Aihe: Gibson ja minä - kysely?
1 2 3 4 5 6
Åboensis
06.11.2006 19:45:24

Kysely ihmisille joilla on Gibsonin kitara:

1. Mikä Gibson sulla on & kuva kitarasta jos löytyy?

2. Mitä mieltä olet soittimen laadusta suhteessa kilpailijoihin?

3. Miksi olet päätynyt soittamaan Gibsonilla, etkä esim. Tokailla, Epiphonella tai Jack&Dannyllä?

4. Kannattaako sinusta sijoittaa rahaa "arvokitaraan" jos samalla rahalla saisi 3-4 kopiosoitinta ja miksi?

5. Lohdutuksen sanoja niille joilla ei ole varaa ostaa aitoa Gibsonia?

1. Les Paul Junior Special.

2. Hmm, suhteessa kilpailijoihin... sanotaan nyt näin, että olen ollut erittäin tyytyväinen kitarani laatuun, eikä mun ole oikeastaan tarvinnut verrata sitä muihin.

3. Mulla oli aikoinaan Epiphone Les Paul Standard, joka sekin oli oikein mainio soitin, mutten millään päässyt henkisesti yli sen "väärän" mallisesta virityspäästä. Kyllä kai se "pakko" hankkia itselle lopulta aito Gibson oli lähinnä seurausta tarpeesta päästä soittamaan mahdollisimman "samanlaisella" soittimella kuin omat idolit. Kysymyksessä on siis täysin oman pääni sisällä rakentamani mielikuva siitä, mitä "tarvitsen" jonkin asian saavuttamiseksi - ei silti, ettenkö olisi ollut hankintaani tyytyväinen, päinvastoin.

4. Riippuu kopiosoitinten laadusta... käyttöarvo hyvin tehdyssä kopiokitarassa (Tokai, Epiphone jne.) voinee parhaimmillaan olla aivan yhtä hyvä kuin ns. aidossakin asiassa, mutta oikean Gibsonin (tai Fenderin tai Rickenbackerin jne.) vaihtoarvo on mahdollisessa jälleenmyyntitilanteessa huomattavasti parempi. Eli jos epäilet, että aiot jossain vaiheessa luopua soittimestasi, kannattaa satsata aitoon - siitä saa omansa varmemmin takaisin.

5. -
"Every night I tell myself I am the cosmos"
Turder
06.11.2006 20:02:04 (muokattu 06.11.2006 20:03:45)
Ihan Gibsonista yleisesti. Mielenkiinnolla olen tässä seuraillut Gibsonin toimia USA:ssa. CEO Henry Juszkiewicz, bisnesnero ja kaveri joka nosti koko merkin huonosta taloudellisesta tilanteesta, on aiheuttanut polemiikkia jo jonkin aikaa. Hänen suunnitelmat ja visiot Gibsonin tulevaisuudesta on nostanut verenpainetta monella myyjällä ja asiakkailla. Mm. Gibsonin USA:n nettimyynti on ehkä menossa vain muutamille liikkeille, joilla hinnat eivät ole olleet ihan niitä kaikkein kilpailukykyisempiä. Odotusajat tehtaalta ovat olleet kuukausia, niin liikkeille kuin yksityisille.

Omakohtainen kokemus tästä oli kun kesällä juttelin varsin mukavan hepun kanssa Gibsonista. Hän on töissä&omistajana Music Villa -nimisessä kaupassa Bozemanissa, Montanan osavaltiossa. Gibsonillahan on akustisten tehdas samassa kaupungissa. Jotenkin juttu meni uusiin kitaroihin ja niiden hankintaan niin rupesipa äijällä naama punoittamaan. Kuulemma pienten liikkeiden on aina vain hankalempaa saada uusia Gibsoneita hyllyyn kun "jotkut isot" saavat lähes kaiken. Huvittaa oli että mm. uudet akustiset tehtaalta kiertävät aina vain kauempaa puolen tunnin päässä sijatsevan kaupan, puhumattakaan Nashvillen sähkiksistä. Rivien välistä oli kuitenkin havaittavissa, että ei heillä asiat nyt niin huonosti olleet ja hän sanoikin että olemalla Gibsonin "five star dealer" auttaa.

Rupesin miettimään, että mitähän tänne Pohjolan perukoille saadaan?

Tuossa pari linkkiä, joilla pääsee alkuun ja Googlekin auttaa.

http://blogcritics.org/archives/2005/01/29/125913.php

http://www.acousticguitar.com/ubbcg … tebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=024773
Just because I rock doesn't mean I'm made of stone.
flattopguitar
06.11.2006 20:10:51
Omakohtainen kokemus tästä oli kun kesällä juttelin varsin mukavan hepun kanssa Gibsonista. Hän on töissä&omistajana Music Villa -nimisessä kaupassa Bozemanissa, Montanan osavaltiossa. Gibsonillahan on akustisten tehdas samassa kaupungissa. Jotenkin juttu meni uusiin kitaroihin ja niiden hankintaan niin rupesipa äijällä naama punoittamaan. Kuulemma pienten liikkeiden on aina vain hankalempaa saada uusia Gibsoneita hyllyyn kun "jotkut isot" saavat lähes kaiken.

Gibson on käsittääkseni ajamassa taktiikkaa jossa liikkeen on otettava myyntiin myös muita Gibson -alamerkin kitaroita jos haluaa jotain. Lisäksi on olemassa myynille tietyt tavoitteet jotka pitää saavuttaa tai muuten diilerisuhde voi päättyä. Moni pikkuliike jenkeissä on jo tehnyt johtopäätökset eikä uusia Gibsoneita näy heidän sivuillaan enää. Tuo on kuitenkin vain Bisnestä. Käsittääkseni Gibsonin kitaroiden laatu on parantunut 2000-luvulla paljon ja monet asioista jotain tietävät sanovat tehtaan tekevän nyt parhaita kitaroita historiansa aikana - ja se on voimakkaasti sanottu. Yksi seikka joka vaikuttaa siihen etteivät nämä kitarat ole suuremmassa mittakaavassa mitään "ainutlaatuisia" on se, että nykyisin on sähkö- ja akustisissa kitaroissa paljon isoja valmistajia jotka tekevät laadukkaita tuotteita. Näin ei ollut Gibson kulta-aikana 40/50-luvulla. Gibson on yrityksenä aina kulkenut hieman omalaatuisia polkuja jotka käy ilmi historiikista, joten nuo uudet markkinointitavat eivät kuulosta siinä mittapuussa kovin suurelta muutokselta. Aika näyttää miten yhtiön käy. Jos laatu ja maine pysyy kunnossa, niin on ihan sama vaikkei kitaroita saisi ihan jokaisesta kaupasta. Olen kyllä ihmetellyt miten Into-Luthman on saanut pitää lisenssinsä pohjoismaissa näinkin pitkään, koska mielestäni heidän markkinointinsa ja hinnoittelunsa ei ole kilpailukykyistä.
Swan
06.11.2006 20:30:56 (muokattu 06.11.2006 21:09:35)

Gibson Flying V '67, valmistettu Nashvillessa 12. heinäkuuta 2003. Nimensä on Peenis Extenshuun.

http://koti.phnet.fi/swan/flygaeri.JPG

Jaa-a, kovin moni kilpailija ei 1:1-kopioita tästä mallista tee. Pelkästään speksien takia ostan ennemmin Gibsonin kuin jonkun Suomen markkinoiden kopioista, sillä Flying V:ssä kuuluu olla liimakaula ja mahonkirunko.

3. Miksi olet päätynyt soittamaan Gibsonilla, etkä esim. Tokailla, Epiphonella tai Jack&Dannyllä?

Syy löytyy aiemmasta vastauksesta: kilpailijat eivät V-mallia yhtenevillä spekseillä tee. Edwardsia taas ei saa Suomesta, joten..

4. Kannattaako sinusta sijoittaa rahaa "arvokitaraan" jos samalla rahalla saisi 3-4 kopiosoitinta ja miksi?

Jos haluaa varman päälle pelata, niin mikä ettei. Ainahan merkkisoittimella on oma statusarvonsakin, mutta hyvällä kopioyksilöllä säästää rahaa. Tokaini on oikeasti erinomainen ja äärimmäisen luotettava soitin, enkä sen puolesta toista LP-tyyppistä kitaraa tarvitse. Toisaalta Peenis Extenshuun on coolein ja helpposoittoisin kitara, johon olen eläissäni törmännyt. Molempia rakastan sydämeni kyllyydestä, enkä siksi aio luopua kummastakaan. Tämän vuoksi en ole jälleenmyyntiarvoa katsellut niitä ostaessani. Soitettavaksihan ne on alunperin tarkoitettukin.

Kyllähän nyt jos on varaa ostaa japanilainen Tokai LP-kopio uutena, on varaa ostaa käytetty Gibson Flying V. Homma on lähinnä siitä kiinni, kummasta mallista tykkää.
Once lady Yuna fixes her hair, we leave.
>-)))> #26
S.M.A.K.
Tori:
Ei niin mitään
McNulty
06.11.2006 21:03:55
Gibson on käsittääkseni ajamassa taktiikkaa jossa liikkeen on otettava myyntiin myös muita Gibson -alamerkin kitaroita jos haluaa jotain.

Myös Fender on lähtenyt tähän. Jos haluaa Fenderin edustuksen, pitää hyllyissä olla erinäinen määrä myös Jacksonia jne. Tuohan vain tarkoittaa sitä että pienet liikkeet jäävät auttamatta jalkoihin, kovin kurjaa on se. Pienien liikkeiden valtiksi jää sitten marginaalisempi kama ja käytetyt "isot merkit".
"Serenity Now!" -Frank Costanza
Super-Jari
06.11.2006 21:50:56

Classic
http://muusikoiden.net/dyn/users/6964.jpg

Verrattuna kaverini kalliihkoon Tokain vastaavaan keppiin pidän Gibsonista enemmän. Kaula istuu paremmin käteen. Olen oikeasti vertaillut todella vähän.

Uskoin Gibsonin olevan hyvä kun testaamani ovat olleet. Lisäksi penikseni kasvoi merkin vuoksi noin 17%.

Jos joskus lopetan soittamisen ja myyn soittimeni niin saan rahan takaisin.

Yhteinen aika vaimoni kanssa on vähentynyt huomattavasti Gibsonin ostamisen myötä.
Kaihua
06.11.2006 22:20:20
Pyydän jo etukäteen anteeksi sitä että kirjoitan tänne koska en itse omista Gibsonia.

Kysyisin vain että eikö Fenderistä voisi tehdä samanlaista keskustelua? Itseäni kun ainakin kiinnostaisi kuulla muiden käyttäjien kokemuksia Fenkuista. Onhan näistä Gibsoneista (ja Gibson-kopioista) jauhettu aikaslailla paljon jo..
Tee niinku mä teen.. Älä tee.
Kaihua
06.11.2006 22:32:28
No mikä estää? Jos sulla on Fenkku niin tee. Eiköhän niitä voi halutessaan tehdä vaikka joka merkistä.

Itse olen vasta aloittelija ja olen täällä enemminkin tietoa hakemassa kuin jakamassa. Tämän takia kysyinkin että voisiko joku sellainen sen tehdä jolla on enemmän kokemusta, energiaa tuntuisi porukalla ainakin riittävän.
Tee niinku mä teen.. Älä tee.
MusaMasa
07.11.2006 09:26:21
HUOM! Ihmisten joilla ei ole Gibsonin kitaraa ei tarvitse kirjoittaa tähän threadiin. Suunaukomiseen riittää muitakin ketjuja!

1. Kuvassa vasemmalta oikealle; Studio '03, Classic '04 ja Standard '05. http://muusikoiden.net/dyn/users/10324.jpg
2. Gibsonit ovat olleet tasaisen laadukaita joita minä olen hankkinut ja mikä tärkeintä minulle, niiden kaulaprofiilit ovat täydellisiä! Voisi luetella moniakin asioita, mutta tulee vain toistettua samoja asioita joita muutkin ovat huomanneet ja hyväksi havainneet! ; )
3. Muutamien kopioiden kanssa tapeltuani olen lievästi ilmaistuna niin .tanan vihainen jos kitarassa jokin alkaa reistailla. EVVVK jokin kopio. Tana...
4. Parempi yksi hyvä kuin monta huonoa tai keskinkertaista. Itse hankin Gibsonit hyvään aikaan. Tod.näk. joku laittaa virityksineen ja laukkuineen yms yms yhtä paljon rahaa esim. Tokaihin kun minä olen laittanut originaali Gibsoneihin. Esim Stankku coda-musicilta 1750 erkkiä! Posti kulut n. 50 erkkiä mutta he laittoivat saman summan edestä mukaan kitaran huolto tarvikkeita, hyvän piuhan yms yms! Et silleen. Suomesta saa kinua yhden kielisetin ja sekin tunnin ruinauksella!? Tana!
5. Asiahan on vain järjestely kysymys! Töihin vain ja tienaamaan! Eivät ne nyt niiiin kalliita ole! Kaikki on niin suhteellista! Kannattaako tärvätä rahaa johonkin kopioon jonka sitten kuitenkin vaihtaa pois (iskee GAS) ja josta ei vaihdossa saa mitään!? Kannataisiko heti satsata laatuun!? Sopii miettiä...
Life is for living! Only a Real Gibson is Good Enough.
juhajuha
07.11.2006 10:54:13

- Les Paul Studio 1999

- Enpä ole yhtä hyvällä / käteen istuvalla / näköisellä kopiolla soittanut.

3. Miksi olet päätynyt soittamaan Gibsonilla, etkä esim. Tokailla, Epiphonella tai
Jack&Dannyllä?

- Se näyttää parhaalta, soundaa parhaalta ja istuu käteen parhaiten. Pyrin muutenkin aina kannattamaan aitoa asiaa mahdollisuuksien mukaan.

- Ei kannata jos sillä saa 3-4 oikeasti loistavaa soitinta. Tuskin saa.
RED NUMBER TWO It's the fucking tambourine, man!
Lonesome
07.11.2006 11:24:38

HUOM! Ihmisten joilla ei ole Gibsonin kitaraa ei tarvitse kirjoittaa tähän threadiin. Suunaukomiseen riittää muitakin ketjuja!

1. Gibson "The SG" vm. -79, mulla vuodesta -82.

http://www.everythingsg.com/adverts/1979adver.jpg

2. On säilyttänyt kuosinsa hyvin. Kaulan kansa ei mitään ongelmia (kolmipala volutella), vaikka kitara asui pitkään vääränmallisessa laukussakin. Tosin kytkin ja jakki olivat peenä jo kolmen vuoden iässä. Mutta parempi peli se on kuin välillä tuntui, kun kallistuin tuonne Stratocastereiden puolelle...

3. Edullinen! Sain kitaran Tampereen Musiikista jopa viikoksi kokeiluun. Annoin vaihdossa Ibanezin Roadster straton ja maksoin väliä kohtuullisesti. Kyllä siinä Yamahan kopiot unehtui Fazerin hyllyyn, kun oli aitoa asiaa tarjolla...

Tokailla on tullut soitettua paljonkin 80-luvulla (kaksi stratoa) ja Epin Les Pauleista on myös kokemusta. Japanilainen Elitist Les Paul Studio oli varsin mainio peli soinniltaan. Tuollainen Jaska & Däni LS5 oli myös tilauksessa viime keväänä Kölnistä, mutta toimituksen pitkittyessä peruin.

Viime vuosina on tullut testailtua aika montaa halpista. Aloittelijoille on tarjolla asiallista tavaraa nykyisin, imho. Omat kokeilut taitaa nyt kuitenkin riittää. Vain yhdellä kitaralla kun voi soittaa kerrallaan...

4. Jos on irtonaista rahaa esim. 1000 - 1500 erkkiä, niin ei noitten kopioiden kanssa kannata rimpuilla. Miksi vaivautua jos todella tarvitsee kunnon soittimen. Mutta jos rahaa tai halua "tuhlata" satunnaiseen harrastukseen ei ole, niin kopiot voi olla se oikea jutu. Halpikset on tietysti myös harrastus, mutta se on toinen tarina se.

5. Ei tässä mitään lohduttelua tarvita, mutta kyllä mun halpis Gibsonia on halvennettu ihan tarpeeksi! Ehkä jopa syystä. Eikä SG:t olleet ollenkaan muodissa 80-luvulla. Eli koita löytää jokin hyljeksitty malli ja laita se kasvamaan korkoa aluksi vaikka kymmeneksi vuodeksi... :)
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Dave "Lonesome" Peverett/Foghat
Minushuman
07.11.2006 12:14:54
1. Gibson Voodoo X-Plorer. Kuva nimen vieressä.

2. Enemmän sopii mun käteen, kuin kokeilemani kopiot.

3. Olin pitkään kuolannut X-Ploreria, joten kun tuli tilaisuus saada vähemmän perinteisen näköinen X-Plorer, en epäröinyt.

4. Köyhällä ei mun mielestä ole varaa puljata joutskareitten kanssa. Ja ainakin säästää allekirjoittaneen mielenterveyden (rippeitä?) paremmin, kun ei tarvitse olla koko ajan säätämässä vehkeiden kanssa. Ennemmin yksi todella hyvä kuin neljä joutskaria.
"Antakaa määkin huudan, määkin olen kännissä"
Vienokettu
07.11.2006 13:10:20 (muokattu 07.11.2006 14:26:58)

Les Paul Standard ja ES335; kts omatkuvat
SG edelleen hakusessa; kts ostoilmoitus

Laatu on riittävän hyvä minulle. Kilpailijoiden laatuun en ota kantaa, kun en ole tarvinnut niihin sotkeutua.

Tuntuisi aika vieraalta ajatukselta ostella jotain halpoja kopioita.

"Arvokitaroita" saattaa olla ne, joilla on oikeaa vintagearvoa. En minä nyt oikein usko, että näiden tavallisten soittimieni arvo taivaisiin kohoaa elinaikanani. Toisaalta, en oikein usko, että noissa juuri mitään häviääkään. Siinä mielessä noita ei oikein sijoituksena voi pitää. Kyseessä ei valitettavasti ole aito -59 Les Paul Flametop kannella ;-) Toivottavasti edes perikunnalle jää jotain sitten aikanaan.

Opiskelkaa hyvä ammatti, menkää ansiotyöhön, säästäkää, ostakaa viimein mitä haluatte.
deltablues
07.11.2006 14:46:19

Eli...

1. Gibsoneitä löytyy J-45 -95 ja Les Paul Standard -05. Kuvat löytyy profiilista...

2. Mielestäni Gibboneiden laatu on hyvää sekä akustisen että sähkön puolella; Gibsoneista on viime aikoina ollut aika tylyjäkin arvioita, mutta itse en ole ylilyönteihin törmännyt.

3. Aloitin soitot Hondo "Les Paulilla", josta jäi pysyvät traumat kopioihin ;-)

4. Mielestäni jokaisen kannattaa miettiä enemmänkin hinta/laatu -suhdetta ja sovittaa se omiin tarpeisiin ja mahdollisuuksiin. Omien kokemuksin mukaan "huono" (lue heikkolaatuinen) kitara lähinnä vie motivaation.

Maailmasta toki löytyy paljon muutakin kuin Gibsonit... esim. Nationalit ;-)
National Resonator kicks ass!
MarkoA
07.11.2006 18:08:44

1. Gibson ES335 TD reissue ´97 ja Nighthawk Special 3 ´95
2. Ei mitenkään ylivertainen viimeistelyn osalta. Soundi ja soitettavuus on hyvät.
3. Gibson on toteutunut nuoruuden unelma. Soitan myös Tokailla ja Squierilla yms jotka ovat mielestäni myös todella hyviä soittimia.
4. Sijoitusmielessä ehkä ei. Aloittelijan ei myöskään. "Vakava" harrastaja, joka varmuudella käyttää ja tykkää soittimestaan pitkään - voi suositella.
5. Elämässä pärjää täysin ilman Gibsonia.
ou beibi, jeah! uh uh..
burning wee
10.11.2006 11:12:38

1.GIbson firebird VII customshop.
2.Customshop laatu on aivan omaa luokkaansa.
3.Esikuvat käyttivät gipsoneita joten se tuntui luontevalta ratkaisulta.
4.Jos haluaa tosissaan jotain niin kannattaa,itse maksaisin vaikka mitä jos jonkun kitaran haluaisin ehdottomasti saada,pankkiiri on ystävä ja myöntää kyllä lainaa jos se rahasta on kiinni ja eihän sitä usein muuta noista pyydetäkkään.
5.Jos haluat gibsonin tosissasi hommaa ne rahat,myy vaikka itseäsi!
Only GIBSON is good enough!
kivi
10.11.2006 11:25:32
Itse olen vasta aloittelija ja olen täällä enemminkin tietoa hakemassa kuin jakamassa. Tämän takia kysyinkin että voisiko joku sellainen sen tehdä jolla on enemmän kokemusta, energiaa tuntuisi porukalla ainakin riittävän.

Fender ei herättäne kenessäkään vastaavanlaisia suuria tunteita, jos valmistusvuosi on uudempi kuin 1962.

Sen sijaan vakaumuksellisella Gibson-käyttäjällä on koko ajan vastassaan ihmeellisiä "happamia sanoi kettu" -tyyppisiä luuloja ihmisiltä, jotka ovat olleet lähimpänä Gibsonin kitaraa jossain soitinkaupan testihuoneessa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
fox
10.11.2006 11:41:18

Fender ei herättäne kenessäkään vastaavanlaisia suuria tunteita, jos valmistusvuosi on uudempi kuin 1962.

Tottapa turiset.. ;)

Sen sijaan vakaumuksellisella Gibson-käyttäjällä on koko ajan vastassaan ihmeellisiä "happamia sanoi kettu" -tyyppisiä luuloja ihmisiltä, jotka ovat olleet lähimpänä Gibsonin kitaraa jossain soitinkaupan testihuoneessa.

Osittain kyl näin..ja noissa soitinliikkeissä aikoinaan paljon pyörineenä tuli hyvinkin selkeesti esiin se, että minkä merkkistä kitaraa halajavat sormet tyypittelemään eniten.. ;) Sama se on sitte vaikka Denmark Streetillä tai Kuninkaankadulla Mansessa.
Laaja tietämys ko. tehtaan malleista tarkoittaa usein, että on Les Paulia tyypitetty pikaisesti, eikä oo tuntunut omalta lain, saati akustisesti niillä ensiasennuskielillä soinu, kun se yleensäkin tarvitsee sen vaffistimen, ennenkuin soi koreasti. Eli kauniisti.
Painavia, kömpelöitä ja tummasoundisia, vai miten tuol oli se arvio..
Jokaisella on oikeus mielipiteeseen toki, ja ei tässä oo tarvetta sen suuremmin puolustella omia valintojaan, vaikka joskus sitten niitten takia viedäänkin kuin kuoriämpäriä...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Thule
10.11.2006 11:53:51

Gibson Explorer '76, eli tämmöinen uusi reissue.
http://img233.imageshack.us/img233/5295/explorerwv7.jpg

Erittäin paha sanoa, koska en ole koskaan testannut Explorer-kopiota.

Noh, öh. "Koska se on Gibson, ei se voi olla huono..." Ei nyt ihan, mutta kuitenkin. Koska kyse ei ole kuitenkaan järkyttävän kalliista soittimesta, en katsonut tarpeelliseksi edes etsiskellä edukkaampaa vastinetta, koska tämä istuu lapaseen paremmin kuin hyvin. Ja onhan se sentään Gibson... :/

Jälleenmyyntiarvo ja peenisasiat? Muuta en keksi. Enemmänhän rahaa siinä suhteessa häviää, jos uuden Gibsonin ostaa ja sen päättää myydä, jos verrataan vaikkapa puolet halvempaan kopioon.
It is illegal to wear a fake moustache that causes laughter in church.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)