Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kurkunpään-/Keuhkoputkentulehdus laulajalla
1 2 3
sirje
26.09.2006 12:12:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemusta tuosta et tulee ihan kunnon Keuhkoputken- ja Kurkunpääntulehdus, ja tuntuu et se vaikuttaa ääneen ja sen käyttöön jollain tavalla..
Itellä on nyt pari viikkoo ollu kumpanenki, ja nyt loppu antibioottikuuri ja tuntuu vieläki et vaikuttaa, ku yrittää laulaa ni heti tuntuu et happi loppuu, eikä pysty oikee halitsemaa ääntä..
Et jos kukaa pystys kokemuksesta sanoo, et onko tuosta jotai pysyvää merkkii jääny, ja et kuin kauan siitä "paraneminen" kestäis?? En haluis et tää ketäs hirmusen kauan, ja noi yskänpuuskat kesken biisin ei oo mitää kehuttavia..
 
..Parhaat muistot säilyy sydämissämme aina..
valje
26.09.2006 16:16:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selaile tätä palstaa eteenpäin niin löytyy runsaasti vinkkejä tilanteeseen. Yleisohjeena voisi sanoa, että sairaana ei lauleta, toipilaanakaan ei välttämättä kannata, tai ainakin täytyy aloittaa hyvin varovasti. Jos laulaminen tuntuu liian raskaalta, et ole vielä parantunut, etkä laulukunnossa. Täysi toipuminen voi helposti viedä jopa kuukauden tai pitempään. Ilman riittävää (ääni)lepoa paraneminen ei etene ollenkaan ja tulehdus voi muuttua krooniseksi. Tämän harvempi uskoo, ennen kuin on kokeillut esim. viikon ajan täyttä hiljaisuutta, juuri sanaakaan sanomatta. Itse olin välillä kaksi viikkoa lähes täysin puhumatta ja laulamatta nielutulehduksen takia. Se toimii, toisin kuin vaikka kurkkupastillit joita ei voi missään nimessä suositella.
 
*Singers -blind, ignorant beasts of habit* -Boethius (475-524)
fifi
26.09.2006 16:53:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemusta tuosta et tulee ihan kunnon Keuhkoputken- ja Kurkunpääntulehdus, ja tuntuu et se vaikuttaa ääneen ja sen käyttöön jollain tavalla..
 
Tottakai vaikuttaa, koska instrumenttisi on sairas. Sama kuin vaikkapa huiluun menisi kasa hiekkaa - ei varmaan tule kauhean kivaa ääntä sellaisesta instrumentista. On kaksi tilannetta, jolloin ei saa laulaa: kurkunpäätulehdus ja äänihuultentulehdus. Silloin täydellinen hiljaisuus on paras hoitomuoto (ja lääkkeet myös). Kyseiset sairaudet ovat niitä, jolloin isommatkin starat joutuvat peruuttelemaan konserttejaan. Äänivaurioiden ja jälkitautien riski on melkoinen, jos itseään rääkkää sairaana.
 
Keuhkoputken- tai henkitorventulehdus sen sijaan eivät varsinaisesti estä laulamista, mutta tekevät siitä epämiellyttävän tuntuista ja lisäksi niihin kuuluva yskä rikkoo äänen. Kun yskit, käytännössä se on iso isku äänihuulia vasten. Siksi ääni rikkoontuu yskiessä, ja palautuminen kestää pitkään. Yskää hillitsevät lääkkeet ovat tällöin ehdottoman tärkeitä, ja höyryhengityksellä saat kuonat nousemaan keuhkoputkistosta pois ärsyttämästä ja tuottamasta lisää yskää. Höyryhengityksellä voi olla hetkellisesti sellainen vaikutus, että yskä ikään kuin lisääntyy, kun ne limat alkavat nousta pois. Mutta se vaikutus kääntyy kyllä hyvin pian päinvastaiseksi, parantavaksi.
 
Itellä on nyt pari viikkoo ollu kumpanenki, ja nyt loppu antibioottikuuri ja tuntuu vieläki et vaikuttaa, ku yrittää laulaa ni heti tuntuu et happi loppuu, eikä pysty oikee halitsemaa ääntä..
 
Vaikuttaa siltä, että keuhkoputkesi eivät ole vielä parantuneet. Silloin kun ne ovat tulehtuneet, ne turpoavat ja vaikeuttavat hengitystä. Yskänkohtaukset kertovat myös siitä, että et ole kaikilta osin parantunut. Joskus flunssaan annetaan myös antihistamiinia tai jopa kortisonia turvotusta laskemaan. Kortisoni ei missään nimessä ole yleinen flunssalääke, sillä se on lähinnä tarkoitettu astmaatikoille, joilla keuhkoputket ovat kroonisesti turvonneet ja tulehtuneet. Mutta tiedän tapauksia, joissa kortisonia on annettu useita kuukausia kestäneeseen yskään. (Kortisoni myös vaurioittaa äänihuulia pitkäaikaisessa käytössä, joten se ei ole todellakaan mikään ensimmäinen hoitomuoto). Periaatteessa antibioottien olisi pitänyt jo tehota sinulle, mutta jos kyseessä on virus, se saattaa vielä jyllätä henkitorvessa ja keuhkoputkissa. Monta kertaa on niin, että ihmisellä on samaan aikaan sekä bakteeritulehdus että virus. Virukseen ei auta mikään muu kuin aika, bakteerit saa tuhottua antibiootilla.
 
Se, mitä ensin kehottaisin sinua tekemään, on se höyryhengitys ja kunnon yskänlääkkeen hakemista lääkäriltä. Reseptivapaat yskänlääkkeet ovat rahantuhlausta, nimim. kokemusta on. Samalla kannattaisi tarkistaa veren CRP-arvot, jotka kertovat, että onko sinulla vielä bakteeritulehdusta. Jos ne ovat koholla, eivät antibiootit ole tehonneet ja saatat tarvita vähän vahvemman kuurin. Antibioottikuurin tehoon vaikuttaa myös se, miten sitä lääkettä ottaa. Kuuri todellakin kannattaa ottaa kellontarkasti, jotta lääkettä olisi elimistössä koko ajan tasaisesti. Allergialääkettä eli antihistamiinia saa ilman reseptiä, sitähän voi kokeilla viikon verran, se voisi laskea sitä turvotusta - takeita parantumisesta en pysty antamaan kuitenkaan. Vältä savuisia paikkoja ja jos yskittää kovasti tai ääni on valmiiksi käheä, älä laula.
 
Mutta pääpointti oli siis: käy lääkärissä. Ei ole normaalia, jos ihminen yskii viikkotolkulla vielä lääkekuurin jälkeenkin.
 
sirje
27.09.2006 12:06:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota Höyryhengitystä taijanki kokeilla jo tänäiltana.. Enpä tajunnukkaa et seki vois auttaa.. Mut siis joo.. Miepä kokeilen.. Jos ei auta ni menen lääkäriin sitte.. Pitäs pikkuhiljaa ruveta parantuu, ku ei oikeen voi olla montaa kuukautta poies noista musa hommista..
 
..Parhaat muistot säilyy sydämissämme aina..
tanjuli
27.09.2006 15:52:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota Höyryhengitystä taijanki kokeilla jo tänäiltana.. Enpä tajunnukkaa et seki vois auttaa.. Mut siis joo.. Miepä kokeilen.. Jos ei auta ni menen lääkäriin sitte.. Pitäs pikkuhiljaa ruveta parantuu, ku ei oikeen voi olla montaa kuukautta poies noista musa hommista..
 
mielummin monta kuukautta kuin loppuelämä, eiksjeh? varovasti vaan, kyllä se sieltä taas.
 
[i hear voices but at least they're on tune]
sirje
28.09.2006 12:07:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinhä se joo menee..
 
..Parhaat muistot säilyy sydämissämme aina..
PekKampela
06.10.2006 14:36:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisin hiukan kertoa omasta tilanteestani. En voi itseäni laulajaksi kutsua, mutta harrastajaksi kylläkin. Aktiivisempi harrastaja oon ollut noin vuoden verran ja tarkotus on (oli) jatkaa yhä innokkaammin eteenpäin.
 
Yli pari kuukautta sitten tulin flunssaan. Normaalin nuhailun ohessa mulla oli todella kipeä kurkku. Se jatku jo toista viikkoa. Kärsivällisyys petti ja lähdin kaveriporukan mukana isoon kaupunkiin viettämään viimeistä yhteistä viikonloppua. Ääni muuttu vallan pihinäks ja puhuminen sattui. Sitä jatkui muutaman päivän ja sain aikaseks mennä lääkäriin. Tyttö oli ensimmäistä päivää töissä ja kertoi mulla olevan ohimenevä virusperänen flunssa, tod. näk. kurkunpäätulehdusta. Nieluviljelmä vahvisti bakteerittomuuden.
 
Kurkku parantui mutta ääni jäi käheähköksi ja laulaminen toi kivun. Tyhmä, kun olin, yritin väkisin laulaa vähän rankempaakin musaa, voimakasta äänenpainetta vaativaa tekniikkaa käyttäen. Ei näin. Elämäntilanteestani johtuen sain ilmaisen terveystarkastuksen, jossa valitin vaivastani. Lääkäri-setä löysi äänihuulistani polyypin ja äänielimeni vaikuttivat muutenkin ärtyneiltä. Antibioottia kymmenen päivän kuuri ja lähete foniatrille. En tiedä auttoko antibiotit. En ole kauheasti uskaltanut laulaa. Työpaikastani johtuen joudun kuitenkin käyttämään ääntäni tosi paljon (koulu) ja olen muutenkin todella puhelias kaveri. Sain vihdoin ja viimein ajan korvapolille (lähete oli kiertänyt pari eri sairaalaa jostain syystä). Aika on kuun lopussa. Kipuja on välillä.
 
En tiedä miten suhtautuisin ja uskallanko laulaa.
 
Syksyn jatkoja!
 
Tennistä.
fifi
06.10.2006 18:30:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyttö oli ensimmäistä päivää töissä ja kertoi mulla olevan ohimenevä virusperänen flunssa, tod. näk. kurkunpäätulehdusta.
 
Niinpä niin. TUO on se syy, miksi menen mieluummin suoraan spesialistille. Tavallisissa arvauskeskuksissa ei aina edes suostuta katsomaan niihin äänihuuliin, vaikka pyytäisikin, ja vaikka esim. itselläni on hyvä peruste: opiskelen ammattilaulajaksi. Kaikki on niin helppoa pistää kiertävän flunssan piikkiin.
 
Kipuja on välillä.
En tiedä miten suhtautuisin ja uskallanko laulaa.

 
Koska sinulla on kipuja, ja koska et ole vielä päässyt kunnon asiantuntijoille, mielestäni sinun kannattaisi nyt suhtautua niin, että et laula, ennen kuin saat paremman neuvon spesialistilta. Pelkkä puhe itsessään rasittaa ääntä, ja kun kerran joudut puhumaan paljon työsi puolesta, älä ylirasita äänielimistöäsi laulamalla. Älä kerjää verta nenästäsi!
 
Elimistö ilmoittaa kipuilemalla, milloin se ei ole kunnossa. Siihen viestiin pitää suhtautua vakavasti, jotta ikäviltä ja vielä pahemmilta jälkiseurauksilta vältyttäisiin.
 
Toivottavasti saat hyvää hoitoa ja äänesi saadaan kuntoon!
 
wewwie
06.10.2006 22:06:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sairastin kurkkutulehduksen tuosta alkusyksystä ja ensimmäisenä lääkäri määräsi parikolme viikkoa laulukieltoa ja sen jälkeen pari viikkoa piti varovasti palautella laulamalla todella kapealta alueelta. Korkeimpaan ylärekisteriin ei saanut kajota kuukauteen.
Oikeastaan nyt ääni on palautun siihen mitä se oli ennen tulehdusta.
 
kyllähän nyt kunnon jazzbändi aina kaksi Gongia tarvitsee!
Juho84
10.10.2006 23:18:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jooh itsekkin sairastin tossa kesällä keuhkoputken tulehduksen ja oli sopivasti viel 2 keikkaa samana iltana kun tilanne oli vielä aivan kauhee... kävin tohtorin luona ja sain antibiotti kuurin(ilmeisesti melko vahvan) ja sitten jouduin vetämään kortisooni tabletin muutama tunti ennen esitystä+ höyryhoitoa.
pystyin laulamaan ihan mallikkaasti keikat läpi... ainoo ilkee asia oli kauhee yskä siin joukossa.... ylärekisteriä käyttäessä muodostu vaan säröä ääneen vaikkei sitä halunnut siihen =) ja tietenkin sitä perhanan limaa oli kurkussa´...
 
solesurvivor
19.10.2006 10:21:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todellakin yhdyn tähän kantaan, että kannattaa ottaa todella iisisti tuon äänen kanssa. Minä sairastin pari vuotta sitten keuhkokuumeen, jonka ansiosta olin sairaslomalla 3 vkoa. Sen jälkeen vaan "piti" lähteä keikalle, toipuminen kesti ja kesti, ääni oli koko ajan käheä. Kävin kovasti kahden bändin treeneissä, studiossa harmittelin käheää ääntä. Koska olen allerginen, luulin sen johtuvan siitä. Mätin allergialääkkeitä ja kaikkea mahdollista. Viimein hakeuduin yksityiselle kurkkulääkärille, joka välittömästi totesi äänihuulikyhmyt. Nyt vajaa vuosi toteamisesta, 2-3 kk totaalista laulutaukoa, ääniterapiaa ja ankaraa "oikeaa" äänihuulitreeniä myöhemmin, olen taas pystynyt täysin laulamaan ja keikkailemaan. Mutta heti kun vähänkin on flunssaa jne. olen oppinut pitämään turpani kiinni ja bändikaverit sen todella hyvin tajuaa.
 
tietenkin varsinkin aloittaville bändeille/laulajille on todella kova paikka joutua perumaan keikkoja ja treenejä, koska riskinä on ettei niitä enää niin vain saakaan, mutta toisaalta nämä ns. ammattitaudit on niin yleisiä ja hyvin ymmärrettyjä, että parempaa syytä en ainakaan itse voi keksiä, miksi laulamisesta pitäisi pitää taukoa:)
 
"If you shake my hand, better count your fingers.."
fifi
19.10.2006 16:28:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todellakin yhdyn tähän kantaan, että kannattaa ottaa todella iisisti tuon äänen kanssa. Minä sairastin pari vuotta sitten keuhkokuumeen, jonka ansiosta olin sairaslomalla 3 vkoa. Sen jälkeen vaan "piti" lähteä keikalle, toipuminen kesti ja kesti, ääni oli koko ajan käheä. Kävin kovasti kahden bändin treeneissä, studiossa harmittelin käheää ääntä. Koska olen allerginen, luulin sen johtuvan siitä. Mätin allergialääkkeitä ja kaikkea mahdollista. Viimein hakeuduin yksityiselle kurkkulääkärille, joka välittömästi totesi äänihuulikyhmyt. Nyt vajaa vuosi toteamisesta, 2-3 kk totaalista laulutaukoa, ääniterapiaa ja ankaraa "oikeaa" äänihuulitreeniä myöhemmin, olen taas pystynyt täysin laulamaan ja keikkailemaan. Mutta heti kun vähänkin on flunssaa jne. olen oppinut pitämään turpani kiinni ja bändikaverit sen todella hyvin tajuaa.
 
tietenkin varsinkin aloittaville bändeille/laulajille on todella kova paikka joutua perumaan keikkoja ja treenejä, koska riskinä on ettei niitä enää niin vain saakaan, mutta toisaalta nämä ns. ammattitaudit on niin yleisiä ja hyvin ymmärrettyjä, että parempaa syytä en ainakaan itse voi keksiä, miksi laulamisesta pitäisi pitää taukoa:)

 
Noniin, tässä nähtiin asiantuntijalausunto. Joskus tuntuu, että kun ihmisiä varoittelee, he eivät ota todesta, se on vain hysteeristä läppää. Mutta annas olla, kun tulee joku oikeasti asian kokenut kertomaan, että miltä tuntui ja mitä maksoi - aika moni menee hiljaiseksi. (Tämä ei ole nyt suunnattu kehenkään nimimerkkiin vaan ihan yleisesti - näinhän me ihmiset suhtaudutaan).
 
Nalle Puh
21.10.2006 15:02:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dii se o!
 
Ihminen on älynsä ansiosta evoluution huipulla mutta itse asiassa se on tyhmä kuin saapas :o :)
 
PekKampela
25.10.2006 12:07:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei taas, ja kiitoksia reagoinneista!
 
Minä en ainakaan pidä ohjeita hysteerisenä läppänä. ;) Mikä tässä erikoiselta tuntuu, onkin juuri se, että mielestäni itse olen näiden asioiden suhteen tarkka. Mutta tyhmyys ja turhautuminen vie miehen (tai naisen) helposti mennessään.
 
Toki tiedän, että nyt minä en voi laulaa (toki välillä sitä lauleskelee huomaamattaan). Ehkä kirjoitustani voisi pitää ns. purkautumisena. Turhaumuksen purkauksena.
 
Mutta perjantaina olen menossa foniatrille. Tässä pisteessä ollaan. Siis jos korvapolille tieni löydän. Ehkä sitä osaa tästä edespäin arvostaa omaa ääntänsä enemmän, ja todellakin kehittää sitä silloin kun on terve. Siis laulaa, ja nauttia siitä. Ehkä jopa avata äänensä AINA, ennen kuin aloittaa laulamisen. Ehkä jopa aloittaa tekemään ääniharjoituksia säännöllisesti. Ehkä jopa mennä taas puolen vuoden jälkeen laulutunneille (vuoden kävin aiemmin). Laulan siis kevyttä, lähinnä singer/songwriter -pohjalta mahd. akustisesti!!
 
Kiitos fifi kannustuksesta!
Voin kertoa lisätietoja, kun tiedän niitä.
 
Tennistä.
gilmoure
10.11.2006 17:49:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melko vittumainen juttu kävi.. oon ollu jonku verran flunssassa tän vuoden aikana, liiikaa siis, ja pitäny kyllä taukoa aina laulamisesta jonkun verran. Tällä kertaa meni hermot ku 2. flunssa iha lyhyen ajan sisällä, ja lauloin vaa. Kurkku kesti joten kuten mutta yhtäkkiä tuntu et ääni menee tosi nopeesti. Pidin viikon laulutaukoa about ja vieläkään ei ääni kestäny yhtään, sitte melkee koko seuraavan viikon laulutaukoa muttei vieläkää auttanu. Menin lääkäriin ja se katto vaa kurkkuun ja sano "joo viikko puhekieltoa ja antibioottia" ... ei sitte verikokeeseen laittanu tms. Oon ollu viikon puhumatta ja syöny antibioottia mutta vieläki sellanen nahkee tunne kurkussa. Vaikee kuvailla.. ei ikäänku satu yhtään mutta jos puhuu tai laulaa ni sitte alkaa tulee sellanen tunne että äänihuulet kärsii jotenki :/ ei suoranaisesti satu mutta jotenki tuntuu paskalta.
 
Eli ääni kuulostaa melkeen samalta ku terveenä mutta jos laulaa(mitä en kyllä nyt tee ennenku toi paska tunne lähtee, jos lähtee) ni ääni menee hetkessä ja pahasti. Liekö tulehdus äänihuulissakaan, luulis että ei pystyis tyyliin puhumaankaan jos ois. Mutjuu, vähä pelottaa että mun laulut on laulettu ;D
 
fifi
10.11.2006 18:55:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on tulehdus äänihuulissa tai kurkunpäässä, tulee yleensä puhe/laulukielto. Minulla oli joskus vuosia sitten äänihuulten tulehdus, ja puheääneni oli kyllä selvästi käheä ja kurkku ihan sietämättömän kipeä. Tietenkin, jos jo syöt antibioottia, voi sairaus olla menossa pois ja ääni alkaa jo vähän toimia, vaikkei varsinaisesti olisikaan vielä kunnossa. Ei kuitenkaan kannata kerjätä verta nenästään (tai kurkustaan...), ole vaan hiljaa niin paljon kuin pystyt. Myös lääkekuurin jälkeen on syytä aloittaa hyvin varovaisesti tunnustellen laulaminen, eikä mennä heti äärimmäisyyksiin. Olisi mielenkiintoista tietää, että mikä se diagnoosi on ollut - eikö lääkäri sanonut sitä?
 
Joka tapauksessa, lepoa ja hoivaa äänelle nyt. Höyryhengitystä paljon!
 
Ad surdas auras canere
gilmoure
10.11.2006 20:47:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on tulehdus äänihuulissa tai kurkunpäässä, tulee yleensä puhe/laulukielto. Minulla oli joskus vuosia sitten äänihuulten tulehdus, ja puheääneni oli kyllä selvästi käheä ja kurkku ihan sietämättömän kipeä. Tietenkin, jos jo syöt antibioottia, voi sairaus olla menossa pois ja ääni alkaa jo vähän toimia, vaikkei varsinaisesti olisikaan vielä kunnossa. Ei kuitenkaan kannata kerjätä verta nenästään (tai kurkustaan...), ole vaan hiljaa niin paljon kuin pystyt. Myös lääkekuurin jälkeen on syytä aloittaa hyvin varovaisesti tunnustellen laulaminen, eikä mennä heti äärimmäisyyksiin. Olisi mielenkiintoista tietää, että mikä se diagnoosi on ollut - eikö lääkäri sanonut sitä?
 
Joka tapauksessa, lepoa ja hoivaa äänelle nyt. Höyryhengitystä paljon!

 
Diagnoosi oli kurkunpääntulehdus.. se tosiaan ei laittanu mihkää verikokeisiin tms, ni en tajua miten voi tietää että oli bakteerin aiheuttama. Nojooo.. =/ mutta siis kurkku ei oo ollenkaan kipee, se tässä on outoa. Ei ythään kipee mutta jos laulaa ni alkaa menee käheeks ja lopulta maistuu kurkussa jo veri ja alkaa ääni menee pysyvästi särölle. Joka tapauksessa joku tossa äänessä kusee ja pahasti, nyt on jo tosin parempaan suuntaan. Ajattelin että onkohan kukaan vastaavasta kuullu, ääni kuulostaa normaalilta eikä kurkkuun juurikaan satu, mutta jos laulaa ni alkaa ääni hajoo ja PAHASTI.
 
Höyryhengittää pitäs juu.. siis kattila ja siitä vaa höyryjä? (: en oo sitä tehny.. mulla kyl on oma Sarvikuono
 
fifi
10.11.2006 21:08:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Diagnoosi oli kurkunpääntulehdus.. se tosiaan ei laittanu mihkää verikokeisiin tms, ni en tajua miten voi tietää että oli bakteerin aiheuttama. Nojooo.. =/ mutta siis kurkku ei oo ollenkaan kipee, se tässä on outoa. Ei ythään kipee mutta jos laulaa ni alkaa menee käheeks ja lopulta maistuu kurkussa jo veri ja alkaa ääni menee pysyvästi särölle. Joka tapauksessa joku tossa äänessä kusee ja pahasti, nyt on jo tosin parempaan suuntaan. Ajattelin että onkohan kukaan vastaavasta kuullu, ääni kuulostaa normaalilta eikä kurkkuun juurikaan satu, mutta jos laulaa ni alkaa ääni hajoo ja PAHASTI.
 
On kokemusta siitä, että näennäisesti puhe toimii, mutta laulu ei. Henkitorventulehduksessani oli tällainen ilmenemismuoto. Henkitorvi on suoraan äänihuulten alapuolella, ja sen tulehdus (sekä siitä aiheutunut satunnainen kuiva yskä) vaikutti äänihuulten toimintaan erityisesti korkeissa äänissä, jotka olivat joko raa'an kuuloisia tai räksähtelivät rikki. Silti, kun tulehdus parani, huomasin, että vaikka puheääni oli näennäisesti ollut ok, parannuttuani tulehduksesta puheäänikin oli parempi. Aina sitä ei siis itsekään huomaa, jos puheäänessä on pientä feelua, ennen kuin vasta jälkeenpäin, kun on jo parantunut.
 
Toisaalta kokemusta myös siitä, että puheääni on käheä, mutta laulu toimii. Esim. vedin tunnin konsertin, vaikka minulla oli ylähengitysteissä tulehdus ja hirveä räkätauti. Puheääni oli painuksissa, mutta kurkussa, kurkunpäässä tai äänihuulissa ei ollut mitään tulehdusta. Lauluääni toimi niin hyvin, että ne jotka eivät tienneet asian laitaa, luulivat minun olevani elämäni laulukunnossa.
 
Höyryhengittää pitäs juu.. siis kattila ja siitä vaa höyryjä? (: en oo sitä tehny.. mulla kyl on oma Sarvikuono
 
Kiehuta kattilassa vettä, nosta se jonkun alustan päälle. Ota iso pyyhe, ja mene pyyhkeen "alle" hengittämään höyryjä kattilasta. Kun olet pyyhkeen sisällä kattilan yllä, höyry ei heti karkaa huoneeseen, vaan olet omassa pikku höyrysaunassasi. :) Hengitä aluksi varovasti, koska liian kuuma höyry voi polttaa nielua. Muita huonoja puolia: meikit valuu taatusti pois siinä höyrytessä...
 
Hiukan nykyaikaisempi tapa höyryhengitellä on NHS-vesipiippu höyryhengitykseen. Apteekeista saa, kätevä apuväline. Meikit ei sula ja toimii hyvin matkoilla ja ennen keikkaa.
 
Ad surdas auras canere
Nalle Puh
11.11.2006 00:34:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hui!! pelottaa koko ajatuskin et tulis joku tuommonen tulehdus :o
muutenkin vi...duttaa kun tuo talvi tuli tuohon taas :( äänen kehittyminen hidastuu puoleen kun limakalvot jatkuvasti kuivat ja ääni kuin hiekkapaperia..suoraan sanoen Suomen talvioloissa laulaminen ei ole mukavaa, vai onko?
 
mutta yleensä ottaen älä ihmeessä laula saati puhu jos tuollainen tulehdus! ja kannattaa varoa kaiken maailman yrtti pa...kaa jos ei ole niistä selvillä koska monet niistä kuivattavat paljon limakalvoja!
 
ps. tupakki, viina ja naiset!! siinä lääke vaivaan kuin vaivaan! lähtee kurkkumädät ja kaikki
 
sirje
13.11.2006 22:17:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps nyt ei enää tunnu puhe äänessä mitään ja kurkkuki tuntuu melko normaalilta, mutta kun olin lähes kuukauden laulamatta, niin kyll sen jälkeen on huomannu et ei oo treenannu.. Yhä edelleen ääni reistailee jonkun verran, ja viime viikolla laulutunneilla huomasin että ääni särkyi ylä-äänissä aika iisisti, vaikkei sitä ennen ollut tapahtunut.. Että ilmeisesti toipuminen todellisuudessa sitten kestää enemmän kuin sen yhden kuukauden verran.. Mutta täytyy koittaa nyt pikkuhiljaa aloitella tätä äänialaa laajentaa, jos se siitä sitten alkaisi kestämään paremmin.. Vähän niinku opettelis uudelleen kävelemään.. :/ Mutta kaipa se sitten tuottaa tulosta.. Täytyy vaan malttaa.. Harmittaa vaan että en silloin saanyt sairaslomaa olla puhekiellossa, kun tauti oli pahimmillaan päällä.. Voisi olla että nyt olisi helpompi jatkaa etiä päin..
 
..Parhaat muistot säilyy sydämissämme aina..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «