Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lesliekaapit
1 2
M.i.k.key
21.11.2003 23:04:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään oman käden kokemusta näistä. Olin loistavaa Ruotsalaista orkesteria Tavastialla kuuntelemassa (siis Bo Kaspers..) ja jouduin toteamaan soundin ylivoimaiseksi.
Herra urkuri Schubert veteli Nord Electroa Leslien läpi ja pakko todeta,että soundi ei ollut pelkästään sormissa!
 
Pyöriikö täällä näiden pömpeleiden omistajia? Lähinnä kysyttävää eri malleista.Näitä kun löytyy erikokoisia, esivahvistimella/ilman, transistoriwehkeitä yms.
Myös hintahaitari kiinnostaa, koska tuollainen melkein pitäis hankkia. Ei suinkaan joka keikalle mukaan, mutta tyyliin studioon yms..
 
Jos joku tietää esim. pikkukaupunkien pelastusarmeijoita, musakauppoja, naapureita, kanikonttoreita missä näitä on nähty tai omistaa itse 15 ylimääräistä niin voisin olla kiinnostunut semmoista ostamaan..!?
 
Melo omaa kanoottiasi
maza
24.11.2003 10:10:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyöriviä kajareita (engl. rotary speaker) on valmistanut useampikin firma, joista tunnetuin on Don Leslien nimeä kantava firma. Ao. puljun kaappeja on tehty Hammondeihin sopivien mallien lisäksi myös vaikkapa Connille ja Baldwinille, sekä myyty lisenssillä pienempiin urkuun integroituja systeemejä (tällainen löytyy esim. omasta Hammond T-200:sta tai vaikkapa suomalaisista WLM:stä).
 
Kunnon Lepassahan on kaksi roottoria; bassolle pyörivä puinen tai solumuovinen rumpu ja diskanteille eräänlainen torvi. Jakotaajuus eri röörien välillä on 800 Hz. Vanhemmissa Leslie-malleissa (22, 31, 47, jne.) oli vain yksi nopeus; ts. pyörintä pois päältä tai sitten nopea eli tremolo, n. 400 kierrosta minuutissa. Uudemmissa (yleisimpiä / tunnetuimpia 122, 142, 145, 147, 251) nopeuksia on kaksi; chorale (~30 rpm) ja tuo tremolo (~400 rpm).
 
Leslien soundiin vaikuttaa pyörivien kajarien aiheuttamien doppler-efektin ja voimakkuudenmuutoksien lisäksi suuresti myös putkistyrkkari-Lepojen 40-wattinen putkivahvistin (2x 6550 putket class-A-kytkennällä), jolla saadaan soundiin semmoista särmää että oksat pois. Uudemmissa Leslieissä (710, 760, 770, 860 jne.) on käytetty myös transistorivahvistimia - näiden soundi ei yllä putkivahvistimellisten tasolle.
 
Leslien itsensä lisäksi pyöriviä kajareita on valmistanut monikin pulju. Yleisesti Euroopassa näkee liikenteessä italialaisia Elkatonen purkkeja. Nämä ovat sinällään ihan ok, mutta varustettuna transistorivahvistimilla ja lisäksi kuulopuheiden mukaan tremolo-asennolla saavutettava pyörimisnopeus ei ole riittävän nopea. Ihan hyviä purkkeja silti; itse jos moisen saisin, purkaisin ensitöikseni trankkuvahvistimen hitoille ja rakentelisin putkikytkentäisen tilalle.
 
Myös Suomessa on valmistettu Lepa-klooneja; MS:n Leo 200-kaappeja oli 70-luvulla kuulemma käytössä mm. Jukka Gustavsonilla. Ko. purkissa ei ole ollenkaan omaa vahvistinta, vaan kajarit kytkettiin kulloinkin sopivaan riittävän tehokkaaseen putkinuppiin. Ja soundasi tosi hyvältä!
 
Lepasimujahan löytyy myös nykyisin jos jonkinlaista, parhaana kai pidetään Hughes&Kettner Rotosphereä. Aitoa Asiaa(tm) ei tietysti korvaa mikään... Leslietä ei myöskään mielestäni pysty ainakaan kaksikanavastereojärjestelmään äänittämään kunnolla, vaan se on oikeasti _koettava itse livenä_!
 
...jos jollain on myydä joku lepa, niin tarjotkaa :>
 
maza
24.11.2003 10:11:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, Leslieitä ei kyllä Suomesta oikein tahdo löytyä. Saksa lienee lähin hyvä lähde; hinnat vaan ovat melko hurjia sielläkin. Transistoripelin saa n. 500 eurolla, putkikoneet menevätkin sitten jo 1500 euron pintaan heti. Jenkeissä tarjonta on parempaa ja hinnatkin halvempia, kuljetus vaan ei ole ihan halpaa.
 
Kannattaa tsekata ebay.de:stä/.com:sta anyway.
 
m6mm
24.11.2003 16:57:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selailin syksyllä huuto.nettiä ja silmään pisti Dynacord MEII-leslie...ei kun huutamaan huusin 200€.Oltiin sitten myyjän kanssa puhelin yhteydessä ja lopulta sain se 250€.ei ollut kallis.Vahvistimena siinä on transisistori-vahvistin, mutta se on epäkunnossa joten olen seittanut fender dlx reverb putki-vahvistimen kautta. Saundi hyvä ja hinta oli mitätön,joten kannattanee katsoa huuto.nettiä ja taitaapa torillakin olla pari(tosin taitaavat olla melko kalliita).
 
"Viisi yhdestä,yksi viidestä,kukaan ei pääse täältä elävänä"
Absalom
24.11.2003 20:13:28 (muokattu 24.11.2003 20:15:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on huoneen nurkassa tommonen vanha Elkatone. Ihan kelpo peli, ainakin vanhan Korgin CX-3:n kanssa soitellessa. Aito Hammond varmaan vaatiikin jo sitten kunnon Lepan. Suht edullisesti tämän sain, CX-3:n kanssa reilu 300 euroa. Siis yhteishinta.
 
Mikael
25.11.2003 16:16:34 (muokattu 25.11.2003 16:16:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaakseni MS puuhaili joskus leslie-kaappia ihan täällä härmässä. Tällasen jos löytäis, niin ei varmaan olis kallis... ei asia on jotta löytääkö.
 
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
jeje
25.11.2003 16:21:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaakseni MS puuhaili joskus leslie-kaappia ihan täällä härmässä. Tällasen jos löytäis, niin ei varmaan olis kallis... ei asia on jotta löytääkö.
 
täältäpä löytyy yksi kappale ms leo-200! tosin pientä fiksausta on.. alapään roottori ei pyöri hitaalla nopeudella, mut pikku vika.. hehe.. eipä ole varmaan kummonen korjattava.
 
Absalom
25.11.2003 16:27:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

täältäpä löytyy yksi kappale ms leo-200! tosin pientä fiksausta on.. alapään roottori ei pyöri hitaalla nopeudella, mut pikku vika.. hehe.. eipä ole varmaan kummonen korjattava.
 
Heh, mulla on tossa Elkatonessa just päinvastainen ongelma eli yläpään torvi ei pyöri nopeilla kierroksilla. Mutta jos ton Elkatonen tremolo-nopeus muutenkin on liian hidas, niin ei kai sillä niin suurta väliä... korjausta olen kyllä suunnitellut, mutta aika (ja taidot) eivät tahdo riittää.
 
jeje
25.11.2003 16:30:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, mulla on tossa Elkatonessa just päinvastainen ongelma eli yläpään torvi ei pyöri nopeilla kierroksilla. Mutta jos ton Elkatonen tremolo-nopeus muutenkin on liian hidas, niin ei kai sillä niin suurta väliä... korjausta olen kyllä suunnitellut, mutta aika (ja taidot) eivät tahdo riittää.
 
no äkkiäkös sitä risteytetään elkatone ja leo..
saadaan yksi täysin toimiva "êl leokatone"..
 
erno p
25.11.2003 17:10:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no äkkiäkös sitä risteytetään elkatone ja leo..
saadaan yksi täysin toimiva "êl leokatone"..

 
Älkää saatana. Myykää se Leo ennemmin vaikka mulle tai jotain, ni voin korjaa teille sen Elkatonen kaupan päälle. ;-)
 
maza
28.11.2003 23:30:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

myykää kumpi tahansa mulle x) mailia kehiin ja tarjotkaa, niin eiköhän kaupat saada syntymään.
 
maza
01.12.2003 09:29:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasinpa sitten Saksan ebaystä Wersin Wersitone-lepan. Hintaa tuli satanen ja odottelen juurikin hintatietoa kuljetuksesta. Ilmeisesti pitäisi olla jotain max. 100e luokkaa, eli aika halvaksi tulee. Toi värkki on vahvistimeton ja ajatuksena olisi tehdä Leslie 147:n vahvistimen audio-osan kopsu tuon kanssa käytettäväksi nupiksi...
 
Vemppu
11.12.2003 18:16:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sain se 250€.ei ollut kallis... Saundi hyvä ja hinta oli mitätön,...
 
Älä nyt kaikille julista että sait halvalla :-) Hyvä että olet ollut toosaan tyytyväinen. Se putkipääte tekee varmaan soundille oikeeta jöötiä?
 
Olis pitänyt varmaan yrittää enemmän hintaa mutta kun vaikutit niin innokkaalle niin ei viittinyt repiä :-D
 
maza
17.12.2003 19:08:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli sitte tänä aamuna se meikän Wersitone. Kuluineen 250 euroa koko roska, ei ollu paha. Bassoelementtinä on 15" Fane ja diskanttipuolellakin mekkalaa löytyy. Bassoroottorissa on vähän laittelemista, muuten toimii täydellisesti. Ja soundaa jopa tuon Hammondin omalla transistorivahvistimella käytettynä ja ilman bassoroottoria ihan _vitun_ hyvältä!
 
karlos
31.12.2003 15:05:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitääpä tässä vielä mainita Motion Soundin leslie-vahvistimet, joita olen jo aikaisemmin mainostanut jossain muussa threadissa. Motion Soundin Pro-3T:llä ja XB-2:lla saa aikaan varsin autenttisen tunnelman. Itsellä on siis pelkkä diskanttivahvistin, josta tulee yläpään äänet pyörivän pillin läpi ja alapää tulee (pyörimisefekti simuloituna) linjaa pitkin PA:han. Settiin kuuluvaa alakaappia en ole viitsinyt hankkia roudausteknisistä syistä (ja onhan tuo aika kalliskin).
 
Soundi on hyvä, kyllä aito mekaaninen peli pesee kuppaiset simulaatiot, ja kun yliohjaa vahvistimen särölle saa aikaan mukavaa kurlutusta.
 
Motion Soundin laitteita tuo maahan Somerolla sijaitseva PowerSound. Avaa www.power-sound.fi, jatka Esitteet-linkkiin ja klikkaa Motion Soundin logoa. Siellä hehkutetaan niitä vahvistimia ja onpa siellä vähän faktaakin.
 
Jos muuten jollakulla on kokemuksia Motion Soundin R3-147:sta niin saa jakaa (eli kannattaisiko vaihtaa siihen). Kyseessä on siis räkkiin menevä efektiboksi, jonka sisällä on pyörivä pilli mikitettynä - aika miehekäs ratkaisu.
 
ganesha
18.04.2013 20:36:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostetaanpa tämä ylös!
 
Muistan joskus soitelleeni kiippareilla jonkin Dynacordin Leslie-kopion läpi. Onko jollain haisua mikä mahtaa olla tarkempi malli (tai jos niitä löytyis useampiakin)?
 
KoskPaavo
18.04.2013 21:11:50 (muokattu 19.04.2013 01:44:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Nostetaanpa tämä ylös!
 
Muistan joskus soitelleeni kiippareilla jonkin Dynacordin Leslie-kopion läpi. Onko jollain haisua mikä mahtaa olla tarkempi malli (tai jos niitä löytyis useampiakin)?

 
Nimim danantonella tms. saattais vielä tuommoinen Dynacord myynnissä, kuulin huhua.
Mun omakuvassa on itsetehty , toimii h-tin hyvin.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
samulijp
19.04.2013 15:45:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jee, löysin 147 Leslien C3:n seuraksi ja kohtuu hintaan, jeee :) Kohta lähtee!!
 
"Funkin up tonight!"
KoskPaavo
19.04.2013 22:02:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samulijp: Jee, löysin 147 Leslien C3:n seuraksi ja kohtuu hintaan, jeee :) Kohta lähtee!!
 
Nonnih, onnee vaan, digivehkeellä et tuota juttua (vältän efekti-sanaa) saa . Siirrypä 3 metriä .minne tahansa suuntaan , niin kuulostaakin toiselta.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
samulijp
20.04.2013 10:18:28 (muokattu 20.04.2013 11:55:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Nonnih, onnee vaan, digivehkeellä et tuota juttua (vältän efekti-sanaa) saa . Siirrypä 3 metriä .minne tahansa suuntaan , niin kuulostaakin toiselta.
 
Toi pelkkä konsoli oli jo paljon paljon paremman kuuloinen Motion Soundin läpi kuin yksikään digi-klooni. Ei paluuta. Rhodesit kun vielä löytyis niin sitten olisi Moog/Hammond/Rhodes kolmio kunnossa :)
 
Edit. Tosta Lepsliestä mä oon kyllä vähän kade: hieno! Nyt on vaan niin paljon kaikennäköstä muutakin rakenneltavaa, että jos otan Lepslie projektin niin soitot jää aika vähiin. Jos sais ton -69 vuoden Vespa SS180 skootterin tänä kesänä liikenteeseen ja ja ja... :)
 
"Funkin up tonight!"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «