Aihe: laulumikit testipenkkiin!
1 2 3 4
blueroom
10.11.2006 16:41:47 (muokattu 10.11.2006 16:41:58)
Tuon hintaluokan T.bonet ovat melko varmasti jo erittäin hyviä mikrofoneja.

juu, ehkä johonkin mainosspiikkien- tai demo-tason äänityksiin, mutta todellahyvään etuasteeseen kytkettynä nuo muodostavat aikamoisen pullonkaulan kohtuullisen arkaan päähän signaaliketjua...
-
FastEddie
10.11.2006 17:13:09

juu, ehkä johonkin mainosspiikkien- tai demo-tason äänityksiin, mutta todellahyvään etuasteeseen kytkettynä nuo muodostavat aikamoisen pullonkaulan kohtuullisen arkaan päähän signaaliketjua...

Kalliiseen ja todellahyvään etuasteeseen tuskin kukaan kytkee halpaa ja todellahuonoa mikkiä.

T.Bonet ja muut kiinalaismikit ovat kelpo mikkejä ja hyvä vaihtoehto; siinä missä Shuretkin.
Born to lose, live to win!
dewil
10.11.2006 17:16:03

Toi 800 on kokemuksieni mukaan ihan kelpo mikki. Hintaisekseen jopa erinomainen.
Ihan on vallan kaupallisille levyille päätynyt moisella poimittua laulua.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
..
10.11.2006 18:00:42
kivi
10.11.2006 18:20:15 (muokattu 10.11.2006 18:27:51)
Toi 800 on kokemuksieni mukaan ihan kelpo mikki. Hintaisekseen jopa erinomainen.
Ihan on vallan kaupallisille levyille päätynyt moisella poimittua laulua.

Jep. hyvää kokemusta mullakin, tosin mun makuuni se t-bonen blue-kopio (Retro Tube nimeltään) oli vielä pykälän parempi.

Niin tai näin, kun mä muutama vuosi sitten testasin pakettiautollisen t-bonen mikkejä, ei liene sattuma, että niitä tuli testin jälkeen itselle ja naapurin studiolle ostettua reilu kymmenkunta, mm pari 800:sia ja pari puikkomallisia 150:siä kolmella kapselilla. Ja niitä Blue-kopioita.

Virtalähteet noissa on niin rimpuloita verrattuna vaikkapa AKG:n tai Neumannin bokseihin, että veikkaan rajallista elinikää. Mutta eipä olleet kalliitakaan.

Siteeraan itseäni:
T-Bone SCT-800 (259e, Thomann)

"Lämpöinen." Tämä on mikki, joka kaunistelee, pehmentää ja tuo sointiin pyöreyttä. Osittain syynä saattaa olla pienempi 10-12 KHz korostus kuin muissa (nyt kokeilluissa) mikeissä. Yksimielisesti todetaan, että mikissä on hyvä soundi, läheistä sukua Retro Tubelle, mutta sävyjä SCT-800 ei tarjoa yhtä paljon, ja suuntakuvionakin on vain se tuttu hertta eli kardioidi.

PS: kun nyt tuli tuota vanhaa arviotani katseltua, niin Röde K2 on vähän hiton hyvä mikki, pitää muistaa mainita.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Halsu
10.11.2006 18:56:01

PS: kun nyt tuli tuota vanhaa arviotani katseltua, niin Röde K2 on vähän hiton hyvä mikki, pitää muistaa mainita.

Onko sattumalta jossain netissä luettavissa tuo arvio - kiinnostaisi kovasti lukea. Vai pitääkö etsiä divarista jonkin lehden vanhaa numeroa X?
CU -- Eki
kivi
10.11.2006 20:09:16 (muokattu 21.11.2006 14:58:34)
Onko sattumalta jossain netissä luettavissa tuo arvio - kiinnostaisi kovasti lukea. Vai pitääkö etsiä divarista jonkin lehden vanhaa numeroa X?

Valitettavasti ei ole netissä. Noista artikkeleista olis tarkoitus koota kirjaa jossain vaiheessa, joten ilmaisjulkaiseminen sitä odottaessa ei ole optio.

Mutta jos Suen numerot 2, 3, 4 ja 5 vuodelta 2005 eivät ole käsillä, tässä jutut viikonlopun ajaksi - sitten poistuu.

No niin, tekijänoikeussyistä teksti poistui. Toivottavasti saitte talteen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Halsu
10.11.2006 22:41:17 (muokattu 10.11.2006 22:56:10)

Valitettavasti ei ole netissä. Noista artikkeleista olis tarkoitus koota kirjaa jossain vaiheessa, joten ilmaisjulkaiseminen sitä odottaessa ei ole optio.

Mutta jos Suen numerot 2, 3, 4 ja 5 vuodelta 2005 eivät ole käsillä, tässä jutut viikonlopun ajaksi - sitten poistuu.

Suurkiitokset!!

Mielenkiintoista luettavaa tuo.

Taidanpa seuraavissa sessioissa koittaa jotain muuta noiden mun DC4000 -setissä mukana tulleiden EM 81 elektreettien tilalle - vaikka olenkin ollut ihan tyytyväinen niiden soundiin oman settini kanssa.

Pitää testailla tuoko Roden NT1, t.bonen SC450 tai SC100II -parit siinä käytössä jotain oleellista parannusta asiaan... vai onko mulla ehkä vaan erilainen maku kuin teillä kun noista EM 81:stä tykkään ,-)
CU -- Eki
loosah
10.11.2006 23:29:18

Tuota...kröhöm... En tiedä minkälaisia mainosspeakkeja teet, mutta en tiedä yhtään mainosalan äänistudiota, jossa olisi käytössä joku 100e mikrofoni yhdistettynä artin etuasteeseen tms.

Kyllä ne useimmin lähtee tuolta jostain U-87+ mahdollisimman v**un kova etuaste akselilta.

No mutta joo... Onhan niissäkin eroja. Kyllä varmasti paikallisen x-marketin spiikin voi Kevojoella vetää vaikka carrolin mudilla, jos siltä tuntuu.
GIGO
Spiral
11.11.2006 18:53:34

Niin... haettiinko tässä nyt laulu- vai hanurimikkejä?

Ei jumankauta... Jostain syystä sai hirnumaan.
Ei mulla muuta.
rajajoki
12.11.2006 09:12:02
Ei jumankauta... Jostain syystä sai hirnumaan.
Ei mulla muuta.

Hirnumaan :), saanko kysyä mistäpäin oletta kotosin?

...Niin kiitos kivelle antoisasta luettavasta, avasi ovia ja sulki portteja.
kiitos..
piiskaa sydäntalvella!
Roberto
12.11.2006 16:32:48

Ekaan: Todennäköisesti kyllä (en ole itse juuri noita malleja testannut, tuskin on Robertokaan).

Hmh, miten toi todennäköisesti on jotenkin parempi vastaus, jos kumpikaan meistä ei ole niitä testannut? En oo kaikkia testannut minäkään, mut en ole myöskään testannut esim kaikkia Carol-tuotteita.

Ja jos jollekin pitää jotain suositella, niin en itse ainakaan halua olla se hahmo jolle jälkeenpäin soitellaan ja maristaan et tää olikin ihan paska, kun sattui mustapekka handuun.
kivi
12.11.2006 16:47:07
Hmh, miten toi todennäköisesti on jotenkin parempi vastaus, jos kumpikaan meistä ei ole niitä testannut? En oo kaikkia testannut minäkään, mut en ole myöskään testannut esim kaikkia Carol-tuotteita.

Ja jos jollekin pitää jotain suositella, niin en itse ainakaan halua olla se hahmo jolle jälkeenpäin soitellaan ja maristaan et tää olikin ihan paska, kun sattui mustapekka handuun.

Harvey Gerst on mun idoli.
:-D

Hän sanoi joskus, että "millä tahansa mikillä voi äänittää minkä tahansa soundin, toisilla se vain on vaikeampaa".

Jossain vaiheessa se vaikeus tosiaan johtaa siihen, ettei alkuperäisestä mikistä oo kuin piuha jäljellä.

Siltikin, kun jaksaa vähän ruuvata, voi halpiksista saada oikein hyvät soundit. Ei ne natsiarmeijalta lappiin jääneet Neumannit sen paremmassa kunnossa ole sen jälkeen kun vuosikymmenten käyttö on kalvanut alkuperäiset metallit, pahvit ja eboniitit pilalle.
;-D
(Handsome Dick Manitoba)
Roberto
12.11.2006 20:09:04

Harvey Gerst on mun idoli.

Hän sanoi joskus, että "millä tahansa mikillä voi äänittää minkä tahansa soundin, toisilla se vain on vaikeampaa".

Jossain vaiheessa se vaikeus tosiaan johtaa siihen, ettei alkuperäisestä mikistä oo kuin piuha jäljellä.

Siltikin, kun jaksaa vähän ruuvata, voi halpiksista saada oikein hyvät soundit. Ei ne natsiarmeijalta lappiin jääneet Neumannit sen paremmassa kunnossa ole sen jälkeen kun vuosikymmenten käyttö on kalvanut alkuperäiset metallit, pahvit ja eboniitit pilalle.
;-D

Ymmärrän kyllä :)

Mut jos täällä kirjotellaan jotain tyyliin "Tuon hintaluokan T.bonet ovat melko varmasti jo erittäin hyviä mikrofoneja." Niin kirjoittaja ei selkeästi tiedä alkuunkaan mikä on erittäin hyvä mikrofoni.

Kaikki on niin suhteellista. Täältä tähän, jatkakaa.
blueroom
12.11.2006 22:36:20 (muokattu 12.11.2006 22:47:10)
tarkoitin, siis, että kun kyseessä ei ole mahd. herkkä taiteen taltiointi vaan "äänitellään" meininki. *kyyristyy ja valmistautuu vast. ottamaan munkkia* ;)

e: tarkoitan että diggailen eniten vanhahtavaa, pehmoista, hieman tuhnua soundia ja suhinaa. esim. tein tuossa jonkin aikaa sitten milcoinin kanssa vaihtokaupan aphex compellor-milab dc-20 pari. tykkään noista "pikku pökäleistä" julmetusti, koska ne suhisevat, eivät ole liian hi-fi, ja ne kuulostavat erittäin luonnollisilta ja nyky mittapuun mukaan "huonolta". noilla kun äänittää vaikkapa tamburiinia tai akkaria tai ambienssia ym., lisää raidat mixiin, perspektiivi löytyy oitis.
-
kivi
12.11.2006 23:10:44
tarkoitin, siis, että kun kyseessä ei ole mahd. herkkä taiteen taltiointi vaan "äänitellään" meininki. *kyyristyy ja valmistautuu vast. ottamaan munkkia* ;)

e: tarkoitan että diggailen eniten vanhahtavaa, pehmoista, hieman tuhnua soundia ja suhinaa. esim. tein tuossa jonkin aikaa sitten milcoinin kanssa vaihtokaupan aphex compellor-milab dc-20 pari. tykkään noista "pikku pökäleistä" julmetusti, koska ne suhisevat, eivät ole liian hi-fi, ja ne kuulostavat erittäin luonnollisilta ja nyky mittapuun mukaan "huonolta". noilla kun äänittää vaikkapa tamburiinia tai akkaria tai ambienssia ym., lisää raidat mixiin, perspektiivi löytyy oitis.

Milabeilla on paikkansa. Naapurissa on studion katossa pysyvästi AB-asetelma noita pikku-milabeja äänittämässä kaiken mitä soittotilassa tapahtuu, ihan vain dokumentoinnin vuoksi.

Mulla on itselläni yksi vähän isompi Milab. Ihan toimiva mikki.

Mutta Milabit tai vaikka AKG C1000 tai EV PL6 -nuo nykymittapuun mukaan ei niin timmit mikit on silti eri asia kuin kiinan-halpikset. Noi on kaikki lujaa työtä ja ammattityökaluja, se että soundi ei oo maailman paras ei oo vika vaan ominaisuus.

Sen sijaan jos jostain Neumannista tehdään 1:1 kopio, ja se ei kuulosta samalta kuin alkuperäinen, saattaa sanoa että kyseessä on vika. Ominaisuuksienhan pitäisi olla jo tiedossa.

Tai sitten päätetään että kopion ominaisuus on olla huonompi / erilainen kuin alkuperäinen. Ja mennään sillä mitä on.
(Handsome Dick Manitoba)
blueroom
12.11.2006 23:34:08 (muokattu 12.11.2006 23:36:04)
ttu mikä blaasti =)

tiedätkö muuten onko totta että noi milabit joita joskus on ollu myynnissä isot läjät (sis. nää mun) on eduskunta talon vanhoja puhe mikkejä? jostain kuulin että näin olis...

e: typo, mut jätin.
-
Halsu
13.11.2006 00:49:55 (muokattu 13.11.2006 02:07:16)

Mut jos täällä kirjotellaan jotain tyyliin "Tuon hintaluokan T.bonet ovat melko varmasti jo erittäin hyviä mikrofoneja." Niin kirjoittaja ei selkeästi tiedä alkuunkaan mikä on erittäin hyvä mikrofoni.

On noita kalliimpiakin tullut testailtua ja käytettyä... mutta ainakaan mun korvilla erot tietyn laatutason jälkeen eivät enää ole enää mitään selkeitä parempi/huonompi -akselilla faktoja, vaan enemmänkin "tämmöösestä mää tykkään" makuasioita.

Pikku tarina tähän...

Joskus aikoinaan kun haettiin videoedittiin spiikkimikkiä, lainattiin reilut kymmenkunta erilaista konkkaa testiin, kaikki sen aikaisen meiningin mukaan ns. "oikeita" ja/tai hyviä mikkejä hintaluokassa muutamasta tonnista noin viiteentoista tonniin - siis markka-aikaa elettiin tuolloin.

Meillä oli pari ammattispiikkeriä kopissa jupisemassa ja vaihtamassa mikkejä ja raati kuunteli sokkona tarkkaamossa. Testailun jälkeen jäljelle jäi kaksi mikkiä, jotka soundasivat näissä oloissa ja näillä äänilähteillä mielestämme toimivimmilta.

Hieman erilaisilta toki, mutta kummatkin hyvältä.

Toinen oli joku Neumannin tyyriimpi malli (en enää muista mikä) ja toinen oli yllättäen testin halvin, AKG:n c3000. Hommasimme sitten sen AKG:n sinne edittiin.

Tuo oli aika silmät aukaisevaa, tajusi että hintalappua ei kannata tuijottaa, kannattaa ennemmin luottaa korviinsa.

Perustin arvioni oman kokemukseeni t.boneista - mulla on noita hieman halvempia t.boneja muutama, ja ne ovat olleet hintaansa nähden erinomaisia. Suunnilleen samalla viivalla pari kertaa kalliimpien brändimikkien kanssa. Siis ihan hyviä, käyttökelpoisia mikkejä mielestäni - riittävät minun tarpeisiini mainiosti.

Tuntuisi aika loogiselta että tuplasti tai triplasti kalliimmat saman valmistajan mikit voisivat hyvinkin olla vielä parempia, eli sarjassamme "erittäin hyviä".

Sen edellisen mailini "todennäköisesti kyllä" tarkoitti juurikin sitä: uskoisin että TODENNÄKÖISESTI noilla mikeilla saa talteen hyväsoundista lauluääntä.

Oma toteamuksesi oli lakoninen, kategorinen "ei", joka on ko. mikkejä testaamattomalta aika tyly toteamus -

Jep jep... ja sitten kun ne ostaa sen kahdentuhannen euron neumannin ja huomaa että ei siitä laulajasta tullutkaan pavarottia, niin...

Jos tän threadin aloittaja kysyy "olen ostamassa laulumikkiä. täl hetkel käytös on shure beta58 se on hanurista.." niin luuletko oikeasti että parinsadan t.bonen ja sen neumannin välisellä erolla on hänelle mitään merkitystä?

Muistin virkistykseksi:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=132310&o=40
CU -- Eki
kivi
13.11.2006 01:15:03 (muokattu 13.11.2006 01:15:37)
Toinen oli joku Neumannin tyyriimpi malli (en enää muista mikä) ja toinen oli yllättäen testin halvin, AKG:n c3000. Hommasimme sitten sen AKG:n sinne edittiin.

Tämän jälkeen C3000 menikin uusiksi ja siitä tehtiin huonompi versio, alkuperäinen kun oli "liian hyvä hintaisekseen", vai muistanko väärin?
(Handsome Dick Manitoba)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)