Aihe: hankkisitko tämän basson
1 2 3 4 5 6
Johannes_t
13.11.2006 13:51:14

Olisipa kiva kokeilla sellaista joka on huomattavasti parempi. Tähän mennessä ei ole vielä tullut vastaan uusia teollisesti tai käsityönä tehtyjä bassoja jotka olisivat huomattavasti parempia kuin esim. 60-luvun Fenderit. Erilaisia ne toki ovat.

Tää nyt on vähän sama juttu, kun jonkun mielestä 60-lukulainen Ford on aina parempi kuin 2006 Bugatti. Vaikka voissa paistais.
Karlsson
13.11.2006 13:51:37
Olisipa kiva kokeilla sellaista joka on huomattavasti parempi. Tähän mennessä ei ole vielä tullut vastaan uusia teollisesti tai käsityönä tehtyjä bassoja jotka olisivat huomattavasti parempia kuin esim. 60-luvun Fenderit. Erilaisia ne toki ovat.

Eikös tuo paremmuus ole näissä soittajan mieltymyksistä kiinni? Mielipideasia siis, johon tuskin järkevää vastausta tulee ikinä.
"Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb
hollstro
13.11.2006 14:07:22

Eikös tuo paremmuus ole näissä soittajan mieltymyksistä kiinni? Mielipideasia siis, johon tuskin järkevää vastausta tulee ikinä.

Juuri näin: _minusta_ 60-luvun Fenkku on täydellinen. Ei sitä mitenkään voi parantaa. Sitä vaan aiemmin tässä ketjussa ihmettelin, miksi näistä käsityönä tehtävistä boutique-bassoista pitää tehdä Fenderin kopiota. Vastauskin tuli: jotta saa paremman tai enemmän omia mieltymyksiä vastaavan kuin sen Fenderin.
Teijo K.
13.11.2006 14:23:07 (muokattu 13.11.2006 14:23:48)

Tuo dead spot -käsite taitaa olla hieman löyhä, onko se sellainen kohta, jossa ääni sammuu nopeammin kuin muissa kohdissa, tai sellainen, jossa ääni muuttuu huiluääneksi hieman nopeammin kuin muista kohdista? Aivan kokonaan niistä ei kai koskaan pääse eroon, vaan eipä tuo menoa hidasta.

Jukihan sanoi myös jazzari-artikkelissa, ettei bassosta ole löytynyt kuolleita kohtia, mutta soitettaessa pitkiä nuotteja G-kieleltä sieltä kyllä kuuluu selvästi poikkeava sointi 5. nauhan tuntumassa. Tämä ei siis minua nykyisin haittaa pätkääkään soittimessa, kunhan vaan mielenkiinnosta joskus mietin ja tutkin tuota asiaa.

Dead stopithan syntyy, kun soitin ylikorostaa jotain tiettyä taajuutta ominaisvärähtelynsä ansiosta. Tämä saa aikaa jonkin muun taajuuden alikorostumisen. Eli syntyy deadstopin vastapainoksi ns. sweet spot. Oman soittimensa tarkkaan tunteva pelimanni osaa hyödyntää tuollaiset sweet spotit soitossaan juuri silleen mageesti. Enemmän tätä kyllä käytetään kitaramaailmassa, mutta bassoissakin jonkinverran. Miulla on kontrassa todella selkeästi D-ylikorostunut. Kuulostaa etenkin akustisesti ihan kipeen hyvältä.

Eli tuollainen JAK kaula ilman dead stoppeja on parempi kuin wanhanmallinen dead stopillinen vain jos ei kaipaa niitä sweet stoppeja. Sweat & sour, thats the wei I like it.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Jalmus
13.11.2006 14:44:53
Juuri näin: _minusta_ 60-luvun Fenkku on täydellinen. Ei sitä mitenkään voi parantaa. Sitä vaan aiemmin tässä ketjussa ihmettelin, miksi näistä käsityönä tehtävistä boutique-bassoista pitää tehdä Fenderin kopiota. Vastauskin tuli: jotta saa paremman tai enemmän omia mieltymyksiä vastaavan kuin sen Fenderin.

No ei sun olisi tuota vintage-Fenkkumieltymystäsi tarvinnut edes ilmoittaa, kyllä sen nyt jokainen pystyi rivien välistä lukemaan. Samoin omalla sivullasi esittelet omat vintage_fenderisi. Pakkohan niitä on silloin kehua, eihän sitä nyt kukaan kehtaa myöntää lyöneensä paljon rahaa paskaan... JA HUOMIO, NYT IIIISO HYMIÖ.

En siis väitä, etteivätkö vanhat Fenderit olisi todella hienoja soittimia, mutta kun tänä päivänä saa mielestäni paremminkin käyttötarkoitustaan vastaavia soittimia. Jos minunkin JAKkini ovat Fenderin mallisia, se johtuu siitä, että itse pidän niistä muodoista. Sain siis siltäkin osin mieleisiäni soittimia. Toki olisin saanut vaikka täytekakun muotoisen basson, pidänhän minä täytekakustakin. Ulkomuodollinen makuni bassojen suhteen nyt vain sattuu olemaan vintagehenkinen.

Minulle basso on työkalu. Olen sillä ansainnut jokapäiväisen leipäni koko aikuisikäni. Minulle on ihan sama, mitä lavassa lukee, kunhan soittimessa muuten vain on ne kaikki ominaisuudet mitä sillä oletan ja haluan olevankin. Olen Hollströmi kovin pahoillani suosikkimerkkisi puolesta, mutta jokaisessa kokeilemassa Fenderissä on ollut jotain, joka minua ei ole miellyttänyt. Ne siis eivät ole olleet täydellisiä minun mielestäni. Olen muuten omistanutkin kaksi Fenderiä, sekä Jazzarin että Presarin. Kiertoon nekin vaan lähtivät.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
J.Hollström
13.11.2006 14:50:04
Jukihan sanoi myös jazzari-artikkelissa, ettei bassosta ole löytynyt kuolleita kohtia, mutta soitettaessa pitkiä nuotteja G-kieleltä sieltä kyllä kuuluu selvästi poikkeava sointi 5. nauhan tuntumassa. Tämä ei siis minua nykyisin haittaa pätkääkään soittimessa, kunhan vaan mielenkiinnosta joskus mietin ja tutkin tuota asiaa.

Tossapa vielä kertaalleen se selvästi kuuluva dead stoppi. Huutakaa hep heti kun huomaatte.

http://juki.1g.fi/mp3/Jatsi_G_kieli.mp3

(ne värinät ja huminat on sitten mukana resonoivia kieliä, kun niitä ei ole osattu erikseen sammuttaa)
hollstro
13.11.2006 15:31:51

No ei sun olisi tuota vintage-Fenkkumieltymystäsi tarvinnut edes ilmoittaa, kyllä sen nyt jokainen pystyi rivien välistä lukemaan. Samoin omalla sivullasi esittelet omat vintage_fenderisi. Pakkohan niitä on silloin kehua, eihän sitä nyt kukaan kehtaa myöntää lyöneensä paljon rahaa paskaan... JA HUOMIO, NYT IIIISO HYMIÖ

En peittele asiaa ollenkaan, eikä sitä tarvitse selitelläkään. Muita näköjään pitää. Ja sitten iso hymiö.
Heikki L.
13.11.2006 15:38:19 (muokattu 13.11.2006 15:47:28)

Tossapa vielä kertaalleen se selvästi kuuluva dead stoppi. Huutakaa hep heti kun huomaatte.

(ne värinät ja huminat on sitten mukana resonoivia kieliä, kun niitä ei ole osattu erikseen sammuttaa)

5. ja 6. ääni ei soi niin "avoimesti" kui muut. Hyvän kuulosia ovat kyllä ja sustainia löytyy myös, mutta mä lasken noi muihin ääniin verrattuna dead spoteiks.

E: Onks eka ääni vapaa kieli? Ja tarkotetaanko dead spotilla muuten ihan kuollutta kohtaa?
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
hollstro
13.11.2006 15:45:52

No ei sun olisi tuota vintage-Fenkkumieltymystäsi tarvinnut edes ilmoittaa, kyllä sen nyt jokainen pystyi rivien välistä lukemaan. Samoin omalla sivullasi esittelet omat vintage_fenderisi

En esittele enää, otin kamalistauksen pois niin ei tarvitse kenenkään niiden perusteella vetää vääriä johtopäätöksiä.
Karlsson
13.11.2006 15:55:19
En esittele enää, otin kamalistauksen pois niin ei tarvitse kenenkään niiden perusteella vetää vääriä johtopäätöksiä.

No perkele, just meinasin lueskella tarkemmin, aikasemmin kerkesin vaan silmäillä.
"Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb
J.Hollström
13.11.2006 16:05:17
5. ja 6. ääni ei soi niin "avoimesti" kui muut. Hyvän kuulosia ovat kyllä ja sustainia löytyy myös, mutta mä lasken noi muihin ääniin verrattuna dead spoteiks.

E: Onks eka ääni vapaa kieli? Ja tarkotetaanko dead spotilla muuten ihan kuollutta kohtaa?

Tämä on basisteille räätälöity älykkyystesti. Osaako laskea viiteen tai kuuteen? Joku ilmoittaa, että nyt on dööpsteppi kuultavissa 5. nauhalta. Arvoitus jäi silti ilmaan että onko ensimmäinen ääni vapaa vai ei. Absoluuttisella sävelkorvalla varustetut tietää jos soitinta ei ole millä kokeilee.
Niskamies
13.11.2006 16:08:51
Tämä on basisteille räätälöity älykkyystesti. Osaako laskea viiteen tai kuuteen? Joku ilmoittaa, että nyt on dööpsteppi kuultavissa 5. nauhalta. Arvoitus jäi silti ilmaan että onko ensimmäinen ääni vapaa vai ei. Absoluuttisella sävelkorvalla varustetut tietää jos soitinta ei ole millä kokeilee.

Ensimmäinen ääni on vapaa G-kieli. 5. ja 6. sävel, eli C ja C# soivat pikkkasen tumpummin kuin muut sävelet.

Mutta ei se haittaa. Noilla eroilla ei bändin seasta kuulu yhtään mitään eroa, eikä varmaan tule pahemmin soiteltuakaan pitkiä säveliä tuolta päin kaulaa.
Tosimies ei viritä - tosimies intonoi!
Heikki L.
13.11.2006 16:18:07

Joku ilmoittaa, että nyt on dööpsteppi kuultavissa 5. nauhalta. Arvoitus jäi silti ilmaan että onko ensimmäinen ääni vapaa vai ei. Absoluuttisella sävelkorvalla varustetut tietää jos soitinta ei ole millä kokeilee.

5. nauhan paikkeilla oli kaks, kiinnosti vaan tietää mitkä äänet ne oli, kun ei ollu soitinta lähettyvillä eikä absoluuttista äänikorvaa, sori vaan.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
rmac
13.11.2006 17:20:59 (muokattu 13.11.2006 17:22:12)

Joop, kyllä tuossa paketissa on ongelmia. ~11 äänen hujakoilla saattaa olla kuollut piste (kärpänen keitossa efekti). Lisäksi huomasin, että 5- ja 6-kuudennen äänen kohdalla Juki käytti voimakkaasti plektraa ja "sustaineria", jotta ääni olisi soinut tarvittavasti. :)
sunder
13.11.2006 20:09:06
Oonkohan ainoo kuka ei huomannu tuossa mittään...
"tuo soundi oli niinku ois kissanpennuilla soittanu" -Lemmes
hollstro
13.11.2006 20:43:40

Oonkohan ainoo kuka ei huomannu tuossa mittään...

Et oo. Mullekin nuo sävelet olivat aikalailla tasalaatuiset. Oiskohan muiden äänentoistolaitteissa vikaa...
Jalmus
13.11.2006 20:46:47

Älä nyt hemmetissä, ei ne siellä ketään haittaa. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä, kolmas molemmista, neljäs isästä jne. Komeita pelejähän ne siellä olivat ja olet itse työkaluihisi tyytväinen, joten miksi sitä et esille toisi? Kyllä mullekin vintage-Fenkku kaikesta huolimatta kelpaisi, siitäkin huolimatta että se ei mulle se suurin intohimon kohde tai unelma olekaan.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
J.Hollström
13.11.2006 20:47:33
Et oo. Mullekin nuo sävelet olivat aikalailla tasalaatuiset. Oiskohan muiden äänentoistolaitteissa vikaa...

Se tarttee putikkibassoilla sofistukoidut korvat että erottaa.
jjylli
13.11.2006 20:51:54

ei ole. älä pidä muita jumalia kuin leo fender.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)