Aihe: Tommy Emmanuel Turku 10.11.-11.11.2006
1 2 3
flattopguitar
13.11.2006 08:52:33
Olin perjantaina katsomassa keikkaa ja se ylitti kaikki odotukset, joita ei itseasiassa ollut. En tuntenut kaverin musiikkia etuudestaan kuin muutaman youtubesta kuunnellun biisin verran ja tarvitsee sanoa, että olen missannut ainutlaatuisen muusikon tuotannon. Aluksi on sanottava, että minulle tekninen taituruus ei käytännössä merkitse mitään, vaan pelkästään ne biisit ja se tunnelma jonka ihminen/bändi pystyy musiikillaan luomaan ja TE oli siinä mielessä loistava esiintyjä ja muusikko, että hän näytti miten kappaleiden laatu ja toimivuus ei ole kiinni pelkästään soittonopeudesta ja taituruudesta, vaan hän todellakin laittoin niihin myös tunnetta ja sisältöä käyttäen "oikein" sitä mahtavaa soittotekniikkaa, jota häneltä tunnetusti löytyy.

Setti oli todennäköisesti ensimmäisen suomenkeikan johdosta tavallista laajempi katsaus hänen musiikillisiin esikuviin ja hänen omaan tuotantoonsa. Niin tai näin se kuitenkin toimi hyvin ja ehkä ensimmäinen setti ennen taukoa vielä pienoisen yllätysmomentin vuoksi paremmin kuin jälkimmäinen. Tuskimpa olin ainut kitaristi tai musiikin ystävä jonka leuka oli kirjaimellisesti lattiassa hämmästellessäni hänen teknistä taituruuttaan ja ilmaisun laajuutta. Parasta oli se että tuo soittotekniikka palveli enemmän musiikkikappaleiden tuomista uudelleen käsiteltyinä julki kuin soittajan oman taituruuden palvontaa. Lyhyesti: hienoja klassikko jazz- ja populaarimusiikinbiisejä, TE:n omaa tuotantoa sekä kokeilevampaa delay- ja kaikulaitteilla leikkimistä perinteisen akustisen kitaran soundin lisäksi. Oma suosikkini oli Somewhere over the rainbow, jonka monet jazzin huippunimetkin ovat levyttäneet, mutta TE:n soittamana kappale oli yksinkertaisesti uskomattoman kaunis, herkkä ja tunteellinen.

Jos voisi olla vielä täydellisempi TE keikka, niin se olisi ainakin minulle mahdollisuus päästä kuulemaan häntä vieläkin intiimimmässä tilassa ilman vahvistusta, pelkästään akustisen kitaran vahvistamattoman soundin kanssa. Kiitos järjestäjille mahdollisuudesta päästä kuulemaan suomessa soittolistojen ulkopuolelta tulevaa artistia, jonka ansiot ovat vain ja ainoastaan siinä musiikissa!
weelie
13.11.2006 13:38:35 (muokattu 13.11.2006 13:38:52)
Olin perjantaina katsomassa keikkaa ja se ylitti kaikki odotukset, joita ei itseasiassa ollut.

No hö, olis ollut kiva törmätä ja paiskata kättä, ihan näin Ville Villelle vaan. Itse istuin tokassa rivissa, 5. paikka vasemmalta (yleisön vinkkelistä). Olitko after-jameissa?!
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
flattopguitar
13.11.2006 14:10:09
No hö, olis ollut kiva törmätä ja paiskata kättä, ihan näin Ville Villelle vaan. Itse istuin tokassa rivissa, 5. paikka vasemmalta (yleisön vinkkelistä). Olitko after-jameissa?!

Jep. Mutta tuli vain syötyä ravintolan puolella ja sitten mentyä nukkumaan. En kertakaikkiaan jaksanut jäädä seuraamaan miten jamit siellä jatkuivat. Meinasin mennä juttelemaan TE:n kanssa, mutta kun hän ei ehtinyt edes kunnolla syömään valokuviin pyyntelijöiden ym. ristitulessa, niin päätin olla rasittamasta herraa. Vähän se jamibändin House of rising sun huvitti Emmanuelin version jälkeen ;)
weelie
13.11.2006 14:35:34 (muokattu 13.11.2006 14:36:55)
Vähän se jamibändin House of rising sun huvitti Emmanuelin version jälkeen ;)

Juu se paikallinen Tsimi Henkriksi ei juu voinut vähempää kiinnostaa. Mutta sen ajan joinkin vain gingeraleani sivummalla... ja huomasinpa sitten istuvani Tommyn seurueen viereisessä pöydässä, ja kävin tutustumassa Jpiiriin ja Juniperiin. Sittenhän Topah ja Jpiir jammailivat Tommyn kanssa. Tommyn kanssa vaihdoin vielä baaritiskillä muutaman sanan ennekuin mies meni koisimaan, ja mä jäin keskustelemaan virolaisen fanin kanssa tallinna-jatsin syvästä olemuksesta.

Kaksi kuvaa todisteeksi:
http://i2.photobucket.com/albums/y41/weelie/jpiir.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y41/weelie/juniper.jpg
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
BenGlenton
13.11.2006 17:37:06
Tulipa vihdoin tutustuttua herran soittoon. Kyllä kelpaa! Harmi että tajusin koko kaverin olemassaolon nyt vasta keikan jälkeen.

Kävin jo ostamassa peukkuplekunkin, mutta se pomppasi kielestä jonnekin kämppään, enkä vielä ole löytänyt sitä, prrrkl :-)

Neistä näyttää kuitenkin löytyvän aika paljo TE-aiheista kuvaa ja ääntä.
www.supremecourtband.fi
AH3
13.11.2006 18:58:05
Olin lauantaina kuuntelemassa konserttia ja se oli jotain ulkoavaruudesta!Istuin puolivälissä katsomoa ja kiinnitin huomioni mm. herran monipuoliseen oikean käden tekniikkaan.Siinä tuli ainakin:

Peukalopleku + sormet
Sama kuin yllä, mutta ilman plektraa
"Tavallinen" plektra
Sama kuin yllä, mutta muut sormet mukana

Niin ja ne uskomattomat huiluäänet.Jäin miettimään miten hänen äänentoisto oli järjestetty?Tuli meinaan ulos vahvasti pienikin napautus kitaran kanteen.Saako tuollaisen efektin aikaiseksi jollain esivahvistemella vai miten?

Jään jokatapauksessa odottamaan herran uutta tulemista Suomeen, kuten hän lupasi.Sitä ei saa missata.
rattledad
13.11.2006 21:06:08

Jäin miettimään miten hänen äänentoisto oli järjestetty?Tuli meinaan ulos vahvasti pienikin napautus kitaran kanteen.Saako tuollaisen efektin aikaiseksi jollain esivahvistemella vai miten?

Tuolla on aiheesta jotakin:
http://www.tommyemmanuel.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1836
Ylilordi
14.11.2006 10:08:04
Tietääkö joku mikä se musta juttu siinä kitaroiden kaikukoppien päällä oli? Joku ylitehokas mikki kenties?
Juniper
14.11.2006 11:30:06
Tietääkö joku mikä se musta juttu siinä kitaroiden kaikukoppien päällä oli? Joku ylitehokas mikki kenties?

Se on feedbackbuster eli kumilätkä, mikä estää kiertoa.
mullet3000
14.11.2006 12:59:13
HUH HUH! Vieläkin hengästyttää. Keikkoja voisi kuvata samalla lauseella, millä eräs suklaapatukka mainostaa itseään: "Niin hyvää ettei sanotuksi saa". En osaa päättää kumpi keikka oli parempi. Jälkimmäisellä keikalla mies oli kyllä pirteämpi, kun oli vasta perjantaina tullut Suomeen. Mutta ensimmäinen kerta on aina ensimmäinen. Se on hauskaa, ettei TE ole mikään itseään täynnä oleva supertähti, vaan jalat maassa oleva "tavallinen" pulliainen. Harmittaa vaan kun kaverini ei päässyt lauantain keikalle ja mulle jäi lippu käteen. (Siis ei se rahallinen tappio harmita vaan se, että salissa voisi olla 1 ihminen lisää nauttimassa maailman parhaasta kitaristista). Soitin kaikki kaverini läpi, muttei kukaan lähtenyt pääkaupungin seudulta Turkuun, kattoo jotain kitarasankaria. No, niitten tappio. Tajusin vasta lauantain keikan aikana, et miksi en lyönyt lippua jollekkin vastaantulijalle käteen.

Ja vielä Suurkiitokset Topahille:

a) Laittoi aikanaan linkin Mnetissä TE:n Guitar boogieen ja toi herran tutuksi
b) finguitar.com opetuksista joissa valoittaa boomchickin saloja
c) TOI TE:N SUOMEEN!!!

Tänäät torstaina 14.11.2006 TE:llä 2 keikkaa Tukholmassa, kuka lähtee mun kanssa kattoo? (tämä on siis toiveajattelua, että ois rahaa lentolippuihin)
"You just get on and be yourself, that's like your secret weapon. It works!", Tommy Emmanuel
weelie
14.11.2006 18:38:56 (muokattu 14.11.2006 18:40:41)
Soitin kaikki kaverini läpi, muttei kukaan lähtenyt pääkaupungin seudulta Turkuun, kattoo jotain kitarasankaria. No, niitten tappio. Tajusin vasta lauantain keikan aikana, et miksi en lyönyt lippua jollekkin vastaantulijalle käteen.

No keppulis vippulis. Mä olisin kyllä lähtenyt salosta turkuun ilomielin! Mutta eipä sulla mun numeroa tainnut olla... :D
AaBeeCee
15.11.2006 17:28:39
Kun ei ollut mahdollisuutta olla tuolla paikanpäällä, niin pitää tyytyä videotarjontaan. Youtubesta löytyy noita pikkupätkiä, mutta onhan mieheltä koko konsertin videoitakin tarjolla. Amazonissa hinta luokkaa 40$. Saako jostain halvemmalla? Löytyykö Suomesta kaupan hyllyltä? Ilmeisesti konserttitaltiointivideoita on kaksi, joista toinen parempi kuin toinen. Jos joku on nähnyt nuo, niin voisi antaa suosituksia.
weelie
15.11.2006 21:16:38 (muokattu 17.11.2006 16:47:11)
Koklaa play.com tai cdconnection.com (molemmista olen tilannut useamminkin). Ja katso woodsongs.comin tommy-pätkät. Uudessa dvdssä kuulemma enempi laulua ja tyttöystäväkin mukana.
Ylilordi
16.11.2006 10:54:17
Olisiko jollain heittää vinkkiä, kuinka Tall Fiddler soitetaan? En tabeja löytänyt mistään ja haluaisin ainakin tietää missä vireessä kitara on ja tietenkin ne tabit on vaan plussaa. Ei se kuitenkaan loppujen lopuksi niin kauhean vaikea biisi ole, TE on vaan näemmä ottanut tavaksi soittaa se livenä 8 kertaa nopeammi kuin levyllä. Alkuperäisellä tempolla ihan mahdollinen
BenGlenton
17.11.2006 00:04:46
CDON.com löytyy näköjään muutama TE:n levy ja yksi DVD (alle 40 dollarilla kipale :-))
www.supremecourtband.fi
mullet3000
20.11.2006 12:54:42
Olisiko jollain heittää vinkkiä, kuinka Tall Fiddler soitetaan?

20$ kun lyöt tiskiin, ni salaisuudet aukeavat:

http://www.certifiedguitarplayer.co … p?PageAction=VIEWPROD&ProdID=55
"You just get on and be yourself, that's like your secret weapon. It works!", Tommy Emmanuel
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)