Tolvanen 08.11.2006 12:39:27 | |
---|
Niin tämmöinen ihan nopea kysymys, että jos nyt jostaan C vireestä tykkää soittaa kitaraa yleensäkkin, niin pitäisikö se säätää aina soiton loputtua takaisin konsertti vireeseen? Ettei se kaularauta pääse taipumaan, vai onko tolla E ja C vireen kielten jännityksellä niinkään paljon eroa? |
kivi 08.11.2006 12:45:43 | |
---|
Niin tämmöinen ihan nopea kysymys, että jos nyt jostaan C vireestä tykkää soittaa kitaraa yleensäkkin, niin pitäisikö se säätää aina soiton loputtua takaisin konsertti vireeseen? Ettei se kaularauta pääse taipumaan, vai onko tolla E ja C vireen kielten jännityksellä niinkään paljon eroa? Et kai sä edes voi laittaa samoja kieliä E- ja C-vireeseen ilman että se vakiovire muistuttaa munanleikkuria? Jos kitaraa pidetään C-vireessä, kaularauta säädetään C-vireen ja siihen sopivien kielten mukaan samoin kuin talla ja tallapalat sekä satulan urat. |
Kysäisenpä nyt sitten tässä nopeasti, että pitääkö kieliä löysätä kaularautaa säädettäessä? Nuclear Waste. |
ravensoul 08.11.2006 16:29:29 | |
---|
Kysäisenpä nyt sitten tässä nopeasti, että pitääkö kieliä löysätä kaularautaa säädettäessä? Jossain olen muistaakseni nähny tätäkin suositeltavan, mutta ei mielestäni ole normaalitapauksessa välttämätöntä. Itse en ainakaan hienosäätöä varten löysää, eikä ole mitään haittaa ilmennyt. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3 |
Tolvanen 08.11.2006 17:13:33 (muokattu 08.11.2006 17:14:41) | |
---|
Et kai sä edes voi laittaa samoja kieliä E- ja C-vireeseen ilman että se vakiovire muistuttaa munanleikkuria? Jos kitaraa pidetään C-vireessä, kaularauta säädetään C-vireen ja siihen sopivien kielten mukaan samoin kuin talla ja tallapalat sekä satulan urat. Oukee. Itse olen hoitanut homman vaan spontaanisti kääntämällä viritys nuppeja, kunnes kitara soi C vireessä. Mutta siis pitäisi kaularautaakin lähteä säätämään? Ja kysytään nyt tässä sitten samalla, että minkäs paksunen kielisetti tohon C-vireeseen sitten toimisi parhaiten? Edit: Ah ja puhun tietysti Dropped C:stä (Kielet C,G,C,F,A,D) |
oiva tumpeloinen 08.11.2006 17:22:00 | |
---|
Jossain olen muistaakseni nähny tätäkin suositeltavan, mutta ei mielestäni ole normaalitapauksessa välttämätöntä. Itse en ainakaan hienosäätöä varten löysää, eikä ole mitään haittaa ilmennyt. Enemmän olen nähnyt tuota suositusta kaularaudan löysäämisen suhteen. Kiristäessä en ole nähnyt niinkään kirjoitusta siitä. En mä tosin ole koskaan nähnyt sitä kovinkaan suurena vaivana pikkaisen löysätä kieliä säädön ajaksi. Oukee. Itse olen hoitanut homman vaan spontaanisti kääntämällä viritys nuppeja, kunnes kitara soi C vireessä. Mutta siis pitäisi kaularautaakin lähteä säätämään? Ja kysytään nyt tässä sitten samalla, että minkäs paksunen kielisetti tohon C-vireeseen sitten toimisi parhaiten? Edit: Ah ja puhun tietysti Dropped C:stä (Kielet C,G,C,F,A,D) Ei sitä kaularautaa kannata automaattisesti lähteä vääntelemään. Ensin paksummat kielet kiinni ja sitten katsot, miten kaula reagoi niihin. Pari pykälää paksumpia kieliä voisi kokeilla alkuun. |
ravensoul 08.11.2006 19:59:39 | |
---|
Makuasiahan tuo kielten paksuus on. Jos tykkäät tatsista niillä kielillä mitkä on kiinni, ni antaa mennä. Ja tuosta vireen edestakaisin veivaamisesta ei ole mitään hyötyä, haittaa ennemminkin. Anna olla siinä vireessä millä soitat. Kaularaudan säätö sit tarvittaessa. Ja jos droppivireessä pidät, ni matalin kielihän on muita sävelaskeleen löysemmällä kuin normaalisti, joten jos se häiritsee ja haluaa tasapainottaa ni laittaa sen pykälän paksumman setin mukaan; eli jos muut kielet on vaikka .10-.46 -settiä, ni laittaa .52:n jne. Pakollista tuokaan ei ole. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3 |
Tolvanen 08.11.2006 22:07:26 | |
---|
Makuasiahan tuo kielten paksuus on. Jos tykkäät tatsista niillä kielillä mitkä on kiinni, ni antaa mennä. Ja tuosta vireen edestakaisin veivaamisesta ei ole mitään hyötyä, haittaa ennemminkin. Anna olla siinä vireessä millä soitat. Kaularaudan säätö sit tarvittaessa. Ja jos droppivireessä pidät, ni matalin kielihän on muita sävelaskeleen löysemmällä kuin normaalisti, joten jos se häiritsee ja haluaa tasapainottaa ni laittaa sen pykälän paksumman setin mukaan; eli jos muut kielet on vaikka .10-.46 -settiä, ni laittaa .52:n jne. Pakollista tuokaan ei ole. Jees kiitän vihjeistä. Tatsi on kyllä hyvä, vaikka voisin kenties tuota alimman kielen vaihtamis temppua kokeilla, mutta tärkeintä oli nyt vain saada tuo tieto, että kitara ei vahingoitu pitemmän päälle, vaikka pitäisi alemmassa vireessä kauempaakin. Kiitän |