januszian 14.11.2006 01:22:04 | |
---|
Jopas tais käydä vanhanaikaisesti. Toinen keppi viritettiin BOSS GT3:lla ja toinen TC:n G-Majorilla ja nytpä narulla taitaa olla lievää epävireyttä keskenään.. Korjaako moisen jollain? Autotunesta olen kuullut kylläkin mutta miten sen käyttö toimii käytännössä ja mihin kaikki soittimiin sitä voi soveltaa? "Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles.
http://www.zilakka.com |
jannu 14.11.2006 01:25:48 (muokattu 14.11.2006 01:28:04) | |
---|
No jos ne kitarat on muuten vireessä ni kait voit miedosti kokeilla pitch shifterillä. Kyllähän se soundin luonne siitä tietysti hiukan muuttuu, mutta eri asia on huomaako sitä oikeasti kukaan lopullisesta tuotoksesta. Knight Rider - A shadowy flight into the dangerous world of a man who does not exist! |
koponen 14.11.2006 08:09:38 | |
---|
Chorus saattaisi "pelastaa" http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182 |
Roberto 14.11.2006 08:17:49 | |
---|
Korjaako moisen jollain? Vähiten aikaa/vaivaa/hermoja kuluu kun ostat Petersonin ja soitat kitarat uudelleen. Plugarihenkilöt ehdotelkoot ruuduntuijotteluvaihtareita. |
blueroom 14.11.2006 09:34:36 (muokattu 14.11.2006 09:50:59) | |
---|
No jos ne kitarat on muuten vireessä ni kait voit miedosti kokeilla pitch shifterillä. Kyllähän se soundin luonne siitä tietysti hiukan muuttuu, mutta eri asia on huomaako sitä oikeasti kukaan lopullisesta tuotoksesta. jos kepukoiden vire-ero on pieni (kuten tässä on syytä epäillä) on hienoinen pitch shift, oikeaan suuntaan, toiseen raitaan helpoin ratkaisu, mutta toi peterson kannattaa silti ottaa harkintaan. itse duunailen cubasella, ja siinä pitch shiftissä on preview. -> otan raidasta "näytteen", jossa mahd pitkä yhden sävelen juttu. sitten viritysmittari joko tiskin auxiin tai mikrofonilla varustettu malli monitorien kenttään ja haetaan sopiva centti-määrä. tämä löydetty vireenkorjaus ajetaan koko raitaan. muista softista en niin tiedä, mutta kai ne jo cubasea saavuttaa... ;) e: muistathan käyttää vain sellaista ps:ää jossa on time correction, eli raita ei pitene/lyhene. e2: typo - |
M.i.k.key 14.11.2006 11:58:43 | |
---|
Mä en lähtisi syyttämään virittimiä. Eiköhän se vika ole kitaran hienovireessä tai sormissa... möllisty |
Mikael 14.11.2006 12:01:36 (muokattu 14.11.2006 12:03:12) | |
---|
Mä en lähtisi syyttämään virittimiä. Eiköhän se vika ole kitaran hienovireessä tai sormissa... Varmaan nonkin, mut kyllä aina kannattaa käyttää yhtä ja samaa viritintä kaikille soittimille koko session ajan - varsinkin noi havemmat mittarit hapuilee aika pahasti. Toi Peterson on munkin suositus - sillä hoituu myös noi hienovireiden säädöt (sormia sekään ei tosin säädä..). Siitä mistä aita on matalin... |
FastEddie 14.11.2006 12:12:45 | |
---|
Mä en lähtisi syyttämään virittimiä. Eiköhän se vika ole kitaran hienovireessä tai sormissa... Missä olivat korvat äänitysvaiheessa? Born to lose, live to win! |
samic 14.11.2006 12:43:18 | |
---|
jos sulla on cubase käytössä ni siinä on se "finetune" sillä saat kätevästi korjailtua. ei ole |
januszian 14.11.2006 20:07:51 | |
---|
Missä olivat korvat äänitysvaiheessa? päässä, ihan tossa poskien ja ohimoiden vieressä... (Nauhattiin eri viikonloppuina eri kepit...) "Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles.
fred 14.11.2006 21:54:47 | |
---|
Kitarat on siitä metkoja soittimia että ne on AINA epävireessä jostain kohtaa kaulaa. Hienovire on hyvä tsekata ennen äänittelyä. Myös se näppääkö kieltä hiljaa vai kovaa vaikuttaa äänen korkeuteen. Esim. jos virität kitaran ensin hiljaa näpytellen ja sitten rupeat äänityksissä rämppäämään oikeen olan takaa, voit olla varma että soitto on ylävireistä. Kannattaakin äänittää biisit osa kerrallaan, koko ajan virettä tarkkaillen. Ennen osan äänitystä tsekkaa kaikki äänet/soinnut mitkä tullaan soittamaan ja HUOM! sillä tatsilla kuin ne myös tullaan soittamaan. Jos joku kohta huomataan epävireiseksi voi ratkaisu olla tallapalan säätö, äänen bendaus tms. Ja loppujen lopuks "epävire" kuulostaa usein myös helvetin hyvältä. |
poppamies 14.11.2006 22:02:48 | |
---|
Mä en lähtisi syyttämään virittimiä. Eiköhän se vika ole kitaran hienovireessä tai sormissa... En lähtis minäkään syyttämään viritysaparaatteja. Vika todennäköisesti löytyy kitaroiden säädöistä. Tämä on tietenkin jälkiviisasta puhetta mutta kitarat kannattaisi ehdottomasti laittaa kuntoon ennen studiosessioita. Uudet kielet, hienovireensäätö, sähköt kuntoon j.ne... G-strings are for strippers! |
Timo JM 14.11.2006 22:08:47 (muokattu 14.11.2006 22:10:18) | |
---|
Kannattaakin äänittää biisit osa kerrallaan, koko ajan virettä tarkkaillen. Hyvä virehän on usein kompromissi eri sointujen välillä. Mä olen joskus soittanut eri kohdat eri virityksellä niin, että eri soinnut soi mahdollisimman puhtaasti. Esim. avokielisoinnuissa A duurin C# sävel soi usein epiksessä jos skitta on viritetty soimaan puhtaasti vaikkapa C, D tai G duuri soinnuissa. ...siis mun mielestä. |
fred 14.11.2006 23:53:41 | |
---|
Joo, noi terssit on jänniä. Vähän ylävireiset mollit ja alavireiset duurit soi "puhtaammin". Varsinkin särösoundilla eron kuulee tosi selkeästi. |
Kannattaa varoa jos kitara raitoihin tuplaa vibraattoja. Helposti menee mömmöksi. Ja venytykset sitten myös vireisesti, ei kestä muuten kuunella. Paitsi jos räkäisyys on osa tarkoitusta. |
januszian 15.11.2006 05:30:32 | |
---|
vitun hifistelijät... :) Ja joo, kyllä kepit toimii itsekseen. Mutta kun ne ei keskenään ole vireessä. Ja olen tasan varma että BOSS ja G-major ovat syypäitä. Biisit nauhattiin osa kerrallaan joka kerta virettä tarkkaillen. Mutta kun se viritin sanoi eri infoa kuin se toinen viritin... ilmeisesti. Ja mua ei kiinnosta hevon*piip*akaan että soiko sointu ja terssit ja slerssit hifisti. :) Ei me mitään Stingiä vedetä. Mutta tässä tapauksessa vire-ero kahden kitaran välillä on jo kuultavissa. Eli vielä kerran tyhmimmille KUN raidat pistää soolona yksinään ja vuorotellen, homma toimii oikein mainiosti mutta kun molemmat soittaa päällekkäin, epävireys kuuluu. "Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles.
fred 15.11.2006 12:38:40 | |
---|
Joo... BOSS ja G-Major ovat siis syypäitä. Omissa korvissa/asenteessa ei mitään vikaa. Mistä se Sting nyt tähän tuli? |
jannu 15.11.2006 12:44:42 (muokattu 15.11.2006 12:47:49) | |
---|
vitun hifistelijät... :) Ja joo, kyllä kepit toimii itsekseen. Mutta kun ne ei keskenään ole vireessä. Ja olen tasan varma että BOSS ja G-major ovat syypäitä. Biisit nauhattiin osa kerrallaan joka kerta virettä tarkkaillen. Mutta kun se viritin sanoi eri infoa kuin se toinen viritin... ilmeisesti. Ja mua ei kiinnosta hevon*piip*akaan että soiko sointu ja terssit ja slerssit hifisti. :) Ei me mitään Stingiä vedetä. Mutta tässä tapauksessa vire-ero kahden kitaran välillä on jo kuultavissa. Eli vielä kerran tyhmimmille KUN raidat pistää soolona yksinään ja vuorotellen, homma toimii oikein mainiosti mutta kun molemmat soittaa päällekkäin, epävireys kuuluu. Mikäs nyt on ongelma? Sait kysymykseesi useamman toimivan vastauksen ja alat nillittämään. "Smoking makes it easier to disappear in a puff of smoke.
Start smoking today, be a ninja tomorrow!"
-Tompsi |
koponen 15.11.2006 13:14:40 | |
---|
Biisit nauhattiin osa kerrallaan joka kerta virettä tarkkaillen. Mutta kun se viritin sanoi eri infoa kuin se toinen viritin... ilmeisesti. Kyllähän näihin joskus törmää, vaikka kalibrointi on molemmissa mittareissa sama. http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182 |
blueroom 15.11.2006 14:26:03 | |
---|
onhan kalibrointi (440/441/442 jne) tarkistettu? kun laulu-sessio alkaa, rec menee päälle. kun valot on sammutettu, ja seistään ulko ovella, voi harkitaa äänityksen katkaisua. |