoita, et ehdointahdoin vois vetää päin peetä.
Henri93
23.04.2009 21:08:27

Varmaan kandee unohtaa noi musa ohjaukset. Otatte tommosen http://www.thomann.de/fi/showtec_showmaster_24.htm tiskin. Ja sitten tiskistä tekee valmiita chaseja joka biisiin sopiviksi. Sitten lyö sinne johonki sivu pöydälle vaikka rumpalille ja se vaihtelee noita liukuja ja rytmejä. Ja sitten vaan fadea kehiin niin ei haittaa vaikka ei ihan timeen mee.
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
Khimil
23.04.2009 21:26:40 (muokattu 23.04.2009 21:27:17)

sormunen:
Kun itse tein siihen maailman aikaan suurinta suomalaista poprokettiorkkaa, harmittelin usein (siis lähes päivittäin) tilannetta, jossa mä meitin kalustolla pystyin valaisemaan vain bändin ja katsojapopulaatio jäi katsojan osaan. Samaa ongelmaa on muun muassa Willie Williams pohtinut paljonkin ja osin sitä pyrkinyt ratkaisemaankin. Onhan tietty kokonaisvaltaisen happeningin rakentaminen vaikeeta, mutta siihen olisi kyllä toivottavasti jollakulla vielä hinkua muuallakin kuin joillain funkyelephanteilla enkä siellä käymättömänä tiedä, onko se edes sielläkään toiminut. Itse yritin sitä pari kertaa ratkaista hoitamalla paikalle jonkun diskovaloihin keskittyneen ihmisen, mutta en oikein tiedä, ne yritykset jäi vähän puolivillaisiksi, koska eihän niitä ehditty mitenkään treenata.

En tiedä ymmärsinkö aivan oikein, mutta mietin joskus itse, kuinka siistiä olisi ottaa lavan ulkopuolinenkin tila haltuun noin valaisun kannalta. Eli koko sali/esiintymispaikka noin käytännössä. Sopivissa ympyröissä voisi sitten käyttää jotain sellaista tehokeinoa yleisön huomion ohjaamiseen, kuten ensin joku yksi tiukka spotti lavalla -> sitten koko salin seinien strobotus tai muuta sellaista. Koko tilan voisi värittää ja valaista sen kyseisen tilanteen mukaan. Taitaa mennä aika stadionmeininkiin, johon ei ihan joka paikassa käytännön resurssit sitten ihan riitäkään.

Eikä muuten oikeastaan liittynyt aiheeseen, kunhan tuli tästä kirjoituksesta mieleen.
I could catch a monkey - if I was starving I could. Id make poison darts out of the poison off deadly frogs. One milligram of that poison can kill a monkey. Or a man. Prick yourself, youll be dead within a day. Or longer. Different frogs, different times.
timus
23.04.2009 21:31:02
Hieman off-topicmaisena kevennyksenä...

Tarinan mukaan Van Halenin alkuaikoina basisti hoiteli valojen ohjausta soittamisen ohessa jonkinlaisilla jalkakytkimillä. Ja sama tarina kertoo, että bassomies vastasi vielä "jalkaohjauksella" omatekoisista pyropommeista.
"no sound, no sound problems" -Henry Rollins
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)