Aihe: Kitarat hienosti keskenään epävireisiä.
1 2 3
Da Make
15.11.2006 14:58:33 (muokattu 15.11.2006 14:58:51)
onhan kalibrointi (440/441/442 jne) tarkistettu?

Pidin tätä itsestäänselvänä, mutta viimeistään tässä vaiheessa erittäin hyvä kysymys !
Katso omat plussasi täältä! : Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki : "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
erkko
15.11.2006 16:03:27 (muokattu 15.11.2006 16:03:52)
Kyllä mä väittäisin että kahdella digitaalisella mittarilla on mahdoton saada kitaroita eri vireeseen jos molemmat mittarit vaan on kalibroitu samaan lukemaan.

Vanhoilla viisarimittareilla eri vireisyys oli mahdollista: kun patteri alkoi tyhjentyä, mittarin "vire" saattoi nousta tai laskea.

Mittarin sijaan mäkin veikkaisin epävireen syyksi hienovirettä. Oon itse oppinut sen että studiossa kaikki komppikitarat kannattaisi vetää, jos mahdollista, yhdellä kitaralla: pienikin hienovireen heitto kuuluu jälkikäteen helposti.

Muutenkin kitaroiden vire kannattaa tsekata sekä mittarilla että korvalla. Yhdeltä äänittäjältä opin vielä sellaisen asian että mittarilla komppikitaroiden vireys kannattaisi katsoa attackin mukaan, eli kieli kannattaa virittää niin että kieltä lyödessä mittari näyttää tasan 440hz.
januszian
15.11.2006 16:50:29

onhan kalibrointi (440/441/442 jne) tarkistettu?

- jaa-a. tämä on helvetin hyvä kysymys. :)

paha mennä sanomaan kun orkesterin toinen kitaristi hoiti oman osuutensa alusta loppuun, mä vain kasasin kamat pystyyn ja nauhotin. En moista huomannut vilaista. Oman kitarani kalibroinnin voin kyllä vannoa 440:seksi.
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
Riku Rotten
15.11.2006 18:55:27
Oma kokemukseni on, että Seikon ST707 ja Tonelab SE:n vireet eivät ole samassa vireessä ja molemmat on 440. Nykyään käytössä on seiko (ja haaveissa räkkimalli), kun sillä on myös basso kätevä virittää.
Mikael
15.11.2006 23:15:22

Eli vielä kerran tyhmimmille KUN raidat pistää soolona yksinään ja vuorotellen, homma toimii oikein mainiosti mutta kun molemmat soittaa päällekkäin, epävireys kuuluu.

voiko enää tyhmempi vastata? koita bitch-siftiä...
Siitä mistä aita on matalin...
januszian
15.11.2006 23:36:04

voiko enää tyhmempi vastata? koita bitch-siftiä...

kiitos. tätä jo ehdotettiin.
oiva tumpeloinen
15.11.2006 23:38:55
kiitos. tätä jo ehdotettiin.

Tuliko kokeiltua, että toimiiko?
milcoin
16.11.2006 08:39:37
Hyvä virehän on usein kompromissi eri sointujen välillä. Mä olen yleensä aina soitattanut eri kohdat eri virityksellä niin, että eri soinnut soi mahdollisimman puhtaasti. Esim. avokielisoinnuissa A duurin C# sävel soi usein epiksessä jos skitta on viritetty soimaan puhtaasti vaikkapa C, D tai G duuri soinnuissa.

Ja juuri tän takia olenkin monesti harkinnut uranvaihtoa konemusan puolelle.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
milcoin
16.11.2006 08:42:46
Ja mua ei kiinnosta hevon*piip*akaan että soiko sointu ja terssit ja slerssit hifisti. :)
Ei me mitään Stingiä vedetä.

Hoho.

Saa kai täällä vielä hohottaa?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Roberto
16.11.2006 08:53:20

Hyvä virehän on usein kompromissi eri sointujen välillä. Mä olen joskus soittanut eri kohdat eri virityksellä niin, että eri soinnut soi mahdollisimman puhtaasti. Esim. avokielisoinnuissa A duurin C# sävel soi usein epiksessä jos skitta on viritetty soimaan puhtaasti vaikkapa C, D tai G duuri soinnuissa.

Mua ei ahdista kun G-duurin pienessä yliksessä olevat H-ja ala E-kielet.

Muuten se kitaran "epävire" on mun mielestä niin iso osa kitarasoittimen soundia et sen poistaminen tekee varsinkin särökitaroista about synamattojen kuuloisia.
kivi
16.11.2006 08:54:47 (muokattu 16.11.2006 09:03:02)
Kyllä mä väittäisin että kahdella digitaalisella mittarilla on mahdoton saada kitaroita eri vireeseen jos molemmat mittarit vaan on kalibroitu samaan lukemaan.

Äläs sano. Jos esimerkiksi kaksi kitaristia on omine kamoineen eri huoneissa joissa on eri lämpötila, kuten studiossa usein saattaa olla, on ihan mahdollista että ne digitaalimittarin kvartsit värähtelevät just vähän eri tahtiin. Kaikki nykyiset mittaritkaan ei ole hyviä, muistan kun viimeksi vaihdoin mittaria niin kokeilluista viidestä mittarista kolme ei joko osannut lukea hitaampaa ääntä ollenkaan (eli olis vaatinut kitarankin E ja A-kieliltä aina flageoletin), tai näytti paikoitellen aivan mitä sattui.

Toi Januszianin kommentti 'terssit ja lerssit' oli kyllä aika pläjäys päin naamaa jokaiselle joka yritti vastata asiallisesti. Tekis mieli sanoa että v***uako sitten tulee kysymään, kun ei asiallinen vastaus kelpaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
16.11.2006 09:00:04
Muuten se kitaran "epävire" on mun mielestä niin iso osa kitarasoittimen soundia et sen poistaminen tekee varsinkin särökitaroista about synamattojen kuuloisia.

Tismalleen. Tää on just se joskus mainittu vanhusten korviin niin "paska soundi" mitä tavoitellaan, ja mikä nykyään on hip ja pop.

Ja sitten asiaan: riippuu vähän biisistä mutta useimmiten pärjää ihan paremmalla mittarivireellä kun kitarat on laitettu tosissaan kunnolla säätöihin.

Mutta jos äänitettävänä on pelkkä laulu ja akustinen, niin kyllä mä ainakin virittelen kitaran soitettavan kappaleen sointujen mukaan, sillai että se soi juuri niissä tarvittavissa äänissä mahdollisimman vireisesti. Se ero mittarivireeseen on nimittäin aika raju, ja keskitason vanerikitarastakin tulee helposti oikea soitin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
poppamies
16.11.2006 10:00:56

yleensä aina soitattanut

Ja juuri tän takia olenkin monesti harkinnut uranvaihtoa konemusan puolelle.

Elä hyvä mies! Sun pitäis vanhana kitristinä tietää että vireen heitot korvataan särön määrällä ;)
G-strings are for strippers!
Roberto
16.11.2006 11:12:01

...joka usein on tarkoitus.

Valitettavasti. Miks ne muuten edes duunataan kitaroilla?
18is9
16.11.2006 13:15:07

Väittäisin kyllä että yhtäkin mittaria käytettäessä on kitarat mahdollista saada aika saakelin eri vireeseen.

Niin, ja sellaisia bassoja löytyy joiden nauhat ovat väärässä paikassa, ts. hienoviritys (oktaavit) ovat kohdallaan, mutta 1. ja 2. nauhoilta tulee väärän vireinen ääni vaikka kaikki muu on kohdallaan.

Tv. nimim. kokemusta löytyy.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
januszian
16.11.2006 14:23:30

Toi Januszianin kommentti 'terssit ja lerssit' oli kyllä aika pläjäys päin naamaa jokaiselle joka yritti vastata asiallisesti. Tekis mieli sanoa että v***uako sitten tulee kysymään, kun ei asiallinen vastaus kelpaa.

- pahoittelen toki moista. tarkoitukseni ei ollut ketään loukata.

Itse en vain todellakaan ole kovin nirso sen suhteen että musiikin pitäisi olla "täydellistä." Jos ei nyt ihan hirvittävän selkeitä virheitä tule niin se on vaan pelkkää plussaa kun soitanta kuulostaa soitetulta. Vaikkakin tämän orkesterin tyylilaji on vähemmän anteeksi antavaa kuin rockihommissa.

Kiitän toki kaikkia jotka vastasivat ja hyviä vinkkejä tulikin. Ja ei, en ole vielä kokeillut mitään ehdotuksia ajan puutteen takia. Ja sen takia että kaikki komponentit eivät vielä ole nauhalla, etten lähde ennen aikojani malttamattomana miksailemaan.
erkko
16.11.2006 14:33:04
Väittäisin kyllä että yhtäkin mittaria käytettäessä on kitarat mahdollista saada aika saakelin eri vireeseen.

Niin, ja sellaisia bassoja löytyy joiden nauhat ovat väärässä paikassa, ts. hienoviritys (oktaavit) ovat kohdallaan, mutta 1. ja 2. nauhoilta tulee väärän vireinen ääni vaikka kaikki muu on kohdallaan.

Tv. nimim. kokemusta löytyy.

Kitaran hyvä hienovire ei mun mielestä oo sama asia kuin se että oktaavit on kohdallaan, vaan se on enemmänkin kompromissi että kaula soi joka kohdasta suunnilleen vireisesti.

Jos pari ekaa nauhaa on epävireessä se saattaa jotua liian korkeasta satulasta: kieli venyy kun sitä painetaan nauhoja vasten. Mä oon huomannut että monilla basisteilla on myös kummallinen taipumus jossain tietyssä kohdassa kaulaa venytellä kieliä enemmän kuin muualla ja siitä aiheutuu epävirettä.
milcoin
18.11.2006 15:55:33
Valitettavasti. Miks ne muuten edes duunataan kitaroilla?

Koska sellaset synat joita soitetaan kitaran lailla näyttää todella tyhmältä.
milcoin
18.11.2006 15:56:43
Elä hyvä mies! Sun pitäis vanhana kitristinä tietää että vireen heitot korvataan särön määrällä ;)

Kato huvikseen tuottajapalstalla aiheeseen liittyvä pitkä keskustelu. Aika hyvää viihdettä jos ei muuta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)