Aihe: Ylinouseva pikkurilli
1 2 3 4
Shadow Conjuration
08.11.2006 20:58:35
Huomasin vastikään, että pikkurillini nousee hurjan kauas otelaudasta kun teen tämäntyyppistä perusmotoriikkatreeniä:

-----------------------------------------------1-2-3-4 ja takaisin alas jne.
-------------------------------------1-2-3-4----------
----------------------------1-2-3-4-------------------
------------------1-2-3-4-----------------------------
---------1-2-3-4--------------------------------------
1-2-3-4-----------------------------------------------

Pikkurillini nousee ja iskeytyy takaisin lautaan kenties tarpeettomankin kaukaa, 5-6 sentin päästä. En saa tuota harjoitusta pyörimään sulavasti millään varteenotettavalla temmolla (siis kun almighty Tilutukseen on pyrkimykseni loppupeleissä), ja oikean käden pikkaus on sen verran kuosissa että ongelma on varmastikin vasemmassa kädessä.

Kysynkin että onko "kauas nousevasta" pikkurillistä todella pitkällä tähtäimellä ongelmaksi, vai voiko asian sivuuttaa vain osana soittotapaani? Itsestäni tuntuu että se olisi ehkä hyvä psyykata pois tekniikastani ja saada pikkurilli pysymään valmiustilassa lähempänä otelautaa.
Ambitus
08.11.2006 21:09:11 (muokattu 08.11.2006 21:10:19)

Kysynkin että onko "kauas nousevasta" pikkurillistä todella pitkällä tähtäimellä ongelmaksi, vai voiko asian sivuuttaa vain osana soittotapaani? Itsestäni tuntuu että se olisi ehkä hyvä psyykata pois tekniikastani ja saada pikkurilli pysymään valmiustilassa lähempänä otelautaa.

No on siitä haittaa jos haluaa tilumestariksi alkaa;) Pitäis pyrkiä tähän:

http://youtube.com/watch?v=gHcLUayn1ws

Tosin toi kaveri herkistelee keskariaan kameralle.
rokrok
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
Ze Kink
08.11.2006 21:10:03
Itse fiksasin tuon aikoinaan soittamalla noita juttuja 123 123 jne. ilman etusormea, eli keskari nimetön ja pikkurilli. Samalla tietenkin koitin välttää sen liikaa nousemista. Ei mennyt ainakaan noin kovin kauaa tuon "korjaantumiseen". Parhaiten tuntui toimivan soittaa kieltä ylös 132 243 354 jne. ja alaspäin sitten 231 342 (eli 131412 121311) jne.

Aika monella ammattilaisella tuo pikkurilli näyttää heittelevän vähän miten sattuu, että ei kai siitä haittaa ole. Itsestäni kuitenkin tuntui, että tuo "jarrutti" aika paljon, ja kun tilut piti irrota, niin treenasin sen toimimaan.
-keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi!
bicycler
08.11.2006 21:23:11 (muokattu 08.11.2006 21:23:37)
Se on ihan normaalia että pikkurilli nousee korkealle. Se on ihan tahdosta riippumaton lihastoiminto. Ei siitä mitään haittaa ole. Vähän sama asia kuin, että jos laittaa kämmenen pyödälle ja yrität nostaa kaikkia sormia erikseen. Muut nousee, mutta nimetön ei. Nämä on näitä ihmisen fysiologisia ominaisuuksia, joihin ei voi vaikuttaa. Vähän kuin aamuseisokki.
Eddie
08.11.2006 21:25:05

Itsellä vähän samaa ongelmaa kuin ketjun aloittajalla, ja vasta viime aikoina olen alkanut reenata tuota ongelmakohtaa ihan tosissaan.

Kun soitan noita 1234-tyylisiä juoksutuksia, soitan niin hitaasti, että pystyn pitämään pikkurillin koko ajan lähellä otelautaa ja keskittymään nimenomaan ko. sormeen. Sitten vaan lisään vauhtia pikku hiljaa, kun pikkurilli tuntuu olevan kontrollissa.

Vähän turhauttavaa reenata tekniikkaa uusiksi, kun vuosia sitten ei jaksanut reenata sitä kerralla kuntoon.
Mitä helvettiä tähänkin pitäisi sitten kirjoittaa?
Bookkeeper
08.11.2006 21:42:51
Se on ihan normaalia että pikkurilli nousee korkealle. Se on ihan tahdosta riippumaton lihastoiminto. Ei siitä mitään haittaa ole. Vähän sama asia kuin, että jos laittaa kämmenen pyödälle ja yrität nostaa kaikkia sormia erikseen. Muut nousee, mutta nimetön ei.

Miten niin ei...?

Kieltämättä ei niin hyvin kuin muut sormet, mutta kuitenkin...

Veikkaisin että tässä tapauksessa ratkaisu on hitaampi tempo (IMO ei kannata yrittää "väkisin" nopeasti) ja nakkien treenaaminen riippumattomiksi toisistaan.
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
Jööhannes
08.11.2006 22:29:21
Minulla on ihan sama juttu. Pahimmaksi ongelmaksi olen todennut sen, että se on äärimmäisen tyhmän näköistä :D Itsellä ei ainakaan ole vaikeuksia soiton takia siinä tullut (en mikään maailman nopein soittaja olekaan), mutta se näyttää vaan niin idiootilta. Ennen yritin korjata sitä eri keinoilla, jopa niin että soitin lähellä seinää niin ettei pikkurilli voinut karata kauas :D Enää en ole niin edes välittänyt tuosta.
Groke's Clanin uusi demo julkaistu! Nyt kipin kapin kuuntelemaan sitä -> www.grokesclan.com tai www.mikseri.net/grokesclan.
kimurantti1
08.11.2006 22:33:52
Se on ihan normaalia että pikkurilli nousee korkealle. Se on ihan tahdosta riippumaton lihastoiminto. Ei siitä mitään haittaa ole. Vähän sama asia kuin, että jos laittaa kämmenen pyödälle ja yrität nostaa kaikkia sormia erikseen. Muut nousee, mutta nimetön ei. Nämä on näitä ihmisen fysiologisia ominaisuuksia, joihin ei voi vaikuttaa. Vähän kuin aamuseisokki.

Nyt puhut puutaheinää. ;-) Ensinnäkään sormilihakset eivät ole tahdosta riippumattomia lihaksia, toisin kuin esim. sydän. Pikkurilli ja nimetön on samassa nivelessä, mikä aiheuttaa sen, ettei nimetön tunnu liikkuvan paljoakaan, mutta harjoittelun avulla sitä pystyy nostelemaan melkein samalla tavalla kuin muitakin sormia.

Ylinousevasta pikkurillistä kannattaa todellakin harjoitella eroon. Se ei tarkoita sitä, että soittamisen pitäisi olla hiplaamista, mutta järkikin sen sanoo, että vähemmällä liikkeellä nopeampi soitto luonnistuu paremmin. Harjoituksia ovat muut jo maininneetkin.
Ambitus
08.11.2006 22:35:44

Toi pikkurilli on tosi yleinen ongelma. Se pitäisi korjata heti alkumetreillä. Jos sitä soittelee vuosia "pikkurilli pystyssä" niin sitä on vaikea jälkeenpäin alkaa korjailee.
kimurantti1
08.11.2006 22:39:28
Toi pikkurilli on tosi yleinen ongelma. Se pitäisi korjata heti alkumetreillä. Jos sitä soittelee vuosia "pikkurilli pystyssä" niin sitä on vaikea jälkeenpäin alkaa korjailee.

Niinkun mikä tahansa muukin onglema tekniikassa. Mulla oli aikanaan ongelmia pikkauksessa - on vähän vieläkin, eikä asiaa auta se, että mulla oli anatominen vika jonka takia piti käydä leikkauksessa.
Rakoni
08.11.2006 22:52:03
No on siitä haittaa jos haluaa tilumestariksi alkaa;) Pitäis pyrkiä tähän:

http://youtube.com/watch?v=gHcLUayn1ws

Tosin toi kaveri herkistelee keskariaan kameralle.
rokrok

On kyllä aika kova jätkä. Minulla ainakin pätkii huomattavasti helpommin kolme säveltä per kieli -kuviot. Kun ei vain jaksa harjoitella ;)

Itsellänikin taitaa pikkurilli nousta jonkin verran mutta se ei ole ollut esteenä millekään toistaiseksi. Parempi tietysti olisi ettei nousisi senkään vertaa.
Makuasioista ei voi kiistellä mutta mä olen aina oikeassa.
Bookkeeper
08.11.2006 22:53:21
Jotain sellaisia treenejä vois kokeilla missä pikkurilli pysyy paikallaan samalla kun muut sormet vaihtaa asemaa? Siis vaikka:

e
h
g
d
a -5-6-7-6-5
e 8 (let ring)

(ja sama a/d-kielillä, jne)

e 8 (let ring)
h -7-6-5-6-7
g
d
a
e

(ja sama g/h-kielillä, jne)

Mulla kyllä kans pikkurilli nousee hieman, ei tosiaan onnistu Ziras-tyyliin...mutta eipä tekniikka muutenkaan ole samalla tasolla :-)

Ambitus varmaan osais neuvoa paremmin...?
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
Jucciz
08.11.2006 23:01:09 (muokattu 08.11.2006 23:02:01)
Mietin että vitsaillaanko tässä ketjussa intervalleista...

Mulla kyllä nousee pikkurilli ihan kohtuuttoman korkealle soittaessa aina hetkittäin. Ilmeisesti tällä iällä ja näillä soittovuosilla peli alkaa olla menetetty kun ongelma kerran olisi pitänyt korjata hyvissä ajoin.

Ryhtynen puutarhuriksi.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Kontiak
08.11.2006 23:02:44
Miten olisi vähennetty pikkurilli? Menisiköhän se sitten aivan djangoiluksi?

Voisi yrittää tarkistaa sellaisen asian sormista, että ne pysyvät soiton aikana nauhojen suuntaisena. Jos kämmen alkaa kiertää pikkurillin rystynen edellä kohti lapaa, niin pikkusormen nouseminen helpottuu ja lisäksi sen on mahdollista liikkua entistä kauemmas otelaudasta. Jos kaikki sormet ovat nauhojen suuntaisesti (erityisen helppo todeta tuolla 1234-harjoituksella), leikkaantuu sormien liikkeistä helposti turhat tyhjät pois.
Ambitus
08.11.2006 23:06:27

Jaa-a..enpä kyllä osaa asiaa näin netin välityksellä ratkaista. Pitäis nähdä "potilas" ;). Aivan yksinkertainen treeni, joka on julma kuin mikä ja tosi veemäinen, on soitella 123 kiinni otelaudassa esim B-kieleltä E-F-F# ja sitten soitella pikkurillillä sitä G joka toiselle siis F#-G-F#-G jnejne...tossa pitää keskittyä siihen, että sormi EI nouse kuin millin pari kieleltä. Kannattaa siis soittaa jotain kasiosia tempoon 60 aluksi. Saattaa tuntua tosi pahalta jos ei aikaisemmin ole tonlaisia treenejä soitellu.
Bookkeeper
08.11.2006 23:11:40 (muokattu 08.11.2006 23:20:00)
Niinkun mikä tahansa muukin onglema tekniikassa. Mulla oli aikanaan ongelmia pikkauksessa - on vähän vieläkin, eikä asiaa auta se, että mulla oli anatominen vika jonka takia piti käydä leikkauksessa.

Mulla oli vuosia kiusallinen ganglio vasemmassa ranteessa. Teki erityisesti kaikenlaisen tilulilun ja barree-soinnut vaikeaksi. Saattaa olla että (laiskuuden lisäksi) se on osasyy puutteelliseen ja tietyiltä osin eriskummalliseen soittotekniikkaan. Vois sitä tietysti yrittää vielä opetella soittamaan "kunnolla" - tai sitten perustaa puutarhurifirma Juccizin kanssa. Tosin Jucciz on kymmeniä kertoja parempi kitaristi kuin minä, eli taitaisin päästä korkeintaan puutarhurin apulaiseksi...
kimurantti1
08.11.2006 23:38:10
Mulla oli vuosia kiusallinen ganglio vasemmassa ranteessa. Teki erityisesti kaikenlaisen tilulilun ja barree-soinnut vaikeaksi.

Joo. Mulla on alkanut nousta joku ihme patti oikean käden ranteen kämmenpuolelle. Vähän tässä pelottaa, että eikö vika tullutkaan leikkauksessa kuntoon.
Torniojaws
09.11.2006 08:21:56

Itselläni on ongelma juuri toisinpäin: korkeammilla nauhoilla pikkurilli on koko ajan otelaudan alla, muiden sormien ollessa normaalisti otelaudan päällä.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
saha
09.11.2006 09:46:01
Mietin että vitsaillaanko tässä ketjussa intervalleista...

Samat oireet :D

Itellä meni ihan alkuvaiheessa pikkurilli niin koukkuun kuin se osaa mennä. Semmonen oli jopa haitallista muille sormille, kun yksi sormi pistää koko kämmenen ihme jännityksiin. Itestään tuo ominaisuus on kadonnut, kun otin pikkurilliä mukaan soittamiseen. Reeniä reeniä, oli ongelma mikä tahansa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)