Aihe: Bassoriffit-alkeet
1
Hellrongel
02.11.2006 21:13:30
Olen aktiivisesti noin 2 kk soitellut bassoa, käynyt kerran viikossa tunneilla, sekä itseopiskellut kirjastosta lainaamastani "Bass guitar"-oppikirjasta. Olen tehnyt itse kohtuullisen useitakin yksinkertaisia bassoriffejä "rokkikaavan" pohjalta, mutta nyt haluaisin tietoa erilaisemmistakin riffeistä.

Onko jotain tiettyä kaavaa/asteikkoa, jota käyttämällä itsetehdyt riffit (rock/metal musiikissa) saa kuulostamaan hyviltä? Miten yleensä itse teette riffinne, ja/tai sovitatte ne musiikkiin? Miten 2 riffin osaa saadaan täydentämään toisiaan (siis "kysymys&vastaus"-systeemi)?

Otan tietenkin ilolla vastaan myös ehdotuksia mahdollisista harjoitteista, joita voisi kokeilla. Auttakaahan nyt kokeneemmat aloittelijaa.
Carpenter
02.11.2006 23:16:21
Onko jotain tiettyä kaavaa/asteikkoa, jota käyttämällä itsetehdyt riffit (rock/metal musiikissa) saa kuulostamaan hyviltä? Miten yleensä itse teette riffinne, ja/tai sovitatte ne musiikkiin? Miten 2 riffin osaa saadaan täydentämään toisiaan (siis "kysymys&vastaus"-systeemi)?

Helpoin/yleisin tyyli on korvakuulolta tekeminen. Sillä tavalla itse yleensä teen riffijä. Mutta jos esim. tekee harmonioita, niin silloin teoriasta on hyötyä. Kannattaa kuunnella mahdollisimman paljon erilaista musaa ja ottaa vaikutteita.
poppamies
03.11.2006 07:45:26

OsQu
05.11.2006 22:11:51
Pentatoninen eli "blues" skaala toimii useinmiten hyvin

Eikös pentatoninen, ja blues skaala kuitenkin ole kaksi ihan eri asiaa?
OsQu
05.11.2006 23:43:18
Eli kaksi eri asteikkoa
Hellrongel
08.11.2006 21:41:48
Suositelkaahan hyviä treenejä bassonsoittoon, joiden osaamisesta olisi hyötyä tulevaisuudessa.
Jimi
08.11.2006 22:18:29

Suositelkaahan hyviä treenejä bassonsoittoon, joiden osaamisesta olisi hyötyä tulevaisuudessa.

Ainakin Black Sabbathin tyyliin koko tuotantoa voin lämpimästi suositella. Ei varmasti jätä kylmäksi! ;)
Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!!
Hellrongel
09.11.2006 15:19:02
Olisiko ihan biisejä suositella, kun ei vielä aloittelijalta läheskään kaikki sabbathin mestariteokset avaudu. Toki muitakin helppoja biisejä voisi listata. Mieluusti sellaisia, joissa olisi jonkin verran vaihtelua (ei mitään yhden soinnun hakkaamista koko kappaletta) mutta toisaalta ei sitten liikaakaan hyppimistä, ainakaan jos tempo on kovin nopea.
doppelgänger
09.11.2006 20:24:14
Mä oon ihan alottelija ja harjottelen lähinnä Himiä, Silverchairia ja sitten jotain The Hellacoptersia ja Sabbathin joitain biisejä
Nieby
10.11.2006 16:29:33
Olisiko ihan biisejä suositella, kun ei vielä aloittelijalta läheskään kaikki sabbathin mestariteokset avaudu. Toki muitakin helppoja biisejä voisi listata. Mieluusti sellaisia, joissa olisi jonkin verran vaihtelua (ei mitään yhden soinnun hakkaamista koko kappaletta) mutta toisaalta ei sitten liikaakaan hyppimistä, ainakaan jos tempo on kovin nopea.

Sweef Leaf
Hand Of Doom
Paranoid

sitten Judas Priestiltä löytyy offcourse Breaking The Law.

kyllä noilla jo alkuun pääsee.
Walrus
19.11.2006 18:30:16
Iron Maidenia vaan treenaamaan, oppii soittamaan hauskaa koppotikoppoti-komppia :D
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
Hellrongel
20.12.2006 12:08:33
Alkaa vähän soitettava loppua, joten jos saisi lisää vinkkejä hyvistä bassotreenibiiseistä? Kaikki kelpaa ja vaikeustasoakin saisi olla jo vähäsen. Olen itsekin yrittänyt löytää mahdollisia treenibiisejä, mutta kun yksin soitelessa ei tuo kahdeksasosakomppi oikeen nappaa. Että monipuolisempaa tekisi mieli opetella.
doppelgänger
21.12.2006 11:34:12
Opettele vaikka Welcome to the jungle. Se on ainakin mun mielestä ihan siisti soittaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)