Aihe: Plokkaamista asteikkoharjoittelun sijaan
1 2 3 4 5 6 7 8
kimurantti1
10.11.2006 21:02:13
Mistä päästäänkin toiseen kysymykseen, tekniseen lähinnä. Mitä välineitä paljon harrastavat käyttävät plokatessaan jotain matskua? Winamp+Pacemaker? Jokin nauhoitussofta ja looppaus? Mikä? Hyvät vinkit ei varmaankaan ole keneltäkään pois?

Stereot, kaukosäädin ja kitara. :-) No myönnettäköön, että on mulla koneella Sound Forge, jolla mä joskus hidastan nopeaa kohtaa, jota en muuten saa selville tai yksinkertaisesti jaksa plokata. En harrasta looppereita tms. Ei sillä etteikö ne varmasti olisi hyödyllisiä hommassa, mutta mä kaihdan kaikenlaisia "turhia" teknisiä laitteita.
Ambitus
10.11.2006 22:04:38

Pro toolssi on ollut apuna usein tommosissa 100-nuottia sekuntiin paikoissa. Esim. on helpottanut Ynkän soiton plokkaamista aika paljon...meinaan siellä tabeissa mennään valillä tosi pahasti metsään. Loistava ominaisuus on tuo half speed playbackki...tiputtaa siis oktaavilla kaman ja hidastaa puolella, mutta erittäin selkeästi eikä tuu sellaista pullamössöä.

Kyllä joskus on tullu useaakin otteeseen hengattua Free Record Shopin kuuntelupisteessä kynän ja paperin kera;)
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
panadol
10.11.2006 22:47:31 (muokattu 10.11.2006 23:00:01)
Itse olen aivan viime aikoihin asti edustanut sitä koulukuntaa että musiikin hidastaminen on "huijaamista" transkriptioita tehdessä. Olen kuitenkin muuttanut käsityksiäni, en niinkään koska yritän saada ylös nopeita juttuja, mutta koska tsekkailen vanhoilta naarmuisilta savikiekoilta CD:ille pelastettuja roots-juttuja, joiden äänenlaatu on aika kamala.

Anyway, ohjelma nimelta "Transcribe" mahdollistaa CD-asemassa soivan levyn raidan, tai wave- tai mp3 tiedoston manipuloimisen monella tapaa.

1) Voit hidastaa musiikkia ilman että äänenkorkeus laskee. Äänenlaatu on uskomattoman hyvä vielä 50 % hidastuksessa. Tämän luulisi kiinnostavan ns. "tiluttajia" :-).

2) Äänityksen virettä voi myös muuttaa, mistä on paljon hyötyä vanhempia äänityksiä tsekkaillessa, kun ei tarvitse ruuvata kitaraa edestakaisin eri projektien takia.

3) Ohjelmassa on myös aika hyvät EQ mahdollisuudet, jotka helpottaa toisinaan kaivamaan esiin mitä jossain rekisterissä tapahtuu. Tästä on yllättävän paljon apua myös esim. vanhojen levytysten sanoitusten plokkaamisessa.

4) Ja muutamalla hiiren klikkauksella voit reaaliajassa panna ohjelman luuppaamaan yhtä kohtaa. Aika paljon helpompaa kuin rew. pause ja stop nappuloisden kanssa pelaaminen.

Ohjelman saitti: http://www.seventhstring.com/
Sen voi ladata netistä kokeeksi ja käyttää ilmaiseksi 30 pvää, jonka jälkeen on joko maksettava tai se lakkaa toimimasta. Samanlaisia ohjelmia lienee useita. Tiettävästi nk. "Transkribe" kopio-ohjelma on kuitenkin huonompi diili.

Joka tapauksessa ongelmahan on siinä että monilla kitaristeilla on melko suhruinen "hehtaaripyssy"-taimi! Jos siinä sitten hidastat sitä, niin transkription tekeminen ja rytmien kohdentaminen vain vaikeutuu entisestään ;-D

Edit: ja hidastettua luuppiahan voi sitten asteittain hilata kohti lähtötempoa sitä mukaa kun treenaa jotain licksiä tms.
Nor
10.11.2006 23:47:30
Mä oon tästä kyselly ennenki millo missäki, mut kyselen taas, ku oon keksiny uuden kysymyksen.

Yleensä sanotaan, että kannattaa aluks kuunnella bassoäänet. Pitäskö siis kuunnella, mitä basso soittaa? Ku ite ajattelin, että vois olla helmpompaa saada riffi plokattua, kun opettelee soittamaan sen melodian vaikka pelkällä E-kielellä ja sen jälkeen miettii soinnut?

Kumpi on parempi? Ite ajattelin kokeilla tota jälkimmäistä
oiva tumpeloinen
10.11.2006 23:50:53
Mä oon tästä kyselly ennenki millo missäki, mut kyselen taas, ku oon keksiny uuden kysymyksen.

Yleensä sanotaan, että kannattaa aluks kuunnella bassoäänet. Pitäskö siis kuunnella, mitä basso soittaa? Ku ite ajattelin, että vois olla helmpompaa saada riffi plokattua, kun opettelee soittamaan sen melodian vaikka pelkällä E-kielellä ja sen jälkeen miettii soinnut?

Kumpi on parempi? Ite ajattelin kokeilla tota jälkimmäistä

Mun mielestä toi riippuu siitä, mitä sä yrität plokata. Jos meinaat melodiaa/yksittäisen soittimen koukeroita hapuilla, niin ei siihen kannata mitään bassolinjoja etsiä. Jos taas haet sointukulkua, niin bassolinja ensimmäisenä helpottaa koko hommaa.
ankkiz
11.11.2006 00:01:07

Itse käytän plokkailuun guitarprota:

- Valitse viisu
- Peitä näkökenttääsi siten että et nää tabeja, ja vaihda kitararaita esimerkiksi rumpuihin, tai tee kokonaan tyhjä uusi raita, jonka jälkeen voit avata huoletta silmäsi.
- Kuuntele ja soita

- Ainiin, aluksi olen aina laittanut kitaran "Solo":lle (=pelkkä kitararaita soi)
ja vasta sen jälkeen annan kaikkien soida.
- Hidasta toki tempoa ja toista lickiä tarvittaessa.

Mukavinta mielestäni tuossa plokkailussa ehkä on se että saa itse paljon ideoita väärin soitetuista plokkailuista.
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi.
oiva tumpeloinen
11.11.2006 00:19:40

- Valitse viisu
- Peitä näkökenttääsi siten että et nää tabeja, ja vaihda kitararaita esimerkiksi rumpuihin, tai tee kokonaan tyhjä uusi raita, jonka jälkeen voit avata huoletta silmäsi.
- Kuuntele ja soita

- Ainiin, aluksi olen aina laittanut kitaran "Solo":lle (=pelkkä kitararaita soi)
ja vasta sen jälkeen annan kaikkien soida.
- Hidasta toki tempoa ja toista lickiä tarvittaessa.

Mukavinta mielestäni tuossa plokkailussa ehkä on se että saa itse paljon ideoita väärin soitetuista plokkailuista.

Mun mielestä Guitarpro on aika huono väline, jos halutaan jonkun artistin biisiä plokata 1:1. Jo pelkästään se, että sun pitää plokata ensin tavara levyltä saadaksesi sen tuohon ohjelmaan tekee siitä käyttökelvottoman. =) Netistä löytyvien tabulatuurien laatu on aika usein (köh) aika heikkoa. Siihen päälle kai pitäisi vähän koittaa saada samaa fiilistä biisiin kuin levyllä......mitä ei ainakaan mun huonolla nuotinlukutaidolla mistään lapuista revitä. Improvisaatiotreeniin se kyllä käy ihan hjuvin.
kimurantti1
11.11.2006 00:28:58 (muokattu 11.11.2006 00:32:57)

Ainoa vaan, että tosi usein netistä löytyvät tabulatuurit on aika kehnoja. Toisekseen, vaikka äänet olisikin oikein, niin Guitar Pro:n soittamista biiseistä puuttuu yksi tärkeimmistä musiikin elementeistä: fraseeraus. Fraseerausta ei voi oppia kunnolla mistään tabulatuureista tai nuoteista, se pitää kuunnella levyltä. Kyllä mä suosittelen kokeilemaan ihan levyltä plokkaamista.

Ei kannata tehdä hommaa liian helpoksi itselleen. Silloin ei opi niin tehokkaasti uutta.
Nor
11.11.2006 00:41:49
Mitä on fraseeraus?
Ambitus
11.11.2006 00:44:09

Mitä on fraseeraus?

No se on sitä kun pyöritellään kitara eka jauhossa ja sitten paistetaan kuumassa rasvassa...eiku?
Nor
11.11.2006 00:45:48
Joo sori. En vaan jaksanu googlettaa. :D Asia selvä.

..Siis ihan oikeesti selvä. En usko noihin jauho ja voi juttuihin

Kai.
Ambitus
11.11.2006 00:48:07

En usko noihin jauho ja voi juttuihin

Kai.

Tulee juustoinen soundi! Kantsii kokeilla!
kimurantti1
11.11.2006 00:49:38
Mitä on fraseeraus?

Asia, jota ei voi nuotteihin kirjoittaa. Kun naputtelet tietokoneohjelmalle jonkin kitarasoolon, se soittaa dynamiikan (nuottien voimakkuuden), timen jne. tuhannesosan tarkkuudella. Ihmiset eivät tunnetusti ole tietokoneita, ja hyvä niin. Fraseeraus on esimerkiksi rytmistä muuntelua. Soittaa oikeat nuotit ihan vähän etuajassa tai jäljessä, niin saa hyvän grooven biisiin. Huomaa, että tässä ei ole kyse timesta. Hyvä fraseeraaja soittaa nuotit timeen, samalla kun muuntelee rytmisesti omaa soittoaan. Tuohon kuuluu myös esimerkiksi joidenkin nuottien aksentointi (korostaminen). Sanomattakin on selvää, että vibratoa ja venytyksiä on aivan mahdotonta kirjoittaa tasan niin kuin ne levyllä kuulee.
Epämuusikko
11.11.2006 01:16:44
Itse olen aivan viime aikoihin asti edustanut sitä koulukuntaa että musiikin hidastaminen on "huijaamista" transkriptioita tehdessä.

Aamen! No, rumpusoolojen poimisessa on tietyt helppoutensa, mutta lappuja melodioineen ja stemmoineen päivineen on tullut tehtyä myös. Tuossa prkleen DVD-soittimessa on niin köpö kelaustoiminto, mutta kyllä silläkin puolet yhdestä Steve Smithin soolosta saatiin ylös. Koneen ääninauhurilla/Winamp-vastaavalla loput, mutta en hidastanu! "Mitään en oo ottanu!"

Tavallaanhan tarkoitus pyhittää keinot, mutta jos ei järjellä pysty "paikkaamaan" kuulemaansa matskua (tyyliin, pitäisi tietää mitä siinä tapahtuu, mutta menee vaan liian nopeaa), niin sitten, IMHO, a) opettelee sen "huijaten" saadun informaation kahta tarkemmin, jotta sen varmasti ymmärtää, tai b) antaa olla ja yrittää parin vuoden päästä uudestaan (näitä on omalle kohdalle kertynyt monta...)
TOTO on parhaimmillaankin TOTOa. Bustard #1
ankkiz
11.11.2006 12:01:39

Kun aikaisemmin mainitsin että laitan kitaran aina solo:lle niin olisikohan muuten sittenkin tehokkaampaa harjoittelua korvalle, jos antaa kaikkien soittimien soida ja yrittää joukosta erottaa pelkän kitaran?
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi.
kimurantti1
11.11.2006 12:19:47
Kun aikaisemmin mainitsin että laitan kitaran aina solo:lle niin olisikohan muuten sittenkin tehokkaampaa harjoittelua korvalle, jos antaa kaikkien soittimien soida ja yrittää joukosta erottaa pelkän kitaran?

Sulta meni nyt pointti ohi. ;-) Guitar Pro ei soita niitä biisejä niinkuin ne on tarkoitettu soitettavaksi (fraseeraus). Tehokkaampaa harjoittelua olisi suoraa levyltä plokkaaminen.
Kitarisoija.
11.11.2006 12:23:48

Ensinnäkin plussaa loistavasta kirjoituksesta!
Itse voin vain todeta saman, että asiayhteys katoaa erittäin nopeasti yksittäisiä skaaloja ym. harjoitellessa. Omasta mielestäni nekin (jos haluaa niitä oppia) pitäisi harjoitella kappaleiden myötä. Se on paljon mieluisampaa.
Noin 6 kertaa musaopiston kitaratunneilla käytyäni, on innostus ja uutuudenvirehätys jo hävinyt -juuri tuon irrallisen harjoittelun ja kaavamaisuuden myötä. Musiikkiopisto on juuri sellaista, kuin sen odotin olevan. Siksi en aikanaan sinne mennyt.. :D
ROK ROK!
oiva tumpeloinen
11.11.2006 12:24:22
Sulta meni nyt pointti ohi. ;-) Guitar Pro ei soita niitä biisejä niinkuin ne on tarkoitettu soitettavaksi (fraseeraus). Tehokkaampaa harjoittelua olisi suoraa levyltä plokkaaminen.

Mutta toisaalta tässä mietin, että GP voisi olla ihan hyvä väline aloitellessa. Sieltä oppii kuulemaan melodioita ja ne voi vielä tarkistaa helposti. Ottaisi sen GP:n ihan vain treenauksena, ei minkään tietyn biisin opettelemisena. Sitten kun melodian löytäminen alkaa olla hallussa, niin ehdottomasti kannattaa siirtyä levyihin.
Kitarisoija.
11.11.2006 12:25:37 (muokattu 11.11.2006 12:27:30)

Pakko lisätä vielä, että GP:t ym. on s*atanan lahja kitaransoitolle. Soittaa nyt kitaraa ohjelman kanssa, kun on levyjäkin..

EDIT: Missä on pitkäjänteisyys? Itse ainakin kehitän mielummin korvaani ja plokkaan levyltä biisejä.. Oppii ainakin ulkoa sen samantien. Ja varmasti menee selkäytimeen.
ROK ROK!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)