Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 511 12 13 14 15244 245 246 247 248
Antti1
07.11.2006 15:21:07
Mä lähtisin pienemmällä kattauksella liikenteeseen ja ostaisin kaiken mahdollisimman laadukkaana. Käyttäisin tuon koko summan pariin, kolmeen mikkiin, laadukkaisiin piuhoihin ja asialliseen kuunteluun.

Sun kannattaa miettiä tuon tarkoitusta: demoatko itsellesi? Se onnistuu huomattavasti halvemmallakin.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
masterhat
07.11.2006 16:44:06
Nyt siis tarvitsee hankkia äänikortti johon mikserin 16 raitaa liitetään ja josta lähtee joku nopea yhteys (firewire?) tietokoneeseen. Mitä suosittelette? hintaa voisi olla 200-300€? Tarvitseeko tähän väliin jotain muuta?

PCI-väyläisistä en tiedä, mutta firewire-korttia ei varmaankaan 16 inputilla saa tohon hintaa mistään. mieleen tulee edullinen budjettiluokan hercules-firewire jossa taitaa olla 8 inputtia ja pari esivahvistettua lisäksi (korjatkaa jos olen väärässä), sillä kortilla hintaa on noin 300ekua.

Ssssnakesia älä osta, ainakin omat kokemukseni niistä ovat todella kamalia. Piuhat tuntuu olevan rikki jo uutena paketissa..

Niin, kuuntelu puolesta varmaan aktiivimonitorit oisi se helpoin ratkaisu, ja edullisessa hintaluokassakin löytyy ihan asiansa ajavia vermeitä, joskaan ne ei tietenkään ole ihan huippu luokkaa. Toisaalta minkä kukakin kokee hyväksi on oma lukunsa.
Head like a hole
Antti1
07.11.2006 17:49:09
painokelpoista matskua pitäis saada

Sitten kannattaa panostaa kamojen laatuun enemmän, kuin määrään. Suuri määrä keskinkertaista kakkaa on huonompi vaihtoehto mun mielestä, kuin riittävästi laatua.

Millaisia proggiksia sun olis tarkoitus saattaa kansan kuunneltavaksi? Onko nauhoitusympäristön akustiikka kunnossa?
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
escapist
07.11.2006 17:55:53
Sitten kannattaa panostaa kamojen laatuun enemmän, kuin määrään. Suuri määrä keskinkertaista kakkaa on huonompi vaihtoehto mun mielestä, kuin riittävästi laatua.

Millaisia proggiksia sun olis tarkoitus saattaa kansan kuunneltavaksi? Onko nauhoitusympäristön akustiikka kunnossa?

Yksi tila on kiikarissa missä olis tarkoitus äänitykset tehdä, vanha puutalo, jonne on ostettu myös kasa akustovillaa vuosi pari takaperin. Mikä on keskinkertaisen kakan raja, kun tuntuu että kaikesta voi maksaa niin paljon kuin vaan rahaa sattuu olemaan satasesta kymppitonniin...?

Proggikset olisi perus rok/pop meininkiä. Mihinkään mielettömään hifistelyyn ei ole tarkoitus lähteä.
Antti1
07.11.2006 18:02:30 (muokattu 07.11.2006 18:14:14)
Keskinkertainen kakka loppuu siinä tonnin paikkeilla. Ei vaan vakavastipuhuen: ei sellaista rajaa olekaan. Kamat on niin tapauskohtaisia ja joskus huono voi olla hyvä jne.

Mä ostaisin tolla budjetilla pari hyvää dynaamista (rummuille virppaan ja basariin, kitaravahvistimeen, bassovahvistimeen ja ehkä reippaampaan lauluunkin) ja yhden konkan. Mitäs ehdottaisin, siinäpä vaikea pulma... Melkein dynaamisiksi jotain Audixin pötköjä ennemmin, kuin Shuren standardikapulaa. Konkaksi mä ostaisin Violet Designin Black Knightin, mutta ehkei se ainoana mikkinä studiolla ole välttämättä paras vaihtoehto.

EDIT 1: No pistetään joku pieni ehdotus

-Black Knight 400€
-Audix OM7 235€
-Audix D6 229€
-Behringer Truth B2030A kaiuttimet 299€

Tossa olis palttiarallaa 1200€ kiinni ja kaikki osaset ovat laadukasta kamaa. Behringerissä voi olla laatuongelmaa, mutta ääni on kunnossa. Myöhemmin sitten jotkut kivat kuulokkeet siihen mikseriin kiinni. Toistaiseksi voi käyttää soittaessa vaikka peltoreita ja nappikuulokkeita.

EDIT 2: Pitikö tohon hintaan saada se äänikorttikin? No sitten mennään jo reippaasti yli budjetin.

EDIT 3: Olipa näköjään standeja ja piuhoja, ne voi siis vähentää laskuista. Ehkä ton Black Knightin tilalle voisi miettiä jonkin toisen mokkulan. Studio Projectsia, MXL:ää, Rodea yms.

EDIT 4: Toinen ehdotelma, jolla jäädään jo alle tonnin. Kama on kuitenkin kelvollista edelleen.

-Studio Projects B3 189€
-Shure SM57 95€
-AKG D112 169€
-samat kaiuttimet 299€
-luurit n. 80-120€
escapist
08.11.2006 13:10:59
Mä ostaisin tolla budjetilla pari hyvää dynaamista (rummuille virppaan ja basariin, kitaravahvistimeen, bassovahvistimeen ja ehkä reippaampaan lauluunkin) ja yhden konkan.

-Studio Projects B3 189€
-Shure SM57 95€
-AKG D112 169€
-samat kaiuttimet 299€
-luurit n. 80-120€

Kiitos neuvoista. Mites sitten se äänikortti, se on minulle kaikista eniten hepreaa. Osaako joku suoraan suunnata minut oikeaan keskusteluun? Tarkoituksena muuten myös oli että muutkin bändin jäsenet ostaisivat vähän mikkejä eli periaatteessa stereokonkat himottaisi edelleen.
Halsu
08.11.2006 14:16:23

Kiitos neuvoista. Mites sitten se äänikortti, se on minulle kaikista eniten hepreaa. Osaako joku suoraan suunnata minut oikeaan keskusteluun? Tarkoituksena muuten myös oli että muutkin bändin jäsenet ostaisivat vähän mikkejä eli periaatteessa stereokonkat himottaisi edelleen.

Itse olen ollut erittäinkin tyytyväinen T-bonen halpiksiin. Mulla on SC450 -pari, ei ole mitään valittamista niiden suhteen.

Vaikka oon nauhoittelua harrastanut jo parikymmentä vuotta, en vieläkään ole päässyt sille tasolle että ero noiden ja esim. parin tonnin neumannien välillä olisi niin iso että sillä olisi mulle mitään oikeaa merkitystä - eron saa eq:lla niin pieneksi että mun korvissa se on täysin merkityksetön.

Se mitä siellä mikin edessä on, on edelleen se tärkein (kiljoona kertaa mikkivalintaa tärkeämpi) laatuun vaikuttava tekijä.
CU -- Eki
masterhat
09.11.2006 01:06:11
Se mitä siellä mikin edessä on, on edelleen se tärkein (kiljoona kertaa mikkivalintaa tärkeämpi) laatuun vaikuttava tekijä.

komppaan! mutta täytyyhän oldskole-studio-äijien päästä leikkimään kaikilla rakkailla leluilla.. niin, kukin tavallaan!
Head like a hole
kartes
09.11.2006 16:07:44
Kivi, sinä kun näytät olevan tietäväinen näiden asioiden suhteen niin voitko ratkoa pulmani?

Minulla on M-Audion audiophile USB -äänikortti, jossa 96kHz/24bit. Ajattelin ostaa koneeseeni Firewire portin, jonka kautta siirtäisin mikseristäni ääntä koneelle. Voinko siirtää firewire-portin kautta ääntä USB-äänikortin näytteenottotaajuudella ja bittisyvyyksillä vaikka portti ei ole kiinni äänikortissa vaan tietokoneessa?

Pahoittelen tekstin epäselvyyttä, toivottavasti ymmärsit ja voit auttaa.
kiss my shiny metal ass.
Antti1
09.11.2006 16:19:04
Nyt menee mäkeen aika pahasti. En ole Kivi, mutta sähellän silti. :)

Ensinnäkin, sulla on näköjään Behkun eurorack mikserinä? Siinä ei ole minkäänlaista fw-ulostuloa, homma kusee siis jo siinä kohtaa. Jos taas ajattelit laittaa mikseristä ääntä äänikorttiin ja sitä kautta fw-liitäntään, ei toimi --> sulla on usb-äänikortti.

Jos sä haluat sinne fw-liitäntään ääntä, niin osta siihen sopiva äänikortti, tai mikseri jossa on sopiva liitäntä.
kartes
10.11.2006 09:45:26 (muokattu 10.11.2006 09:50:23)
Ensinnäkin, sulla on näköjään Behkun eurorack mikserinä? Siinä ei ole minkäänlaista fw-ulostuloa, homma kusee siis jo siinä kohtaa. Jos taas ajattelit laittaa mikseristä ääntä äänikorttiin ja sitä kautta fw-liitäntään, ei toimi --> sulla on usb-äänikortti.

Niin, siis ideanahan meikän oli ostaa pöytä jossa on fw-ulostulo ja koneeseen fw-portti. Toistan siis, voiko mikseristä (siitä missä sitten on se fw-portti) vetää ääntä fw-portin kautta tietokoneeseen, joka on erillään äänikortista, saamalla ääneen äänikortin näyteenottotaajuuden ja bittisyvyyden?

Jos sä haluat sinne fw-liitäntään ääntä, niin osta siihen sopiva äänikortti, tai mikseri jossa on sopiva liitäntä.

Onko pakko ostaa uusi äänikortti? ei ole mahdollista ostaa vain fw-porttia?
kiss my shiny metal ass.
varakeef
10.11.2006 10:41:57
Niin, siis ideanahan meikän oli ostaa pöytä jossa on fw-ulostulo ja koneeseen fw-portti. Toistan siis, voiko mikseristä (siitä missä sitten on se fw-portti) vetää ääntä fw-portin kautta tietokoneeseen, joka on erillään äänikortista, saamalla ääneen äänikortin näyteenottotaajuuden ja bittisyvyyden?

Onko pakko ostaa uusi äänikortti? ei ole mahdollista ostaa vain fw-porttia?

Ne firewire-mikserit ovat monikanavaisia äänikortteja itsessään. Mitä näytteenottotaajuutta ja bittisyvyyttä voit käyttää riippu tuolloin sen fw-mikserin ominaisuuuksista. Et siis tarvise kuin laitteen kanssa yhteensopivan fw-portin asianmukaisesti koneeseesi asennettuna.

Lue tyyppitapaus vaikka tuosta:
http://www.alesis.com/product.php?id=94
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Halsu
10.11.2006 13:53:17 (muokattu 10.11.2006 13:56:50)

Ne firewire-mikserit ovat monikanavaisia äänikortteja itsessään. Mitä näytteenottotaajuutta ja bittisyvyyttä voit käyttää riippu tuolloin sen fw-mikserin ominaisuuuksista. Et siis tarvise kuin laitteen kanssa yhteensopivan fw-portin asianmukaisesti koneeseesi asennettuna.

Lue tyyppitapaus vaikka tuosta:
http://www.alesis.com/product.php?id=94

Mulla on tollanen - pelittää kuin junan vessat ennenvanhaan.

Tossa mikserissä on kaksi firewireporttia muuten, siihen toiseen voi laittaa vaikka firewirekovalevyn kiinni jos haluaapi.

Muistaakseni paras laatu tossa pöydässä on 48 khz / 24 bit. Itelleni on riittänyt mopompi 44.1 khz / 16 bit ihan mainiosti.
CU -- Eki
kartes
11.11.2006 04:52:04
Kiitos teille! Ratkaisitte pulmani. :)
kiss my shiny metal ass.
Tolvanen
15.11.2006 23:26:48 (muokattu 15.11.2006 23:28:46)
Nyt tulee tosi aloittelija kysymys, mutta ei mahda minkään, kun aloittelija olenkin näissä äänityshommissa.... Eli siis miten nyt pitäs toimia, kun on tämmönen Berhingerin Eurorack 802A mikseri ja Emun 1212m äänikortti. Haluaisin siis yksinkertaisesti tietää mistä mihin pitää johtoja vedellä (Ja millaisia johtoja pitäisi olla)? Tiedän about sen verran kuinka toi mikseri kytketään kaiuttimiin, mutta ei sitten mitään tietoa miten tohon Emuun.

Tässä vielä linkit noihin kyseessä oleviin laitteisiin.

Emu:
http://www.zzounds.com/item--EMU1212M
Mikseri:
http://www.behringer.com/MX802A/index.cfm?lang=ENG (Kuvan saa suuremmaksi klikkaamalla sitä :))

Edit:Typoja
Halsu
16.11.2006 00:12:31 (muokattu 16.11.2006 00:20:13)

Kytkisin tuon äänikortin varmaan ihan noihin mikserin tape in / out liittimiin. Tähän tarvitsee neljä samanlaista piuhaa, kaikissa toisessa päässä RCA -liitin ja toisessa 6.3 mm plugi.

Mikserin tape outista siis piuhat äänikortin inneihin, ja äänikortin outeista mikserin tape inneihin.

Kaiuttimet tietty control room outteihin.

Näin toimien pystyt nauhoittamaan koneelle mikserin masterulostuloa (jonka pitäisi automaattisesti mennä aina noihin tape outteihin), ja samalla kuuntelemaan koneelta tulevaa ääntä kun pidät 2trk to ctrl room (tms.) painikkeen pohjassa.

Tälläisellä kytkennällä signaali liikkuu balansoimattomana joka saattaa päästää vaikeissa oloissa signaalin sekaan häiriöitä - tuon voinee kytkeä myös kokonaan balansoiduilla kaapeleilla (XLR - stereoplugi), mutta tällöin paluu pitäisi laittaa normaaliin kanavainputtiin, eli tuo kuuntelu nauhoittaesssa menisi hankalammaksi.

Kolmas vaihtoehto on kytkentä jossa ääni menee mikseriltä koneelle balansoituna master outeista (XLR - stereoplugi), mutta kuuntelupaluu olisi balansoimattomana tape innien kautta (RCA - monoplugi).

On varmaan kuitenkin ihan OK käyttää tuota yksinkertaisinta ekaa vaihtaria, ellei mikseriä tarvitse sijoittaa kauhian pitkän piuhan päähän koneesta.
CU -- Eki
Sampo-Ukko
16.11.2006 17:53:10
päiväätä taas!

Semmonen kysymys, Onko jotain helppoa keinoa pienentää bittisyvyyttä? Nauhoitettiin Demon pohjat semmoisessa studiossa, jossa on ns. parempi Cubase, en muista tarkalleen mikä niistä mutta raidat on 32bittisiä ja ne pitäisi saada sellaisiksi, että Cubase LE osaisi pyörittää niitä. Onko olemassa helppoa keinoa kääntää noita?
Joo kyl toi menee! Oota, mä lisään vähän säröä.....
konehes
16.11.2006 19:16:56
päiväätä taas!

Semmonen kysymys, Onko jotain helppoa keinoa pienentää bittisyvyyttä? Nauhoitettiin Demon pohjat semmoisessa studiossa, jossa on ns. parempi Cubase, en muista tarkalleen mikä niistä mutta raidat on 32bittisiä ja ne pitäisi saada sellaisiksi, että Cubase LE osaisi pyörittää niitä. Onko olemassa helppoa keinoa kääntää noita?

Voikos Cubasessa muuttaa bittisyvyyttä ja näytteenottotaajuutta importoidessa? En muista. Jos voi, niin tee sessio sopivilla arvoilla ja muuta raidat samoiksi kun imet ne sisään sessioon.
cherub with heavy metal machine
koomoon
17.11.2006 06:59:00
Voisko joku antaa vinkkejä/ideoita rumpujeni äänittämiseen. tietenkin tapoja on yhtä monta kuin äänittäjiä, mutta olisi kiva kuulla miten muut tekis tän. Eli en pysty äänittämään kuin neljä raitaa kerralla, siitä lähetään. Rumpusetti on perus bd,sd,tt,ftt ja lisäks tietenkin ride ja pari crashia.
mikki kalusto ei ole mitään ihmeellistä, senpä takia tätä kysyinkin, mutta jotain kuitenkin löytyy: 2xshure SM-58, 2xShure SM-57 ja t.bone SC450 konkka.
Antakaa ideoita siis mitä näistä käyttäisitte ja miten asettelisitte yms.! Haluan nimittäin uusia näkökulmia.kiitos!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)