Aihe: Vasenkätisyys ja treenaaminen
1 2 3
vahimaa
13.11.2006 11:39:52
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, onko miten paljon muita soittajia kuin minä - olen puhtaasti vasenkätinen, mutta soitan kitaraa oikeakätisesti.
Musiikki pitää ottaa tosissaan - muttei vakavasti
monisto
13.11.2006 12:02:05
olen puhtaasti vasenkätinen, mutta soitan kitaraa oikeakätisesti.

Nimimiehistä ainakin Robert Fripp tekee samoin (lähde: Wikipedia).
"Load me and my box on the 309"
2N3904
13.11.2006 12:04:23
olen puhtaasti vasenkätinen, mutta soitan kitaraa oikeakätisesti.

Mitä tarkoittaa puhtaasti vasenkätinen? Minä syön ja kirjoitan vasemmalla kädellä, mutta heitän oikealla. Kitaraa soitan oikeakätisesti.
kalamies#22 >-)))> -Tieto lisää tuskaa, tiedottomuus ennakkoluuloja-
apip
13.11.2006 12:26:50 (muokattu 13.11.2006 12:27:04)
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, onko miten paljon muita soittajia kuin minä - olen puhtaasti vasenkätinen, mutta soitan kitaraa oikeakätisesti.

Itse olen kanssa vasuri, mutta soitan kitaraa oikeakätisesti. Tosin heitän myös esim. palloa oikealla kädellä.
Quu
13.11.2006 12:31:58

Sleepless
13.11.2006 15:02:36
Itse olen kanssa vasuri, mutta soitan kitaraa oikeakätisesti. Tosin heitän myös esim. palloa oikealla kädellä.

Jep ,itsellä sama juttu. Aluksi piti valita kumminpäin alko treenaamaan. Onneksi tulin tähän tulokseen, koska vasuriskeboja on vähemmän saatavilla. Itsellä on myös probleemia wahin kanssa, koska en ole osannut päättää kummalla jalalla sitä on luontevampi polkea.
Hiljaa hyvä tulee.
vahimaa
13.11.2006 15:19:31
Jep ,itsellä sama juttu. Aluksi piti valita kumminpäin alko treenaamaan. Onneksi tulin tähän tulokseen, koska vasuriskeboja on vähemmän saatavilla.

Minulla taas kävi niin, että kun ensimmäisen kerran otin kitaran käteen, tunsin, että se on hyvä olla oikeakätisesti. Ja uskoisimpa, etten olisi oppinut soittamaan vasenkätisestikään... Mutta ei se estä soittamasta ja hauskaa pitämästä...
Musiikki pitää ottaa tosissaan - muttei vakavasti
discominister
13.11.2006 15:30:21
Itse tunnustaudun vasenkätiseksi, vaikka monia asioita oikealla teenkin - mm. soitan kitaraa. Oikean käden toiminta se sitten vaikeimmaksi osa-alueeksi onkin sitten muotoutunut :/ Onko muilla vasenkätisillä vaikeuksia komppauksessa?
freefall
13.11.2006 17:13:47
Steve Morse on vasenkätinen, mut soittaa oikeekätisesti. Muistaakseni kans MAB on vasuri, mut en oo ihan varma.
E.Q
13.11.2006 18:03:02 (muokattu 13.11.2006 18:34:35)
syön ja kirjoitan vasemmalla kädellä, mutta heitän oikealla. Kitaraa soitan oikeakätisesti.

Samma po här, (sano vasenkätinen).

Tai siis, oikeesti syön suulla ja kirjoitan kynällä mutta haarukkaa tai kynää vasemmassa kädessä pitäen.

Heittäminen sitten taas sujuu paremmin oikealla kädellä (paitsi veden).

Kitaraa oikeakätisesti.

Outoa myös, että tietokoneen hiiren käyttö onnistuu molemmilla käsillä lähes yhtä hyvin.
K100#10
SH1THEAD
13.11.2006 18:16:48
Eipä ole enää niin ongelmallista tuo vasenkätisyys, kun vasurikitaroiden sarjatuotanto on kasvanut huomattavasti firmojen menekin kasvaessa. RR ja Explorer ovat vielä ongelmallisia kitaramalleja, mitä ei vasurina suoraan saa, mutta rahalla saa onneksi mitä vaan. Uskoisin kyllä, että ESP tuo julki piakkoin myös vasenkätisen laihokieputtimen.
äsh :/
Quu
13.11.2006 18:44:16 (muokattu 13.11.2006 18:49:04)

Uskoisin kyllä, että ESP tuo julki piakkoin myös vasenkätisen laihokieputtimen.
Jos ei muistini aivan petä, niin musamaailmassa on ollut sellainen jo (nettisivulla ei näy, mutta liikkeessä... soita ja kysy). En tiedä onko vielä.

...koska vasuriskeboja on vähemmän saatavilla.
Näinpä, mutta sitten kun löytää ne itselle sopivat, niin eipä sillä ole enää mitään väliä.
T: Nimim. Omansa löytänyt.
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
stratomaster
13.11.2006 19:57:49

Täällä myös vasuri, joka soittaa oikeakätisesti. Jotenkin se vain tuntui aikanaa ihan luonnolliselta. Ongelmana kieltämättä ainakin minulla on jonkinasteinen plektrakäden löperyys, jonka yritän korvata vahvalla vasurilla.
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin.
cr4b
14.11.2006 15:06:08 (muokattu 14.11.2006 15:07:27)
Täällä on kanssa yksi oikeakätisesti soittava vasuri. Kokeilin aluksi kummankin käden kitaroita, mutta ne tuntuivat yhtä (epä)luonnollisilta. Ajattelin sitten, että kitaroissa on enemmän valinnanvaraa, jos soittaa oikeakätisesti. Kirjoitan ja heitän palloa vasurilla, mutta muuten olen melko sekakätinen. Esim. hiirtä käytän oikealla kädellä.

EDIT: PS. Kaksi vuotta soittaneena olen edelleen sitä mieltä, että tein kitaran kätisyydessä oikean ratkaisun.
It ain't fast enough 'till the fretboard catches fire.
juikka111
14.11.2006 15:16:39
Minäkin olen vasenkätinen, mutta soittelen oikean kätisten kitaroilla. :)
Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.
Quu
14.11.2006 19:16:02

Esim. hiirtä käytän oikealla kädellä.
Tämä on varmaan itselläni ainoa asia mitä ei tule edes mieleen käyttää vasurilla... Kun sitä on heti alusta saakka käyttänyt oikealla.
Tämähän todistaa sen, että jos olisin aloittanut soittamaan oikeakätisten kitaraa, niin sittenhän soittaisin sitä niin päin. Mutta silloin tuo ei edes tullut mieleen vaan hankin suoraan vasurikamat. Ei kyllä kaduta enää, kun on itselleen loistavat soittimet löytänyt.
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
faq1
15.11.2006 08:16:25
Olen myös vasuri, mutta soitan oikeakätisten kitaraa. Vaikea sanoa, teinkö oikean vai väärän kätisyysvalinnan aikanaan, kun en ole toista vaihtoehtoa kokeillut.

Luulen, että ainakin komppaamisessa tarvitaan enemmän vasemman käden taitoja ja siinä vasuri on vahvemmalla soittaessa oikeakätisen kitaraa. Nopeissa sooloissa oikean käden lievä kömpelyys taas voi kostautua, vaikka vasen pelaisi kuinka hyvin.
Tasapaino
15.11.2006 14:41:16
Tai siis, oikeesti syön suulla ja kirjoitan kynällä mutta haarukkaa tai kynää vasemmassa kädessä pitäen.

Haarukkaa pidetään aina vasemmassa kädessä.
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
oiva tumpeloinen
15.11.2006 14:54:49 (muokattu 15.11.2006 14:56:36)
Luulen, että ainakin komppaamisessa tarvitaan enemmän vasemman käden taitoja ja siinä vasuri on vahvemmalla soittaessa oikeakätisen kitaraa.

Riippuu mitä kompataan. Jos on kovasti vaihtelevia sointuja tai vastaavaa, niin kyllä, vasemmasta kädestä on paljonkin iloa. Jos taas riffitellään jotain vitossointuja, niin pläräkäsi siinä homman tekee.

Nopeissa sooloissa oikean käden lievä kömpelyys taas voi kostautua, vaikka vasen pelaisi kuinka hyvin.

En nyt ihan ymmärrä. Nopeissa sooloissa otelautakäsi voi vetää vaikka legatoa, mutta yhden äänen tremolopikkaus ei nyt niin järin jännältä pitkän päälle kuulosta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)