juici 24.11.2003 18:57:46 | |
---|
Minä tein toisin päin. Soitin kitaraa monta vuotta ja yritin hakea moneen bändiin. Kaikki varteenotettavat vaihtoehdot hakivat basistia, kitaristit ja rumpalit löytyivät jo. Niinpä minä päätin siirtyä basson varten. Nykyinen bändini sai hakea aika kauan rumpalia, mutta viimeinkin se löytyi ja nyt on kunnon kokoonpano. Kerrottakoon että rumpaliehdokkaita oli jotain 1-15 ja kaikki jotenkin lopulta estyivät... "And now for something completely different..." |
kassper 25.11.2003 10:52:40 | |
---|
Monikaan ei varmaan ensimmäistä lempparibändiä kuunnelessaan ajattele, et "Vidu ku oli hyvä kitarasoolo. Alan soittaa bassoo." (Jos soitto meinaan kiinnostaa) Valitettavaa, mutta totta. Kitaristihan se on, joka sieltä pukkaa ekana korvaan, eikä sitä taustaa kuuntele silleen. Yleensä, kun ruetaan kattomaan, miten basisteista on tullu basisteja, ni yleisin tarina taitaa olla, et "En osannu soittaa, ni lyötiin basso kouraan, ku bändiä perustettiin." Aluks se basistin rooli on vähän epäkiitollinen, mut sit jos basisti lähtee kävelemään bändistä, ni kusessa ovat. Kun menee kovaa, niin pääsee nopeasti pois vaaratilanteista. |
Bassballs 25.11.2003 15:40:10 | |
---|
Mihin helvettiin ovat kaikki basistit hävinneet? Tässä vaiheessa voin ristiä sormeni sen puolesta, että kaikki basistit olisivat ensi kevään yleishaun aikana yhä siellä helvetissä, niin minun mahikset päästä konsalle kohoaisivat aivan uusiin sfääreihin.. Sarvesta El Tiempoa, pullosta Makkista. |
Monikaan ei varmaan ensimmäistä lempparibändiä kuunnelessaan ajattele, et "Vidu ku oli hyvä kitarasoolo. Alan soittaa bassoo." (Jos soitto meinaan kiinnostaa) Valitettavaa, mutta totta. Kitaristihan se on, joka sieltä pukkaa ekana korvaan, eikä sitä taustaa kuuntele silleen. Yleensä, kun ruetaan kattomaan, miten basisteista on tullu basisteja, ni yleisin tarina taitaa olla, et "En osannu soittaa, ni lyötiin basso kouraan, ku bändiä perustettiin." Aluks se basistin rooli on vähän epäkiitollinen, mut sit jos basisti lähtee kävelemään bändistä, ni kusessa ovat. Täytyy nyt sanoa, että minä aloin jossain vaiheessa kuunnella biiseistä nimenomaan bassokulkuja, sain niistä viboja ja vaihdoin trumpetin bassoon. Tällä linjalla myös pysyn. Ihminen on vain värisokea pallokala elämän tiskialtaassa. |
FearMTC 26.11.2003 07:29:51 | |
---|
Jos halutaan soittaa bassosooloja, niin silloin soitetaan progea (tai vaihtoehtoisesti Purplea). John Myungilla on varsin mielenkiintoisia sooloja ainakin Metropolis part I:ssä ja The Dance Of Eternityssä. Tämä basisti (melkein ainoa kylässä), jonka kanssa olen soitellut, on kyllä sellainen jamppa, että potentiaalia piisaa. Dream Theateria ollaan soiteltu, ja sillä on 4-kielinen basso. Voisi tietenkin olla helpompi heittää Myungit 6-kielisellä, mutta kenellähän on varaa? Pull Me Underissa on kiva se nousu, jossa soittaa basso ja kitara samaa. Siitä saatiin monet naurut kun aina meni jokin yksi nuotti pieleen. "Älä nyt aina tahallaan nopeuta siinä!" Onko kenelläkään mitään tietoa mitä efektejä Jimmy Page käytti?
- Sieniä? |
Bassballs 27.11.2003 11:42:39 | |
---|
Jos halutaan soittaa bassosooloja, niin silloin soitetaan progea (tai vaihtoehtoisesti Purplea). John Myungilla on varsin mielenkiintoisia sooloja ainakin Metropolis part I:ssä ja The Dance Of Eternityssä. Kyllä, mutta progen lisäksi bassosooloja voi soittaa myös mihin tahansa musiikkityyliin, missä ks.soitin vain on mukana. Jazzissa bassosoolot ovat aivan arkipäivää ja hyvää aluetta bassosooloille ovat myös fuusio, funk, soul...jne. Afrokuubalaisiin rytmeihin on erinomaisen hienoa päästä soittamaan sooloa.. Sarvesta El Tiempoa, pullosta Makkista. |
FearMTC 27.11.2003 11:45:12 | |
---|
Njoo.. totta tuokin. Jazzia en edes muistanut. Pitäisiköhän tässä alkaa sitten funkkiinkin tutustua paremmin. Eihän bassosoolot ihan kaikkiin tyylilajeihin sovi - mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö niitä voisi soittaa.. heh. Onko kenelläkään mitään tietoa mitä efektejä Jimmy Page käytti?
- Sieniä? |
ed8102 01.12.2003 22:11:41 | |
---|
Mä tiedän ainakin yhden ukon joka ei koskaan ole halunnutkaan soittaa muuta kuin bassoo, tosin läski-sellaista. Nimittäin itseni. Oon soittanut sitä kymmenisen vuotta ja tietysti aina släppäämällä, kai sitä joskus voi vaan näppäillä mut kun puhutaan rockabillystä mitä mä soitan niin släp on ainoa oikea. Siinä jää usein kitaristi statistiksi ja ihan omasta tahdostaan kas näin homma pelaa. Kyllä kitarakin kuuluu "alan" musiikissa toki runsaasti. |