Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Patentti/tekijän oikeudet
1
Little Savage
22.10.2006 16:30:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa mieleen semmonen juttu että jos alkaisin tekemään sarjatuotantona vaikka Fender kopioita niin saisinko jatkaa tekemisiä ilman Fenderin puuttumista asiaan ?
 
Koskeeko patentti/tekijän oikeudet myös muotoja tässä tapauksessa ?
 
Mun toinen nimi on missä vitussa on pletkra. -Yngwie Malmsteen
oiva tumpeloinen
22.10.2006 16:35:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koskeeko patentti/tekijän oikeudet myös muotoja tässä tapauksessa ?
 
Mitäköhän muuta se sitten suojelisi? Konseptia kitarasta? Eipä montaa muta valmistajaa olisi silloin......
 
poppamies
22.10.2006 19:06:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saisit. Ei Fenderillä ole mitään mahdollisuuksia kieltää kopioiden valmistusta ulkomailla. Kopiointihan alkoi japanissa 70-luvulla ja oli eräs syy miksi Fender itse alkoi tekemään Squier malleja japanissa.
 
msormune
22.10.2006 19:16:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulisi, että Fenderin 50-luvun mallien tuotesuoja on umpeutunut jo ajat sitten. Sama koskee myös mahdollisia patentteja.
 
poppamies
22.10.2006 19:54:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulisi, että Fenderin 50-luvun mallien tuotesuoja on umpeutunut jo ajat sitten. Sama koskee myös mahdollisia patentteja.
 
Kyllä nimi "Fender" ja tuo G-avaimen muotoinen lapa on patentoitu ja edelleen voimassa ainakin ameriikassa.
 
PIM
22.10.2006 22:37:16 (muokattu 22.10.2006 22:37:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä nimi "Fender" ja tuo G-avaimen muotoinen lapa on patentoitu ja edelleen voimassa ainakin ameriikassa.
 
Tuskin niitä nyt ainakaan patentoitu ole, koska patentit umpeutuvat tietyssä ajassa, muistaakseni 20 vuodessa, kun taas tekijänoikeuden antama suoja on "lähes ikuinen".
 
spyykko
22.10.2006 22:56:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskin niitä nyt ainakaan patentoitu ole, koska patentit umpeutuvat tietyssä ajassa, muistaakseni 20 vuodessa, kun taas tekijänoikeuden antama suoja on "lähes ikuinen".
 
Lavan muotoa suojaa tekijänoikeus, samoiten Fenderin logon kirjoitusasua. Periaattessa sama suoja on myös bodyn muodolle.
 
Nimeä Fender taasen suojaa tavaramerkki.
 
Kaikki nuo, samoin kuin patentit, mallisuojat jne. ovat IPR:n eri muotoja. Lait ja niiden soveltaminen kuitenkin ovat erilaisia.
 
Olisi aika saada tänne joku lakimiesplanttu, joka osaisi nämä asiat kunnolla. Yleensä ne tuntuvat menevän ihmisellä sekaisin, kuten ne kuuluisat puurot ja vellit.
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
CUBASE
07.11.2006 10:41:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

www.prh.fi antaa lisätietoa
 
3.02 Ser/No. 11700090XX
poppamies
07.11.2006 12:56:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

www.prh.fi antaa lisätietoa
 
En jaksanut katsoa mutta tuskin tulla puhutaan mitään Fenderin logosta tai lavasta.
 
spyykko
07.11.2006 18:25:10 (muokattu 07.11.2006 18:26:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En jaksanut katsoa mutta tuskin tulla puhutaan mitään Fenderin logosta tai lavasta.
 
Ei, mutta kyseinen patentti (totta, ameriikassa se lavan muoto todella on suojattu patentilla, toisin kuin ylempänä väitin), löytyy PRH:n ammeriikan vastineesta http://www.uspto.gov/
 
Siellä on paljon muutakin mielenkiintoista tavaraa. Ilta menee mukavasti tekemällä vaikka patenttihaku tekijällä Fender :-)
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
the TT Allan
08.11.2006 01:16:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin muttapa ;)
Miksi hitossa alkaa edes tekemään mitään kopioita?
Tuskin minkään kopion tekeminen sarjatuotantona suomessa olisi kannattavaa.
Ehkä kuitenkin omien mallien tekeminen kuitenkin olisi sarjatuotannossakin järkevämpi tapa.
Massasta erottuminen jne... Kyl nois riisikuppinmaissa varmaan toi kopiopuoli hoituu sen verranhyvin että ;)
Ja ostajaryhmä kopioille? Halpaa pitäs olla. Jos hinta olis yhtään sitä luokkaa että niiden tekemisellä eläs, niin eiköhän kuitenkin moni jo kääntyis alkuperäiseen.
Omalla mallilla ja laadulla varmaan olis paremmat mahdollisuudet.
 
No Merkin ja logon käyttäminenhän olisi jo väärentämistä.
Oman merkin asun tekeminen jonkun tunnetun merkin näköiseksi on mautonta ja antaisi jo heti kuvan et nyt mennään aluelle johon ei kannata lähteä. En minä ainakaan ostaisi tollaista mauttomuutta.
 
Jos kuitenkin lähdetään noita patentteja kiertämään, niin aika pieniä ne muutokset on joilla ei enää voida sanoa että on varastettu mitään ja ovat näin sallittuja, mut tuskin sen rajankaan hipominen mitenkään järkevää olisi.
 
Itseasia Fenderinkin lavan muotoilussa on otettu jopa viulua mukaan, mut aika kaukana se siitä on.
 
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
SaBer
09.11.2006 11:01:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulikin tässä mieleen, että voimassaolevia patenttejahan saa käyttää ei-kaupallisesti yksityiseen käyttöön. Mitä jos tekee itselleen vaikka efektipedaalin patentin pohjalta, jota sitten käyttää levytyksissä ja levyjä myydään voitolla. Rikotaanko mitään lakeja?
 
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
spyykko
09.11.2006 11:37:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulikin tässä mieleen, että voimassaolevia patenttejahan saa käyttää ei-kaupallisesti yksityiseen käyttöön. Mitä jos tekee itselleen vaikka efektipedaalin patentin pohjalta, jota sitten käyttää levytyksissä ja levyjä myydään voitolla. Rikotaanko mitään lakeja?
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=113650
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
etelänmies
09.01.2012 13:09:03 (muokattu 09.01.2012 13:28:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gramex on muuttunut turhaksi systeemiksi. Ja vain estää pienten radioiden syntymisen maahamme. Sillä lähinnä turvataan isojen ulkomaalaisrahoitteisten radio-yhtiöiden oikeus soittaa yksin musiikkia. Soittamisesta on tehty niin kallista että mikään yksityinen toimija ei pysty gramexeja maksamaan.... niinpä nekin vähät jää sitten kokonaan saamatta ... toisaalta Tekijöistä juuri kukaan ei saa rahaa.. vain ani harvat kaikkein tunnetuimmat saavat eikä nekään oikeutensa mukaisesti...Minun tavaraani on viimeiset kaksi vuosikymmentä soinut vaikka kuinka ja ei lanttiakaan koko 2000 vuoden jälkeen vaikka soiton määrä kasvaa... Vain ne muutamat isoimmat hassut yksilöt jotakin saavat Niissäkin tapauksisssa yhtiön osuus kasvaa kasvamistaan ja ns soittajat jäävät vähemmälle ja vähemmälle. Gramex on suomalaisen ahnneuden ja sisäpiiri-häärämisen kävelevä muistomerkki. Onneksi nykytekniikka mahdollistaa musiikin itse-kopioimisen.
-Laki ehdotus. Gramex pois. Teosto riittää. Säveltäjä ja sanoittaja on oikeutensa ansainnu... Pitäishän kohta jokaisen taidekauppiankin saada käsittelykorvaus joskus aikoja sitten myymästään taulusta joka kerran kun se myydän eteenpäin... Kerrassaan sairas systeemi ja mahdollista vain suomessa.
 
etelänmies
09.01.2012 13:14:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä olen tehnyt neljäkymmentä levytystä ja pian olen tekemässä albumillisen lisää omista biiseistäni. Tekijänoikeusjärjestelmä on nykyisellään kusetus, jolla pidetään uudet tekijät poissa julkisuudesta jotta voidaan täysillä rahastaa vanhoilla tekijöillä.
Kallit gramexit on aiheuttanut vain sen että mikään radio ei suostu soittamaan enään kokeilumielessä uutta musaa. Kaikki mitä soitetaan on ns. varmalta phjalta. Kyseinen gramex järjestelmä on pikemminkin kartelli kuin tekijöiden edun valvontaa ja joutaa lopettaa koko järjestö. Teosto on asia erikseen koska ne voi pikkuradioiden kanssa sellaisenkin sopimuksen tehdä että maksavat vain siitä mitä soittavat. Lisäksi voin sanoa että vaikka minä olen tehnyt musiikkia jota on jo karaokelevyillä asti en ole viimeisen 15 vuoden aikana saanut grameksin huijareilta lanttiakaan. Ne on vain olemassa suojaamassa suurien yhtiöiden yksinvaltiutta niin ettei mikään uusi ja yksityinen pääse väliin viemään niiden leijonan osia yhtään siivuakaan pienemmäksi. Vaalit tulossa . äänestäkäämme tuollainen huijari-gramex pois tästä maasta.
 
SINÄNSÄ SÄVELTÄMINEN JA SANOITTAMINEN ON NIIN PALJON SOVITTAMISEN OHESSA VAIKEAA HOMMAA ETTÄ KYLLÄ TEOSTO RIITTÄÄ TÄHÄN MAAHAN ETUJÄRJESTÖKSI HOITAMAAN TEKIJÖIDEN ETUA. EI TAVALLISET RIVISOITTAJAT MITÄÄN OIKEUKSIA TARVITSE. NE ON KEIKKAPALKAN LEVYTYSTILANTEISTA JO SAANEET.
Kuka tahansa tässä voi ruveta vaatiin kymmenen vuotta sitten vingutetusta humpasta oikeuksia eikä mitään väliä miten sen työnsä on hoitanu. Kaikin puittein musiikin tekijän oikeudet on muuttuneet niin tekijäöitään vastaan että kohta ei soiteta missään kuin kolmen suurimman yhtiön tarkkaan laskemia "artisteja"
 
Tulevaisuuden musiikit on Ison talon ammatti tiimi säveltänyt ja tietokoneella on etsitty riimit että istuu. Kohta ei ole enää luovia taiteilijoita vain koneilla toisintavia apinoita. Tätäkö halutaa.... ilmeisesti... ja rahaa isoille yhtiöille kuut pai...
 
Seuraava levyni on takuulla Gramex vapaa. minulla kun ei ole sitä ongelmaa etteikö kansa tykkäisi. Ihmiset kuuntelee vaikka ei enää saisikaan kuulla minua radioissa..Ne on jo vuosia sitte oppineet ostamaan muualta ja kopioimaan toisiltaan. Muutama vuosi sitten yhtä ainoaa biisiäni koipioivat toisiltaan useita satoja tuhansia kappaleita. Hyvää yötä idiootit.
 
samantien
09.01.2012 16:33:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

etelänmies: mä olen tehnyt neljäkymmentä levytystä ja pian olen tekemässä albumillisen lisää omista biiseistäni. Tekijänoikeusjärjestelmä on nykyisellään kusetus, jolla pidetään uudet tekijät poissa julkisuudesta jotta voidaan täysillä rahastaa vanhoilla tekijöillä.
Kallit gramexit on aiheuttanut vain sen että mikään radio ei suostu soittamaan enään kokeilumielessä uutta musaa. Kaikki mitä soitetaan on ns. varmalta phjalta. Kyseinen gramex järjestelmä on pikemminkin kartelli kuin tekijöiden edun valvontaa ja joutaa lopettaa koko järjestö. Teosto on asia erikseen koska ne voi pikkuradioiden kanssa sellaisenkin sopimuksen tehdä että maksavat vain siitä mitä soittavat. Lisäksi voin sanoa että vaikka minä olen tehnyt musiikkia jota on jo karaokelevyillä asti en ole viimeisen 15 vuoden aikana saanut grameksin huijareilta lanttiakaan. Ne on vain olemassa suojaamassa suurien yhtiöiden yksinvaltiutta niin ettei mikään uusi ja yksityinen pääse väliin viemään niiden leijonan osia yhtään siivuakaan pienemmäksi. Vaalit tulossa . äänestäkäämme tuollainen huijari-gramex pois tästä maasta.
 
SINÄNSÄ SÄVELTÄMINEN JA SANOITTAMINEN ON NIIN PALJON SOVITTAMISEN OHESSA VAIKEAA HOMMAA ETTÄ KYLLÄ TEOSTO RIITTÄÄ TÄHÄN MAAHAN ETUJÄRJESTÖKSI HOITAMAAN TEKIJÖIDEN ETUA. EI TAVALLISET RIVISOITTAJAT MITÄÄN OIKEUKSIA TARVITSE. NE ON KEIKKAPALKAN LEVYTYSTILANTEISTA JO SAANEET.
Kuka tahansa tässä voi ruveta vaatiin kymmenen vuotta sitten vingutetusta humpasta oikeuksia eikä mitään väliä miten sen työnsä on hoitanu. Kaikin puittein musiikin tekijän oikeudet on muuttuneet niin tekijäöitään vastaan että kohta ei soiteta missään kuin kolmen suurimman yhtiön tarkkaan laskemia "artisteja"
 
Tulevaisuuden musiikit on Ison talon ammatti tiimi säveltänyt ja tietokoneella on etsitty riimit että istuu. Kohta ei ole enää luovia taiteilijoita vain koneilla toisintavia apinoita. Tätäkö halutaa.... ilmeisesti... ja rahaa isoille yhtiöille kuut pai...
 
Seuraava levyni on takuulla Gramex vapaa. minulla kun ei ole sitä ongelmaa etteikö kansa tykkäisi. Ihmiset kuuntelee vaikka ei enää saisikaan kuulla minua radioissa..Ne on jo vuosia sitte oppineet ostamaan muualta ja kopioimaan toisiltaan. Muutama vuosi sitten yhtä ainoaa biisiäni koipioivat toisiltaan useita satoja tuhansia kappaleita. Hyvää yötä idiootit.

 
Hyvää yötä sullekin vain, mutta miten sun levytykset ja Gramex liittyy elektroniikkaan ja soitinrakennukseen?
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «