Riksteri 13.11.2006 00:05:51 (muokattu 13.11.2006 00:06:05) | |
---|
Mikä on mielestäsi kaunein joululaulu? Oma suosikkini on varpunen jouluaamuna, joka jaksaa aina vaan sykähdyttää: Lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa, järven aalto jäätynyt talvipakkasessa. Varpunen pienoinen, syönyt kesäeinehen, järven aalto jäätynyt talvi pakkasessa. Pienen pirtin portailla oli tyttökulta: tule, varpu, riemulla, ota siemen multa! Joulu on, koditon varpuseni onneton, tule tänne riemulla, ota siemen multa! Tytön luo nyt riemuiten lensi varpukulta: kiitollisna siemenen otan kyllä sulta. Palkita Jumala tahtoo kerran sinua. kiitollisna siemenen otan kyllä sulta! En mä ole, lapseni, varpu tästä maasta, olen pieni veljesi, tulin taivahasta. Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhällen, pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta. |
kuunsirppi 13.11.2006 07:15:25 | |
---|
edellisen lisäksi Sylvian joululaulu on aina yhtä kaunis ja näistä uudemmista Taivas sylissäni ja Annukka Aholan sävellys ja sanoitus Muistojen joulukuusi, jota ei ole vielä levytetty (paitsi mä oon laulanut sen demolle). Kaunis, koskettava tarina Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen! |
Sertzo S 13.11.2006 07:18:21 | |
---|
Kaverilla oli Varpu-niminen tyttöystävä aikoinaan ja hän lauloi aina tälle "sillä päällä ollessaan", että tule Varpu ja ota siemen multa. ;) |
poppamies 13.11.2006 07:37:59 (muokattu 13.11.2006 07:39:25) | |
---|
Mua on aina vituttanut tuollaiset "varpunen", huono omatunto tyyppiset joululaulut missä kaikki menee päin...., ja mistään ei tuu mitää ja kaikki kuolee lopussa. Pikku tyttö seisoo kadunkulmassa kerjäämässä ja jalat jäätyy kiinni ja tyttö paleltuu kuoliaaksi ja tietenkin sattuu vielä olemaan jouluaatto. Miksi ihmisillä pitää olla huono omatunto vain jouluna? Minulle paras on Viktor Rydbergin runosta tehty laulu "Tomten" .Tässä hyvä suomenkielinen käännös. En ole varma onko tätä laulettu myös suomeksi. http://fi.wikisource.org/wiki/TonttuTietenkin sitten Sylvian joululaulu ja Adam'in joululaulu. |
Sertzo S 13.11.2006 07:51:59 | |
---|
Mua on aina vituttanut tuollaiset "varpunen", huono omatunto tyyppiset joululaulut missä kaikki menee päin...., ja mistään ei tuu mitää ja kaikki kuolee lopussa. Pikku tyttö seisoo kadunkulmassa kerjäämässä ja jalat jäätyy kiinni ja tyttö paleltuu kuoliaaksi ja tietenkin sattuu vielä olemaan jouluaatto. Miksi ihmisillä pitää olla huono omatunto vain jouluna? Minulle paras on Viktor Rydbergin runosta tehty laulu "Tomten" .Tässä hyvä suomenkielinen käännös. En ole varma onko tätä laulettu myös suomeksi. http://fi.wikisource.org/wiki/Tonttu Tietenkin sitten Sylvian joululaulu ja Adam'in joululaulu. Mitenkä se menikään tuo Eppujen laulu kansastamme, sekä surumielisyydestämme: "...jonka itsesäälin määrää ei... |
Riksteri 13.11.2006 08:29:34 | |
---|
Mua on aina vituttanut tuollaiset "varpunen", huono omatunto tyyppiset joululaulut missä kaikki menee päin...., ja mistään ei tuu mitää ja kaikki kuolee lopussa. Ei tämä Topeliuksen runo mielestäni huonoa omatuntoa kuvasta vaan viittaa varpuseen kuin Rafaelin enkeliin, joka jouluna saapuu ihmisten ajatuksiin ja herättää kaipaavia muistoja. Siis vaikka runossa puhutaan kuolleista, on sanoma hyvin kaunis. |
baron 13.11.2006 09:13:53 | |
---|
Slade: Merry Xmas Everybody "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Groovelover 13.11.2006 10:01:15 | |
---|
Juice Leskinen Grand Slam - Sika "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
lukkari 13.11.2006 10:51:16 | |
---|
Sitä ollaan täällä jo näköjään joulutunnelmissa. |
Sitä ollaan täällä jo näköjään joulutunnelmissa. Kunhan nyt jossain tunnelmissa edes. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! |
AH3 13.11.2006 11:00:33 | |
---|
Loiri ja Sydämeeni joulun teen |
baron 13.11.2006 11:04:28 | |
---|
Sitä ollaan täällä jo näköjään joulutunnelmissa. Kyllähän tässä on joululauluja jo täytynyt kerrata kun pikkujoulukeikat ovat alkamassa. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
EP 13.11.2006 11:10:35 | |
---|
"Varpunen jouluaamuna" on kauneimpia joululauluja mitä tiedän! |
Mandoman 13.11.2006 11:17:52 (muokattu 13.11.2006 11:22:58) | |
---|
Minulle paras on Viktor Rydbergin runosta tehty laulu "Tomten" .Tässä hyvä suomenkielinen käännös. En ole varma onko tätä laulettu myös suomeksi. http://fi.wikisource.org/wiki/Tonttu Tietenkin sitten Sylvian joululaulu ja Adam'in joululaulu. Nuo kolme ovat omien suosikkieni sakissa. Lisäksi sinne kuuluu mm. "En etsi valtaa loistoa" ja "Arkihuolesi kaikki heitä " Tonttu on laulettu suomeksi useammankin esittäjän toimesta. Päevvvasto ku Kaapriel Haikone vihillä. |
turhala 13.11.2006 11:18:51 | |
---|
Syttyneet on joulun valot, Pukki kiertää ilotalot. Apuun tulee Taina tonttu, jolla olin iso monttu. Pukki sitä tunnin lykki Jouluiloa sydän sykki. Suosittelen ,vitutukseen kirkasviina hoitoa. |
Sertzo S 13.11.2006 11:36:53 | |
---|
Syttyneet on joulun valot, Pukki kiertää ilotalot. Apuun tulee Taina tonttu, jolla olin iso monttu. Pukki sitä tunnin lykki Jouluiloa sydän sykki. Ihan itse riimittelitt tuon? |
Jonte 13.11.2006 11:41:09 | |
---|
Mikä on mielestäsi kaunein joululaulu? Oma suosikkini on varpunen jouluaamuna, joka jaksaa aina vaan sykähdyttää: Lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa, järven aalto jäätynyt talvipakkasessa. Varpunen pienoinen, syönyt kesäeinehen, järven aalto jäätynyt talvi pakkasessa. Pienen pirtin portailla oli tyttökulta: tule, varpu, riemulla, ota siemen multa! Joulu on, koditon varpuseni onneton, tule tänne riemulla, ota siemen multa! Tytön luo nyt riemuiten lensi varpukulta: kiitollisna siemenen otan kyllä sulta. Palkita Jumala tahtoo kerran sinua. kiitollisna siemenen otan kyllä sulta! En mä ole, lapseni, varpu tästä maasta, olen pieni veljesi, tulin taivahasta. Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhällen, pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta. Tätä on joskus jazz-valssina soitettu ja hienolta tuntui. Sylvia on myös komea joululaulu. Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas". |
isojussi 13.11.2006 12:20:25 | |
---|
Mikä on mielestäsi kaunein joululaulu? Oma suosikkini on varpunen jouluaamuna, joka jaksaa aina vaan sykähdyttää:..... Mä kans tykkään siitä biisistä. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
Tankero 13.11.2006 12:27:39 | |
---|
Ei tämä Topeliuksen runo mielestäni huonoa omatuntoa kuvasta vaan viittaa varpuseen kuin Rafaelin enkeliin, joka jouluna saapuu ihmisten ajatuksiin ja herättää kaipaavia muistoja. Siis vaikka runossa puhutaan kuolleista, on sanoma hyvin kaunis. Eikö se Topelius kirjoittanut tuon kuolleen tyttönsä muistoksi. Tai jotain. Henk koht tykkäsin takavuosina kovasti, kun Räsäs Erkki vetäs joulukonserteissamme Svlvian joululaulun. Varmasti, vissiin. |
Riksteri 13.11.2006 12:41:42 | |
---|
Eikö se Topelius kirjoittanut tuon kuolleen tyttönsä muistoksi. Tai jotain. Henk koht tykkäsin takavuosina kovasti, kun Räsäs Erkki vetäs joulukonserteissamme Svlvian joululaulun. Saattaa olla kyllä kuolleen tytönkin muistoksi kirjoitettu tai ylipäätään lasten muistoksi, häneltä kuoli kaksi poikaa ja yksi tytär. Wikipedia arvelee kuitenkin seuraavasti: "Sylvian runojen syntyvuodet olivat Topeliuksella muuten raskaita: hän menetti kaksi poikaa ja yhden tyttären. Kuolleesta Rafael-pojasta kertoo myös joululauluksi sävelletty runo Varpunen jouluaamuna." http://fi.wikipedia.org/wiki/Sylvian_laulut |