Aihe: Linuxia vanhaan läpyyn.
1 2
Lennu
03.11.2006 15:30:23

Tilasin emäntää ajatellen uuden läppärin ja aattelin valjastaa vanhan linuksikäyttöön, kun löytyy pari ylimääräistä kovalevyäkin siihen.

Eli mitä suosittelisitte tuommoseen vanhaan Pena III 750Mhz ja 512 muistilla olevaan läpyyn asennettavaksi. Koskaan en oo Linuksia kokeillut, joten semmonen alhanen käyttäjäkynnys olis poikaa.

Ja miten se menee, jos mä imutan netistä jostain (en oo vielä googlettanut) jonkun version, niin mitese asennuslevy pitää Macilla polttaa? Mulla on iMac ihan perussoftilla. Kun joskus luin, että siinä pitää jotain kikkailla(?).
" Hunsvotti on vallaton pikkukersa; "on se aikamoinen hunsvotti tuo teidän Teemu". Sana tulee saksan kielen yhdyssanasta Hundsfott, joka tarkoittaa koiranvittua. Kiva tapa nimitellä lapsia."
Kassu
05.11.2006 18:22:18
Levy poltetaan näin:

1. Avaa Levytyökalu (Ohjelmat -> Lisäohjelmat)
2. Raahaa poltettava imagetiedosto Levytyökalun palkkiin vasemmalla
3. Valitse se ja paina polta.
jorma_r
05.11.2006 21:54:30 (muokattu 05.11.2006 21:55:16)
Eli mitä suosittelisitte tuommoseen vanhaan Pena III 750Mhz ja 512 muistilla olevaan läpyyn asennettavaksi. Koskaan en oo Linuksia kokeillut, joten semmonen alhanen käyttäjäkynnys olis poikaa.

Mulla on edelleen PIII 700 Mhz - verme nauhoituskoneena. Siinä on vanha Red Hat 9 Linux ja sen keralla CCRMA:n musapaketit. Kaikki on jo vanhaa kuin taivas mutta eipä haittaa - sillä nauhoittelee kummasti bänditreenit. Jos jotain uudempaa tarvitsee niiden työstöön niin filekset vaan pöytäkoneelle.

Tottumuksesta suosittelisin tuohon Red Hatin perillistä Fedoraa koska siihen sää helposti edelleen nuo CCRMA -musapaketit. Tuolta liikkeelle:

http://ccrma.stanford.edu/planetccrma/software/

Muut ovat kenties tottuneet muihin ja suosittelenevat omia suosikkejaan. Valtavan suuria eroja käytettävyydessä ei sinänsä ole - perushommat pitää opetella kaikkien kanssa. Asenna se josta sinulla on positiivisin fiilis. :)
Klezberg
05.11.2006 23:15:45

Mulla on edelleen PIII 700 Mhz - verme nauhoituskoneena. Siinä on vanha Red Hat 9 Linux ja sen keralla CCRMA:n musapaketit. Kaikki on jo vanhaa kuin taivas mutta eipä haittaa - sillä nauhoittelee kummasti bänditreenit. Jos jotain uudempaa tarvitsee niiden työstöön niin filekset vaan pöytäkoneelle.

Tottumuksesta suosittelisin tuohon Red Hatin perillistä Fedoraa koska siihen sää helposti edelleen nuo CCRMA -musapaketit. Tuolta liikkeelle:

http://ccrma.stanford.edu/planetccrma/software/

Muut ovat kenties tottuneet muihin ja suosittelenevat omia suosikkejaan. Valtavan suuria eroja käytettävyydessä ei sinänsä ole - perushommat pitää opetella kaikkien kanssa. Asenna se josta sinulla on positiivisin fiilis. :)

Mulla on Fedora Core 4 seitsemän vuotta vanhassa läppärissä, hyvin pelaa.

Täytyypäs itsekin tsekata nuo CCRMA-jutut.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Lennu
06.11.2006 16:01:14

Oolrait, kiitoksia kaikille. Pitää alkaa tässä kattelemaan. Uus kone tulee parin viikon sisään, joten onhan tässä aikaa vielä pohtia vaihtoehtoja.
" Hunsvotti on vallaton pikkukersa; "on se aikamoinen hunsvotti tuo teidän Teemu". Sana tulee saksan kielen yhdyssanasta Hundsfott, joka tarkoittaa koiranvittua. Kiva tapa nimitellä lapsia."
mhelin
06.11.2006 17:12:01
Jos diggaa rasta-meininkiä niin dyne::bolic http://www.dynebolic.org/ voisi olla kiva Linux-distro :) (vähän outoa joo ..)

Lainaus: "dyne:bolic is RASTA software released free under the GNU General Public License.
This software is about Digital Resistance ina babylon world which tries to control the way we communicate, we share our interests and knowledge.

The roots of the Rastafari movement are in resistance to slavery: this software is one step in the struggle for Redemption and Freedom from proprietary and closed-source software."
Lennu
07.11.2006 23:39:43

Hehee, Ubuntu jämähti aloituskuvaan. Ei lähe edes siitä CD:ltä pyörimään. Saappaat jalkaan, nyt mennään suolle ;D

Ideoita?
shovi
08.11.2006 08:38:34
Hehee, Ubuntu jämähti aloituskuvaan. Ei lähe edes siitä CD:ltä pyörimään. Saappaat jalkaan, nyt mennään suolle ;D

Ideoita?

Hmm siis mihin aloituskuvaan?
"Happiness to me is getting stoned." -Ozzy Osbourne
Lennu
08.11.2006 09:49:53

Hmm siis mihin aloituskuvaan?

Jäi ensin siihen, mistä saa valittua joko käynnistyksen ja kielen yms. Mutta pääsin siitä eteenpäin polttamalla uuden levyn. Mäkin levytyökalu ilmoitti, että ei voi polttaa jonkun virheen takia ja sylkäisi levyn ulos.

Vaihdoin levyä. Nyt sitten homma kaatui käynnistysvaiheessa siihen, että se ilmoitti joistain puuttuvista file or directorysta ja sen jälkeen se "jäätyy". Tekstiä voi kyllä kirjoittaa ruudulle, mutta mitään ei tapahdu. Tosin tälläkin kertaa macin levytyökalu vittuili jotain. Mä luulen että siinä polttohommassa on nyt jotain feelua.

Voiko sen edes tehdä CD-RW:lle sen kuvan?
shovi
08.11.2006 10:09:32
Voiko sen edes tehdä CD-RW:lle sen kuvan?

Joo, mutta se pitää sulkea, eli sitä ei voi käyttää enää sen jälkeen. Polta cd-r -levylle.
aziztcf
08.11.2006 10:13:43
Joo, mutta se pitää sulkea, eli sitä ei voi käyttää enää sen jälkeen. Polta cd-r -levylle.

Oletkos nyt aivan varma mitä puhut? Kyllä minun mielestäni sen imagen pystyy cd-rwllekin polttamaan ja tyhjentämään senkin jälkeen.
näkymätön kyborgininja
Lennu
08.11.2006 10:48:22

Täytyy nyt taas perehtyä, kunhan on aikaa. Mä kyllä tyhjensin jo sen RW:n. Imutin toisen version, eli Ubuntu 6.10 täältä: http://www.ubuntu-fi.org/ Aikasemmin oli 6.06

Levytyökalu on Intel-iMac 1.8 OSX tiger 10.4.6. Versio 10.5.8 (198.16)
Virhe tuli levyn tarkistuksessa silloin kun se sylkäsee sen ulos.

Läppäri on Fujitsu-Siemens 750Mhz PIII, 512 Mhz

Pitänee ostaa uusia CDR:iä. Siksi poltin RW:lle, kun se oli ainoa ;)

Paha kun on ihan käyttäjätason nyyppä, niin ei osaa oikeen lähestyä näitä onkelmia. Pistän ehtiessäni tarkemmin niitä virheilmoja, ei muista enää ulkoa.
shovi
08.11.2006 11:36:50
Oletkos nyt aivan varma mitä puhut? Kyllä minun mielestäni sen imagen pystyy cd-rwllekin polttamaan ja tyhjentämään senkin jälkeen.

Täytyy kyllä myöntää etten ole aivan varma, mutta näin muistelisin, jotta buuttaavaa cd:tä polttaessa se pitää sulkea.
janik
08.11.2006 12:45:03 (muokattu 08.11.2006 12:46:25)

Poltin eilen RW-levylle ubuntun, hyvin toimii.

Täytyy kyllä myöntää etten ole aivan varma, mutta näin muistelisin, jotta buuttaavaa cd:tä polttaessa se pitää sulkea.

RW-levynkin voi sulkea.
Kassu
08.11.2006 13:02:00 (muokattu 08.11.2006 13:02:23)
Jos se levy on vain viallinen? Entä jos linuxia imuttaessa on tapahtunut joku virhe? Itse olen polttanut Ubuntun onnistuneesti RW-levylle. Ei tarvinnut valita sen kummepia sulkemisia tai mitään.
shovi
08.11.2006 13:11:26
Niin joo kannattaa tsekata se MD5sum siitä.
Lennu
08.11.2006 13:42:52 (muokattu 08.11.2006 13:56:05)

Niin joo kannattaa tsekata se MD5sum siitä.

Mä laitoin nyt sen 6.10. CD-checkiin läppärillä. Taas se tosin ilmoitti, että oli joku virhe poltossa. Mistä tuon MD5summin voi tsekkaa?

edit: ok, tsekki ilmoitti että 1 checksums failed, eli lienee levyssä vikaa. Sääh, ja ihan paketista revästy levy.

Tietokone - Lennu 6-0, katellaan ens vuonna uudestaan.
shovi
08.11.2006 14:07:08
Mä laitoin nyt sen 6.10. CD-checkiin läppärillä. Taas se tosin ilmoitti, että oli joku virhe poltossa. Mistä tuon MD5summin voi tsekkaa?

edit: ok, tsekki ilmoitti että 1 checksums failed, eli lienee levyssä vikaa. Sääh, ja ihan paketista revästy levy.

Tietokone - Lennu 6-0, katellaan ens vuonna uudestaan.

Haha, heitä mun tilille postikulut ja osote ni lähetän sulle officiaalin cdn.
Kassu
08.11.2006 15:20:45
Haha, heitä mun tilille postikulut ja osote ni lähetän sulle officiaalin cdn.

Ubuntunhan saa tilattua ilmaiseksi netistä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)