Johannes_t 06.11.2006 22:48:31 | |
---|
Yhden keikan oon tommosella EBS:n 4x12:lla soittanut ja voi jeebus että oli hienoa. Soundia oli, no, joka witun paikassa. |
Antti Takalo 06.11.2006 22:49:29 | |
---|
Yhden keikan oon tommosella EBS:n 4x12:lla soittanut ja voi jeebus että oli hienoa. Soundia oli, no, joka witun paikassa. Eikös se nyt ole jo vähän kiusallista? Soundia housuissa esim. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2;
Kadonneen Pröötin metsästäjä.
Riutta |
Johannes_t 06.11.2006 22:53:45 | |
---|
Eikös se nyt ole jo vähän kiusallista? Soundia housuissa esim. Se on mahtavaa. Yritän tässä vain puoltaa tuota pystyyn pinoamista. |
Antti Takalo 06.11.2006 22:55:45 | |
---|
Se on mahtavaa. Yritän tässä vain puoltaa tuota pystyyn pinoamista. Olis muuten mukava päästä testaamaan noita ratkaisumalleja joskus rintarinnan. Siis jos muuten kaapit olisivat ainakin lähes identtiset. Mutta roudattavuudessa tuo perinteikäs kyllä pesee tuon tornin mennen tullen. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2;
Kadonneen Pröötin metsästäjä.
Riutta |
Teijo K. 06.11.2006 23:15:54 | |
---|
Se on mahtavaa. Yritän tässä vain puoltaa tuota pystyyn pinoamista. Olen joskus suunnitellut että sellaiset 2*12" kaapit voisi olla hauska missä ne elementit olisi ihan tasan toistensa päällä, ei tuolleen epsityyliin vinottain vaan ihan päällekkäin. Sellaisia jos pinoaisi kaksi päällekkäin niin olisi varmasti hyvä torni. |
Basismi 06.11.2006 23:18:19 (muokattu 06.11.2006 23:20:52) | |
---|
Se on mahtavaa. Yritän tässä vain puoltaa tuota pystyyn pinoamista. Nähtävästi 4x12" kaapin suhteessa isompi kotelotilavuus tekee matalien äänten toistolle vain hyvää (niinkuin kaikki kaiutinsuunnitteluun perehtyneet jo aavistivatkin). 4x12 kaapin toisto lähtee 30Hz:stä, kun 8x10:n 70Hz:stä. Siinä on vissi ero. Tuollaista päällekkäin pinottua 2x12:sta olen suunnitellut itsekin. Epifanilla sellainen joskus oli, mutta ei näköjään enää nykyisessä katalookissa. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Mä oon ymmärtäny, että useimmilla valmistajilla se on saman kokoisessa lootassa kuin 8x10, mutta ainahan sitä voi ymmärtää väärin, elikkäs. Munsta nuo tornimalliset 412-bassokaapit on paljon harvinaisempia. Kyllä ne perus kitara-412-malliset (2 rinnan, 2 päällekkäin) kaapit on varmasti paljon yleisempiä. Vanhojen Hiwattien, Marsujen ym. lisäks nykyään valmistettavista ainaki Marsu ja Ampekki tekee 412-kaappiaan ihan tolla perinteisellä neliömallilla. Tuo mun JCM 800 1984B 4x12"-marsubassoloota on just loistava sekä kitaralle, että bassolle. Sehän on käsittääkseni muuten käytännössä täysin samanlainen kuin vastaavat kitaramarsukaapit, mutta elementit on toki bassoelementit. Se mitä etenkin tossa vanhemmassa ketjussa todettiin, että Marsun 412-bassokaappi ei ole ehkä kaikista botnekkain, täytyy joltain osin allekirjoittaa. Esim. Ampegin 410-boksia en ole ajanut, mutta A:n 610-kaappiin verrattuna ero botnessa aika iso. Eikä se toki mikään ihme kun on jo sen verran massiivinen se A:n 610HLF. Ja refleksiputketkin siinä. Tuossa marsulootassa on se juju että munsta sitä kannattaa pitää lattialla, kun vetää bassolla. Tuon kaapin kanssa lattiaheijastus on vain todella jees basson kanssa. Jos nostaa reilusti latiiasta ylös, tulee selkeämpi, kitaramaisempi saundi. Eli kitaran kanssa taas nostan mielellään ylös. Kitaran kanssa kun lattiaheijastus aiheuttaa vähän turhan bassovoittoisen, muhjunoloisen saundin. Eli summa summarum... Marsun 412 tai vaikka joku muu vanha 412-bassoloota kannattaa ilman muuta hommata, jos haluaa setupin, jolla vetää loistavasti molempia instrumentteja. Botne varmasti riittää normaaliin rokkibassokäyttöön loistavasti. Jos vetää tosiaan vaikka sitä heviä 5-kielisellä, niin sitten voi olla ettei ne matalimmat nuotit kunnolla potki perseelle. www.trauma.tk
www.thegeorgedoubleuse.com |
Jesus Muerte 07.11.2006 04:57:55 | |
---|
Eli summa summarum... Marsun 412 tai vaikka joku muu vanha 412-bassoloota kannattaa ilman muuta hommata, jos haluaa setupin, jolla vetää loistavasti molempia instrumentteja. Botne varmasti riittää normaaliin rokkibassokäyttöön loistavasti. Jos vetää tosiaan vaikka sitä heviä 5-kielisellä, niin sitten voi olla ettei ne matalimmat nuotit kunnolla potki perseelle. Tätä asiaa sivusin jo siinä aiemmassakin ketjussa, mutta sanottakoon kertauksen vuoksi, että omat kokemukseni ovat saman suuntaiset. Minullahan on siis tuollainen Laneyn ikivanha 4*12 kaappi, jolla aiemmin soittelin bassoa hyvinkin tyytyväisenä. Nykyään samaa kaappia käyttää toinen bändin kitaristeista, ja soundi on kyllä toiminut hyvin kummallekin instrumentille. P.S. Mä muuten vedän 5-kielisellä heviä, alavireessä totta kai. :) |
Johnny Buzz 07.11.2006 09:22:16 (muokattu 07.11.2006 09:30:49) | |
---|
Käsittääkseni esmes Ampegilla on tuommoisella järjestelyllä ollut 4x12 tarjolla. Ja googlattemalla löysin äkkiä Mesan ja Aguilarin kaapit samalla systeemillä. Peaveyllä on ollut kanssa vastaava systeemi. Tuolla Turun Super Ostiksella on tollanen setti myynnissäkin: http://www.superostis.net/tuotekuva … /big_peaveybassnuppi+kaappi_1k1.jpg On näemmä hinta laskenu useamman satasen. Nyt hinta on 595 €, mikä alkaa olemaan jo ihan kohdallaan. EDIT: Erona tuossa kaappimallissa on se, että on kapeampi ja korkeampi kuin esim. marsun vastaava. |
Teijo K. 07.11.2006 09:26:46 | |
---|
Nähtävästi 4x12" kaapin suhteessa isompi kotelotilavuus tekee matalien äänten toistolle vain hyvää (niinkuin kaikki kaiutinsuunnitteluun perehtyneet jo aavistivatkin) Vielä parempaa se tekisi, jos se kaiutintilavuus olisi sen kaapin syvyydessä, ei leveydessä. |
Karlsson 07.11.2006 09:30:58 | |
---|
"Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |
Johnny Buzz 07.11.2006 09:35:20 (muokattu 07.11.2006 09:36:35) | |
---|
Eiku tossahan on just tolla kitarakaappi-mallilla noi elementit. Juu, mut se sijoittelu on vähän eri tavalla kuin Marsun vastaavissa. Tossa on elementit leveyssuunnassa lähempänä toisiaan ja kaappi on vaan snadisti rantista leveämpi. Korkeutta tuolla on myös enemmän kuin perus 412-kaapilla. Offtopic: Pitäiskö ostaa tollanen mun 215-kaapin kaveriks? Ois mukavan korkea torni sitten. |
Karlsson 07.11.2006 09:43:38 | |
---|
Juu, mut se sijoittelu on vähän eri tavalla kuin Marsun vastaavissa. Tossa on elementit leveyssuunnassa lähempänä toisiaan ja kaappi on vaan snadisti rantista leveämpi. Korkeutta tuolla on myös enemmän kuin perus 412-kaapilla. Aa, juu. Offtopic: Pitäiskö ostaa tollanen mun 215-kaapin kaveriks? Ois mukavan korkea torni sitten. Totta kai! (en tuu roudaa) "Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |
aho 07.11.2006 10:18:50 | |
---|
Jos on jotain tunnettuja artisteja jotka vetää 4x12" bassokaapilla niin kuka ja kekä? Jamiroquain uus pasisti Paul Turner käyttää kuulemma Aguilarin 4x12 kaapilla Tuossa herran haastis: http://www.jamirotalk.net/interviews/paul.html Minimum effort/Maximum gain. |
Basismi 10.11.2006 13:42:45 (muokattu 10.11.2006 13:44:45) | |
---|
Tuollaista päällekkäin pinottua 2x12:sta olen suunnitellut itsekin. Epifanilla sellainen joskus oli, mutta ei näköjään enää nykyisessä katalookissa. Haa! Pöllipinolla on näköjään setissä tuollaiset side-by-side 2x12" Epifanit. Näköjään melkein yhtä leveä kuin ashdownin 8x10. Aika hullu kattaus jos multa kysytään. http://whobynumbers.com/pictures/newband/pino.jpg Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |