Aihe: Orkesterin saaman palautteen vaikutus
1 2 3 4 5 6
EP
14.11.2006 17:52:06
Se negatiivinen lausunto vain osoittaa että joku on oikeasti ( heh ) kuunnellut soittoamme.
Kehuminen on taas osoitus siitä että sen antaja on nauttinut epämääräistä sieniruokaa :/

Tämä lienee yleisestikin ottaen hyvin lähellä totuutta.
kuunsirppi
14.11.2006 18:39:23 (muokattu 14.11.2006 18:39:54)
No miten sitten suhtaudutte esim. sellaiseen, jos joku sieltä tanssilattialta tulee sanoon, että esim. jokin soitin, tai laulu kuuluu liian lujaa, tai ei lähes ollenkaan.

Katotaanko sanojaa nenänvartta pitkin, että mitäs siinä oikein yrität selittää.

Näitäkin joskus on tullut vastaan, kun tekis tanssijana mieli mennä sanoon, että ruuvaas poika vähän tohon kitaraas enemmän ääntä....

edit: siis jos menee sanoon ihan turakaisena, eikä tuo ilmi sitä, että on jotenkin ite musiikin kanssa tekemisissä
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen!
Carde
14.11.2006 19:01:29
No miten sitten suhtaudutte esim. sellaiseen, jos joku sieltä tanssilattialta tulee sanoon, että esim. jokin soitin, tai laulu kuuluu liian lujaa, tai ei lähes ollenkaan.

Näitäkin joskus on tullut vastaan, kun tekis tanssijana mieli mennä sanoon, että ruuvaas poika vähän tohon kitaraas enemmän ääntä....

edit: siis jos menee sanoon ihan turakaisena, eikä tuo ilmi sitä, että on jotenkin ite musiikin kanssa tekemisissä

Öh... multa taidettu kysyä mitään, mutta vastaan silti.

Joskus aina käy niin, etten saa pidäteltyä vaan käyn jotain kommentoimassa lattialta lavalle päin (kun jotain itekin on kumminkin joskus soittavinaan). Yllättävää ehkä, mutta varmaan ainakin puolet kommentin vastaanottajista on aidosti kiinnostuneita palautteesta tai sitten vain helvetin hyviä teeskentelijöitä (niitä "katotaan mitä voidaan tehdä"-tyyppejä ei lasketa edes teeskentelijöihin). Ja mikä yllättävintä, niitä aidosti kiinnostuneita löytyy Suomen ykkösyhtyeistäkin. Siis jos puhutaan soittotaidosta, ei välttämättä suosiosta...
poppamies
14.11.2006 19:05:34

No miten sitten suhtaudutte esim. sellaiseen, jos joku sieltä tanssilattialta tulee sanoon, että esim. jokin soitin, tai laulu kuuluu liian lujaa, tai ei lähes ollenkaan...

Kyllä se asia sitten yleensä tsekataan. Jos nimittäin sanovat ettää jokin soitin ei kuulu tai on liian isolla muihin verrattuna. Yleensä voluumista marisijat jätän omaan arvoonsa. Ajattelen myös niin että huomauttaja voisi hyvin olla minä itse. Sanon itse aika herkästi toiselle bändille balanssista koska se on tietenkin erittäin ratkaiseva bändin kokonaiskuvan kannalta ja olen itsekin kiitollinen jos joku "muusikko" yleisössä kiinittää huomiota tuohon seikkaan. On jopa niin että jos bongaan jonkun muusikon pyydän aina tsekkaamaan eka biisit että kaikki on kunnossa. On vittumaista vetää koko setti ja joku sitten jälkeenpäin tulee sanomaan että laulu oli vähän isolla ja basso ois saanut kuulua paremmin.
G-strings are for strippers!
uruttaja
14.11.2006 19:21:51
Miten suhtaudutte tanssijoiden antamaan positiiviseen ja nekatiiviseen palautteeseen?
Voivatko nämä nimittämänne turakaiset saada teitä muuttamaan ohjelmistoanne tai soittotapaanne?
Ärsyttääkö teitä saatu nekatiivinen lausunto?
Lisääkö kehuminen teidän itsetuntoanne niin, että saadut huonot arvostelut jää huomioimatta?
Miten tulisi palautteen antaa, jotta se tuottaisi "hedelmää"?

Katsotko koskaan esim. http://tanssi.net/keskustelu/e/index.html. mitä siellä on kirjoitettu tanssiorkesteristanne tai solistista?
Odotatko, että paikanpäällä esitetään niin kiitokset kuin moitteet?

Minkälaisesta palautteesta tarkemmin on kyse?

Siitäkö että bändi osaa/ei osaa soittaa, tuo ei ole läheskään niin yksioikoinen arvioitava, kuin saattaa tuntua.

Tai siitä että joku soitin on vireessä/epävireessä?? Basso kuuluu likkaa? Volume on liian iso. Nuo voi tietenkin mitata, mutta itsellä tuo volume ei ole ollut ongelma oikeastaan koskaan.

Mutta sitten onkin jo vaikeampaa;: Eino, Ilkka, Tytti, Pirkko, Pate tai muu artisti ei osaa laulaa tms?? Kuka sen pystyy ja osaa arvioida?

Vaikko siitä ettei yksittäiselle tanssijalle/parille tule esim. masurkkaa tai jotain muuta marginaalitanssilajia tarpeeksi monta paria illassa?

Palautettahan on mukava ja rakentava saada. Kirjoitettua palautetta eritoten.

Tanssi.netin palautteeseen tutustuin tänään. Hienoa että otetaan ihan uusi näkökulma bändeihin; esim. Marita Taavitsaisen&Hietalan&Koivu-orkesterin volume oli ollut viehkeä!!

Ami, tarkenna onko palaute tasoltaan hyvää vai huonoa, jos tanssija reklamoi isolla äänellä tanssipaikalla järkkärille, soittaa ja kirjoittaa ohjelmatoimistolle, tai kirjoittaa tanssi.nettiin että XXXX:N bändi on ihan paska bändi, koska masurkkaa,polkkaa,hamboa tms. ei tullut 6:tta paria illan aikana, eli yhtä paria settiä kohden.

Mitä tuonkaltaisen palautteen saaneen bändin/artistin pitäisi sinun mielestäsi tehdä?

Pitäisikö ko. bändin soittaa seuraavana iltana 6 x 2 = 12 masurkkaa, 12 hamboa ja 12 polkkaa, siis yhteensä 36 biisiä mainittuja tanssilajeja, jotta palautteen antaja olisi tyytyväinen ja muuttaisi käsitystään bändistä.

Siis tuossa on reilut 3 x 45 minuutin settiä varsin suppealla "kattauksella". Mitäs tangon/valssin/humpan/buggin/hitaanvalssin/foxin/jenkan/jiven/rockin/samban/chachan/ jne. taitajat tästä sanovat?

Ami, ihan oikeasti, kaikkia tanssilajeja ei saa mahtumaan samaan settiin, eikä välttämättä edes samalle illalle. Ei mahdu, vaikka kyseessä olisi yksi bändi/artisti koko illan. Usein se "huutopalaute" tulee "mission impossible"-tilanteessa. Ja sen jälkeen bändi on varmasti paska. Aivan kunte Vmkangas totesi, tilanne karkas käsistä.

Taustabändi,joita näissä isoissa tanssipaikoissa valtaosin on artistinsa kanssa soittamassa. soittaa enimmillään yhden 45minuutin setin omaa ohjelmistoaan. Usein ei yhtään. Artistin ohjelmistovalintaan bändi ei juurikaan voi vaikuttaa. Joten basistille palautteen antaminen voi olla hédelmätöntä.

Veikkaisinpa urkuveli Jon Lord, että Amin tarkoittama palaute ei ole ihan sitä, mitä sinä sillä laadunvalvonnallasi tavoittelet.
jon lord
14.11.2006 19:54:16

Veikkaisinpa urkuveli Jon Lord, että Amin tarkoittama palaute ei ole ihan sitä, mitä sinä sillä laadunvalvonnallasi tavoittelet.

Jos kyse on turakaisten ym. suunsoitosta tms. niin teen vain kuten FB. sanon että tottakai ja hymyilen päälle.
Joskus riittää kun käyttää sormia mixerillä ja sanoo että nyt on kunnossa ja nostaa peukalon vielä ylös.
En vain ole jaksanut/viitsinyt turapaavoille kommentoida vuosikausiin mitään erikoista. Jos alkaa provosoitua niin siinä saa kulumaan koko loppuelämänsä.
Volume kysymykset on aina ristiriitaisia. Jos yleisö on vanhaa porukkaa niin mikä tahansa volume on liian kovalla ( esim. tööt tööt talo T;reella)
Ohjelmiston kanssa vähän sama asia. Vanhemmalle väelle kun vedät Jambalayan niin heti on huono bändi kun soittaa kovaa. Tässä tapauksessa musiikin laji määrää volumen ei itse äänen voimakkuus.
Nuorisolle kun vetelet peruskamaa niin bändi on huono kun soittaa tuommoista eläkeläisten kamaa.
Koskaan ei ole hyvä ,kultaisen keskitien kulkeminen on todella vaikeaa koska yleisössä on suurimmalta osin ikärakenne sekavaa. Kylpylätansseissa homma on hieman helponpaa koska jengi on pääosin huttu porukkaa. Silloin palaute liittyy pääosin tempoihin ja tällaisiin seikkoihin. Ehkä sitä palautetta voi kuunnella ja miettiä soitettiinko tosiaan sellaisilla tempoilla joita voi tanssia.
Ohjelmisto palautteet pääosin annan mennä ohi korvien koska koskaan kaikki ei voi olla tyytyväisiä. Ellei sitten niinkuin meillä joskus Continental bändin aikana 95 % ohjelmistosta oli amerikan kieltä. Siitä oli syytäkin antaa palautetta kun näin jälkikäteen ajattelee. Poltettiin monta paikkaa sillä ettei vedetty kotimaista ohjelmistoa. No siitä tuli palautetta ja otettiin kotimaista mukaan ja heti päästiin sellaisiin paikkoihin joissa oltiin ns. pannassa monta vuotta.
Tämä oli palautteen kuuntelemista ja parantamista sitä kautta. Se palaute tuli 100 % tanssikansalta ja sitä kautta ravintolan henkilökunnan kautta meille.
Mutta kyllä tuo "laadunvalvontakin" on syytä pitää mielessä.

Mutta palaute kuin palaute kyllä siitä voi ja pitää oppia
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
baron
14.11.2006 20:00:37 (muokattu 14.11.2006 20:01:09)

Usein sattuu, että kärkkäimmät palautteen antajat on ne kaikkein kännisimmät, joilla on "eksoottiset" mielipiteet ja suuri hiljainen enemmistö on joko tyytyväistä ja tanssii "hulluna" tai protestoi istumalla hiljaa pöydissään ja päättämällä, että ei enää koskaan tän bändin keikalle, mutta eivät sano mitään.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
uruttaja
14.11.2006 20:21:25
Joskus ihmiset saavat tyydytystä että ne pääsevät kuittamaan jotain nasevaa bändille. Mä kuittaan ne hymyllä ja sanon "tottakai"
Joskus se on voluumiasia mutta sanon et tottakai vedetään hiljempaa niin sit ne on tyytyväisiä.

Tuostahan löytää vaikka itsensä.

Nasevat kuittauksetkin tuntuu joskus hiukan huvittavalta, kun se Soita Paranoid tulee kahdeksannen kerran....

Ei mulla ole ollut vaikeuksia palautteen antajista taikka sitten itse palautteista. Aina niiden kanssa ollaan selvitty. Erittäin harvoin oikeasti negatiivista palautetta olen edes saanut. Siis sellaista josta on puhuttu vaikkapa seuraavalla viikolla herra liimataisen kanssa. Tätä normikuittailua aina silloin tällöin.
riff
14.11.2006 20:28:54

Nasevat kuittauksetkin tuntuu joskus hiukan huvittavalta, kun se Soita Paranoid tulee kahdeksannen kerran....

Monet, jotka sitä huutelee, eivät edes tiedä, mikä biisi on Paranoid;-)

Hölmönä katselevat vähän aikaa kun usein alan sitä soittamaan muutaman tahdin kun se huuto kuuluu.
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
Tankero
14.11.2006 20:52:17
Suhtautuminen riippuu aivan siitä kuka palautteen antaa sekä päivän fiiliksestä.
Varmasti, vissiin.
Riksteri
14.11.2006 21:20:04
Parhaimmat tanssiorkesterit tekevät mielestäni taidetta ja sen kritisoiminen on ajatuksena aivan yhtä absurdia kuin Vessa Venlan jakama asiakastyytyväisyyttä mittaava ruotsinkielinen, Stockmannin lahjoittama lomake herrain toiletin satunnaisille vierailijoille.

Apinat taiteen tuomareina:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:G … onkeys_as_Judges_of_Art%2C_1889.jpg
jeppeq
14.11.2006 21:40:17 (muokattu 14.11.2006 21:45:48)
Joskus ihmiset saavat tyydytystä että ne pääsevät kuittamaan jotain nasevaa bändille. Mä kuittaan ne hymyllä ja sanon "tottakai"
Joskus se on voluumiasia mutta sanon et tottakai vedetään hiljempaa niin sit ne on tyytyväisiä.

Samantyyppisen ohjeen antoi aikanaan Solistiyhtye Suomen P.Hartonen.
Toiveiden esittäjille tulee sanoa "tulee" - ja hymyillä kauniisti.

Mitä tulee itse asiaan, olisi aiheellista kaikkien suhtautua asiaan oikein (sopivasti siivilöiden). Tarkoitushan on kuitenkin viihdyttää yleisöä.
Jukeboxihommat sun muut nuolemiset on asia erikseen, mutta asialliseen palautteeseen asiallinen vastine niinkuin Lord totesi. Tavan tanssihommat on vähentyneet jo muutenkin olennaisesti.
Kun/jos hermo on pinnassa (syystä tai toisesta) ja tulee voimakas, vaikkapa negatiivinen palaute, saattaa vastaus olla yleisön edustajalle "ei niin harkittu" eikä varsinkaan mieleinen.

Negatiiviset asiat kerrotaan kaikille, positiivisista ei välttämättä niinkään puhuta.

Rehellisesti sanoen, noita tanssi.net -juttuja seuratessa saattaa tulla koko tunnekirjo käytyä läpi, johtuen "ihmeellisistä" kommenteista. Hauskinta oli lukea oman bändin palautetta liian nopealla temmolla (liian nopeasti) esitetystä biisistä, joka ei ole koko bändin elinaikana ikinä kuulunut ohjelmistoon :)
Eräshän siellä tuntuu olevan varsinainen äänentoiston "asiantuntija" ja karttaa kaikkia muita bändejä, paitsi "pekka ja rautatien hanurit" -tyyppisiä. Tulee sopivasti.
Valehtelisin jos väittäisin
uruttaja
14.11.2006 22:06:02
Samantyyppisen ohjeen antoi aikanaan Solistiyhtye Suomen P.Hartonen.
Toiveiden esittäjille tulee sanoa "tulee" - ja hymyillä kauniisti.

Negatiiviset asiat kerrotaan kaikille, positiivisista ei välttämättä niinkään puhuta.

Rehellisesti sanoen, noita tanssi.net -juttuja seuratessa saattaa tulla koko tunnekirjo käytyä läpi, johtuen "ihmeellisistä" kommenteista. Hauskinta oli lukea oman bändin palautetta liian nopealla temmolla (liian nopeasti) esitetystä biisistä, joka ei ole koko bändin elinaikana ikinä kuulunut ohjelmistoon :)
Eräshän siellä tuntuu olevan varsinainen äänentoiston "asiantuntija" ja karttaa kaikkia muita bändejä, paitsi "pekka ja rautatien hanurit" -tyyppisiä. Tulee sopivasti.

Juurikin näin. Samalla silmällä olen minäkin lukenut noita juttuja.

Aika uusi juttu meikäläiselle koko tanssi.net, mutta nyt kun se on aukaistu, niin täytyyhän siellä käydä luimistelemassa.
riff
14.11.2006 22:10:02

Aika uusi juttu meikäläiselle koko tanssi.net, mutta nyt kun se on aukaistu, niin täytyyhän siellä käydä luimistelemassa.

Sinne kirjottaa suurimmaksi osaksi ne suurimmat puupäät! Tunnen hyvin muutaman tositanssijan ja oikean osaajan. Nekin nauraa näille humppiksille ja muille pöljille. Muutama tyyppi siellä mellastaa ja todellakin puuttuu epäolennaisuuksiin. Voi sitä pientä sielua ja musiikillista ymmärtämättömyyttä!
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
manjaana
14.11.2006 22:38:12

Oon käynyt joskus sanomassa, yleensä tilanteessa, että tuttu bändi ja tää puukorvakin huomaa, että jokin mättää. Useimmin viimeaikoina onkin ollut niin, että bändi kyselee multa, et oliko kaikki ok tms..

Koskaan ei ole katottu kieroon, mutta en mä biisivalinnoista kyllä käy sanomassakaan, mulle on aivan sama mitä bändi vetää, sillä mennään mitä tarjotaan.. :)
= Kahta en vaihra - toine on sukka ja toine on toinen sukka. =
Tankero
14.11.2006 22:51:02
No nyt tuli viime tauolla palutetta, että oon liian vakavan näköinen lauteilla. Joku muija viserteli. Sanoin, että se johtuu siitä, että mua vituttaa. Oli kiva kattoa sen ilmettä
Korjasin kyllä asian hänelle hetimiten.
Varmasti, vissiin.
manjaana
14.11.2006 22:53:02
No nyt tuli viime tauolla palutetta, että oon liian vakavan näköinen lauteilla. Joku muija viserteli. Sanoin, että se johtuu siitä, että mua vituttaa. Oli kiva kattoa sen ilmettä
Korjasin kyllä asian hänelle hetimiten.

Tuosta oon joskus ennenkin kuullut...
= Kahta en vaihra - toine on sukka ja toine on toinen sukka. =
poppamies
14.11.2006 23:12:07

..Sanoin, että se johtuu siitä, että mua vituttaa...

Sanokaa mulle kielinerot miten voi olla näin.
Jos Janottaa niin tekee mieli juoda.
Jos nukuttaa niin tekee mieli nukkua.
Jos vituttaa ninn tekee mieli....mitä?
G-strings are for strippers!
pekkajau
14.11.2006 23:15:27 (muokattu 14.11.2006 23:15:54)
Sanokaa mulle kielinerot miten voi olla näin.
Jos Janottaa niin tekee mieli juoda.
Jos nukuttaa niin tekee mieli nukkua.
Jos vituttaa ninn tekee mieli....mitä?

Jos on kysymys normisoittajasta... niin ehkä ensin juoda kunnolla ja sitten ruveta nukkumaan tai... sammua automaattisesti epämiellyttävään asentoon yleensä!
Joo sanoi Olli kun leipä loppu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)