Aihe: Fenderin putkicombot
1 2 3 4 5 6
MadMatt
04.11.2006 09:51:55 (muokattu 04.11.2006 09:55:14)

Olen saanut tarpeekseni peavey classic 30 vahvistimestani ja sen honotuksesta. Kaipaan reilusti isompaa ja parempaa soundia ja olen ajatellut noita fenkun comboja. Lähtökohdaksi valitsin että useampi kuin yks kartio pitää olla niin tulee vähän isompaa ja syvempää soundia vai kuinka suuri vaikutus on esim. 4x10" tai 2x10" kartioilla noihin yksielementtisiin verrattuna.

Keikkoja tulee välillä tehtyä ilman pa-systeemejä ja peavey kuulostaa niissä todella pieneltä vaikka volumet muuten riittäisikin.
Tyylillisesti mennään blues&rock osastolla kevyellä säröllä ja/tai TS-808 ryyditettynä.
Tälläisiä olen ajatellut. löytyykö näistä kokemuksia tai onko muita suosituksia:

59 Bassman
Custom Vibrolux Reverb
Reissue Blues DeVille 410
Kuha
04.11.2006 11:30:18

Itselleni olen katsellut Fenkun 70-luvun hopeanaamoja. Hyväsoundisia ja luotettavia pelejä joiden arvo nousee. Kaduttaa vieläkin kun myin pilkkahintaan silverface Pro Reverbin pois.

Tässä jotain:

http://www.kitarapaja.com/pics/ampfqr731.jpg

http://www.custom-sounds.com/epages … 40274159fa3d3d062c+EN/products/2182
Muistakaa venytellä.
SirElwood
04.11.2006 11:35:14
Reissue blues devilleä kokeilin kitaraostosten yhteydessä usealla eri stratocasterilla (stratoa olin siis ostamassa) ja meinasi lähteä vahvistin mukaan kitaran sijasta. Suosittelen ainakin kokeilemaan.

Ja sitä pitää kyllä sitten soittaa varsin kovaa. Esimerkiksi se särökanava ei ainakaan ihan musakauppa volumella ole mikää hyvä, mutta kuten yleensäkin, mitä enemmän oikealle hanikoita kääntää, sitä paremmin vahvistin "aukeaa". Puhtaathan tuossa on taattua fender-laatua.
Chemo
04.11.2006 11:58:30

59 Bassman: Klassikko bluesvekotin, toimii loistavasti myös puhtailla, esim. nauhakaiun kaverina rautalankamusiikissa.

Custom Vibrolux Reverb Fantastinen puhdas soundi, rosolla en muista kuunnelleeni/testineeni. Uusista ne tuoreemmat blackfacen näköiset ovat hyviä - muistaakseni aikaisemmissa, ruskeissa oli jotain mikä mätti. Nämä uusiopelithän ovat "uusia näkemyksiä" Vibroluxista, eli eivät orjallisia kopioita vanhoista (...joista esim. hopeanaamaa uskaltaa kyllä suositella).

Reissue Blues DeVille 410 Hyvä rock'n'roll-peli, joka varmasti sopii myös tarkoitukseesi.

Ja onhan niitä paljon muitakin. Hopeanaamoja itsekin katsoisin edelleen ensimmäisenä, niistä esim. Twin Reverb-johdannaiset kannattaa tsekata. Ja miksei Super Reverb. Ja, ja... ;-)

Hyvä linkki Fenkkuihin liittyen: www.ampwares.com/ffg
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
tomukka
05.11.2006 05:50:04
Olen saanut tarpeekseni peavey classic 30 vahvistimestani ja sen honotuksesta. Kaipaan reilusti isompaa ja parempaa soundia ja olen ajatellut noita fenkun comboja. Lähtökohdaksi valitsin että useampi kuin yks kartio pitää olla niin tulee vähän isompaa ja syvempää soundia vai kuinka suuri vaikutus on esim. 4x10" tai 2x10" kartioilla noihin yksielementtisiin verrattuna.

Keikkoja tulee välillä tehtyä ilman pa-systeemejä ja peavey kuulostaa niissä todella pieneltä vaikka volumet muuten riittäisikin.
Tyylillisesti mennään blues&rock osastolla kevyellä säröllä ja/tai TS-808 ryyditettynä.
Tälläisiä olen ajatellut. löytyykö näistä kokemuksia tai onko muita suosituksia:

59 Bassman
Custom Vibrolux Reverb

Saataisi olla kohta tarjolla Peavey classic 50 2x12 celestion, jos kiinnostaa isompi honotus ;) Pistä viestiä jos kiinnostaa.
MadMatt
13.11.2006 22:57:35

Twin Reverb-johdannaiset kannattaa tsekata. Ja miksei Super Reverb. Ja, ja... ;-)

Vaikeaa on vahvistimen valinta...
Tällähetkellä vaikuttaa 65 twin reverb reissue varsin kiinnostavalta.. niin jos noihin uusiin päädyn.

Mitenkä twin reverbit toimii ylipäätään pedaalien kanssa kun noista ei omaa säröä saa ja entä soittaessa pienemmillä voluumeilla, meinaan että joku 85 putkiwattia tappaa kyllä talossa ja puutarhassa.
Heikki
13.11.2006 23:15:18

Itse voin lämpimästi suositella '59 Bassman_ LTD, helvetin hyvän kuulonen vahvari, niin kovaa kuin hiljaakin soitettuna. Kaikuahan siinä ei ole, mutta mielestäni tällä kombolla soittaessa sitä ei tarvitsekkaan. Etenkin suosittelen ostamaan jos tykkää soittaa kovaa, koska siitä saa parhaat säröt sillä että soittaa helvetin kovaa.
Humu
14.11.2006 00:01:07
Mitenkä twin reverbit toimii ylipäätään pedaalien kanssa kun noista ei omaa säröä saa ja entä soittaessa pienemmillä voluumeilla, meinaan että joku 85 putkiwattia tappaa kyllä talossa ja puutarhassa.

Keinokuorma on ratkaisu molempiin kysymyksiin! Pääset luukuttamaan ja saat murakat päätesäröt ja muutenkin hiljennettyä ilman että soundi oleellisesti huononee.
heikkiha
14.11.2006 04:23:49 (muokattu 14.11.2006 04:24:32)

Suosittelen muutamien reenien, parin keikan ja studioreissun perusteella Fenderin Hot Rod Deluxea. Siinä on loisto peli.
"Eihän täällä olla lusimassa vaan pitämässä hauskaa ja saamassa aikaan kunnon jälkeä." - Robbie Robertson
Lilli
14.11.2006 05:25:16
Keinokuorma on ratkaisu molempiin kysymyksiin! Pääset luukuttamaan ja saat murakat päätesäröt ja muutenkin hiljennettyä ilman että soundi oleellisesti huononee.

Bassman '59:ssä keinokuormaa 'helpompi' - tai ainakin lopputuloksen kannalta paras - tapa laskea tehoa on pääteputkien vaihtaminen 6L6 > 6V6, jolloin vahvistimen teho puolittuu 40:sta alle 20 wattiin.

Mutta tuohon varsinaiseen aiheeseen senverran, että Bassman '59 RI on osoittautunut parhaaksi tähänmennessä omistamistani. En tosin ole kunnolla vielä MadProfessoria tmv. edes kokeillut.
'Tärkeintä on dägä-dägä!' - MAN
Chemo
14.11.2006 11:26:46

Mitenkä twin reverbit toimii ylipäätään pedaalien kanssa

Aivan erinomaisesti. Ja juurikin esim. Tubescreamer-tyyppisen overdriven kanssa. Myös hiljempaa soittaminen vaikkapa kotona onnistuu yllättävän hyvin.

Niitä suuria putkiwattimääriä ei mielestäni - tässä nimenomaisessa tapauksessa - kannata pelätä.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
StringPervert
14.11.2006 12:31:30
Suosittelen 8 vuoden kokemuksella HotRod Deluxea myös. Monenlaisella on tullu soiteltua ja kattonu kun kavereilla vahvistimet vaihtuu. Oma vaan on ja pysyy (ts. ei ole paremmasta tietoa). Pomminkestävä combo. Nyt ekan kerran putkia vaihdettu kun rupes äänentaso olemaan liian matalalla ja särkyvä. Ja tietenkin tosta on siis se isompi (ja äänekkäämpi) Deville 4x10 tai 2x12 saatavana.
Jungleman
14.11.2006 15:35:18
Suosittelen 8 vuoden kokemuksella HotRod Deluxea myös. Monenlaisella on tullu soiteltua ja kattonu kun kavereilla vahvistimet vaihtuu. Oma vaan on ja pysyy (ts. ei ole paremmasta tietoa). Pomminkestävä combo.

Onpa käynyt hyvä tuuri. Minulla oli tuo sama vehje n. 3 vuotta, se oli todellinen pommi... Soundi ei ollut koskaan kohdallaan, lieneekö johtunut alkuperäisistä putkista vai mistä. Etuasteputkien vaihtelu auttoi vähän, mutta perussoundi oli tukkoinen, muhjuinen ja eloton, kaukana kuulaasta Fender-soundista. Volumen säätövara oli onneton: vahvistimen soundi heräsi volume n. kakkosella, mutta vahvari tuuttasi melkein heti volumea kovemmalle väännettäessä liian kovaa. Välillä 4 - 12 puhtaan kanavan äänenvoimakkuus ei erityisemmin enää kasvanut, lähinnä vain sustain (ja kohina) voimistui. Rakenne ei herättänyt luottamusta, kaikki putkenkannat olivat kiinni piirilevyillä - kun etuasteputkia vaihteli, levyt nitkuivat ja rasahtelivat erittäin hermojariipivällä tavalla. Painava, mutta helposti kolhiintuva lastulevykotelo. Riipivä, kohiseva, bassoton särökanava. Ohut, mutta soundia dominoiva reverb. Hyi h*lvetti.

Myin vahvarin kaverilleni (joka oli lainaillut sitä keikoille aiemmin ja tykästynyt siihen - tiesi siis mitä oli ostamassa). Se kesti säännöllistä keikkailua muistaakseni n. 8 kuukautta, oltuaan sitä ennen minun käytössäni kolmisen vuotta verkkaisessa, n. keikka kuukaudessa -tahdissa. Sitten vehkeestä levisi jotain (en muista mitä, kohtuullisen arvokas remontti olisi ollut edessä) ja kaverini osti paremman vahvarin tilalle.

Tarkemmin ajatellen, minulla varmaankin sitten oli juuri se kaikkein huonoin yksilö joka koskaan on Fenderin liukuhihnalta kauppaan asti päässyt. Aika moni muu vaikuttaa erittäin tyytyväiseltä HR Deluxeen...
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
StringPervert
15.11.2006 11:54:17
Volumen säätövara oli onneton: vahvistimen soundi heräsi volume n. kakkosella, mutta vahvari tuuttasi melkein heti volumea kovemmalle väännettäessä liian kovaa. Välillä 4 - 12 puhtaan kanavan äänenvoimakkuus ei erityisemmin enää kasvanut, lähinnä vain sustain (ja kohina) voimistui.

Tuo on aivan totta mutta jostain syystä se ei ole bändisoitossa haitannut koska volume on yleensä minulla juurikin tuolla max. neljässä.
ReBeat
15.11.2006 12:11:33 (muokattu 15.11.2006 12:12:02)

HotRod Deluxessa on ainakin särökanavalla jostain syystä lineaarinen volume-potikka, joka aiheuttaa sen ärsyttävän äkäisen volume-hyppäyksen. Tilalle kannattaa vaihtaa logaritminen potikka, jolloin nousu on huomattavasti tasaisempi.

Tuolla muitakin vinkkejä HotRodia ajatellen: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/tooloud.html
p130
15.11.2006 12:37:47 (muokattu 15.11.2006 12:38:08)

useampi kuin yks kartio pitää olla

59 Bassman
Custom Vibrolux Reverb

Torilla on pyörinyt jonkin aikaa Seymour Duncan 84-40 2x10: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=135532 . Suunnittelun lähtökohtana on ollut Fender Deluxe Reverb, vaikka lopputulos siitä aika suuresti eroaakin (paitsi soundiltaan!).

Pikkutinkaisulla tuo voisi olla aika varteenotettava vaihtoehto. Jos satut asumaan Helsingissä tai lähettyvillä, niin kannattaa ehdottomasti käydä tyypittämässä!

edit: kirjoitusvirhe
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
heikkiha
15.11.2006 12:43:24

HotRod Deluxessa on ainakin särökanavalla jostain syystä lineaarinen volume-potikka, joka aiheuttaa sen ärsyttävän äkäisen volume-hyppäyksen. Tilalle kannattaa vaihtaa logaritminen potikka, jolloin nousu on huomattavasti tasaisempi.

Tuolla muitakin vinkkejä HotRodia ajatellen: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/tooloud.html

Kiitosta. Hyvä sivusto. Tuosta voi olla hyötyä jos joskus oikeasti omistan Hot Rod Deluxen. Tällä hetkellä se on ollut vain lainassa.

Ota Plussa.
"Eihän täällä olla lusimassa vaan pitämässä hauskaa ja saamassa aikaan kunnon jälkeä." - Robbie Robertson
Sammo
15.11.2006 13:05:18
Torilla on pyörinyt jonkin aikaa Seymour Duncan 84-40 2x10:

Pikkutinkaisulla tuo voisi olla aika varteenotettava vaihtoehto. Jos satut asumaan Helsingissä tai lähettyvillä, niin kannattaa ehdottomasti käydä tyypittämässä!

Mulla on vastaava peli ollut vuodesta -89 joten kokemuksen syvällä rintaäänellä totean että testatessa kannatta kokeilla että jok'ikinen potikka, nostopotikka ja kytkin toimii varmasti !!
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
Humu
15.11.2006 13:42:47
- tapa laskea tehoa on pääteputkien vaihtaminen 6L6 > 6V6, jolloin vahvistimen teho puolittuu 40:sta alle 20 wattiin.

Totta, mutta 20 wattiakin on vielä aika paljon. Siis jos haluaa luukuttaa pääteputkia ihan täpöllä.

Suosittelen 8 vuoden kokemuksella HotRod Deluxea myös. Monenlaisella on tullu soiteltua ja kattonu kun kavereilla vahvistimet vaihtuu.

Itelläkin ollut moinen ja oon kyllä samaa mieltä, mutta kyllä vanhoissa fendereissä on vaan sitä jotakin, mikä tosta ei löytyny.

Mutta kuten sanottua...hyvä pelihän se on. Tosi hyvä yleisvahvistin, mikä käy kyllä lähes tyyliin, kuin tyyliin. Varmasti ois itellänikin vielä se, jos en just ois löytäny vanhaa fenkkua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)