Aihe: Miten säätää subin heräämistoiminnon herkkyyttä?
1
Antti1
09.11.2006 16:37:04
Mulla on siis kuuntelusysteemissäni Audio Pro:n pikkusubi (B1.35 mkII), joka on käytännön pakosta kytketty kaiutintasoisella signaalilla kiinni laitteistoon. Härveli on auto-tilassa, jossa se herää tietyn äänenvoimakkuuden kohdalla. Tämä äänenvoimakkuus on kuitenkin taustakuunteluun liian suuri ja sitä pitäisi pienentää. Mistä mä lähden selvittämään tätä ongelmaa? On-asento ei ole ratkaisu, koska ensinnäkin tuo syö sitten turhaan sähköä, siinä palaa vittumaisen kirkas ledi (häiritsee yöunia oikein huolella) ja kaiken kukkuraksi siitä kuuluu muun laitteiston ollessa poissa päältä tasainen hurina.

Elektroniikasta en hirveästi aivan perusjuttuja enempää tajua. Tiedän mikä on konkka, diodi, ledi ja osaan juottaa kitaran mikit kiinni, siinäpä se. Rautalankaa, kits.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
zepeteus
09.11.2006 19:46:19 (muokattu 09.11.2006 19:51:49)
Mulla on siis kuuntelusysteemissäni Audio Pro:n pikkusubi (B1.35 mkII), joka on käytännön pakosta kytketty kaiutintasoisella signaalilla kiinni laitteistoon.
....
On-asento ei ole ratkaisu, koska ensinnäkin tuo syö sitten turhaan sähköä, siinä palaa vittumaisen kirkas ledi (häiritsee yöunia oikein huolella)

Vahvistimen käynnistymisherkkyyden säädössä kytkentäkaavio olisi oivallinen apu. Mutta tuohon ledin himmentämiseen on parikin tapaa, tuossa kuvallinen ohje:

http://kotiweb.kotiportti.fi/audiovideo/munht/subi/sub.html

EDIT: Ja tuolta sitä skeemaa:
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/23242/Audio%20pro_B1.35.html
32788
09.11.2006 21:37:52
Siis miksi sitä nyt ei voi pitää kiinni ja sitten pistää päälle kun tarvitsee... Tais mennä jotain oleellista ohi...
Antti1
09.11.2006 22:37:41
Siis miksi sitä nyt ei voi pitää kiinni ja sitten pistää päälle kun tarvitsee...

Koska subi on hankalasti sijoitettu ja joutuisin joka ainoa kerta ryömimään lattialle pöytätason alle, jotta pääsisin subin takalevyssä olevaan virtakytkimeen käsiksi. Sen takia. :)
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
Zeni
09.11.2006 23:27:35
OT:
Mä sammutan kaikki nykyään päävirrasta enkä käytä noita standby-tiloja enää ollenkaan. Yksi palanut dvd-soitin riitti, onneksi heräsin siihen palamisen ääneen, olisi jäänyt muuten tämäkin kirjoittamatta.
Antti1
09.11.2006 23:37:59
Hmmh, makes me wonder. Vois toisaalta hommata kytkimellä varustetun jatkojohdon, jolla lähtee kaikki noi laitteet kerralla käyntiin ja pois. Silloin ei ledit häirää ja poppikin soi bassoämyrissä, vaikka kuinka hiljaa vetäisi.

Hyvä, kits, tack.
mhelin
10.11.2006 11:11:36
R131 vastus (2.7 k) säätää tuon kytkimen (JRC2072) gainin. Laita sen tilalle vaikka 5 kohmin lineaarinen potikka tai trimmeri, tai kokeile esim. 1 kilo-ohmin vastusta sen tilalle.
mhelin
10.11.2006 11:14:55
Niin se R131 löytyy sivulta 6, se on piirilevyn vasemmassa yläkulmassa IC105:n alla.
mhelin
10.11.2006 11:23:29
Helpompi ratkaisu tuohon ongelmaan kylläkin olisi se että laittaisi subbarin volumea pienemmälle ja sisääntulevaa tasoa isommalle.
Antti1
10.11.2006 13:02:05 (muokattu 10.11.2006 13:03:16)
Helpompi ratkaisu tuohon ongelmaan kylläkin olisi se että laittaisi subbarin volumea pienemmälle ja sisääntulevaa tasoa isommalle.

Mjoo, muttakun ketju meneepi näin: vahvistin --> subi --> kaiuttimet. Ei ole subilähtöä vahvistimessa, vaan kaiutinliitännän kautta kytketty. Jos nostan sisääntulevaa tasoa kasvaa äänenpaine kaiuttimissa, sekä subin ja kaiuttimien välinen balanssi heittää häränpersettä --> ei toivottu ratkaisu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)