trackson 07.11.2006 23:52:22 | |
---|
Tulla hinnalla TEETTÄISIN itselleni basson. Esimerkiksi Jussi Ala-Kuhan tekemä nelikielinen JAK maksaa muistaakseni 1200-1300€ herkuista riippuen. Kyllähän nyt omien toiveiden mukaan mittatilaustyönä tehty basso aina sarjatuotantoisen hakkaa. Mieluummin otan basson, joka vastaa toiveitani puiden, nauhojen, värin, kaulaprofiilin, mikkien, elektroniikan ja metalliosien suhteen kuin maksan Fender-logosta ja saan sellaisen soitimen, jossa jokin asia mättää tai ei ole muuten mieluinen. Järki käteen ihmiset. Suomessa tehdään käsityönä todella laadukkaita soittimia nykyään. Hyvä! Olen täysin samaa mieltä! Suosikaa hyvät ihmiset kotimaista yrittäjyyttä ja osaamista! Plussa rapsahtaa. Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin |
hollstro 08.11.2006 23:20:21 | |
---|
Tulla hinnalla TEETTÄISIN itselleni basson. Esimerkiksi Jussi Ala-Kuhan tekemä nelikielinen JAK maksaa muistaakseni 1200-1300€ herkuista riippuen. Kyllähän nyt omien toiveiden mukaan mittatilaustyönä tehty basso aina sarjatuotantoisen hakkaa. Mieluummin otan basson, joka vastaa toiveitani puiden, nauhojen, värin, kaulaprofiilin, mikkien, elektroniikan ja metalliosien suhteen kuin maksan Fender-logosta ja saan sellaisen soitimen, jossa jokin asia mättää tai ei ole muuten mieluinen. Järki käteen ihmiset. Suomessa tehdään käsityönä todella laadukkaita soittimia nykyään. Jos kerran tällä tavalla saa aivan minkälaisen basson haluaa, niin miksi suurin osa JAKeista näyttää olevan Fenderin kopioita? |
trackson 08.11.2006 23:45:36 | |
---|
Jos kerran tällä tavalla saa aivan minkälaisen basson haluaa, niin miksi suurin osa JAKeista näyttää olevan Fenderin kopioita? Varmaankin siksi, että moni tykkää Fenderin lookista. Soittimen muut ominaisuudet on sitten toinen juttu. Itselläni on soitinrakentajan tekemä 51' Presarikopio, josta pidän kovasti. Runkomateriaali, virittimet, mikki ja talla eivät täsmää Fenderin vastaavan mallin kanssa. Vaikka tuskin noissa kuitenkaan suuria eroja on soitannollisesti tai soinnillisesti. Mutta eläköön kuitenkin se pieni ero! Ja onpahan uniikki soitin. Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin |
Hullu basisti 09.11.2006 18:41:42 | |
---|
Aina välillä (melko usein) tulee mieleen tilata soitinrakentajalta basso. Itsellä kuitenkin suurimpana syynä vasenkätisyys. Ei oo merkkisoittimissa malleja vasureille niin paljon kuin oikeankätisille. Joskus ihan kiven takana vasurimallit ja sit kun tuntuis löytyvän mieleinen niin hinta on kohtuuton tai se on tilauskamaa. Mutta asiasta kolmanteen, vastaan kysymykseen; kyllä tommosen deluxe basson huolis. Ei vaan löydy vasurina. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
p130 10.11.2006 18:07:26 | |
---|
Enpä tilaisi thomannilta. Kaveri tilasi sieltä jenkkiJasson ja se oli ihan paska!!!! Ja toinen ystävä tilas jenkkistraton, no se on ihan ok mut kyllä siitäkin huomaa et ei se nyt kummminkaan ole ihan sitä.....esim. volume/mikkipotikat on semmoisia kahden markan tötsiä mitä on mexicon fenkuissa ym ym. Jos pitäisi arvata, niin vähintään toinen (ja todennäköisesti molemmat) näistä oli American traditional-sarjaa. Ei niitä pidä sotkea oikeisiin jenkkifendereihin vaikka niissä "Made in USA" lukeekin Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
Jeiska 10.11.2006 18:21:44 | |
---|
Aina välillä (melko usein) tulee mieleen tilata soitinrakentajalta basso. Itsellä kuitenkin suurimpana syynä vasenkätisyys. Ei oo merkkisoittimissa malleja vasureille niin paljon kuin oikeankätisille. Joskus ihan kiven takana vasurimallit ja sit kun tuntuis löytyvän mieleinen niin hinta on kohtuuton tai se on tilauskamaa. Mutta asiasta kolmanteen, vastaan kysymykseen; kyllä tommosen deluxe basson huolis. Ei vaan löydy vasurina. Niin sama täällä... Jouduin tämän minun tän hetken jazzarini tilaamaan amerikasta ja kesti 4kk ennen kun sain. Tämä muuten on American Deluxe left hand jazz bass "Kuulut puron kohinaan, etkä betoni maailmaan..." |
Hullu basisti 11.11.2006 09:53:31 | |
---|
Niin sama täällä... Jouduin tämän minun tän hetken jazzarini tilaamaan amerikasta ja kesti 4kk ennen kun sain. Tämä muuten on American Deluxe left hand jazz bass Joo, sitä deluxe-jatsaria saa vasurina, mä tiedän. Mutta tota presaria ei saa ja mua kiinnostais se enemmän. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
Jalmus 12.11.2006 21:14:12 | |
---|
Jos kerran tällä tavalla saa aivan minkälaisen basson haluaa, niin miksi suurin osa JAKeista näyttää olevan Fenderin kopioita? Tällä tavalla saa todellakin sellaisen basson kuin haluaa. Minulla nuo muodot sattuvat olemaan Fenkun luomia, sillä ITSEHÄN SELLAISET TILASIN. Arva: Mistä niin päättelet, että tämän päivän merkkibassoista saa rahansa pois ne myydessään? Totta ihmeessä vuosikertafenkusta tai Musarista saakin, mutta en todellakaan jaksa uskoa, että nykyisistä liukuhihnatuotteista saisi maltaita parin kymmenen vuoden kuluttua. Vai maksaisitko itse esimerkiksi kasari Steinbergin tikkubassosta tuplahinnan uuden hintaan nähden? Tuskinpa. Vaikka siinä lavassa lukisi kuinka Fender tai Music Man, siitä ei automaattisesti tule keräilyharvinaisuutta vuosikymmenten jälkeen. Käsintehdyt mittatilaussoittimet vaativat mielestäni tiettyä ajatusmaailman kasvun vaihetta omistajaltaan. Ne ovat mielestäni sellaisille soittajille paras ratkaisu, joilta kamarunkkausvaihe on jo ohi ja muutenkin vahva ja vakiintunut käsitys siitä, millainen soittimen tulee olla. Siinä vaiheessa muusikon mieli ei enää päivittäin vaihdu, mitä soittimen ominaisuuksiin tulee. Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
hollstro 12.11.2006 21:36:50 | |
---|
Käsintehdyt mittatilaussoittimet vaativat mielestäni tiettyä ajatusmaailman kasvun vaihetta omistajaltaan. Ne ovat mielestäni sellaisille soittajille paras ratkaisu, joilta kamarunkkausvaihe on jo ohi ja muutenkin vahva ja vakiintunut käsitys siitä, millainen soittimen tulee olla. Siinä vaiheessa muusikon mieli ei enää päivittäin vaihdu, mitä soittimen ominaisuuksiin tulee. Fenderin sapluunalla duunattu on kopio, oli se vaikka mistä materiaaleista ja komponenteista koottu. |
J.Hollström 12.11.2006 22:37:20 | |
---|
Ne ovat mielestäni sellaisille soittajille paras ratkaisu, joilta kamarunkkausvaihe on jo ohi ja muutenkin vahva ja vakiintunut käsitys siitä, millainen soittimen tulee olla. Siinä vaiheessa muusikon mieli ei enää päivittäin vaihdu, mitä soittimen ominaisuuksiin tulee. Kuulostaa ihan Wasaran vehkeeltä. Vakavammin, miksi mikään muu basso ei täytä tätä korkeamman asteen käsitystä mitä soittimen ominaisuuksiin tulee? Aika monelle tämä tyydytys on täytetty jo vuonna '51 ja kelpaa vielä tänäkin päivänä. Mielestäni se kuvastaa jo jonkunlaista vahvaa ja vakiintunutta käsitystä siitä, millainen soittimen tulee olla. |
Teijo K. 12.11.2006 22:42:56 | |
---|
Tällä tavalla saa todellakin sellaisen basson kuin haluaa. Minulla nuo muodot sattuvat olemaan Fenkun luomia, sillä ITSEHÄN SELLAISET TILASIN. Arva: Mistä niin päättelet, että tämän päivän merkkibassoista saa rahansa pois ne myydessään? Totta ihmeessä vuosikertafenkusta tai Musarista saakin, mutta en todellakaan jaksa uskoa, että nykyisistä liukuhihnatuotteista saisi maltaita parin kymmenen vuoden kuluttua. Vai maksaisitko itse esimerkiksi kasari Steinbergin tikkubassosta tuplahinnan uuden hintaan nähden? Tuskinpa. Vaikka siinä lavassa lukisi kuinka Fender tai Music Man, siitä ei automaattisesti tule keräilyharvinaisuutta vuosikymmenten jälkeen. Ei siitä keräilyharvinaisuutta tarvitse tullakaan, että saa laadukkaasta _käytettynä ostetusta_ merkkisoittimesta omasa pois myydessä. Päättelen sen kokemuksesta. Steinbergin tikkua en ostaisi mihinkään hintaan, mutta en sitä pidäkään sellaisena soittimena jollaista tuossa tarkoitin. Ite vedän noilla itse tekemilläni. En koskaan kuvittele että saisin myydessä osien hintaa enempää siitä. Samantyyppinen mutta lievempi hinnan romahtaminen nyt koskee myös noita kotimaisia pikkupajan tuotteita. Toki jos käytetyn JAKin ostaa hyvään hintaan niin saa siitäkin omansa pois. Se vain torpeedoi sen idean "juuri täsmälleen oikeanlaisesta soittimesta". |
Ylläri 12.11.2006 23:25:44 | |
---|
Fenderin sapluunalla duunattu on kopio, oli se vaikka mistä materiaaleista ja komponenteista koottu. Kopio on kopio, totta kai. On minunkin Sandbergini ihan puhdas jassoklooni, sen nyt näkee sokeakin. Olen silti siihen erittäin tyytyväinen. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
Ylläri 13.11.2006 00:02:52 | |
---|
Vakavammin, miksi mikään muu basso ei täytä tätä korkeamman asteen käsitystä mitä soittimen ominaisuuksiin tulee? Aika monelle tämä tyydytys on täytetty jo vuonna '51 ja kelpaa vielä tänäkin päivänä. Mielestäni se kuvastaa jo jonkunlaista vahvaa ja vakiintunutta käsitystä siitä, millainen soittimen tulee olla. No näitä on pohdittu maailman sivu, enkä minä ainakaan jaksa käydä koko litaniaa taas läpi. Itse kuitenkin hankin edelleenkin soittimia vain omia tarpeitani varten. Minua eivät kiinnosta vahvat ja vakiintuneet käsitykset siitä, millainen soittimen pitää olla, minua kiinnostaa vain oma näkemykseni siitä mitä haluan. Sattumoisin tuo näkemys menee useilta kohdin yksiin Leo Fenderin alkuperäisen designin kanssa, mutta ei kuitenkaan kaikilta osin. Omaksi onnekseni löysin valmistajan, jonka on tuotteet tarjoavat juuri minun tarpeisiini ja mieltymyksiini sopivan yhdistelmän. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
Niskamies 13.11.2006 09:11:47 | |
---|
Tällä tavalla saa todellakin sellaisen basson kuin haluaa. Minulla nuo muodot sattuvat olemaan Fenkun luomia, sillä ITSEHÄN SELLAISET TILASIN. Miten toi sun custom-JAK eroaa normijazzista? Tosimies ei viritä - tosimies intonoi! |
Jalmus 13.11.2006 11:15:38 (muokattu 13.11.2006 11:23:04) | |
---|
Edit: poistettu tuplapostaus Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
Jalmus 13.11.2006 11:22:32 | |
---|
Niskis: No siinä on sellaiset metalliosat, väritys, mikit, kaulaprofiili jne. millaiset siihen itse halusin. Varsinainen "customcustom" se ei ole, ompahan vaan minun toiveillani minua varten tehty yksilö. Hollström: Mitäs sitten kun tämä ns. kopio onkin huomattavasti esikuvaansa parempi, kun siinä on huomioitu ja siten myös korjattu alkuperäisen puutteet ja epäkohdat? Juki: Minua ainakaan ei v. 1951 suunniteltu kokonaisuus ole täydellisesti tyydyttänyt, siksi halusinkin sellaisen basson, jossa huomaamani epäkohdat on tehty hieman tai radikaalistikin toisin. Kokemuksen ja kokeilujen kautta itse tiesin, mitä bassoltani halusin ja mitä en halua, siksi päädyin mittatilausbassoon. Ei se sen monimutkaisempi valinnan peruste ollut. Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
bize 13.11.2006 12:56:47 (muokattu 13.11.2006 12:58:27) | |
---|
Niskis: No siinä on sellaiset metalliosat, väritys, mikit, kaulaprofiili jne. millaiset siihen itse halusin. Varsinainen "customcustom" se ei ole, ompahan vaan minun toiveillani minua varten tehty yksilö. Mitä ala-kuhan kanssa juttelin, niin kaiketi suurin parannus on kaulan rakenne jolla eliminoidaan (itse en ole testannut ja todeksi todennut) dead spotit. Tämä rakenneuudistus on suht paksu vaahterakaula kaksitoimisella kaularaudalla ja kahdella hiilikuituvahvikkeella - sattumalta huomasin että samaa rakennetta käytetään Warmothin irtokauloissa. Ala-Kuhan sanojen mukaan wengeotelauta toimisi parhaiten, ja vaahtera, mutta ruusupuusta ei niinkään tykännyt. Ei kuulema itse Leokaan. Ja tietty tapparan väreissä oleva soitin tuskin soi huonosti. ;) Niin, JAK taitaa olla itse Cream- yms. fani, ihmetteli, miksi ihmiset haluavat nykyään niin paljon pitkäskaalaisia bassoja. Sama, kuin piccolovirveli. Kuin potkisi marsua perseelle, ja sanoisi: "Huuda kuin leijona". -Epämuusikko |
Hiukan asiaa sivuten: Oliskohan tuollainen Fenderin Deluxe P-Bass Special minkälainen meksikon versiona? Onko hintansa väärti? WORK OUT WITH YOUR FORK OUT!
| >-)))> |
hollstro 13.11.2006 13:44:32 (muokattu 13.11.2006 13:49:55) | |
---|
Mitä ala-kuhan kanssa juttelin, niin kaiketi suurin parannus on kaulan rakenne jolla eliminoidaan (itse en ole testannut ja todeksi todennut) dead spotit. Tämä rakenneuudistus on suht paksu vaahterakaula kaksitoimisella kaularaudalla ja kahdella hiilikuituvahvikkeella - sattumalta huomasin että samaa rakennetta käytetään Warmothin irtokauloissa Samaan rakenteeseen on päädytty Fenderin paremmissa bassoissakin jossain vaiheessa. En tiedä onko siitä palattu takaisin alkuperäiseen. Mulla ei ole yhdessäkään bassosani dead-spotteja. |
hollstro 13.11.2006 13:49:27 | |
---|
Hollström: Mitäs sitten kun tämä ns. kopio onkin huomattavasti esikuvaansa parempi, kun siinä on huomioitu ja siten myös korjattu alkuperäisen puutteet ja epäkohdat Olisipa kiva kokeilla sellaista joka on huomattavasti parempi. Tähän mennessä ei ole vielä tullut vastaan uusia teollisesti tai käsityönä tehtyjä bassoja jotka olisivat huomattavasti parempia kuin esim. 60-luvun Fenderit. Erilaisia ne toki ovat. |