Aihe: Orkesterin saaman palautteen vaikutus
1 2 3 4 5 6
Ukko
15.11.2006 21:07:13

Mä olen sekkainen tanssimusiikki poliisi eli menen aina seinänvierustalle seisomaan kädet rinnala ristissä ja olen niin p..leen vihaisen näköinen jos ei biisit mene oikeassa tempossa. Samoin ainoa hyväksyttävä kitara on strato nauhakaiulla ja haitari kuuluu ilman muuta kuvioon mukaan. Biisien on tultava parittain tai muuten annan kuulua pahat sanat. Usotteko ?.
jjussila
15.11.2006 21:09:53
Mä olen sekkainen tanssimusiikki poliisi eli menen aina seinänvierustalle seisomaan kädet rinnala ristissä ja olen niin p..leen vihaisen näköinen jos ei biisit mene oikeassa tempossa. Samoin ainoa hyväksyttävä kitara on strato nauhakaiulla ja haitari kuuluu ilman muuta kuvioon mukaan. Biisien on tultava parittain tai muuten annan kuulua pahat sanat. Usotteko ?.

Sellasta älämölöä pidät, njotta pakko kait tuota uskoa on, niin .....HÄ!!!!
.. näin!?..
Ukko
15.11.2006 21:50:06

Sellasta älämölöä pidät, njotta pakko kait tuota uskoa on, niin .....HÄ!!!!

Uso uso vaan :/
Tankero
15.11.2006 21:57:19
Näin aktiiviturakaisena on tuo palautteen antamisen tarve tullut monta kertaa eteen, mutta monesti se on jäänyt antamatta - vaikka bändille olisi sille tarvetta ollut. Kyllähän sen ymmärtää, että jos yleisö käy kesken toisten työn kertomassa mitä ja miten homma pitäisi tehdä, ei se kauheasti työintoa nosta. Eli keikkatilanteessa se palaute voi olla lähinnä myötäsukaista hymistelyä.

Mutta kertokaapa te nyt miten sitä palautetta oikein voisi antaa? Musiikista en väitä ymmärtäväni mitään, mutta kyllä omat ja parit koivet kertovat, jos cha-cha:n tempo on liian nopea. Tai entäs kun bändi kuuluttaa soittavansa seuraavaksi jiveä (ja ehkäpä luulee sitä soittavansakin), mutta ainoa toimiva tanssityyli kappaleeseen on perusfoksi, hyvässä tapauksessa ehkä fusku. Voihan bändi sinänsä tilutella vaikka kuinka taidokkaasti, mutta samalla ei-tanssittavasti.

Isoille bändeille ei palautteen anto ole sinänsä ongelma. Heillä on nettisivut ja sähköpostilla voi jälkikäteen ensin kauniisti kiitellä ja sitten kysellä josko satsaassa vois vähän himmata. En tiedä lukevatko palautetta tai onko sillä mitään merkitystä. Mutta mites sitten semmoisen rivibändin kanssa, jota ei pysty sähköpostilla lähestymään? Ei oikein kehtaisi tekstiviestejäkään lähetellä, ja kun ei tuo keikalla palautteen anto oikein hotsita - on sitä siellä parempaakin puuhaa - niin mitä jää jäljelle? Tänne saitille foorumi, johon voisi pistää palautepostia?

Tämä oli joiltain osin aika mielenkiintoinen kirjoitus. Kuinka moni lajitovereista tunnistaa näitä tanssijoiden käyttämiä ilmaisuja? Kuten mainittu fusku esim. Harvemmin taitaa lauteilla kuulua, että vedetäänkö fuskua. Tulevaisuudessa kuitenkin tanssibändillä täytyy nämä fuskut, buggit, lindyhopit ja muut olla hallussa.
Palautteen saamisesta senverran, että vaikka olen täällä kertoillut heittämistäni kommenteista, niin mikäs siinä, kyllä sitä voi otaa vastaan. Yleensä asiallisinta palautetta/toiveita esittävät nämä kurssitetut tanssijat.
Varmasti, vissiin.
mack the knife
15.11.2006 22:30:55
Mulla on vissiin tapana sanoa jotenkin epätavallisesti...
Viime viikonloppuna joku kysyi rumpalilta jotain biisiä. Se sanoi, että ei me varmaan soiteta sitä, mutta älä vaan missään nimessä mene tuolta koskettajalta kysymään. :)
COVS n:o 1.
Rokkimamma75
15.11.2006 22:32:22 (muokattu 15.11.2006 22:34:28)
En tiedä Tussun meiningistä, mutta periaatteessa jos paikalle on tilattu tanssibändi ja iltaa on markkinoitu tanssi-iltana, te teitte väärin, minun mielestä. Tanssiyhtye soittaa muutakin kuin kaksi settiä putkeen bilettä. Tosin edelleenkään en tiedä tapauksesta ja paikasta yhtään mitään muuta kuin kerroit.

Ja tuo ukko veti ranteet auki jossain ;/

No "Tussussahan" tunnetusti siihen aikaan (n 99-00) ainakin oli perjantai bileilta, jolloin ensinnäkin kehoitettiin soittamaan "nuorekasta ja menevää musiikkia", ja toisekseen perjantain asiakkaista valtaosa oli alle 35-vuotiasta irrottelijaa. Jos 99% yleisöstä bilettää hurmoksessa, onko bändi silloin väärässä paikassa vai olisiko kyseinen asiakas kenties itse eksynyt väärään paikkaan..? ;)

Omalla tavallaan hankalimpia keikkapaikkojahan ovat juuri nämä joissa bändin pitää soittaa sekä turakaisille metsäkukkia, tanssinharrastajille hidasta valssia tai polkkaa ja sille ah niin toivotulle nuorekkaalle ja nuorelle yleisölle poppia ja biletystä. Ihannetilannehan on että myös turakaiset ja tanssikansa villiinntyy loppuiltaa kohden (niinkuin aiemmin mainitussa esimerkissä) niin että sulassa sovussa huutavat kuorossa eiooeituuta ja hyppivät tasajalkaa, mutta ainahan se joku vastarannan kiiski löytyy. Tässä tapauksessa tilanne vain oli niin huvittava koska tanssilattia oli täynnä ihmisiä hauskanpidossa ja tämän yhden mörön takia olisi pitänyt pilata sitten tunnelma ja tapetit.
Life is a Bitch and so am I!
Avanaq
15.11.2006 23:05:58
Siis oikeasti, eikait ainakaan tanssilavoilla juuri sellaisia bändejä ole, joilla ei olisi ainakin jonkinlaiset nettisivut? Ei mulla ainakaan tule yht'äkkiä yhtään mieleen.

Löysin - tai siis en löytänyt - pikaisesti puolisen tusinaa viime vuoden aikana näkemääni bändiä, joilla ei ole nettisivuja. Soittavat enemmän ravintolapuolella, mutta osa satunnissesti myös lavoilla. Joihinkin varmaan saa yhteyden ohjelmatoimiston kautta, mutta vähän vaikeaksi menee. Ja nämä ovat niitä bändejä, jotka varmaan hyötyisivät eniten asiallisesta palautteesta. Ovat muuten pääosin pohjoisen Suomen yhtyeitä.
uruttaja
15.11.2006 23:12:16
Löysin - tai siis en löytänyt - pikaisesti puolisen tusinaa viime vuoden aikana näkemääni bändiä, joilla ei ole nettisivuja. Soittavat enemmän ravintolapuolella, mutta osa satunnissesti myös lavoilla. Joihinkin varmaan saa yhteyden ohjelmatoimiston kautta, mutta vähän vaikeaksi menee. Ja nämä ovat niitä bändejä, jotka varmaan hyötyisivät eniten asiallisesta palautteesta. Ovat muuten pääosin pohjoisen Suomen yhtyeitä.

Pohjoisesta Suomesta ja käyneet etelän suurilla tanssilavoilla keikoilla. No no? Ketä muka. Laita mulle pikaviesti, niin kerron kyllä. Tunnen omani aika tarkkaan.
uruttaja
15.11.2006 23:50:41 (muokattu 15.11.2006 23:51:04)
No "Tussussahan" tunnetusti siihen aikaan (n 99-00) ainakin oli perjantai bileilta, jolloin ensinnäkin kehoitettiin soittamaan "nuorekasta ja menevää musiikkia", ja toisekseen perjantain asiakkaista valtaosa oli alle 35-vuotiasta irrottelijaa. Jos 99% yleisöstä bilettää hurmoksessa, onko bändi silloin väärässä paikassa vai olisiko kyseinen asiakas kenties itse eksynyt väärään paikkaan..? ;)

Omalla tavallaan hankalimpia keikkapaikkojahan ovat juuri nämä joissa bändin pitää soittaa sekä turakaisille metsäkukkia, tanssinharrastajille hidasta valssia tai polkkaa ja sille ah niin toivotulle nuorekkaalle ja nuorelle yleisölle poppia ja biletystä. Ihannetilannehan on että myös turakaiset ja tanssikansa villiinntyy loppuiltaa kohden (niinkuin aiemmin mainitussa esimerkissä) niin että sulassa sovussa huutavat kuorossa eiooeituuta ja hyppivät tasajalkaa, mutta ainahan se joku vastarannan kiiski löytyy. Tässä tapauksessa tilanne vain oli niin huvittava koska tanssilattia oli täynnä ihmisiä hauskanpidossa ja tämän yhden mörön takia olisi pitänyt pilata sitten tunnelma ja tapetit.

Tussu oli justiin tuona aikana paikka missä humppaa ei saanut soittaa joko ollenkaan tai tietyn kellonajan jälkeen. Vetelin viimeisimpiä pitkiä kiinnityksiä tuossa paikassa vuonna 99.

Ei välttämättä ole Pen....lan mukaan muuttunut linja kun tuonne keikkaa neuvoteltiin viime keväänä.
Musiikkia korville
16.11.2006 09:03:23

Ei välttämättä ole Pen....lan mukaan muuttunut linja kun tuonne keikkaa neuvoteltiin viime keväänä.

Ei oo linja muuttunu, ei...
...ja tätä mieltä on MK.
baron
16.11.2006 09:46:21

Täällä jotkut kirjoittikin, että paras palaute on isot setelit, jne...

Eilen päättyi keikka siten, että viimeisten valssien jälkeen tuli eräs herra pyytämään Metsurin humppaa. Sanoin, että viimeiset valssit tuli jo ja se olis nyt vähän niinku loppu.

Eipä tuo heti antanu periks, vaan lupas maksaa siitä 50€ ja korotti vielä 60:een. Sanoin kyllä, että kys biisi ei kuulu ohjelmistoon, mutta herra tuumas, että ei se mitään kunhan joku humppa tulis. Samaan aikaan hovimestari huikkas, että vielä on 5 min jäljellä ja kun ollaan noin niinkuin asiakaspalvelutehtävissä, niin täytyhän herran toive toteuttaa...

Tämä hyvinkäyttäytyvä herrasmies kaivoi lompakosta 100€ ja sano, että tasaraha... Vedettiin humppa ja mies oli niin tyytyväinen, että kävi kädestä pitäen kiittelemässä humpan jälkeen ja antoi vielä 20€ kaljarahaa...

:) Hauskaa oli.

Pitäiskö alkaa "jukebox-bändiksi":-)
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Musiikkia korville
16.11.2006 10:00:22

Pitäiskö alkaa "jukebox-bändiksi":-)

Vois olla ihan ok, jos siitä maksetaan per biisi tuon verran. :)
...ja tätä mieltä on MK.
v_m_kangas
16.11.2006 10:51:59

Tämä hyvinkäyttäytyvä herrasmies kaivoi lompakosta 100€ ja sano, että tasaraha... Vedettiin humppa ja mies oli niin tyytyväinen, että kävi kädestä pitäen kiittelemässä humpan jälkeen ja antoi vielä 20€ kaljarahaa...

Teillähän tuplaantui keikkaliksa...sori tää oli paha läppä

*mutisee kateellisena itsekseen* :)
Humppaa tai soita humppaa
Musiikkia korville
16.11.2006 10:54:30

Teillähän tuplaantui keikkaliksa...sori tää oli paha läppä

*mutisee kateellisena itsekseen* :)

Mikä keikkaliksa? Pitsa&kaljapalkallahan me... ;)
...ja tätä mieltä on MK.
riff
16.11.2006 21:42:48
Viime viikonloppuna joku kysyi rumpalilta jotain biisiä. Se sanoi, että ei me varmaan soiteta sitä, mutta älä vaan missään nimessä mene tuolta koskettajalta kysymään. :)

Hoho! Tuon voin kyllä uskoa! Hyvä, Mäk!
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
Carde
16.11.2006 21:56:15

Mää vielä joskus tuun. Jos en muuten niin kokeillakseni.
riff
16.11.2006 21:58:40
Mää vielä joskus tuun. Jos en muuten niin kokeillakseni.

Vie samalla sen tuhkakuppi pois pianon reunalta! ;-)
(Varo, ettei tuu nyrkistä...)
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
Carde
16.11.2006 22:21:25
Vie samalla sen tuhkakuppi pois pianon reunalta! ;-)
(Varo, ettei tuu nyrkistä...)

Minäpä nappaan sen matkamuistoksi, kiitos vinkistä! -Eikä minuun ole nopeammatkaan kiipparistit osuneet...
half
17.11.2006 07:52:04
Siitä se lähtee....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)