Aihe: Miten se `ii`soi?
1 2
baretti
14.11.2006 21:26:13
Nyt tarvittas pikku vinkkiä siihen, miten saa ii:n soimaan!! Esim sanoissa; niin, liikaa, siinä, jne.. Nyt se soi tosi epämääräsesti ja epätarkasti. Oon kokeillu jos vaikka miten mutta aina se kuulostaa epävarmalta ja ei niin soivalta. Kyse on siis lähinnä iskelmä kappaleista.
gilmoure
14.11.2006 21:38:35
i = pääresonanssi (:
MartinB
15.11.2006 19:13:32
miten ii soi?

Senkun tietäisi ;) Pyöreämpänä ylä-äänissä ja terävämpänä ala-äänissä. Niin monissa oppaissa sanotaan. Itse en henk. koht. tätä hallitse, korkeat "iit" ovatkin melko kamalia mulla.

Yleensäkin olen käsittänyt että "oikein" (esteettisesti) kirjoitettu melodia ei sisällä kovinkaan korkeita ii:tä, sillä se on kireä vokaali... Rockissa useimmiten lauletaan muita ääniä korkealta, kuten aa:ta...
gilmoure
15.11.2006 19:15:51 (muokattu 16.11.2006 00:24:12)
miten ii soi?

Senkun tietäisi ;) Pyöreämpänä ylä-äänissä ja terävämpänä ala-äänissä. Niin monissa oppaissa sanotaan. Itse en henk. koht. tätä hallitse, korkeat "iit" ovatkin melko kamalia mulla.

Yleensäkin olen käsittänyt että "oikein" (esteettisesti) kirjoitettu melodia ei sisällä kovinkaan korkeita ii:tä, sillä se on kireä vokaali... Rockissa useimmiten lauletaan muita ääniä korkealta, kuten aa:ta...

Jos i on kireä korkeella ni kaikki muutkin kireitä korkealla.. i:llä tavallaan voi testata onko pääreso mukana vai huutaako nuotin :o i:llä vaan koko skaala alakerrasta yläkertaan saakka.. niin ettei kiristy
Nalle Puh
15.11.2006 21:50:12
mitä mitä mitääää!!!!????????????????????
gilmoure
16.11.2006 00:23:43
mitä mitä mitääää!!!!????????????????????

:D eläs nyt nalle väitä ettet tienny!!
insight
16.11.2006 11:01:42 (muokattu 17.11.2006 13:26:58)
Niin huono selitys että piti poistaa :p
Nalle Puh
16.11.2006 17:04:25 (muokattu 16.11.2006 18:07:02)
No kyllä avoimet ja suljetut vokaalit soivat erinlailla vaikka jossain sanotaan että pitäisi saada sama tuntu :o ja ei pidä paikkaansa että jos ii hirttää kiinni niin esim e tekisi saman! mulla ollut vähän ongelmia U:n kanssa mutta vähän onnistunut korjaamaan, ensin enempi lauloin Oohon päin ja pikkuhiljaa se rupesi säilyttämään ryhtinsä myös ylärekisterissä ihan uuna! mulla itsellä ii soi keskirekisterissä otsassa ja tuolla H1-D2 välillä ihan syvällä nielussa, sitten kun vähän etsii sijoitus paikkaa uudelleen niin ääni hyppää jonnekkin nielua vielä "syvemmälle" ja se soi korkeassa G2:ssä niin voimakkaana että vaimo sanoi "lopeta" tärykalvot hajoaa :( sinänsä jännä juttu etten itse ääntä kovin isona havaitse, tuntuu vain että nyt meni jokin turbo pykälä päälle :)

jos joku ammattilainen osaisi muuten kertoa mikä on toi ääni mikä aukeaa vasta noinkin ylhäällä ja älyttömän voimakkaana niin kertoo ihmeessä!?

no tuosta iistä et oli mun mielipide vaikka sanoinkin "ei pidä paikkaansa" ;)
MartinB
17.11.2006 10:16:21
Jos i on kireä korkeella ni kaikki muutkin kireitä korkealla.. i:llä tavallaan voi testata onko pääreso mukana vai huutaako nuotin :o i:llä vaan koko skaala alakerrasta yläkertaan saakka.. niin ettei kiristy

Tuo on lähinnä sellainen bel canto asia, pitäisi Donizettiltä varmaankin kysyä, että miten pitää säveltää käyttäen erilaisia vokaaleja ;)

Toisaalta olen ymmärtänyt että pehmentämällä ja koventamalla vokaaleja niin pitäisi olla no problem laulaa mikä tahansa vokaali miltä korkeudelta tahansa omalla äänialalla...

Nalle Puh, laulatko miehenä oikeasti g'' ? Vaimollesi? Musiikissahan pitää muistaa että ei saa laulaa liian terävästi, tuo sun selittämä ilmiö kuullostaa siltä kun ääni jotenkin olisi saanut extra resonassia(=efektiä), joka liian dominanttina tulee läpi. Toisaalta kuka mies nyt sopraanosäveliä käy laulamassa ;)

OT: Ellei ole käynyt jonkun netti-kurssin... niissä voi ääniala laajeta jopa 4½ OKTAAVIIN!! So easy and SO fast!!

PS ;) sitten kun kuulen tällaisen laulajan niin uskon...
Keppis
18.11.2006 12:34:34
Minua joskus neuvottiin laulamaan se ikäänkuin y:nä. Kokeilepa sitä.

Tämä auttaa. Ja suupielien leviämistä kannattaa välttää.
Luppoaika pidentää elämää. http://www.myspace.com/fobiayhtye
Rokkimamma75
18.11.2006 13:44:53
Tämä auttaa. Ja suupielien leviämistä kannattaa välttää.

Kaskas, ja minun käsittääkseni juuri leveällä hymyllä laulettu ii on ainoa oikea ii, muistakaahan hyvät ihmiset myös artikulointi.
Life is a Bitch and so am I!
gilmoure
18.11.2006 15:01:36
Kaskas, ja minun käsittääkseni juuri leveällä hymyllä laulettu ii on ainoa oikea ii, muistakaahan hyvät ihmiset myös artikulointi.

tähän täytyy sanoa, että on kyllä paskaa. jokanen laulumaikka mitä mulla ikinä on ollu on nimenomaan yrittäny saada kaikki vokaalit mahd. kapealle. Mitä vähemmän suu leviää sävelkorkeuden noustessa, sitä rennompana kurkku pysyy.. kärjistettynä
Keppis
18.11.2006 16:22:28

En uskalla kieltää väitettäsi, mutta sanoisinko, että jos soimaan pitää paremmin saada, niin sillon suuta suppuun.

Tai jotain.
Luppoaika pidentää elämää. http://www.myspace.com/fobiayhtye
Nalle Puh
18.11.2006 18:11:10
"Kaskas, ja minun käsittääkseni juuri leveällä hymyllä laulettu ii on ainoa oikea ii"

voi ihan ollakkin! ....tuolla Idols ja Popstars ohjelmissa ainakin täällä Suomessa :)
Rokkimamma75
18.11.2006 21:36:03 (muokattu 18.11.2006 21:38:47)
tähän täytyy sanoa, että on kyllä paskaa. jokanen laulumaikka mitä mulla ikinä on ollu on nimenomaan yrittäny saada kaikki vokaalit mahd. kapealle. Mitä vähemmän suu leviää sävelkorkeuden noustessa, sitä rennompana kurkku pysyy.. kärjistettynä

Omana äänenhoitajana on ollut yksi Suomen parhaista jolta tämän neuvon olen sen neuvon saanut ja tällä tavoin ii ääntyy iiksi eikä yyksi tai uuksi sekä soi myös - siis jos yleensä koko saundi soi. Sama koskee myös äätä joka lauletaan ääksi eikä aaksi, ja yytä joka on yy eikä uu. Tietysti jos ei saundia ole niin sittenhän se on tehtävä noin... ;)
gilmoure
19.11.2006 09:21:55
Niih.. kyllähän sitä aina puhutaan, että i pitäis laulaa y:hyn päin. Ainakin aluksi, että löytää resonanssin. Ehkä jollekkin sitten toimii suunpielien levittäminen, muttei kyllä varmasti alottelijoille, tai menee ääni lopullisesti kurkkuun =) Itseasiassa oon huomannu, että kun parhaimmillaan ääni on paikassa, niin suunpielien asento ei soundiin edes kauheen ratkasevasti vaikuta, kun ääni soi samassa putkessa kaikilla vokaaleilla.
fifi
19.11.2006 10:56:20

Tässä keskustelussa on mielestäni kaksi totuutta. Toisaalta, vokaaleiden pitää kuulostaa oikeilta, ja toisaalta jotkut vokaalit (kuten i), saattavat huonosti tehtynä olla niin leveitä ja litteitä, että se vaikeuttaa laulamista ja huonontaa saundia. Kultainen keskitie olisi siis tässäkin parasta.

Se, että kaikkien vokaalien pitäisi olla niin kapeita kuin mahdollista, ei päde kovinkaan pitkälle. Kaikki on kielisidonnaista: esim. sekä italian että saksan kielessä löytyy sekä kapeita että leveitä e-kirjaimia, ja ne pitäisi myös kuulua laulussa. Pitkähkön laulunopiskeluni aikana minulle nimenomaan alkuaikoina opetettiin sitä tosi kapeata tekstausta, jossa k a i k k i vokaalit muokattiin johonkin suuntaan. Ja voi sitä päivää, kun minulle sanottiin, että a) kaikki vokaalini olivat liian kapeita b) tekstistä ei saanut selvää c) vokaalit eivät resonoineet kunnolla eikä ääni ollut kropassa, kun vaan muokkailin kaikkea suullani.

Vokaaleja pitäisi osata laulaa sekä leveästi että kapeasti, aina sen mukaan, mitkä ovat kielen foneettiset lainalaisuudet. Leveästi laulaminen niin, ettei kroppayhteys katoa, ja ettei vokaali kuitenkin mene "poikittain", onkin sitten ihan oma juttunsa.

Jos joku kysyy, että mitä väliä sillä on, että onko jossain kielessä joku vokaali kapea tai leveä, niin valitettavasti esim. italian kielen e ja è ovat sanoja, joissa on merkitysero. Toinen tarkoittaa "ja" ja toinen on olla-verbin 3. persoona, "on". Eli merkityskin muuttuu, jos näitä lausuu väärin.

Gilmourella oli mielestäni ihan hyvä huomio suun asennosta, eli sellaiset äärivaihtelut, äärimmäinen artikulointi kasvoilla vaikeuttaa laulamista ja suorastaan näyttää hölmöltä. Silti, kyllä se suun asento vähän vaihtelee sen mukaan, mikä kirjain on kyseessä. Muussa tapauksessa suusta tulee paikoillaan pysyvä tötterö, joka sitten taas vaikeuttaa laulua ja täysin tötterömäisessä tilassa vokaalit eivät löydä niitä resonanssitilojaan silloinkaan.

Yksi parhaimpia ääniharjoituksia vokaaleille onkin i-e-a-o-u -harjoitus. Yritä tehdä laulaa samalta korkeudelta (joku sopiva puhekorkeus esim.) nämä vokaalit kiinteästi niin, että vokaalien välistä "saumaa" ei tule. Eli että esim. i:n ja e:n välillä ei tule suoraan jyrkkää muutosta, vaan se muutos tapahtuu hitaana "slow-motionina". Harjoitusta tehtäessä huomaa myös sen, miten erilaisilta eri vokaalit tuntuvat, mutta toisaalta: miten lähellä toisiaan ne kuitenkin ovat.

*Fifi täällä taas peräänkuuluttaa kultaista keskitietä*
Ad surdas auras canere
gilmoure
19.11.2006 13:14:57
Fifihän puhuu niiq asiaa kyl =) aluksi vokaalit samaan putkeen ja sen jälkeen kun pysyy kropassa ni voi muutella suun asentoa miten haluu.. eipä kai lopulta mitään sääntöjä oo edes, kunhan kuulostaa hyvältä :D tarkotin vain, että lähtökohta ei todellakaan sais olla että alkaa laulaa leveesti
Rokkimamma75
19.11.2006 14:36:16
Fifille pointsit, tuota juuri tarkoitin minäkin. Sitä leveää suuta tarkoitin lähinnä siinä hakuvaiheessa, tokihan aina liiallinen ylikorostaminen asiassa kuin asiassa on hölmöä. On vaan suunnattoman ärrrrrrsyttävän kuuloista kun artikuloidaan epäselvästi ja mussuttaen kaikki sanat suu supussa "sua kaipaan nyyn" tai "miksi luokses ma jaaaaanyt en"... ARGH!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)