Aihe: mitä eroo original floyd rosella ja lisenced floyd rosella?
1 2
dittohead
10.11.2006 18:24:10
nii.. siis mitä eroo näillä talloilla on? ainaki siis niissä molemmissa on lukitukset ja kammet mutta kestääkö jompikumpi paremmin vireessä? onko lisenssi talla "halpis"-talla vai ei? itse kun ei ole kokemusta niistä niin saatte vähän valaista tyhmää :D
Chieftain
10.11.2006 23:18:09

Lisenced on jonkun muun merkin lisenssillä valmistama talla, joka yleensä alkuun on ihan yhtä laadukas kuin "aitokin"

Pidemmässä käytössä kuitenkin usein lisenssifloikkien vireenpitävyyden kanssa tulee ongelmia, ne kun usein ovat pehmeämmistä metalleista valmistettuja kuin alkuperäiset.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki lisenssifloikat eivät ole huonompia kuin OFR. Ainakin Schaller Floyd Rose, Gotoh ja Ibanezin Edge, Lo-pro Edge, Edge pro ja ZR Tremolo ovat "hyviä" lisenssillä valmistettuja floikkia, tosin Ibanezit eroavat vähän muista.

Lisäksi Kahler valmistaa kelluvia talloja jotka eroavat perinteisestä floikasta aika paljon. Heiltä löytyy myös ihan tavallisia lisenssifloikkia, joiden laadusta en osaa sanoa.

Tuo Kahlerin kelluva talla on otettu uudestaan tuotantoon, ja sitä ei kovin monesta uudesta kitarasta löydy. Uuden hinta taitaa tosin olla lähes 300$

OFR:ät ovat Schallerin valmistuksessa ja aika samantasoisia ovat, vain pieniä eroja näissä kahdessa, OFR:än pohja taitaa olla vähän erilainen.
"Kulutin paljon rahaa viinaan, naisiin ja nopeisiin autoihin. Loput tuhlasin." George Best (1946-2005)
fox
11.11.2006 00:13:16

Jep, ei mitään lisättävää.

Ei muuta, kuin että ZR ei oo floikka, vaan omanlaisensa keksintö..Floyd Rosesta poiketen sen "sarana" ei oo knife-edge vaan siinä on kuulalaakerointi.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Timesby
11.11.2006 00:42:42

Ei muuta, kuin että ZR ei oo floikka, vaan omanlaisensa keksintö..Floyd Rosesta poiketen sen "sarana" ei oo knife-edge vaan siinä on kuulalaakerointi.

Onkos toi ZR kuinka pätevä peli. Plussat ja miinukset. Ja miinus ei sitten ole se, että sillä ei saa kieliä väpättämään kun iske kampea ja antaa mennä.
"Mr Rusk, You're not wearing your tie."
oiva tumpeloinen
11.11.2006 01:01:23
Onkos toi ZR kuinka pätevä peli. Plussat ja miinukset. Ja miinus ei sitten ole se, että sillä ei saa kieliä väpättämään kun iske kampea ja antaa mennä.

Monille flutter on aika oleellinen juttu (jos sitä nyt tässä haettiin).

Vireenpito jollain kielellä bendatessa jotain toista kieltä mua kyllä jäi vähän epäilyttämään. Ehkä koekeppiä ei sitten ollut tarpeeksi säädetty tai jotain.......

Yhtenä vaihtoehtona voisi ZR:n tilalle ehdottaa Jotain hyvää floikkaa ja Tremol-No -systeemiä. Ei ihan samaan tapaan toimiva, mutta kiva lelu kuitenkin.
Ve_Ge
12.11.2006 15:21:58

Pidemmässä käytössä kuitenkin usein lisenssifloikkien vireenpitävyyden kanssa tulee ongelmia, ne kun usein ovat pehmeämmistä metalleista valmistettuja kuin alkuperäiset.

mites noitten ibanezin floikkien kanssa, pitääkö ne vireensä myös pidemmän käytön jälkeen?
McNulty
12.11.2006 15:29:31 (muokattu 12.11.2006 15:35:45)
Minun kokemukseni ZR-tallasta jäi aika vähään. Kahta uudempaa S-sarjaista testasin ja minun makuuni se talla oli jotenkin "liian jäykkä". Olen ilmeisesti liian tottunut normi-floikkaan, sillä minulla ei ollut samaa tatsia tuon ZR:n kanssa. Ja koska niin orientoitunut olen OFR tai vastaavaan tallaan, niin tuntuisi hölmöltä alkaa vaihtamaan soittotyyliä ja -tapaa ihan vain sen takia. Hyvä talla se kyllä oli, sitä en kiistä. Ei vain ollut minun juttuni.

Itseasiassa käytän kampea aikas vähän nykyään. On tuo hevibändi jäissä niin ei tarvitse suuremmin sooloissakaan kampea.

mites noitten ibanezin floikkien kanssa, pitääkö ne vireensä myös pidemmän käytön jälkeen?

Riippuu ihan mallista. EDGE on varmasti yksi kestävimmistä kampeloista mitä maa päällään kantaa, eivätkä huonoja ole Edge Pro, Lo-Pro Edge eikä tuo ZR myöskään. Edge Pro II, Edge Pro III, Lo-TRS (II) ovat mielestäni heikoimmasta päästä. Niilläkin kyllä alkuunsa soittelee, mutta niiden baseplate on pehmeämpää seosta kuin esim. EDGE:ssä. Siksi ne kuluvat nopeammin ja virehäikkää alkaa esiintymään nopeammin kuin "paremmissa" yksilöissä.
"Serenity Now!" -Frank Costanza
Väsynyt Atlas
14.11.2006 14:31:57
Aihetta sivuten, voiko noilla Ibanezin ZR-talloilla ( S520, S470 ) tehdä samoja temppuja kuin floikilla? Esim. Dimebag-tyylisiä vingutuksia.
Cowboy From Hell
McNulty
14.11.2006 14:36:42
Aihetta sivuten, voiko noilla Ibanezin ZR-talloilla ( S520, S470 ) tehdä samoja temppuja kuin floikilla? Esim. Dimebag-tyylisiä vingutuksia.

Kyllä voi. Olen harrastanut harmonic squealseja ihan Fenkun standardilla syncho-tremolollakin :) ZR-taipuu kyllä tuollaiseen kampeamiseen, mutta kuten joku jo sanoikin, fluttereihin se ei sovellu toteutustapansa takia. En tiedä sitten kuinka paljon se on säätämisestä kiinni... minulla testissä olleet S-sarjaset kitarat olivat ZR:n osilta kovasti jäykkiä käyttää.
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
Väsynyt Atlas
15.11.2006 00:18:36
Kiitoksia :)
Cowboy From Hell
hq
15.11.2006 00:35:28
ZR-taipuu kyllä tuollaiseen kampeamiseen, mutta kuten joku jo sanoikin, fluttereihin se ei sovellu toteutustapansa takia. En tiedä sitten kuinka paljon se on säätämisestä kiinni... minulla testissä olleet S-sarjaset kitarat olivat ZR:n osilta kovasti jäykkiä käyttää.

Voihan sieltä ottaa ne "ylimääräiset" jouset pois ja säätää kokonaan kelluvaksi tavallisen floikan tapaan. Tämän jälkeen erona tavalliseen on ymmärtääkseni vain tuo kuulalaakerointi veisten tilalla.
"Tietyntyyppisissä lauluissa aina purjehditaan pois. Kuulostaako se vakuuttavalta, jos ei muuta voi kun matkustaa?"
Veco
15.11.2006 00:46:02
Mulla on kitarassa Jacksonin lisenssi floikka ja kestää nyt kuudetta vuotta käyttöä ilman mitään väsymisen merkkejä ja käytän floikkaa paljon. Onko tääkin näitä henkimaailman juttuja mitkä floikat pitää ja mitkä ei?
Erittäin tosi ison järkyttävän kokoisen valtava.
H.Corruption
15.11.2006 01:51:52
Suurin ero on käytetyissä materiaaleissa. Floyd Rose on myöntänyt lisenssit vain tiettyihin osiin ja suurin lisenssien haltija lienee Schaller, joka myös valmistaa orkkis floikat.

Schallerin ja orkkis floikan osat poikkeavat vain pohjalevyn ja kielten lukitusruuvien osalta, muut osat ovat yhteisiä. Schallerissa pohjalevy on metallivalua ja orkkis floikassa karkaistua terästä.

Muiden valmistajien käyttämistä materiaaleista en osaa sanoa sen enempää kuin ESP-LTD:n käyttämän lisenssi floikan osalta että pehmeätä on ja todella ala-arvoinen.

Mulla on Soloistissa vm. -90 Schallerin floikka, joka alkaa näyttää väsymisen merkkejä. Osaan pohjalevyssä olevien tallapalojen kiinnitysreikiin on kierteet jouduttu uusimaan. Myös pohjalevy alkaa näyttää heikentymisen merkkejä kohdassa jossa upotetut kovametallipalat nojaavat keinuntaruuveihin.

En ole kuullut kuin Steve Vain saaneen orkkis floikkaa soittamalla hajalle.
HeavyMachinery
15.11.2006 14:10:56

En ole kuullut kuin Steve Vain saaneen orkkis floikkaa soittamalla hajalle.

Vai on onnistunut steve vain siinnä :)

Mulla on tuollainen Ibanezin S470 Ostin sen kun tuhokammen halusin. Se ZR floikka on ainakin omaan makuun ollut paras. Ajan saatussa on ollut niin kahleria ja originaalia, lo-prota...

Kahleri on aiankin ollut ongelmattomin kaikista muttei toi zr:rä ole ollut kuin vuoden vasta niin ei osaa hirveesti siitä sanoa...
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
Quu
15.11.2006 17:52:38

Mikäs siinä on kun OFR:ssä nuo tallan säätöruuvit on ruosteessa?
Lisenssifloikassa tätä ongelmaa ei ole ja on kyl mun tietojen mukaan wanhempi talla kuin tuo toisessa kitarassa oleva OFR.
Ovatko amöriikkalaiset vähän luistanu tuosta suojauksesta vai mitä*ttua?
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
oiva tumpeloinen
15.11.2006 17:58:50
Mikäs siinä on kun OFR:ssä nuo tallan säätöruuvit on ruosteessa?
Lisenssifloikassa tätä ongelmaa ei ole ja on kyl mun tietojen mukaan wanhempi talla kuin tuo toisessa kitarassa oleva OFR.
Ovatko amöriikkalaiset vähän luistanu tuosta suojauksesta vai mitä*ttua?

Aika paljon säilytys ratkaisee. Toinen sellainen oleellinen pointti on, että se on kuitenkin metallia, eikä pane pahakseen pientä huoltoa joskus.
Werde
15.11.2006 18:06:48
Mulla on Soloistissa vm. -90 Schallerin floikka, joka alkaa näyttää väsymisen merkkejä. Osaan pohjalevyssä olevien tallapalojen kiinnitysreikiin on kierteet jouduttu uusimaan. Myös pohjalevy alkaa näyttää heikentymisen merkkejä kohdassa jossa upotetut kovametallipalat nojaavat keinuntaruuveihin.

Tuo korjaantuu noin 20€ sijoituksella uuteen pohjalevyyn. Uusissa nuo kierteet eivät enää ole suoraan pohjalevyssä, vaan ne on toteutettu teräsinsertein. Mulla meni 2 kipaleesta vuoden -90 Schallereita pohjalevyt juuri vaihtoon tuosta samasta syystä.
Quu
15.11.2006 18:51:51

Toinen sellainen oleellinen pointti on, että se on kuitenkin metallia, eikä pane pahakseen pientä huoltoa joskus.
Niänpä, näinpä... Vaan ovat kummatkin olleet yhtälailla huoltoa vailla.
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
dittohead
16.11.2006 17:37:32
entäs oisko esim esp:n kitaroissa hyviä talloja? ei siis esp-ltd... kokemusta?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)