Aihe: Paras proge bändi?
1 2 3 4 512 13 14 15 1626 27 28 29 30
PekkaM
09.11.2006 12:49:44
Jos vain yhden bändin tuotannon saisin pitää, niin se olisi Rush.

Hyvänä kakkosena Genesis.
Leviathan73
10.11.2006 08:01:55

RUSH

Tuota ei varmaan tarvitse perustella.
Sitä saa mitä tilaa.
EADG
10.11.2006 09:46:47
King Crimson on ehdoton ykkönen itselläni. Täällä on jo monta sellaista perustelua jotka ovat kuin omasta suustani.

Toolin musiikki (jos progeksi lasketaan:) iskee itseeni jotenkin niin paljon kun musiikki voi iskeä, joten he saavat kakkos-sijan. Hienoin progelevy on mielestäni lateralus.

Univers Zero on nyt kahden levyn jälkeen nousemassa listallani todella kovaa, saas nähdä miten käy :) Kolmas on kuitenkin tällä hetkellä vielä Rush.
KillingMachine
12.11.2006 12:25:24
Tässä tapauksessa menee sinne raskaamman progen puoleen, eli parhaat Tool ja Dream Theater. Hieman kyseenalaista voiko Toolin proge-yhtyeeksi laskea, mutta ainakin minä lasken, vaikka yhtyeen musiikki välillä jotain ihan muuta onkin.
PekkaM
13.11.2006 12:59:18
Mitäänhän ei tietenkään _tarvitse_ perustella, mutta kyllä niitä perusteluita olisi kiva silti lukea. Ehkä niistä löytyisi joku uusi kulma katsoa ja kuunnella orkestereita joita ei ole ennen jostain syystä tai muusta pitänyt kovin arvossaan.

Omat perustelut Rushille liittyvät oikeastaan tuotannon monipuolisuuteen. Jos vain yksi pitäisi ottaa, olisi se minulle Rush, koska levyiltä löytyy musiikkia niin moneen eri fiilikseen ja tyylillistä vaihtelua on ehtinyt vuosikymmenten varrella kertymään.

Vähän sama Genesiksen kanssa. Kyllä se Pink Floyd sinne kärkikolmikkoon menee jo se kerran progea on (omasta mielestäni ei oikein mahdu niihin raameihin).

Se mikä soittimessa tosiasiassa soi on tosin nykyään ihan muuta. Eli Flower Kingsiä, Spock's Beardia, Marillionia jne.
gorgonoidi
13.11.2006 14:26:01

Omat perustelut Rushille liittyvät oikeastaan tuotannon monipuolisuuteen. Jos vain yksi pitäisi ottaa, olisi se minulle Rush, koska levyiltä löytyy musiikkia niin moneen eri fiilikseen ja tyylillistä vaihtelua on ehtinyt vuosikymmenten varrella kertymään.

Minulla taas tuohon King Crimsoniin sopisi tämä perustelu.
oo-p
23.11.2006 18:45:27 (muokattu 23.11.2006 18:46:17)

Wigwam, Tasavallan presidentti, absoluuttinen nollapiste

ja seuraavat ainakin on vähän tulkitsijasta kiinni,
mutta CMX ja YUP..

Mutta Ruokottomat Tosikot (RuoTo) on silti paras, vaikkei oikein rehellistä progea (sekään) ole..

E: King Crimsonia ja Pink Floydia pitäs kuunella lisää että vois laittaa ne listaan.
Terve, ja kiitos kaloista!
Juopa
24.11.2006 20:51:17 (muokattu 24.11.2006 20:59:58)
Varmaan oon tähän ennekin vastannut, mutta Rush ja YUP (1990-1992 levyt) . Tällä hetkellä, mutta RUSH on aina ollut ja tulee olemaan ykkösenä, kakkonen vaihtelee ajoittain.

Tulipa muuten mieleen, että mikä oli se suomalainen bändi, jonka keikka näytettiin muutama viikko takaperin tv2:ssa, jonka laulaja oli kuin geddy imitaation? Muutenkin vähän Rush tyylistä musiikkia, vaikka itse väittivätkin muuta. En kerennyt katella/kuunnella kuin muutaman biisin.
Perse edellä pulloon.
Newsted85
25.11.2006 11:23:16
Tulipa muuten mieleen, että mikä oli se suomalainen bändi, jonka keikka näytettiin muutama viikko takaperin tv2:ssa, jonka laulaja oli kuin geddy imitaation? Muutenkin vähän Rush tyylistä musiikkia, vaikka itse väittivätkin muuta. En kerennyt katella/kuunnella kuin muutaman biisin.

Oisikohan ollut Lapko? Ainakin jossain lehdessä ohjelman arvostelija kutsui laulajaa Geddy Leen ja jonkun muun(?) sekoitukseksi...
oo-p
25.11.2006 15:18:42

Oisikohan ollut Lapko? Ainakin jossain lehdessä ohjelman arvostelija kutsui laulajaa Geddy Leen ja jonkun muun(?) sekoitukseksi...

Mutta eihän Lapko oo progea. :D
se on populääristä popmusiikkia.
Terve, ja kiitos kaloista!
moderndrummer88
25.11.2006 17:55:50
Mutta eihän Lapko oo progea. :D
se on populääristä popmusiikkia.

Lapko se kyllä varmaan oli, turhaan pädet.
Anyone using any such item will be tortured to death by making him/her listen Dave Weckl's solo material for one 24 hours
zille
27.11.2006 16:48:34
Mun mielestä koko tuotanto huomioon ottaen Pink Floyd on mieluisin. (vaikka eihän 80-luvulla progea tehty, mutta hyvää omassa 80-luvun sarjassaan myös)
Ei oikeastaan juuri montaakaan ala-arvoista biisiä ole, The Dogs Of War on ehkä ainut huono.

Soittaa en kuitenkaan ehkä tollasta noin hidasta ja rauhallista tykkäis pidemmän päälle soittaa. Kunnon Genesis, Yes, Camel -proge on mun mielestä parempaa itte soitettavana.
Mitä häiritsevämpää, sitä parempaa.
santarmi
28.11.2006 02:24:04
Jos kerta paras progebändi pitäisi valita, niin eiköhän se Genesis olisi helpoin valinta monistakin syistä. Genesiksen kaikki levyt Trespassista Wind and Wutheringiin (kattaen kaikkiaan seitsemän levytystä) edustavat juuri sitä perinteistä progekoukkuilua, mitä lukemattomat muut bändit ovat myöhemmin jäljitelleet( neoprogepumput, kuten Marillion, IQ, Flower Kings, Spock's Beard...). Genesiksen saundi kitaroineen, lukuisine kosketinsoittimineen( mellotroni, hammond-urut, eri syntsat, piano...) ja muine soittimineen edusti aikaansa nähden niin uniikkia musiikkia, että väitän monien aikalaisbändien (esim. hieman myöhemmin putkahtaneet Rush, Kansas, Camel) saaneen inspiraationsa juuri tästä bändistä (ja tietty Yesistä ja muista progemammuteista, mutta niistä tuolenpana).

Tokihan Yes on mahtava, mutta omakohtaisesti bändin kultakausi rajoittuu vain pariin levyyn. King Crimson on hyvinkin uniikki bändi, mutta levyt tuppaavat olemaan hieman epätasaisia kokonaisuuksia paikoin. Toisaalta King Crimson ei ole ikinä tinkinyt omia näkemyksiään muun valtavirran takia, toisin kuin Yes ja Genesis kasarikausillaan. Pink Floydin avaruusrokki on aina koskettanut, mutta Genesiksen rinnalla bändin psykedeeliset touhuilut kuulostavat aika yksinkertaisilta. Jethro Tull kuuluu kovaan porukkaan, mutta itse pidän bändin musiikkia lähinnä monien eri tyylien kirjona, johon toki progekin lukeutuu( Passion Playhan nyt on aivan älytöntä progeilua, mutta Aqualunghan on taas enemmän folk/hard-rock-levy).

Tulipahan kirjoitettua turhan pitkä sepostus, mutta ainakin siinä pitäisi olla perusteluja tukemaan Genesiksen ainutlaatuisuutta väheksymättä muita progen pioneeribändejä.
Nekrofilia miellyttää, se hengen vie, mutta rakkaus on kypsää. -Tommi Liimatta-
gorgonoidi
28.11.2006 08:57:18 (muokattu 02.12.2006 22:21:21)

Pitää varmaan tohon Genesikseen tutustua paremmin.

E: Ei se vaan ota upotakseen...
upulea
02.12.2006 20:43:51
Wigwam

erityisesti fairyport, being ja henry-sarja

En jaksa perustella. Focuksella on pari hyvää, muuten se on sellasta barokkitemmellystä. :D
JoPa
07.12.2006 18:47:43
Lapko se oli.. sekin on hyvä bandi.. Mutta paras progebandi: hawkwind!!!

tällä hetkellä ainakin..
"Tosta poikki", sano Isildur..
Kuno
09.12.2006 21:22:01
Kaikki proge aina maistuu. Ykkösenä on kyllä The Mars Volta. Lähellä kärkeä on tietysti myös King Crimson, Rush, Porcupine Tree, Spock's Beard(, Zappa) ja vielä Devin Townsend.
Paskakitaristi #4
petem79
27.12.2006 15:07:04 (muokattu 27.12.2006 15:10:06)
Näissä ketjuissa pitäisi olla aina varoitus että voit pilata päiväsi näitä lukemalla.
Uskomatonta kuinka jotkut tyypit ei voi sietää toisten musamakua ei sitten lainkaan.

Olen itselleni haalinut noita progelevyjä useampia satoja mutta silti omasta mielestäni en voi kuitenkaan parasta bändiä nimetä koska en osaa vaan yksinkertaisesti sitä perustella mitenkään järkevin syin.Voi olla että joku päivä joku kolahtaa ja joku toinen päivä ei.

Sitä paitsi ei vielä aktiivisesti musiikkia tekevää bändiä voi haukkua paskaksi jos ei tiedä mitä mestariteoksia on tulossa. Se on eri asia sitten niiden bändien kohdalla jotka on jo musiikin tekemisen lopettaneet.
Näyttäisi vaan että joillekkin tuo 70-luku musiikillisesti on niin kuuma aihe että ei siihen voi ollenkaan kajota. Kyllä silloinkin osattiin paskaa tehdä. (koskee myös 80-lukua tietyin varauksin. http://www.youtube.com/watch?v=-3b0IsbpIFE )
fidZi
27.12.2006 23:05:56
King Crimson, Genesis, alkupään Pink Floyd.

Onko Porcupine Tree progea? Jos on, niin sekin.
All these things we'll never see in Finland.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)