Aihe: Orkesterin saaman palautteen vaikutus
1 2 3 4 5 6
Eddy
14.11.2006 23:20:52
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin ei kiinnosta hevon vittuakaan, tosin tätä ei yleensä asiakkaalle mainita. Positiivinen palaute eurojen muodossa tosin lämmittää, eikä vaadi edes mitään perusteluja.
Koskettelen soittimia...
Tankero
14.11.2006 23:49:46
Tuosta oon joskus ennenkin kuullut...

Syy taitaa olla aikalailla sama. Väsyttää aika helevetisti. Ei jaksa oikein edes tekopirteillä.
Varmasti, vissiin.
Coelhinho21
15.11.2006 03:04:35

Samantyyppisen ohjeen antoi aikanaan Solistiyhtye Suomen P.Hartonen.
Toiveiden esittäjille tulee sanoa "tulee" - ja hymyillä kauniisti..

toimii, vaikka joskus päästäisikin jopa valkoisena valheena suustaan ja kipale jäisikin soittamatta. Muistan joskus vuosia sitten, eräs neitonen tuli esittämään biisitoiveensa, joka hänelle luvatusti toteutettiin. Toivottu kappale oli juuri soitettu, kun hän kävelee kysymään, "koska se biisi tulee?". Vähän hitaasti vastasin, että se oli juuri edellinen kappale...niin että noin paljon sit kuitenki kuunnellaan, mitä soitetaan..
Toki rehellisesti kerron, jos kappaletoivetta ei täytetä perustellen kohteliaasti miksi ja kiittäen hienosta ehdotuksesta, että sellaistahan pitää ohjelmistoon harkita..esimerkiksi näin..
Confidence is the feeling you have before you understand the situation.
baron
15.11.2006 06:26:14

Toki rehellisesti kerron, jos kappaletoivetta ei täytetä perustellen kohteliaasti miksi ja kiittäen hienosta ehdotuksesta, että sellaistahan pitää ohjelmistoon harkita..esimerkiksi näin..

"Valitettavasti kyseinen piisi ei kuulu ohjelmistoon. Se on niin hieno piisi, että se täytyy olla kunnolla treenattu, ennen kuin sen voi esittää. Mutta kiitos hienosta ehdotuksesta, ilman muuta aletaan harjoitella sitä ja otetaan mukaan."
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
artope
15.11.2006 08:15:23

Mihin se Ami oikein katosi, kun tuossa aiemmin pyydelty aivan aiheellisesti vastauksia??
"siel alla palmuin bassokitaraani soitan iltaisin"
lukkari
15.11.2006 09:41:36
Tuli tässä palaute asiassa mieleen aikanaan yhdessä pändissä.Aina kun pändin pomo otti viinaa ja jos joku tuli pyytämään vaikka kuinka kohteliaasta jotain biisiä,niin vastaus oli aina että; sinä olet erittäin tyhmä ihminen, minä olen fiksu.Sitten rumpali sanoi bossille että et sä voi ihmisiä noin nimitellä, niin vastaus oli että saat kenkää, sitten kääntyi mun puoleen ja kysyi lähdetkö sinäkin.
PQ
15.11.2006 10:59:51
Joten basistille palautteen antaminen voi olla hédelmätöntä.

Tämähän nyt on itsestään selvää. Palaute pitää antaa liiderille, eikä basistit liidaa muuta kun sointuväriä ja rytmiikkaa.
Intomieltä jo 10 vuotta!
KoskPaavo
15.11.2006 11:02:08
"Valitettavasti kyseinen piisi ei kuulu ohjelmistoon. Se on niin hieno piisi, että se täytyy olla kunnolla treenattu, ennen kuin sen voi esittää. Mutta kiitos hienosta ehdotuksesta, ilman muuta aletaan harjoitella sitä ja otetaan mukaan."

Montakohan kertaa jaksat noin sanoa "Saku Sammakon" pyytäjille?
"Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega.
Coelhinho21
15.11.2006 11:12:53

Montakohan kertaa jaksat noin sanoa "Saku Sammakon" pyytäjille?

Tuohon toiveeseen voi valitella, että lentoyhtiö hukkasi nuotit..
Confidence is the feeling you have before you understand the situation.
half
15.11.2006 11:14:32

Usein selviää tarjoamalla jonkun toisen biisin tilalle, jossa sama "idea" tulee esiin. Tärkeintä on pyytäjän huomioiminen, sillä se voi olla yllättävän kova juttu, kun "mun" biisi soi.
Musiikkia korville
15.11.2006 11:23:39

Miten suhtaudutte tanssijoiden antamaan positiiviseen ja nekatiiviseen palautteeseen?
Voivatko nämä nimittämänne turakaiset saada teitä muuttamaan ohjelmistoanne tai soittotapaanne?
Ärsyttääkö teitä saatu nekatiivinen lausunto?
Lisääkö kehuminen teidän itsetuntoanne niin, että saadut huonot arvostelut jää huomioimatta?
Miten tulisi palautteen antaa, jotta se tuottaisi "hedelmää"?

Katsotko koskaan esim. http://tanssi.net/keskustelu/e/index.html. mitä siellä on kirjoitettu tanssiorkesteristanne tai solistista?
Odotatko, että paikanpäällä esitetään niin kiitokset kuin moitteet?

Positiivista palautetta on aina kiva saada. Se kannustaa yhä parempiin suorituksiin. Negatiivista palautetta on hyvä saada, jottei pääse totuus unohtumaan. :) Se vaan täytyisi osata antaa oikein, jotta sen pystyy vastaanottamaan. Kaikilla (myös soittajilla) on huonoja päiviä ja silloin voi olla mahdottomuus ottaa vastaan negativista palautetta, vaikka se olisi kuinka nättiin pakettiin laitettu. Kuitenkin siihen olisi palautteessaan hyvä pyrkiä, koska silloin se menee parhaiten perille ja tuottaa ehkä toivotun tuloksen. Negatiivinen lausunto ei itseäni ärsytä yleensä ikinä. Joskus kuitenkin tapa, jolla se esitetään ärsyttää. Kuka voi sanoa tykkäävänsä siitä, että saa negatiivista palautetta v-mäisesti ilmaistuna tekemästään työstä, jos on vieläpä pyrkinyt työssään kuitenkin mahdollisimman hyvään lopputulokseen?..

Itse seuraan t.nettiä aktiivisesti. Sieltä saa palautteet hyvin, vaikka se edustaakin vain marginaaliryhmää, mutta ihmisten on helppo kertoa todelliset mielipiteensä, kun voivat tehdä sen anonyymisti.

...Ja niinkuin VMK ilmaisi, niin ehkä helpoin tapa pos palautteen antamiseksi on taputtaminen. Negatiivisen palautteen antamiseen en pysty vinkkiä sanomaan, koska se on niin tapauskohtaista. Jokainen voi itse miettiä, miten toivoisi saavansa palautteet omasta työstään.
...ja tätä mieltä on MK.
Timi
15.11.2006 11:29:13
On se aina yhtä hauskaa saada positiivista palautetta näidenkin vuosien jälkeen!
Negatiivisesta en kuitenkaan tiedä miltä se tuntuu kun ei ole vielä tullut.
Kylmän viileesti!
lukkari
15.11.2006 11:32:50
Positiivinen ja negatiivinen palaute on ok kunhan se annetaan rakentavasti.Vittuilu on vittuilua, eikä mitään palautetta.
Musiikkia korville
15.11.2006 11:35:27

Vajaa 2 viikkoa sitten sattui tällainen tapaus: Oltiin soittamassa neljättä settiä. Spiikkasin, että seuraavaksi hidasta valssia. Eräs vanhempi 'herras'mies parkkeerasi lavan eteen ja sanoi:
"Ei mitään hidasta.. Soittakaa normaalit, kun ette oo niitä soittanu."
Minä: Tänään on tullu kahdet normaalit ja yhdet hitaat, joten nyt on hitaiden vuoro.
Mies: No soittakaa hidasta, kun ette muuta osaa.
Minä: (hymyillen) Näin on.
Mies: Mulla sattuu olee vähän suhteita tähän taloon eli kannattais vähän kuunnella.

En jatkanu keskustelua, hymyilin vain... Kaiken kruunas se, etä kun soitettiin normaalit valssit, niin tää herra ei osannu tanssia sinnepäinkään...

Siinä oli melko tyyppiesimerkki siitä, kuinka palutetta ei pitäis antaa. Toisaalta näytin ite myös vahvuuteni, enkä provosoitunu.
...ja tätä mieltä on MK.
lukkari
15.11.2006 11:42:05
Joskus silloin kultaisella 70-luvulla tuli kerran eräs pyylevä täti aukomaan päätään.
Seuraavaksi biisiksi mentiin biisi: Lihavat on leppoisia ei ne keksi muille kepposia....muistaakseeni 7:n seinähullun biisi.Täti ei tykänny vaan meni valittamaan hovimestarille.
baron
15.11.2006 11:44:25 (muokattu 15.11.2006 11:50:02)

Kyllä voi ongelma olla pelkkien tanssigenretoiveitteinkin toteuttaminen.
Jenkkoja mulla ei yleensä oo settilistassa, jos toivotaan, niin ilmoitan, että jossain kohtaa tulee.

Humppia mulla ei oo joka setissä. Kerran oli kahdessa ekassa ollut ja sitten vanhempi herrasmies tulee toivomaan humppaa. Lupasin että tulee ja tungettiin kolmanteenkin settiin.
Vähän ajan kuluttua sama herra tulee kysymään, että missäs viipyy ja kävi ilmi, että oli ollut baarissa/vessassa/pihalla silloin kun hänen humppatoivettaan toteutettiin enkä enää toista ylimääräistä humppaparia mukaan tunkenut ja taas oltiin huono bändi.

Tää tietyn piisin/tanssilajin toivominen saattaa edustaa vain tasan yhden ihmisen mielipidettä ja sen toteuttaminen tekee kenties vain yhden ainoan tyytyväiseksi.

Edit: Ja sit kun mulla on iso bändi, niin kerran kappaleitten välisen tauon aikana toisella laidalla söpö tyttö oli toivonut kitaristilta jotain ja toisella laidalla vielä söpömpi trumpetistilta ja multa keskeltä vain kalju tilaaja ja kaikki oltiin luvattu toteuttaa toive seuraavaksi ja sitten alettiin keskenään tapella, kenen antama lupaus pätee.
(Mä muuten voitin: Money talks)
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
uruttaja
15.11.2006 11:49:19
Kyllä voi ongelma olla pelkkien tanssigenretoiveitteinkin toteuttaminen.
Jenkkoja mulla ei yleensä oo settilistassa, jos toivotaan, niin ilmoitan, että jossain kohtaa tulee.

Humppia mulla ei oo joka setissä. Kerran oli kahdessa ekassa ollut ja sitten vanhempi herrasmies tulee toivomaan humppaa. Lupasin että tulee ja tungettiin kolmanteenkin settiin.
Vähän ajan kuluttua sama herra tulee kysymään, että missäs viipyy ja kävi ilmi, että oli ollut baarissa/vessassa/pihalla silloin kun hänen humppatoivettaan toteutettiin enkä enää toista ylimääräistä humppaparia mukaan tunkenut ja taas oltiin huono bändi.

Tää tietyn piisin/tanssilajin toivominen saattaa edustaa vain tasan yhden ihmisen mielipidettä ja sen toteuttaminen tekee kenties vain yhden ainoan tyytyväiseksi.

Pitkän keikan (5-6- settiä) soittaminen on kompromissien summa. Jokaiselle jotain ja ehkä joitain etnotanssilajeja. Kapakassa vähän eri setit ku lavalla tai laivalla.
KoskPaavo
15.11.2006 12:12:22
Mun mielestä ihan tyylikäs palaute oli Posion Heimolta , kun eräs tyyppi pyysi jenkkaa, niin Heimo sanoi matalalla ,rauhallisella äänellä :"Palaa takaisin lähtöruutuun"
"Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega.
Jäärä
15.11.2006 12:13:50
Meillä on keikat yleensä aloitettu sellattis, että solisti kertoo ystävällisesti pöydistä löytyvistä asiakastyytyväisyysmittaus-lappusista ja Ikeasta pöllityistä lyijykynistä, jolla sen palautteen voi kirjoittaa. Sellasen lapun täyttämiseen menee se puoli tuntia, eikä se juuri vaivaa vaadi.

Lisäksi mulla on tapana kierrellä settien välisellä tauoilla (ja ennen loppuroudausta) pöydissä juttelemassa rakentavasi bändin linjasta, biisivalinnoista, volumetasosta ym. ym. Välitön ja nopea palaute on tärkeää! Näissä keskusteluissa erottuu heti muutamia ihmisiä, joilla on aina paljon muita enemmän kommentoitavaa, heidät olenkin kutsunut takahuoneeseen syvempää keskustelua varten, jossa basisti odottaa heitä erikoiskonjakkeineen. Nämä ihmiset ovat juuri niitä valveutuneita, joita tosiaan kiinnostaa irroittaa bändistä maksimaalinen suoritus! Ja juurikin näille tärkeille ihmisille olemme suoneet valtuudet säätää eri instrumenttien äänentason suoraan eri vahvistimista. Näin säästyy myös erillisen miksaajan palkka. Näiden fantastisten ihmisten kanssa on syntynyt myös kestäviä suhteita, ollaan säännöllisessä sähköpostiyhteydessä päivittäin. Myös kotisivujemme kautta saa antaa palautetta.

Nää asiakastyytyväisyysmittaus-laput ja niiden sisältö puretaan sitten yöllä kun ollaan kannettu kamat takaisin treenikämpälle ja pystytetty ne soittokuntoon. Jos tarvetta ilmenee, voidaan kriisipalaveri pitää vaikkapa heti ennen seuraavan päivän treenejä.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)