Aihe: Kielien inhottava kolina otelautaan
1 2 3
Niskamies
23.11.2003 14:07:31
Nauhoinpa eilen ekan kerran kamaa mun Yamahan presarilla, ja huomasin että saundissa on kokoajan semmonen inhottava kolina kun kieli osuu ylimpiin nauhoihin. Mitenkähän tämän saa säädettyä pois. Mulla on nyt tosi paksut kielet(.55-.115) ja soitan suht kovalla tatsilla. Auttaisikohan jos hommaan ohuemmat kielet ja nostan vähän actionia? Vähentääkö flatwoundit tota ärsyttävää kolinaa? Otan mielelläni neuvoja vastaan. Seuraavaaksi setiksi aattelin hommata jonkun .45-.105 setin. Eikös se ola aika peruspaksuuus? Niin, ja suositelkaa joitain hyviä flatwound settejä. Noi Steve Harris signaturet houkuttelis mutta mä en maksa 60 euroa mistään kielistä.
Hanki presari ja ole tosimies!
Teijo K.
23.11.2003 14:10:37

Nauhoinpa eilen ekan kerran kamaa mun Yamahan presarilla, ja huomasin että saundissa on kokoajan semmonen inhottava kolina kun kieli osuu ylimpiin nauhoihin. Mitenkähän tämän saa säädettyä pois. Mulla on nyt tosi paksut kielet(.55-.115) ja soitan suht kovalla tatsilla. Auttaisikohan jos hommaan ohuemmat kielet ja nostan vähän actionia? Vähentääkö flatwoundit tota ärsyttävää kolinaa? Otan mielelläni neuvoja vastaan. Seuraavaaksi setiksi aattelin hommata jonkun .45-.105 setin. Eikös se ola aika peruspaksuuus? Niin, ja suositelkaa joitain hyviä flatwound settejä. Noi Steve Harris signaturet houkuttelis mutta mä en maksa 60 euroa mistään kielistä.

Minä sain sen kolinan aikanaan pois ihan soittotekniikkaa hiomalla. En tiedä sinun tapauksestasi yhtään mitään, mutta sitähän voisi kokeilla, vai?
Jiihaa. -Teppo "Jiihaa" Nättilä.
Niskamies
23.11.2003 14:14:34
Minä sain sen kolinan aikanaan pois ihan soittotekniikkaa hiomalla. En tiedä sinun tapauksestasi yhtään mitään, mutta sitähän voisi kokeilla, vai?

Olen kokeillut hieman pehmeämmällä tatsilla, mutta kun on noin paksut kielit niin ei kuulosta kovin hyvältä. Pitää seuraavaksi hommata vaan ohuempi setti.
absqua
23.11.2003 16:12:15 (muokattu 23.11.2003 16:30:25)
Säädä kielet korkeammalle ja kaula hieman notkolle. Jos vielä sen jälkeenkin kolisee häiritsevästi niin sitten kannattaa hioa omaa soittotekniikkaa (eli sitä mihin suuntaan kieli liikkuu kun näpäytät sitä - alas kohti otelautaa vai sivulle vai johonkin siihen välille?)
Low action on täysin yliarvostettua amörikan-scheissea! ;-)

LaBellan Flatwoundit on loistavat, samoin GHS tekee hyviä sellaisia. GHS:n flat-setti mulla on ollut yhtämittaa kiinni bassossa muistaakseni vuodesta 96. Siis se yksi ja sama setti, eikä loppua näy. Tumppusoundi on kuningasten soundi.

Monet ovat kehuneet myös Pyramidin flatteja, mutta itse en ole vielä päässyt niitä kokeilemaan. Fenderin flatit ostin mielenkiinnosta kun halvalla sain, mutta ne ovat todella kovan ja kireän tuntuiset, joten niillä ei paljoa tullut soiteltua. Jos niitä olisi jaksanut möyhiä puoli vuotta niin ehkä olisivat pehmenneet sopiviksi.

EDIT: 45-105 on tosiaan joo aika "peruspaksuus".

Mä en sinuna vaihtaisia ohuempaa settiä jos muuten olet tottunut noihin paksumpiin, sillä mun logiikallani paksummat kielet = enemmän värähtelevää massaa = paksumpi soundi. Ainakin omani, hieman tönköksi/huonosti resonoivaksi luulemani, 70-l presarini sointi nousi aivan uusiin sfääreihin kun heitin pari pykälää paksummat kielet kiinni. Nyt se basso todellakin SOI (ja tarkoitan siis akustista sointia ilman vahvistinta). Olen tilanteeseen enemmän kuin tyytyväinen.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
käki
23.11.2003 20:02:22
Mikäli vaihdat setin ohuempiin, Niskamies, täytyy sinun joka tapauksessa säätää basso uudelleen. Kielet kun vaihtaa ohuempiin, niin niissä on vähemmän ns. vetolujuutta.

Ohuemmat kielet rasittavat vähemmän kaulaa kuin paksummat, ts. kaula suoristuu kielten vaihdon jälkeen, kun hennommat kielet bassoon asentaa.

Eli lisää mutkaa kaulaan/kielet korkeammalle.
- Parempi virtsata väärään kuin kusta suoraan -
HC-Audio
23.11.2003 20:25:26

Yamahan presarilla vaikka siinä sun halpisyammus onki p/j mikitys, ni ei tarvii häpästä aitoa precisionia sanomalla yamahaas presariksi :D
"Isona ostan suuret sikalakengät ja juon paljon kaffia"
Niskamies
23.11.2003 21:07:17
vaikka siinä sun halpisyammus onki p/j mikitys, ni ei tarvii häpästä aitoa precisionia sanomalla yamahaas presariksi :D

Mutta siinä ei oo P/J mikitystä, hupsu. Ja se on tarpeeks presari mulle ku siinäon passiivimikki, volume, tone, ja neljä kieltä. Kyllä siinä on aktiivi-eq:kin mutta ei tuu pahemmin käytettyä. Ja se ei oo mikään halpis. Makso yli 5000 mk vuonna '84.
Niskamies
23.11.2003 21:08:41
Eli lisää mutkaa kaulaan/kielet korkeammalle.

Kumpaan suuntaan sitä säätöruuvia pitää säätää että tulee mutkaa? Veikkaisin että vastapäivään, eikös se silloin löysää sitä kaulaa?
Teijo K.
23.11.2003 21:10:55

Kumpaan suuntaan sitä säätöruuvia pitää säätää että tulee mutkaa? Veikkaisin että vastapäivään, eikös se silloin löysää sitä kaulaa?

Ihan normaalit kierteen on kaikissa näkemissäni kaularaudoissa ollut. Löysäämällä tulee lisää mutkaa, kirisitämällä suoristuu.
HC-Audio
23.11.2003 21:11:14

joo ei näköjään ollukkaa, mutta ei se tee bassosta presaria että siinä on passiivimikki ja pari potikkaa. Presareita on pelkästään Fenderin precisionit ja niiden kopiot
Niskamies
23.11.2003 21:21:36
joo ei näköjään ollukkaa, mutta ei se tee bassosta presaria että siinä on passiivimikki ja pari potikkaa. Presareita on pelkästään Fenderin precisionit ja niiden kopiot

Älä inise :D Se sentään kuulostaa presarilta.
absqua
23.11.2003 22:41:10

Eikös toi Yamaha ole sinusta sitten Fender Precisionin kopio? Mun mielestäni presari-kopion tuntomerkit täyttyvät kirkkaasti, vaikka Yamaha onkin ansiokkaasti laittanut vähän omaakin dissainia joukkoon.

Mutta mutta, makuasia kai tämäkin.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
HC-Audio
23.11.2003 22:43:29

no aika outo body presariksi, mut olkoon presari sitte, jos tykkäätte.
Vemmy
25.11.2003 11:53:25 (muokattu 25.11.2003 11:59:29)
Btw, paljon semmonen kaularaudankiristysavain maksaa ja mistä saa ostettua? Fasulta en ainakaan taida ku pyytää kuuminkin siitä joku 25 euroa. Kaularaudan ruuvi löytyy semmosesta pienestä lovesta bodyssa kaulan vierestä.

? Nyt ei hjummarra? Kyllä se kaularaudan pää on näkyvissä jommassa kummassa päässä kaulaa, ei sen vieressä. Eli jos kaularaudan pää on bodyn puoleisessa päässä kaulaa näkyvissä, niin kaula irti vaan, mikäli sinne ei muuten pääse häsläämään, eli jos pleksin/mikkien/yms. irroitus ei auta. Toisessa päässä se on yleensä joko suoraan näkyvillä tahi sitten pienen muoviklisun alla.

Ja kaularaudankiristysavain ei paljoa maksa, Biltemasta tai vastaavasta liikkeestä saa koko satsin kuuskulma-avaimia edullisesti. Ja jos käy hyvä tuuri, niin se on tuumakokoinen, jolloin ostettuasi setin metrijärjestelmän mukaisia avaimia saat marssia takaisin kauppaan ja ostaa satsin tuumakokoisia. Sitten on vielä se mahdollisuus johon olen joskus törmännyt, eli se että kaularauta on niin syvällä kaulassa, että normaali 6-kulma-avain ei riitä kuin "väärinpäin", mutta siitähän selviää sormivoimilla... ;) Ja muista sitten ostaa samalla kaularaudanlöysäysavain, ettei sitä tartte erikseen sitten lähteä ostamaan... Se on samanlainen kuin kiristysavainkin, mutta sitä käännetään eri suuntaan... ;p

Mikäli kyseessä on jokin muu kuin 6-kulmaskruuvvi, niin unhottakaa koko löpinä... Ainakin loppuosa...

EDIT: Typo&muuta...
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
Niskamies
25.11.2003 12:05:41
Kaulaa en lähe irrottelemaan, ku beisi on neck-through :D Se kolo on siis ihan kaulan päässä bodyn puolella. Elikkä pitääkö siis ostaa tuumasatsi vai metrisatsi?
Heikki L.
25.11.2003 13:33:56

Joissakin Yamahan bassoissa on kaularaudan säätönamiskuukkelina vissiin just semmonen kuusiokoloruuvi(?). Eli tarviit semmosen kuusiokolohylsyn, mihin se tappi siellä kaulan tyvessä menee. Sukupuolilla ilmaistuna kaula on uros(tappi) ja työkalu naaras(kolo). Tän systeemin oon nähny vaan Yamahassa.
Muista versioista on tullu vastaan seuraavat:

-Kuusiokoloavaimella (mm. Ibanez, Fender)
-Ruuvimeisselillä (Fender, Tokai)
-Tähtipääavain(?) (Epiphonen Viola-bassossa oli kai tämmönen)
-Musarin mikä tahansa tikku -systeemi (Musicman)
"Selitä uudestaan..."
Niskamies
25.11.2003 13:51:41
Joissakin Yamahan bassoissa on kaularaudan säätönamiskuukkelina vissiin just semmonen kuusiokoloruuvi(?). Eli tarviit semmosen kuusiokolohylsyn, mihin se tappi siellä kaulan tyvessä menee. Sukupuolilla ilmaistuna kaula on uros(tappi) ja työkalu naaras(kolo). Tän systeemin oon nähny vaan Yamahassa.
Muista versioista on tullu vastaan seuraavat:

Just tommonen on. Elikkä tartten vaan kuusiokolohylsyn. Mun Fenderissä on tommonen ruuvarilla säädettävä, mutta se ei ole suostunut kääntymään kun pikkasen yritin. Kuinka kovaa sitä uskaltaa kääntää?
Teijo K.
25.11.2003 14:12:33

Just tommonen on. Elikkä tartten vaan kuusiokolohylsyn. Mun Fenderissä on tommonen ruuvarilla säädettävä, mutta se ei ole suostunut kääntymään kun pikkasen yritin. Kuinka kovaa sitä uskaltaa kääntää?

Enpä ole koskaan aiemmin tätä vielä kenellekään sanonut, mutta olisiko paikallaan viedä ne bassot ammattilaiselle säädettäväksi? Ne nuoremman polven soitinrakentajat suostuvat neuvomaan nuo säätöasiatkin vaikka kädestä pitäen, jos viet sen basson sinne ja pyydät että se ammattilainen säätäisi ne bassot siinä heti, ja samalla näyttäisi sinulle miten se oikein tapahtuu. Se säätömaksu olisi oppirahoina hieman halvempi, kuin uusi bassonkaula. Varsin kaulaläpirungon malliseen bassoon.
Vemmy
25.11.2003 14:47:39

Unohoittakaa siis koko edellinen kirjoitukseni...

Kyllähän tuo kaularauta saattaapi piukassakin olla, etenkin jos on vanha(hko) soitin jonka rautaa ei ole aikoihin säädetty. Se, kuinka lujaa sitä uskaltaa vääntää, onkin sitten jo täysin eri asia... Hyvällä tuurilla rauta on vain vähän jämähtänyt,napsahtaa pyörimään riuskemmin väännettäessä, ja säätö onnistuu. Mutta jos sattuu käymään huonompi tuuri, niin kaularauta on todellakin jämähtänyt, ja vaihtoehtoina on muunmuassa kaularaudan ankkurin irtoaminen tahi muu onnettomuus. Joten, jos ei todellakaan tiedä mitä on tekemässä, on ehkä parempi että antaa jonkun muun ainakin näyttää miten se tehdään. Tai jos on paljon rahaa lompuukissa (omassa tai isän), niin voihan sitä kantapäänkin kautta opetella kaularaudan säätöä. Kyllähän kauloja rahalla saa, ja tällainen toiminta taasen tukee suoraan kotimaista soitinrakennus- ja korjausteollisuutta.

Pitäisikö tähän nyt pistää hymiö? Ei kai...
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)